Storingen Baehr intercom

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
GS Slider
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:42
Woonplaats: Herzele

Storingen Baehr intercom

Bericht door GS Slider »

Beste lezers,

Na montage van een Baehr Verso XL op mijn GSA van 2012, krijg ik en de duo een storend, tikkend geluid in de helmluidsprekers.
Het geluid is enkel aanwezig met draaiende motor, Alsof we de ontsteking horen tikken...?
Intercom, gps luisteren en gsm-en gaan prima, maar het storende geluid is constant aanwezig.

De aansluiting is gebeurd zoals in de handleiding beschreven. Rood op de plus van de batterij, zwart op de min van de battterij, en groen is afgetakt van de diagnosefiche (groen/blauw)

Heeft iemand raad hoe ik dit ontstoord krijg?

Alvast dank voor uw input.
G.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door aantzeetje »

als ik mij niet vergis heeft Baehr een ontstoringsunit.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door hla »

Kabels verleggen was bij mij het enigste dat geholpen heeft.
En dan nog, de baehr unit heeft nooit echt goed gewerkt volgens mij.
Ja een jaar begon de miserie: uitvallen, een luidspreker weg, kraken, klant doorgeven in één richting, behoorlijk luide piepten in een richting, enz.
Is volgens mij het slechtste onderdeel van mijn moto!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door luc.w »

GS Slider schreef:Beste lezers,

Na montage van een Baehr Verso XL op mijn GSA van 2012, krijg ik en de duo een storend, tikkend geluid in de helmluidsprekers.
Het geluid is enkel aanwezig met draaiende motor, Alsof we de ontsteking horen tikken...?
Intercom, gps luisteren en gsm-en gaan prima, maar het storende geluid is constant aanwezig.

De aansluiting is gebeurd zoals in de handleiding beschreven. Rood op de plus van de batterij, zwart op de min van de battterij, en groen is afgetakt van de diagnosefiche (groen/blauw)

Heeft iemand raad hoe ik dit ontstoord krijg?

Alvast dank voor uw input.
G.
Beste,

Ik had ook wat storingen destijds. Ik heb deze bij de dealer in now time laten verhelpen. Er val heel wat aan te regelen of te ontregelen.

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
GS Slider
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:42
Woonplaats: Herzele

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door GS Slider »

Nochtans op mijn vorige moto's altijd tevreden geweest van Baehr.
Is de eerste waar ik problemen mee heb. Ik heb geen vertrouwen in de Bluetooth dingen die momenteel de markt overspoelen. Op de moment dat je ze nodig hebt, is de batterij plat of valt de verbinding weg of.... BTDT ...

Misschien eens proberen met een ontstoringsunit.

G.
Daniel Tempelaere

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

Mocht je hier nog problemen mee hebben, laat het weten?
Ik heb al een kleine 15 jaar een ULTIMA en CAPO van Baehr op 4 verschillende moto's.
Dit werkt nog allemaal perfect, kristalhelder.
Maar je moet wel enkele guidelines volgens.
Ik help je wel als daar nog nood aan is.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door hla »

Ik koop mij binnenkort een draadloze ontvanger van !hoe noemt dat nu ook al weer? Kan er niet op komen.
En dan sluit ik de baehr definitief af.
Ik laat hem wel zitten, wil er tijd nog geld aan besteden om alles te demonteren.
Later kan ooit een nieuwe eigenaar er zich op uitleven.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door hla »

Zon cardo q1 of q3, dat was het.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
GS Slider
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:42
Woonplaats: Herzele

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door GS Slider »

Hallo Daniel Tempelaere uit Drongen,
Ik heb u een PB gestuurd, maar ik krijg geen antwoord,
Waar of hoe kan ik u bereiken?

Mvg,
Guy.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door wooter »

Ik had dezelfde ervaringen met Starcom nadat ik ook geen bluetooth vertrouwde. Nadat mijn Starcom na anderhalf jaar overleed, was Sena een nieuw merk, en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten. Sena is ook eenvoudig op te laden al rijdend, dus geen problemen van platte batterijen.

Het probleem van bedrade units is dat je die aankoppelt op het stroomnetwerk van je motorfiets, en eens daar storingen inzitten - en die kans is groter op een motorfiets dan in een auto - ben je eraan voor de moeite. Dan moet je al voor +100€ een speciale voeding gaan voorzien om een nieuw circuit aan te leggen dat geen last heeft van de storingen.
Aw8
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2013, 23:04
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Aw8 »

@ Daniel Tempelaere.
Ik heb hetzelfde probleem om mijn LT alhoewel het zeker nog doenbaar is.
Mogelijk wat fijntunen.
Moest je me enkele tips kunnen geven dan is het misschien opgelost. :wink:
Daniel Tempelaere

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

hla schreef:Ik koop mij binnenkort een draadloze ontvanger van !hoe noemt dat nu ook al weer? Kan er niet op komen.
En dan sluit ik de baehr definitief af.
Ik laat hem wel zitten, wil er tijd nog geld aan besteden om alles te demonteren.
Later kan ooit een nieuwe eigenaar er zich op uitleven.
Ik wil daar graag wel tijd aan spenderen, ik wordt nieuwe eigenaar en jij bent kosteloos van je miserie af.
:grin:
Daniel Tempelaere

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

wooter schreef:Sena is ook eenvoudig op te laden al rijdend, dus geen problemen van platte batterijen.
Oei....een kabel nodig om je draadloos system werkende te houden :oops:
En dat dan nog op een storend boordnetwerk? :roll:
Maar inderdaad 't kost wat meer, mijn AMG ook!
Daniel Tempelaere

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

Aw8 schreef:@ Daniel Tempelaere.
Ik heb hetzelfde probleem om mijn LT alhoewel het zeker nog doenbaar is.
Mogelijk wat fijntunen.
Moest je me enkele tips kunnen geven dan is het misschien opgelost. :wink:
Ik kon gisteren GS Slider helpen, kwestie van de juiste interface kabel.
Stuur me PB en we maken een afspraak?
GS Slider
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:42
Woonplaats: Herzele

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door GS Slider »

Ik ben idd. gisteren goed geholpen door Daniel, waarvoor ik hem hartelijk bedank!!!
Daniel is een kerel met een gouden hart, zo zouden er meer moeten zijn.

Groeten en vast tot later,
Guy.
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door frits-motaar »

als je "storingen hoort",kan je eerst proberen om de Baehr rechtstreeks op de batterij te zetten,daar zijn de minste storingen op.
Is het dan weg,moet je via een relais werken die na contact werkt en 12v v/d batterij doorgeeft naar de Baehr.
Meestal zijn losse,aangekoppelde en niet gebruikte kabels van gsm of gps of mp3 de "boosdoeners,die werken dan als "antennes" en nemen de minste storingen op,en dat hoor je dan!

De problemen met een Baehr zijn toch miniem hoor,tov die "blauwe tand" toestanden als ik hier wat verder lees...... :oops:
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door hla »

frits-motaar schreef:als je "storingen hoort",kan je eerst proberen om de Baehr rechtstreeks op de batterij te zetten,daar zijn de minste storingen op.
Is het dan weg,moet je via een relais werken die na contact werkt en 12v v/d batterij doorgeeft naar de Baehr.
Meestal zijn losse,aangekoppelde en niet gebruikte kabels van gsm of gps of mp3 de "boosdoeners,die werken dan als "antennes" en nemen de minste storingen op,en dat hoor je dan!

De problemen met een Baehr zijn toch miniem hoor,tov die "blauwe tand" toestanden als ik hier wat verder lees...... :oops:
Je bent mij iets te modern bezig!
Wat je zegt van dat relais, dat klopt. Dat hebben ze 10 jaar geleden bij de montage ondervonden en zo uitgevoerd.
Toen heeft het een tijd gewerkt (enkele jaren) maar zelfs na plaatsen van verschillende ontstoorders hebben ze nooit alle storingen kunnen wegnemen.
En gebruik kabels gsm, gps, mp3. D'as allemaal moderne toestanden. Die waren toen nog niet voorzien op mijn installatie. Ik had geen gsm of mp3, nu wel natuurlijk.

En om duidelijk te zijn, nu heb ik ook iets waar ik niet tevreden over ben, althans niet volledig.
Maar na jaren ervaring met allerlei denk ik dat ikzelf de oorzaak ben.
Niet dat ik iets verkeerd doe, maar elektronische zaken hebben bij mij nu eenmaal de neiging om kuren te krijgen terwijl een ander dat niet heeft en niet begrijpt.
Zo laat ik programma's op mijn werk vastlopen zonder reden, laat ik apple computers vastlopen wat volgens de meeste apple liefhebbers niet kan, enz.
Het werkt, en de problemen neem ik erbij.
Ik lig er niet meer wakker van. Trek er mij niets meer van aan.
Voor de weinige keren dat ik dat gebruik is het allemaal niet zo erg, of levensnoodzakelijk. Zonder die extra's rij je even aangenaam!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Daniel Tempelaere

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Daniel Tempelaere »

Een klein beetje electronica theorie....
Wanneer twee audio interfaces (uitgang op ingang) op elkaar aangesloten worden met een kabel dan moeten de impedanties (weerstand, capacitief, inductief) op elkaar afgestemd zijn voor goeie werking. Alle normeringen ten spijt is dit niet steeds voor alle toestellen het geval, dus moet de kabel tussen beiden het dan maar oplossen!
Als v.b., de Garmin SPIII (en wellicht ook de huidige zumo's) hebben een differential versterker als audio uitgang, dus met een vlottende A- die dus niet aan de V- (massa) ligt. Sluit die dan niet aan met een verkeerde (één op één) kabel wanneer de interface van de ingang de A- wel aan de V- heeft.
Een ander voorbeeld is wanneer de audiobron (Coyote, iPhone, MP3 speler, camera,...) gevoed wordt via een gewone 12V naar 5V spanningsomvormer (type sigarenaansteker). Zolang het toestel op zijn interne batterij werkt is er vaak geen enkel probleem, zodra de batterij ook opgeladen wordt (via de boordbatterij van de moto) ontstaan er storingen. Een geschakelde 12 naar 5V converter gebruiken is steeds DE oplossing.
LET ER OOK OP dat de alu behuizing van de Baehr GEEN ENKEL contact maakt met de massa (motorblok, frame, ...) van je motor.
Enkele plaatjes ter verduidelijking:
1) Zo hoort het: Afbeelding
2) Afbeelding
Als voorbeeld hier de aansluiting van een Coyote. De A- (Audio negatief, zwarte lijn) wordt via de coyote en de 5V converter aan de V- gelegd; Voor de audio interface van de Baehr is dit een vorm van kortsluiting!
Dit fenomeen is ook wel gekend als 'ground loop'. Deze moet dus ERGENS onderbroken worden. Dit kan op verschillende manieren, niet allen even goed!
3) Capactief: Afbeelding
Zeer goedkoop, maar 't is prutsen en gokken naar een goeie waarde van de capaciteit, deze is namelijk afhankelijk van de impedanties van het aangesloten material en die kennen we niet!
4) Inductief: Afbeelding
En dan is het kwestie om hiervoor de juiste interface kabel te vinden, best wel lasting want je weet niet (en niemand die het je weet uit te leggen) wat die kabel precies doet!
5) Een geschakelde voeding werkt altijd, dan is de 5V- NIET verbonden met de 12V-!!
Afbeelding
Een tracor b.v. en die kost bijna 20€uro.
Dit alles is niet specifiek baehr, maar geldig voor alle bekabelde systemen.
En uiteraard steeds met een relais werken voor de voeding van al je electronica die je bijkomend op je moto zet (los van je CANbus!).
BT is inderdaad simpeler qua (geen) storingen, maar zolang er geen HUB op de markt is evenwaardig aan wat de baehr kan zal het bij mij een baehr blijven.

@HLA: Ik deed je al voorstel om je van je Baehr miserie af te helpen, mijn aanbod blijft geldig hoor! Je laat me desgevallend maar iets weten.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door hla »

Daniel,
je kent er duidelijk iets van.
Ik zou er iets van moeten kennen gezien mijn opleiding, maar dat is dus een eeuwigheid geleden en zelfs toen interesseerde mij die electronica niet echt.

Ik heb echter geen last van die Baehr. Die zit ver weg onder het zadel.
En de volgende eigenaar moet hem misschien wel hebben omwille van de radio waar dus geen wifi of bleuteut op zit! Enkel een kabel.
Maar als hij hem niet moet hebben, dan krijg jij hem van mij.
Alleen, het kan nog een jaar of ... duren!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Flat Twin Power

Re: Storingen Baehr intercom

Bericht door Flat Twin Power »

wooter schreef:Ik had dezelfde ervaringen met Starcom nadat ik ook geen bluetooth vertrouwde. Nadat mijn Starcom na anderhalf jaar overleed, was Sena een nieuw merk, en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten. Sena is ook eenvoudig op te laden al rijdend, dus geen problemen van platte batterijen.

Het probleem van bedrade units is dat je die aankoppelt op het stroomnetwerk van je motorfiets, en eens daar storingen inzitten - en die kans is groter op een motorfiets dan in een auto - ben je eraan voor de moeite. Dan moet je al voor +100€ een speciale voeding gaan voorzien om een nieuw circuit aan te leggen dat geen last heeft van de storingen.
Nadat ik genoeg had van die bluetooth toestanden zoals altijd batterij opladen, constant verbindings en pairingsproblemen, tig keer uitvallen tijdens een rit waarna ik telkens moest stoppen en alles weer koppelen het ik mijn voet op het ding gezet en ben overgeschakeld naar een starcom. Eerst zat het ding in mijn RT 1200. Daar had ik problemen met storing op de radio maar dat kwam door de xenon lamp die er in zat. Na wat zoeken en foefelen werd dat opgelost. Vorig jaar werd ie overgebouwd in mijn K 1600 GT en het ding werkt nog steeds perfect. Bij mij komt een bluetooth niet meer binnen in ieder geval.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Storingen Baehr intercom

Bericht door st1100 »

Ik heb (buiten het aan de nipte kant van het volume in combinatie met oordoppen) echt geen klagen van mijn G9. Denk zelfs eerder dat uw bluetooth 'probleem' een Garmin probleem is , niet ?

De batterij vd G9 gaat meer dan één dag mee , en als ik ben vergeten op te laden dan gebruik ik een battery pack , zo laad mijn gsm en G9 op terwijl ik een koffie drink Afbeelding
ImageUploadedByTapatalk1418729679.797808.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie