Ombouw R80
Moderator: GVN
Ombouw R80
Ik heb een ex MP R80RT van '89 gekocht die ik aan het ombouwen ben.
Ik heb er al mee gereden maar merkte dan dat hij soms haperde, net of er soms geen benzine kwam.
Tijdens de rit hebben we een korte halte gehouden om iets te eten en nadien wou hij bijna niet starten, gelukkig toch terug in gang gekregen.
Enkele dagen later nog eens geprobeerd om te starten en dat ging van de eerste keer.
Terug stil gelegd en even later niet meer aan de praat te krijgen.
Carburators proper gemaakt, terug in elkaar en starten van de eerste keer.
Nog even gelijkstellen en dan stil leggen om niet meer aan de praat te krijgen.
Vandaag nog eens geprobeerd en niet aan de praat krijgen.
Alles aan de bobijn proper gemaakt en terug starten.
klokken nog eens aan gehangen want hij draaide hoger dan vorige keer.
Stil leggen en niet meer aan de praat krijgen.
Wat kan het zijn, bobijn? Halgever?
Tony
Ik heb er al mee gereden maar merkte dan dat hij soms haperde, net of er soms geen benzine kwam.
Tijdens de rit hebben we een korte halte gehouden om iets te eten en nadien wou hij bijna niet starten, gelukkig toch terug in gang gekregen.
Enkele dagen later nog eens geprobeerd om te starten en dat ging van de eerste keer.
Terug stil gelegd en even later niet meer aan de praat te krijgen.
Carburators proper gemaakt, terug in elkaar en starten van de eerste keer.
Nog even gelijkstellen en dan stil leggen om niet meer aan de praat te krijgen.
Vandaag nog eens geprobeerd en niet aan de praat krijgen.
Alles aan de bobijn proper gemaakt en terug starten.
klokken nog eens aan gehangen want hij draaide hoger dan vorige keer.
Stil leggen en niet meer aan de praat krijgen.
Wat kan het zijn, bobijn? Halgever?
Tony
Laatst gewijzigd door tony op 05 nov 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: slecht starten R80
krijg je ontsteking ?
neem de bougiekap eens af en plaats daar een reservebougie in (nooit zonder bougie testen) vonken ? helwitte of gele ?
blijven de vlotters niet hangen ? heb je benzine in de vlotterkamers ?
neem de bougiekap eens af en plaats daar een reservebougie in (nooit zonder bougie testen) vonken ? helwitte of gele ?
blijven de vlotters niet hangen ? heb je benzine in de vlotterkamers ?
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: slecht starten R80
Ik heb er al mee gereden maar merkte dan dat hij soms haperde, net of er soms geen benzine kwam.
dat zijn nu eens twee total verschillende piste's he!Wat kan het zijn, bobijn? Halgever?
Bedoel je hier gesyncroniseerd? Of op welke manier heb je dit gelijk gesteld?Nog even gelijkstellen en dan stil leggen om niet meer aan de praat te krijgen.
Ik zou eerst toch ne keer grondig de afstelling bekijken alvoor ge met bobijnen begint!
Kleppen, ontsteking, carbu's (eventueel ultrasonereinigen), choke nazien of die wel correct werkt.
Heeft die motor lang stilgestaan?
Verse benzine?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 4702
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: slecht starten R80
Simpelste test is zoals hier wordt gezegd, indien hij niet start kijken of je onsteking hebt. Indien ja dan kijken of je benzine krijgt. Vlotterhoogte checken, kijken of de vlotters niet blijven hangen of lek zijn. klassieker bij de 2v is dat na lange stilstand de membranen vd bings verduurd zijn. Bobijnen en hall gevers gaan niet zomaar kapot al kan het wel natuurlijk, maar eerst bij de evidente zaken beginnen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: slecht starten R80
Bedankt voor het mee denken.
Vandaag thuisgekomen en nog eens proberen te starten, ging niet.
Dan schoot mij te binnen dat ik nog ergens een oude bobijn had liggen.
Deze er eens aangehangen en starte van de eerste keer, wel op 1poot maar dat was ook de reden dat ik die ooit vervangen had.
Dan de eerste er terug aangehangen en niet starten.
Conclusie, zal een nieuwe bobijn moeten kopen.
Vandaag thuisgekomen en nog eens proberen te starten, ging niet.
Dan schoot mij te binnen dat ik nog ergens een oude bobijn had liggen.
Deze er eens aangehangen en starte van de eerste keer, wel op 1poot maar dat was ook de reden dat ik die ooit vervangen had.
Dan de eerste er terug aangehangen en niet starten.
Conclusie, zal een nieuwe bobijn moeten kopen.
Re: slecht starten R80
zou deze werken op mijn moto?
http://www.bmwboxersupplies.com/bobine- ... gvai3humg1
Ik heb er nu een ander model opzitten, het "overheids" model en dat ziet er heel anders uit. (Nr5)
http://www.bmwboxersupplies.com/bobine- ... gvai3humg1
Ik heb er nu een ander model opzitten, het "overheids" model en dat ziet er heel anders uit. (Nr5)
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: slecht starten R80
yep,
die gaat werken
die gaat werken
Re: Ombouw R80
Ik heb de titel van dit onderwerp veranderd omdat er nog wel enkele vragen gaan komen.
ik heb ondertussen een andere bobijn geplaatst en nu start hij dus zoals het moet zijn
Mijn volgende vraag die ik heb is een banden vraag, maar eerst even een foto
Nu ligt er onder 120-90-18 en 90-90-18, dus normaal gezien even hoog maar er is toch duidelijk een verschil in hoogte te zien.
Ik wil er een beetje een scrambler achtig iets van gaan maken en had dus graag banden gehad met een All Road karakter en die even hoog zijn.
Ik ben aan het denken aan Heidenau K60.
Maar andere ideeën zijn altijd welkom.
Tony
ik heb ondertussen een andere bobijn geplaatst en nu start hij dus zoals het moet zijn
Mijn volgende vraag die ik heb is een banden vraag, maar eerst even een foto
Nu ligt er onder 120-90-18 en 90-90-18, dus normaal gezien even hoog maar er is toch duidelijk een verschil in hoogte te zien.
Ik wil er een beetje een scrambler achtig iets van gaan maken en had dus graag banden gehad met een All Road karakter en die even hoog zijn.
Ik ben aan het denken aan Heidenau K60.
Maar andere ideeën zijn altijd welkom.
Tony
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Ombouw R80
Ik ga aan eenzelfde project beginnen Tony, Ik was trouwens van plan zo'n monozadel te gebruiken, dus als je het kwijt wil
Betreft de bandenmaat: volgens wat ik ervan weet is de tweede aanduiding (hoogte) zoveel procent van de breedte, de voorband is smaller dan de achterband x90% dus ook lager.
Volgens mijn zoekwerk dusver is de Heidenau K60 de enige enduro voorband die ik kon vinden, of je de achterband op de voorvelg kan leggen week ik nog niet, en of dat lekker rijdt betwijfel ik.
indien je een achterband op de voorvelg kan leggen dan is er meer keuze van banden.
Betreft de bandenmaat: volgens wat ik ervan weet is de tweede aanduiding (hoogte) zoveel procent van de breedte, de voorband is smaller dan de achterband x90% dus ook lager.
Volgens mijn zoekwerk dusver is de Heidenau K60 de enige enduro voorband die ik kon vinden, of je de achterband op de voorvelg kan leggen week ik nog niet, en of dat lekker rijdt betwijfel ik.
indien je een achterband op de voorvelg kan leggen dan is er meer keuze van banden.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Ombouw R80
@ man in black, het tofste van een hobby/ombouw project is het zoekwerk
Als uw denken klopt zal ik nooit banden vinden die even hoog zijn
De Heidenau is op het moment ook het enige banden merk wat ik vind met een band die mij aanstaat.
Op het internet vlot te koop maar ik koop liever bij een banden centrale, nu nog eentje vinden in Limburg die ze verkoopt.
En een achterband op de voorvelg leggen zie ik niet zitten.
En veel breder mag ik voor niet gaan want anders gaat die de remleiding raken die binnenkant spatbord loopt.
ik had het geluk dat het zadel reeds op de moto zat want dat was een zoektocht minder voor mij.
Ik was vandaag nog bij de hobbyist in Hunsel en die had er twee liggen, een rood voor een GS en een zwart maar weet niet of dat ook voor een GS was.
Wel goed aan de prijs; meer dan 200€.
Als uw denken klopt zal ik nooit banden vinden die even hoog zijn
De Heidenau is op het moment ook het enige banden merk wat ik vind met een band die mij aanstaat.
Op het internet vlot te koop maar ik koop liever bij een banden centrale, nu nog eentje vinden in Limburg die ze verkoopt.
En een achterband op de voorvelg leggen zie ik niet zitten.
En veel breder mag ik voor niet gaan want anders gaat die de remleiding raken die binnenkant spatbord loopt.
ik had het geluk dat het zadel reeds op de moto zat want dat was een zoektocht minder voor mij.
Ik was vandaag nog bij de hobbyist in Hunsel en die had er twee liggen, een rood voor een GS en een zwart maar weet niet of dat ook voor een GS was.
Wel goed aan de prijs; meer dan 200€.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Ombouw R80
Ik heb even nagekeken, de voor en achtervolg van mijn R80 is even breed 2.50x18"
Dus achterhand leggen moet mogelijk zijn, mss 100/100x18 of 110/90x18 voor en 120/80x18 achter? Dan zijn ze even hoog
Dus achterhand leggen moet mogelijk zijn, mss 100/100x18 of 110/90x18 voor en 120/80x18 achter? Dan zijn ze even hoog
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Ombouw R80
Thanks voor het mee denken.
Maar is het verstandig om een achterband van voor te leggen? Andere samenstelling?
Maar is het verstandig om een achterband van voor te leggen? Andere samenstelling?
-
- Berichten: 4702
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Ombouw R80
Wat is het budget?
sowieso is een scrambler mooier met spaakvelgen, dan leg je r80/100GS velgen en heb je meteen meer keuze van noppenbanden.
De vorkonderbenen links en rechts omwisselen, dan staan je remklauwen achter de vork ipv er voor, minder gedoe met remleidingen
Remleidingen sowieso vervangen voor stalen leidingen, die rubber barsten toch open...
Zelf zou ik er ook een vork van een GS insteken en een langere demper achter,om de boel hoger te zetten, maar dan wordt het al snel een GS en dat is mss niet de bedoeling.
Cross/GS stuur met een dwarssteun is ook altijd mooi op een scrambler
Uitlaatbochten R80/100gs en sportuitlaat hoog, verplicht op elke scrambler
Beide, te moderne, zijdeksels vervangen voor die ovale nummerborden die je vaak op scramblers ziet
Dan begint het al iets of wat op een scrambler te lijken.
sowieso is een scrambler mooier met spaakvelgen, dan leg je r80/100GS velgen en heb je meteen meer keuze van noppenbanden.
De vorkonderbenen links en rechts omwisselen, dan staan je remklauwen achter de vork ipv er voor, minder gedoe met remleidingen
Remleidingen sowieso vervangen voor stalen leidingen, die rubber barsten toch open...
Zelf zou ik er ook een vork van een GS insteken en een langere demper achter,om de boel hoger te zetten, maar dan wordt het al snel een GS en dat is mss niet de bedoeling.
Cross/GS stuur met een dwarssteun is ook altijd mooi op een scrambler
Uitlaatbochten R80/100gs en sportuitlaat hoog, verplicht op elke scrambler
Beide, te moderne, zijdeksels vervangen voor die ovale nummerborden die je vaak op scramblers ziet
Dan begint het al iets of wat op een scrambler te lijken.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 07 nov 2013, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Ombouw R80
Hoi Dirk
Ik zie het volledig zoals jij maar het geld groeit me niet op mijne rug, jammer genoeg
Ik wil er ook weer niet te veel een GS van gaan maken.
ik ben ondertussen op zoek naar een GS om er bij te hebben. (low budget, zal dus niet voor snel zijn)
Verder ben ik wel blij met de tips die je geeft want die zijn altijd welkom.
Ik zie het volledig zoals jij maar het geld groeit me niet op mijne rug, jammer genoeg
Ik wil er ook weer niet te veel een GS van gaan maken.
ik ben ondertussen op zoek naar een GS om er bij te hebben. (low budget, zal dus niet voor snel zijn)
Verder ben ik wel blij met de tips die je geeft want die zijn altijd welkom.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Ombouw R80
Dirk ziet het al helemaal zitten
Mijn gedacht gaat naar rauw en donker, enkele van mijn voorbeelden
Mijn gedacht gaat naar rauw en donker, enkele van mijn voorbeelden
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Ombouw R80
die Nr 82, kwijl, is helemaal mijn ding
Als achtergrond op de PC heb ik momenteel de deze
maar deze is ook mooi
Maar om praktische redenen hou ik de uitlaat liever laag want dan kan ik nog koffers monteren voor als ik er mee op vakantie wil.
En misschien toch ook eens uitkijken naar ene met stereo vering.
Maar zal eerst deze maar eens deftig afmaken zeker, of de lotto winnen
Als achtergrond op de PC heb ik momenteel de deze
maar deze is ook mooi
Maar om praktische redenen hou ik de uitlaat liever laag want dan kan ik nog koffers monteren voor als ik er mee op vakantie wil.
En misschien toch ook eens uitkijken naar ene met stereo vering.
Maar zal eerst deze maar eens deftig afmaken zeker, of de lotto winnen
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Ombouw R80
ok dan nog enkele
Voor mij moet het niet te gelikt zijn, ik heb een Fatbar cross stuur liggen maar ga ik niet gebruiken denk ik wegens te modern
Voor mij moet het niet te gelikt zijn, ik heb een Fatbar cross stuur liggen maar ga ik niet gebruiken denk ik wegens te modern
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 4702
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Ombouw R80
Ik bedoelde eigenlijk de uitlaat van een R80/100GS, met andere eindemper. Die loopt wel omhoog, maar laat wel montage koffers toe, als denk ik niet dat je met dergelijke motor veel kms gaat doen.tony schreef: Maar om praktische redenen hou ik de uitlaat liever laag want dan kan ik nog koffers monteren voor als ik er mee op vakantie wil.
En misschien toch ook eens uitkijken naar ene met stereo vering.
Maar zal eerst deze maar eens deftig afmaken zeker, of de lotto winnen
Er is wel wat van te maken van zo'n 2v.
Ben ook al een paar keer van plan geweest mijne Bonneville om te bouwen naar een sixties scrambler, maar nooit tijd en geld voor gevonden, dus blijft het een caferacer.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Ombouw R80
Dirk, weet jij toevallig of zo'n Y-stuk van een 80/100GS zou kunnen passen op een 80RT ?
Ik zou liefst naar 1 demper gaan die ook nog eens omhoog loopt
Ik zou liefst naar 1 demper gaan die ook nog eens omhoog loopt
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Ombouw R80
gaat niet passen .
tenzij je voorbochten van een GS monteert.
nu heb je 2 in 2 dempers met tussenpot.
de afstand tussen de voorbochten is groter dan bij een GS . .
je kan deze niet dichter naar mekaar brengen want de balanspijp (1 of 2 naargelang de uitvoering) verhindert dit.
tevens ga je verlies van koppel krijgen in lagere toeren .
tenzij je voorbochten van een GS monteert.
nu heb je 2 in 2 dempers met tussenpot.
de afstand tussen de voorbochten is groter dan bij een GS . .
je kan deze niet dichter naar mekaar brengen want de balanspijp (1 of 2 naargelang de uitvoering) verhindert dit.
tevens ga je verlies van koppel krijgen in lagere toeren .
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Ombouw R80
Je zal er eentje moeten (laten) maken.
let er op dat de lengte van aan de cilinder tot de samenvoeging gelijk is.
dit om een perfecte synchro mogelijk te maken .
meer info over allerhande ombouw en techniek vind je op http://forum.2-ventiler.de/vbboard/forum.php
let er op dat de lengte van aan de cilinder tot de samenvoeging gelijk is.
dit om een perfecte synchro mogelijk te maken .
meer info over allerhande ombouw en techniek vind je op http://forum.2-ventiler.de/vbboard/forum.php
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Ombouw R80
http://www.bmwboxersupplies.com/sgs2-ui ... en19v4fis1" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Ombouw R80
dit is voor een R80 G/S monolever en gaat zeker niet passen .
Ik heb net hierboven geschreven waarom
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Ombouw R80
Merci Jo voor de juiste reactie op mijn vraag , trouwens 1100,- euro leggen op een basis R80 van 1400,- ...misschien zijn besparende tips dan toch nuttiger
Dan zal ik zelf een Y-stuk moeten maken, of naar een H-stuk gaan maar dan moet ik bij twee dempers blijven en ik wil het liefst het zicht op de achtervering en achterwiel vrijwaren.
De tussenpot behouden maar verdergaan met één demper is ook geen optie zeker?
Dan zal ik zelf een Y-stuk moeten maken, of naar een H-stuk gaan maar dan moet ik bij twee dempers blijven en ik wil het liefst het zicht op de achtervering en achterwiel vrijwaren.
De tussenpot behouden maar verdergaan met één demper is ook geen optie zeker?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Ombouw R80
geheel tussendoor, heeft ook leuke dingen in huis;
http://kevilsspeedshop.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kevilsspeedshop.com/" onclick="window.open(this.href);return false;