batterij kaduk na reparatie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

batterij kaduk na reparatie

Bericht door lekkerweg »

De motor heeft 5 wkn bij de dealer gestaan vanwege een (verzekeringbetaalde) reparatie.
De mecano zei dat, bij het afhalen, de batterij zwak is (blijkt bij aansluiten op de Optmate inderdaad niet meer op spanning te komen).
Tijdens het aanbieden voor reparatie was de batterij in uitstekende staat, en bij die gelegenheid het alarm (Datatool) met de contactsleutel uitgeschakeld.
Echter, als je het contact aan/uitzet,wordt het alarm weer geaktiveerd.
Een paar vragen,
Mag je verwachten dat batterijen van motoren onder hoede van een dealer op z'n tijd opgeladen worden?
Als je de (laad)spanning van alarm loskoppelt, en de interne batterij daarvan lange tijd niet opgeladen wordt, dit óók schadelijk is? Ervan uitgaande dat het alarm uitstaat?
Een eventuele volgende keer op de reparatiebon aantekenen dat de batterij in orde is?
Overigens, bij een eerdere verzekeringsbetaalde reparatie, kreeg ik bericht dat de achterschokbreker olie lekte. Ook dat was niet het geval bij het afleveren van de motor bij de dealer. Moet je soms onderdelen gaan merken ter controle?
Andere (constructieve) suggesties?

n.b. is er een manier om een BMW Exide gelbatterij weer terug op niveau te brengen ?
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: batterij kaduk na reparatie

Bericht door stefke2 »

lekkerweg schreef: Mag je verwachten dat batterijen van motoren onder hoede van een dealer op z'n tijd opgeladen worden?
Ik denk het niet. Die mens heeft xxx-motoren staan, hij kan die toch moeilijk allemaal aan de druppellader hangen? Vermoedelijk was je batterij wel nog net genoeg omdat ze op regelmatige basis geladen werd door te rijden. Vijf weken stilstand heeft dan natuurlijk gevolgen voor zo'n batterij die al een beetje op retour was.
Overigens, bij een eerdere verzekeringsbetaalde reparatie, kreeg ik bericht dat de achterschokbreker olie lekte. Ook dat was niet het geval bij het afleveren van de motor bij de dealer. Moet je soms onderdelen gaan merken ter controle?
Ook hier weer bestaat de kans dat de schokbreker toch al een beetje lekte maar dat dit door regelmatig gebruik toch niet direct zichtbaar was. Bij langer stilstand kan je dan weer wel een paar druppels zien hangen.
avierstraete
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:36
Woonplaats: Kampen
Locatie: Kampen (NL)

Re: batterij kaduk na reparatie

Bericht door avierstraete »

Lekkerweg,

Wellicht wordt het tijd voor een andere dealer?

Mvg,
Aloys
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: batterij kaduk na reparatie

Bericht door willy »

Of voor een andere accu...
Moest die accu voordien aan de lader?
Zo ja, was diens toestand (en/of die van de elektrische installatie van de motorfiets)
dan wel zo uitstekend als verondersteld? Als het verbruik van het alarm gekend is dan
kan berekend worden hoe lang de accu het zal uithouden. Bij een BMW alarm kan dat
lang duren, het gaat in een soort winterslaap en verbruikt dan nog maar heel weinig.
Als een "niet-standaard" toebehoren de accu zou beschadigen door langdurig verbruik,
dan vrees ik dat de dealer daar niet aansprakelijk voor gesteld kan worden, best mogelijk
dat hij niet van de details van dat toebehoren op de hoogte is (en ook niet hoeft te zijn).
Een Optimate 4 geeft soms aan dat hij, na een tijd geprobeerd te hebben, een accu niet
meer kan laden. Een nieuwe laadcyclus starten kan toch nog resultaat opleveren, soms
na meerdere pogingen. Dit geldt voor diep ontladen accu's, ttz accu's waarvan de
spanning extra laag geworden is door te langdurige stroomafname zonder lading, niet
door een of ander gebrek aan de accu zelf. Het is de moeite waard om het te proberen.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: batterij kaduk na reparatie

Bericht door lekkerweg »

Je hebt dagen dat je van hot naar her rijdt, en veelvuldig de motor start. Heeft nooit problemen gegeven (batt = 3jr).
Heb 2 motoren, en degene buiten gebruik hangt altijd aan de Optimate juist vanwege het verbruikende alarm.
De optie "slaapmodus" is uitgeschakeld, want anders werkt alleen de startonderbreking en heeft het alarm weinig zin.
Nee, ik wil de dealer achteraf niet aansprakelijk stellen, want moeilijk aan te tonen. Hoewel de afstandsbediening vanzelfsprekend bij de sleutel zat.
Net zo als een 'plotseling' lekkende schokbreker moeilijk aan te tonen is, hoewel ik bij schoonmaken en op de garagevloer nooit lekkage heb gezien.
Maar bij de dealer wel.
Ik wil het gewoon een eventuele volgende keer voorkomen. Maar daarvoor moet je wel weten dat het jouw onderdelen zijn die op de motor zitten.
Echter, als het slijtage dan wel ouderdom geweest zou zijn, ga ik niet discussieren, maar vervangen.
Ok, de batterij krijgt een shocktherapie. Wie weet. Merci.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: batterij kaduk na reparatie

Bericht door willy »

Hopelijk werkt de shocktherapie :wink:
Het misschien een goed idee om de volgende keer het alarm af te koppelen of de zekering te verwijderen.
Als de accu moet vervangen worden, enig idee wat de keuze dan zal worden?
De mijne begint van zijn pluimen te verliezen, ik ga er voor de winter nog een Odyssey PC-680 in stoppen.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: batterij kaduk na reparatie

Bericht door Wiedewa »

willy schreef:ik ga er voor de winter nog een Odyssey PC-680 in stoppen.
Prima idee, heb er bij mij al 3jaar een in en zeer tevreden over, start altijd.
Nooit navullen, bij laden hoeft ook niet als er geen verbruikers zijn.
Lekker stroompje klaar staan van 680Ampére ook na 'n koude winter.

mvg Nico
MG Breva 850
Plaats reactie