Allroadband in de regen

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Allroadband in de regen

Bericht door TomVT »

Zoals in een ander topic al vermeld overweeg ik deze zomer naar de Pyreneeën te gaan voor een offroad-reis.
Het overgrote deel bestaat uit all/offroadpistes, maar de weg ernaar toe zal grotendeels gewone asfalt zijn.

Voor die reis raden ze TKC's aan, maar ik heb hier al verschillende (minder positieve) ervaringen in de regen over gelezen.
Met welke types, zowat gelijkaardig aan de TKC's, hebben jullie positieve ervaring?

Momenteel rijd ik al lang tevreden rond met continental trail attack 2, maar deze is een pak straatgerichter als de TKC natuurlijk.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Koppel!! »

Maar één aanrader die 't allemaal goed verteert, de Heidenau K60 Scout :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Swa Brasschaat
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:39
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Swa Brasschaat »

Op mijn r100gs heb ik de tkc 80 vroegtijdig vervangen. De reden is slijten nogal vlug en ook niet erg baanvast in de regen.
Wel prima band voor de alpen of Pyreneeën, ideale gravel band maar geen modderband. Voor de snelweg is de max. snelheid 130km/h aangegeven.
Rij nu met mt 21 op de r100gs , die is baanvaster maar is nu ook niet direct geschikt voor de autobaan.
Op de 800gs ligt nu de karoo 3. Na een reisje Alpen en nu ongeveer 4000km ziet die er nog vrij goed uit, maar beetje last van "cubbing" op de voorband.Maar vind hem beter dan de tkc, ook mag je er 170 km/h mee.
De volgende gaat misschien de Heidenau zijn (die gaat meer dan voldoen voor de Pyreneeën). Zal een beetje afhangen hoever ik met de karoo 3 geraak.
Swa Brasschaat
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Koppel!! »

Tja, ik weet niet wie die TKC telkenmale aanraadt, mijn persoonlijke ervaring ermee is in dien aard dat ik 'm zelfs niet gratis wil opleggen :-|

Karoo3 is zeker een interessante piste, denk wel dat die iets meer uitgesproken gericht is op 't onverharde.
En qua slijtage heb ik er nog niet voldoende ervaring mee om een duidelijk oordeel te vellen, de set die momenteel op de GSA ligt heeft amper dik 1000km :-(

Soit, ik heb met de Heidenau Marokko onverhard gedaan, waar alle andere deelnemers met TKC zaten. Geen enkele keer heb ik 't gevoel gehad dat ik een meer agressief profiel nodig had, integendeel, de oversteek v.d Midden Atlas richting Ouarzazate was iedereen aan 't klagen dat hun banden aan 't glijden waren van de hitte, ik was dan ook dik tien minuten eerder ter bestemming :-P :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Allroadband in de regen

Bericht door TomVT »

Ik denk inderdaad dat die Heidenau geen slechte keuze is.
Mijn ervaring op offroad vlak is momenteel nog zeer klein, dus ik ga eerst vooral af op ervaringen van anderen.

Ik weet ook wel dat ik compromissen ga moeten in verband met grip op de baan, maar wil nu ook niet het gedacht hebben dat de grip in de regen ineens tot nul herleid wordt, en op het droge rijd ik nog altijd graag door.

Philip; hoe zijn uw ervaringen met die Heidenau's op gewone asfalt?
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Koppel!! »

Simpel, super :mrgreen:

Durf in eer en geweten zeggen dat ik (ik spreek van op m'n F800GS, op de R1150GSA heb ik nog geen referentie als dusdanig) met die Heidenau's nooit ofte nimmer het gevoel gekregen hebben van met een all-raodband te rijden. Je kan met je GS gewoon 't zelfde doen als met een Anakee, Trailmax oid. Heb er mensen mee losgereden die op Tourance en consoorten stonden.

Ter vergelijking, vorige zomer noodgedwongen met de RT naar de Alpen gegaan, broer was met z'n F800GS op die Heidenau's. En ondanks da'k geen Rossi ben durf ik wel zeggen dat ik in de Alpen eens stevig tempo kan rijden. Wel, mijn broer heeft me quasi overal gewoon zonder veel moeite gevolgd. Zondermeer!
Enkel op de snelle stukken waar ik in derde of vierde kan doorrijden moest hij afstand laten, maar da's eerder aan de motor te wijten dan aan de banden.
Kortom, ik rij soms is een voetsteuntje aan de grond in de Alpen, en broerlief zit achter mij op de 800 in z'n neus te peuteren :mrgreen: En dat dus op Heidenau K60 Scouts.

Op natte baan bieden ze nog veel meer winst dan de TKC's. Daar kan je, mits een beetje minder digitaal knallen en meer vloeiende lijnen rijden, zonder problemen gewoon doorrijden, zonder schrik te hebben dat een schuiver(tje) zich gaat aandienen.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is de volle lijn in 't profiel v.d achterband (althans bij de 150 brede maat, de 140 heeft dit veel minder en kan weliswaar op een 800 gelegd worden maar of 't op een 1200GS een goed idee is weet ik dan weer niet). Die volle lijn zorgt mogelijk voor iets minder grip in modder, slijk en ander ongein. Daar is de Karoo3 dan weer duidelijk in 't voordeel. De TKC zal ook betere grip bieden, maar die loopt op den duur ook vol.

Anyway, 't is idd. altijd een compromis, die Heidenau is net ietsje minder goed in modder maar compenseert dit ruimschoots op asfalt. Voor mij de duidelijke keuze :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Allroadband in de regen

Bericht door TomVT »

Dan denk ik toch dat het den diee zal worden :wink:
Ik wil wel zekerheid hebben dat ik wat voorbereid aan die offroad begin, maar de rit ernaartoe wil ik ook kunnen 'spelen' zonder mij zorgen te maken.
En in het beste geval zal de levensduur van de band zich 30% offroad en 70% asfalt afspelen dus het moet ook wat redelijk blijven :grin:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Dirk Pauwels »

zo'n zware off road plannen?
Paar jaren in de pyreneen op vakantie geweest en ikzelf ben een angsthaas in terrein, maar mijn companen konden met gewone anakee's, tourance en trailmax heel goed uit de voeten op die gravel. Off road was toen natuurlijk maar 10% of zo van de totale 6000km.
Heidenau lijkt me ook de beste keuze wil je nog iets grip hebben op asfalt, als je veel asfalt doet in de pyreneen gaan ze wel slijten als sneeuw voor de zon denk ik.
Andere mogelijkheid is bv in Andorra goeie offroad laten leggen (goedkoper dan bij ons, eventueel eerst eens bellen en reserveren)) en voor je vertrek naar huis daar terug de originele opleggen. De offroaders zijn dan op of kunnen naar huis gestuurt worden.... Maken daar geen probleem van.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Allroadband in de regen

Bericht door TomVT »

Het is een offroad reis, dus behalve de verbindingsstukken wordt er van de hele week (bijna) geen asfalt gereden denk ik.
Ik hoef niet persé de zwaarste offroad banden te hebben, maar afhankelijk van het weer wil ik nu ook niet denken "had ik maar andere banden gelegd".

Het is dus een beetje dubbel. Goed voorbereid aan de start willen komen, en toch op een leuke/vlotte manier tot aan de start rijden.
Op zich heb ik nu al wel geleerd dat met die trailattacks vrij veel mogelijk is, maar als meer offroad gerichte banden aangeraden worden, wil ik toch zeker naar de mogelijkheden kijken.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Danny »

Om eerlijk te zijn als ik ging offroaden in de alpen en echt wou genieten dan informeerde ik naar een andere motor ipv motorbanden...
maar ja dat ben ik he :clown:
met een 300 a 500cc is 't plezier in 't kwadraat :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Dirk Pauwels »

Danny schreef:Om eerlijk te zijn als ik ging offroaden in de alpen en echt wou genieten dan informeerde ik naar een andere motor ipv motorbanden...
maar ja dat ben ik he :clown:
met een 300 a 500cc is 't plezier in 't kwadraat :mrgreen:
Yep, met een 11xx/1200 was er voor mij ook weinig plezier aan off road. Maar de marketing machine van BMW laat velen geloven dat ze met een rally machine rijden hé...
Tom VT gaat nog zweten :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Allroadband in de regen

Bericht door TomVT »

Da zweten gaat zeker gebeuren. Als alles meezit en het bevalt zal een echt offroad machine er ook wel inzitten.
Momenteel heb ik geen idee wat te verwachten buiten de info op de website, dus ik baseer mij daar maar op :wink:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Allroadband in de regen

Bericht door Koppel!! »

Bwa, nu ook niet overdrijven hè mannen, zolang er geen vettige of gladde stukken aan te pas komen kan je met een GS, ook een grote boxer GS, veel meer dan je denkt. Ok, 't zal nooit een lichte enduro zijn of worden, maar 't ding kan meestal veel meer dan de eigenaar verwacht of durft.
En dat zweten, tja, als je 't met een licht enduro'ke rijdt, met je twee vingers in de neus, ondertussen nog een peuk in de mondhoek en met één hand in de zijde uit ververling, waar is de uitdaging dan :mrgreen:

Tom, amuseer u ginder, heb vertrouwen in uwe GS, durf blijven rijden (alles draait rond momentum behouden) waar je begint te twijfelen, en 't komt quasi altijd goed :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Allroadband in de regen

Bericht door tweecilinderke »

Als ge met uwe gs ver vooruit blijft kijken komt ge overal door :wink: maar soms kijkt men naar de hindernis en is het boem patat :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie