Nu met de winter in het zicht heeft er iemand zijn batterij uit de 1200GS LC genomen of optimizer aangesloten?
Hoe 'simpel' is het om de batterij uit zijn behuizing te nemen, of druppelader aan te sluiten?
Ik heb ze er na één maand stilstand eens uitgenomen en aan de lader gehangen. Ze was in 10 seconden weer volgeladen. Dat betekent dat er op één maand tijd en met een recente batterij, weinig verbruik of zelfontlading is opgetreden.
Als je je moto niet nodig hebt deze winter en hij staat in vriestemperaturen geparkeerd, kan je best je batterij er uit halen en op een koele plaats bewaren. Constant aan de lader hangen is niet nodig en zelfs af te raden. Om de 2 maand eens op peil brengen is meer dan voldoende.
De procedure om de batterij uit de GS lc te halen staat in het gebruikersboekje en is niet bepaald ingewikkeld. De batterij zelf zit wel redelijk strak in de houder. Een beetje "gewroet" komt er wel bij kijken.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Mag je de batterij niet gewoon in de motor laten zitten indien deze gestald is in een vorstvrije en droge garage?
Ik leg de motor dan 1 X per maand eens 24u aan de optimate4.
Is dit niet voldoende??
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Af en toe een toerke doen is toch veel gemakkelijker, ... en plezanter. Zoals vandaag, ideaal motoweek, ik had vanmiddag spijt dat mijn werfbezoeken erop zaten en ik achter mijn computer moest kruipen.
Krisis schreef:Mag je de batterij niet gewoon in de motor laten zitten indien deze gestald is in een vorstvrije en droge garage?
Ik leg de motor dan 1 X per maand eens 24u aan de optimate4.
Is dit niet voldoende??
Dat kan ook. Bij opladen van aangesloten batterij in de moto wel altijd even nagaan of je conform de voorschriften van BMW werkt.
Batterij uithalen is enkel nuttig als je moto overwintert in vriestemperaturen of als hij zeer lange tijd ongebruikt blijft.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
toeternietoe schreef:Bij opladen van aangesloten batterij in de moto wel altijd even nagaan of je conform de voorschriften van BMW werkt.
Hoe bedoel je?
ik denk als je werkt via een stekkertje van d ebatterijlader zelf dat direct aan de batterij hangt is dat geen probleem, zo doe ik het al jaren met men bmw en men italiaantjes
is het via een bmw stekker die over canbus loopt effe nakijken
Als je elec in je garage hebt is dat het makkelijkste, eens om de zoveel weken (neem alle 2 a 3) flink op peil laten komen met een druppellader en je gaat probleemloos de zomer in
toeternietoe schreef:
De procedure om de batterij uit de GS lc te halen staat in het gebruikersboekje en is niet bepaald ingewikkeld. De batterij zelf zit wel redelijk strak in de houder. Een beetje "gewroet" komt er wel bij kijken.
Heb men boekje er eens bijgehaald en inderdaad staat wel heel duidelijk uitgelegd...maar dat 'wroeten' moogt ge wel heel letterlijk nemen, maar tis gelukt!