Controle motorrijders

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Controle motorrijders

Bericht door Chris Wils »

Hallo
Vorige week Dinsdag was ik een toer gaan doen(met de Harley),en
op het nieuwe stuk weg tussen Kasterlee en Geel,net na de tunnel van De
Kabouterkesberg was er controle.Er stonden al enkele auto,s,en een vrachtwagen
aan de kant en ik mocht er ook gaan bijstaan.De vriendelijke agent vroeg mijn
groene verzekeringskaart,en het gelijkvormigheidsattest.IK had net mijn handschoenen
uitgedaan,om mijn papieren te pakken uit mijn binnenzak,toen achter mij een collega
agent aankwam,en aan de eerste vroeg,Hij had zij handschoenen toch aan he? (terwijl ze op
de benzinetank lagen,ik zou wel eens willen weten hoelang ze daar blijven liggen,als ik aan het
rijden ben)De andere agent stelde z,n collega gerust,dat ik ze aanhad. Toen begonnen ze
(vriendelijk)uitleg te geven, om toch maar een goede motorjas en broek te dragen,want 100 meter
over het asfalt schuiven in T-shirt,en op basketsloefkes,dat doet pijn,en ge ziet dan het bot van uw enkel
goed zitten.
Ik rij altijd met een lederen broek,en lederen,of textiel jas als ik met de motor rij,en motorlaarzen.
Voor diegene die deze zomer,als het warm is,een toerke willen doen in T-shirt,korte broek,en op
basketsloefkes,ge bent verwittigd,doe het niet(eerst voor uw eigen veiligheid) want als er controle
is,kan het U wel wat kosten,want het staat in de wet.Maar wat staat er nu eigenlijk in de wet?
Schoenen tot boven uw enkels,lange mouwen(is een trui genoeg?)en lange broek(is een joggingbroek
uit parachute stof ook goed?)en zijn hanschoenen verplicht? Hoe zit dat?
Salu.
Chris.
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Controle motorrijders

Bericht door Senpuppy »

Jup, de handschoenen zijn verplicht. En jah, joggingsbroeken volstaan hoewel af te raden natuurlijk :-D

tapatalk 4 for xperia
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Controle motorrijders

Bericht door alfa »

Het zijn :clown: :clown: die rondrijden zonder bescherming.
Laatst gewijzigd door alfa op 20 apr 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Controle motorrijders

Bericht door Freddie »

Dan heb ik vandaag weer verschillende malen een Pipo de clown gezien :-) Zelfs eentje op een gloednieuwe RT-LC. :wink:
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Controle motorrijders

Bericht door aantzeetje »

Onder hetzelfde "motto" maar nu in G-D de Luxembourg: grote controles op motorrijders gedurende de maand April stond er eergisteren in de l'Essentiel te lezen hier. Technische staat moto (uitlaat, banden, lichten), papierenwinkel (vergeet je origineel conformiteitsattest niet. GEEN copy !!!) en genoeg snelheidscontroles en die zijn boter bij de vis in Lux. Direct te betalen dus of moto laten staan.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Controle motorrijders

Bericht door Den Dirk »

Die regels gelden vanaf 125 cc, dus ook voor scooters ala Vespa...
In Leuven weten ze dat ook : gehoord van dealer : klant vertrekt met nieuwe Vespa bij hem, en voor ze aan de andere kant van Leuven zijn, al beboet wegens geen handschoenen....
In Antwerpen : Stany Crets op zijne vespa : beboet wegens geen handschoenen , ze hebben hem daarvoor niet tegengehouden, gewoon nr-plaat opgeschreven in 't voorbijrijden... :-(
I like my bike!!
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Controle motorrijders

Bericht door WILBIKE »

Vandaag mag je in pyama maar met helm, handschoenen en laarzen met enkelbescherming rijden... ? Volgens mij heeft men de boot gemist, veiligheidskledij (CE-norm) zou verplicht moeten zijn indien men een verplichting wil invoeren. Maar uiteraard is de fun er wel af, ik betaalde vorig najaar reeds 2 x voor rijden zonder handschoenen, met scooter naar de bakker en terug over ongeveer 2 km, duur brood... Bij het droogrijden na een wasbeurt met lage tuinschoenen weerom prijs, 200 m van mijn deur, het blijft een lachtertje! Ik ben volledig akkoord indien alles gekeurd dient te zijn maar met een jeansvestje zonder bescherming maar mét lange mouwen is het OK terwijl dit helemaal geen bescherming biedt bij valpartijen...
Bij woon- werkverkeer, reizen of toertochten heb ik steeds volledige aangepaste beschermkledij aan, warm of niet, maar vandaag lijkt het meer op kans voor pesterij en gemakkelijk geldgewin !!! :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Controle motorrijders

Bericht door willy »

Waarom krijg ik bij wat hieboven staat het gevoel dat het wellicht nooit goed zal/kan zijn :roll:
de Pierre
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 aug 2008, 15:23
Woonplaats: Zemst
Locatie: Vl. Brabant
Contacteer:

Re: Controle motorrijders

Bericht door de Pierre »

willy schreef:Waarom krijg ik bij wat hieboven staat het gevoel dat het wellicht nooit goed zal/kan zijn :roll:
Ik heb ook zo die indruk : wind verkopen , lullen en zagen en toch weten dat ze ongelijk hebben. Laat ze die veiligheidsnormen v d kledij en moto maar wat aan spannen - of nog beter - ga eens kijken in de kliniek naar die rakkers dat ze v d beton afgeschraapt hebben . Geschaaft tot op het been : ach ja het was leuk he in een T shirt en bermuda aan de gas hangen.

Wedden dat ze nadien, nooit meer , zo maar hun handschoenen e a vergeten ? Wie niet weten wil moet dan maar voelen .

Pierre,
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Controle motorrijders

Bericht door Dirk Pauwels »

de Pierre schreef:
willy schreef:Waarom krijg ik bij wat hieboven staat het gevoel dat het wellicht nooit goed zal/kan zijn :roll:
Ik heb ook zo die indruk : wind verkopen , lullen en zagen en toch weten dat ze ongelijk hebben. Laat ze die veiligheidsnormen v d kledij en moto maar wat aan spannen - of nog beter - ga eens kijken in de kliniek naar die rakkers dat ze v d beton afgeschraapt hebben . Geschaaft tot op het been : ach ja het was leuk he in een T shirt en bermuda aan de gas hangen.

Wedden dat ze nadien, nooit meer , zo maar hun handschoenen e a vergeten ? Wie niet weten wil moet dan maar voelen .

Pierre,
Ik weet nie zenne, zou den deze da al weten?
Afbeelding
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Controle motorrijders

Bericht door Relax »

[quote="willy"]Waarom krijg ik bij wat hieboven staat het gevoel dat het wellicht nooit goed zal/kan zijn :roll:[/quote

:bsstupid:

De wetgever heeft idd de bal ferm mis geslagen met die halfslachtige wetgeving, maar enerzijds de wetgeving ter zake afdoen als ontoereikend en anderzijds jammeren als je moet betalen omdat je je niet kan houden aan die armtierige regels die je net veroordeelde, lijkt me van typisch Belgische mentaliteit getuigen: 't geldt enkel voor een ander en graag streng genoeg in dat geval.
I respect your opinion. But I don't give shit.
lucnic
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2013, 19:34

Re: Controle motorrijders

Bericht door lucnic »

hey mannen oe zit het met den duo ?
Bij mooi weer zie je ze ook wel de piloot in lederen pak volledig in orde maar achterop mooi poepje met dun jasje en zomer schoentjes aan ! !
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Controle motorrijders

Bericht door Danny »

lucnic schreef:hey mannen oe zit het met den duo ?
Bij mooi weer zie je ze ook wel de piloot in lederen pak volledig in orde maar achterop mooi poepje met dun jasje en zomer schoentjes aan ! !
als ik ze al zover krijg dat ze half aangekleed willen meerijden naar mijn spelonk ga ik geen risico's nemen en ze nog meer kleren aantrekken :mrgreen:
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Controle motorrijders

Bericht door Wiedewa »

Of je doet het net als in onderstaand filmpje met die agent :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=uF20wKT3BI4" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg Nico
MG Breva 850
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Controle motorrijders

Bericht door hla »

Ik vind de regels toch overdreven.
Wielertoeristen en snorfietsen mogen aan 40 Km rondrijden zonder de minste bescherming.
Als ik naar het stad moet dan is dan ook aan 30-40 Km per uur.
Dan neem ik de auto want ik heb geen goesting om mij te verkleden en de moto te nemen.
Vroeger ging ik wel met de moto.
Helm, vest in koudere perioden maar niet in de zomer, soms handschoenen maar zeker geen motobroek of speciale schoenen.

Toen ik nog naar mijn werk met de moto ging deed ik ook mijn laarzen aan maar nooit een rijbroek.
De fietsers en snorfietsen rijden mij dan vlot voorbij, ZONDER bescherming.

Ze hadden het anders en beter kunnen regelen zonder ons te verplichten volledig gekleed te zijn.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Controle motorrijders

Bericht door alfa »

Soms zie ik een schoon poppeke van achter op een moto zitten(60% bloot) die elke man rond haar vinger kan draaien .
één schuiver en daar kijk geen hond nog naar .
Als het maar op een ander gebeurd kraait er geen haan.
De boetes daarop mag voor mijn part 1000 euro zijn.
Er zijn motorclubs waar je zonder degelijke bescherming niet mag mee toeren .
BMW R1100R zonder KFR
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Controle motorrijders

Bericht door RBee »

Ik zou het plezierig vinden als je zelf af en toe nog eens iets mag beslissen.
Als ik beslis om zonder helm of beschermende kledij rond te tuffen of scheuren, dan MOET men mij een boete
geven voor de snelheid(in gevaar brengen van anderen), maar niet voor m'n dresscode(eigen schuld, dikke bult)
Let wel, ik draag altijd m'n volledige uitrusting, maar soms zou ik zoals hla wel eens wat luchtiger willen rondrijden,
heel bewust van de eventuele gevolgen.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Controle motorrijders

Bericht door alfa »

RBee schreef:Ik zou het plezierig vinden als je zelf af en toe nog eens iets mag beslissen.
Als ik beslis om zonder helm of beschermende kledij rond te tuffen of scheuren, dan MOET men mij een boete
geven voor de snelheid(in gevaar brengen van anderen), maar niet voor m'n dresscode(eigen schuld, dikke bult)
Let wel, ik draag altijd m'n volledige uitrusting, maar soms zou ik zoals hla wel eens wat luchtiger willen rondrijden,
heel bewust van de eventuele gevolgen.
Eigen schuld dikke bult???
Wij(de gemeenschap) moeten mee opdraaien voor uw medische kosten ten gevolge van het niet dragen van beschermende kleding.
BMW R1100R zonder KFR
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Controle motorrijders

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
In 1992 heb ik mijn eerste grote reis gemaakt,namelijk Canada en Alaska.
We zijn vertrokken met 4 motorrijders,twee Belgen,en twee Duitsers,3 BMW,s,
en een Moto Guzzi.De andere Belg,met de Moto Guzzi heeft ginder na 3 weken
een ongeval gehad,tegen 150km/u een vrachtwagen voorbij gereden(vrachtwagens
rijden daar ook 110 km/u op de lange rechte stukken) een slag op z,n stuur gekregen
van de wind en de gracht ingedoken. Hij had een modieus leder vestje aan,dat direct
tot onder z,n armen schoof toen hij de grond raakte,en ging op z,n buik door de gravel,
met als gevolg een plek op z,n buik waar ge een hand in kon leggen,vol vuil,zand,en kleine
steentjes.In het ziekenhuis moest men die wonde zuiver maken. Eerst een verdovend zalfje
erop,en dan met een pincet steentjes rapen uit die wonde. Ik heb die wonde gezien,en ik kan u
verzekeren,er zijn mooiere dingen op te zien. Als hij nu een degelijke vest had gedragen,was die
wonde er niet geweest,volgens de spoedarts ter plaatse.
Enkele jaren geleden was ik met de Harley op de terugweg van de European HOG Rally in Portugal,
toen ik in noord Spanje onderuit ging in een bocht,bij het uitkomen van een dorpje,met hooguit
een snelheid van 50km/u.Toen ik wou opstaan,zat ik met mijn voet onder de motor.Er stopten
een landbouwer,en een automobilist,die de motor rechtzetten,zodat ik er onderuit kon.Ik wil het
niet weten wat er zou geweest zijn in korte broek,en gewone schoenen,onder het warme motorblok
vast te zitten,barbeque vlees ruiken,en dan tot de conclusie komen,dat het mijn eigen vlees is dat ik ruik.
In 2011 was ik in Australië,en deed altijd mijn motorkleding aan,zelfs toen ik s,middags 42°C had in
Fitzroy Crossing,7 liter water per dag drinken,met een Camelback,maar altijd motorkleding aan.
Ik heb het geleeerd,zoals ze hier zeggen ¨met schade of schande,dus ik doe de mijne steeds aan.
Salu.
Chris.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Controle motorrijders

Bericht door Relax »

RBee schreef:Ik zou het plezierig vinden als je zelf af en toe nog eens iets mag beslissen.
Als ik beslis om zonder helm of beschermende kledij rond te tuffen of scheuren, dan MOET men mij een boete
geven voor de snelheid(in gevaar brengen van anderen), maar niet voor m'n dresscode(eigen schuld, dikke bult)
Let wel, ik draag altijd m'n volledige uitrusting, maar soms zou ik zoals hla wel eens wat luchtiger willen rondrijden,
heel bewust van de eventuele gevolgen.
Er bestaat tegenwoordig zoveel kledij dat alles wat je wil, kan, zonder in te boeten op bescherming. Zomerjassen voelen als een T-shirt, zomerbroeken zo licht dat je ze amper voelt en helm en handschoenen met meer verluchting dan je voor mogelijk acht.
Als je dat niet wil, kan je je aanpassen aan het minimum dat voorgeschreven is, dus een linnen broek en jas, met basketsloefkes en ietwat helm volstaat.
Persoonlijk vind ik dat de wetgever zich niet moet bemoeien met wat we qua kledij aantrekken, zeker als het dan nog onfatsoenlijk gebeurt, maar een helm lijkt me toch het absolute minimum. Het argument dat wij betalen voor kwetsuren die veroorzaakt zijn door een val en het niet dragen van beschermende kledij snijdt geen hout: er zijn volgens mij erg weinig ongevallen waarbij het slachtoffer geen beschermende kledij droeg en wij dus moeten betalen. Als die kost verdeeld wordt over alle bijdragen, dan Is dat te verwaarlozen. De kost om de schade van roken te dragen lijkt mij van grotere orde. Roken verbieden? En zo kan ik nog wel enkele voorbeelden aanhalen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Controle motorrijders

Bericht door Jo De Paepe »

alfa schreef: Wij(de gemeenschap) moeten mee opdraaien voor uw medische kosten ten gevolge van het niet dragen van beschermende kleding.
Wij de gemeenschap moeten ook opdraaien omdat gij te vet eet en hartproblemen krijgt .
Wij de gemeenschap moeten ook opdraaien omdat jij gaat joggen en een sportletsel krijgt
Wij de gemeenschap moeten ook opdraaien omdat jij te veel werkt (op de zenuwen :mrgreen: )en stress krijgt
etc etc
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Flat Twin Power

Re: Controle motorrijders

Bericht door Flat Twin Power »

Ik denk dat de mensen pas hun lesje zullen geleerd hebben als ze eens een schuivertje maken over asfalt zonder deftige beschermende kledij.
Ik weet niet of er hier dokters over verplegers op het forum zitten, maar na beten van dieren (honden, katten) zijn schaaf/brandwonden van
op asfalt de smerigste wonden die je kan hebben. De pijn is vreselijk en je moet sloten antibiotica slikken in de hoop dat uw wond niet gaat onsteken van
alle vuiligheid die op de baan ligt en er in terecht gekomen is.
Ik heb een paar jaar geleden, terwijl ik met mijn dienstfiets op weg was naar een accident een ongevalletje gehad. Een oud ventje stak met zijn fiets de baan over
net toen ik aan zo'n 90 per uur kwam aanzeilen, met mijn sirene en zwaailichten op. Ik kon de fietser ontwijken maar tikte hem aan met mijn schouder. Daardoor moest ik nog verder uitwijken en
kwam terecht in de trambedding (de afzonderlijke bedding van de kusttram. Buiten de rail heb je daar ook die leuke blauwe kiezels liggen. Ik had een volledig lederen motorpak aan en zo'n pak van de politie is genen brol. Mijn broek was volledig aan flarden. Mijn mouwen van de jas waren door de val omhoog geschoven tot boven mijn elleboog. In mijn arm zat een kwartje kilo kiezels die ze in het ziekenhuis er een voor een hebben moeten uitpeuteren. Ik ben geen kleinzerig manneke en kan wel wat hebben maar ik heb het hele ziekenhuis bij elkaar gebruld. Ik heb nog 14 dagen thuis gezeten met helse pijnen in mijn arm. De fietser was ongedeerd.
Dus, rij maar an gastjes, voor mijn part in jullie zwembroek. Ik geef je met plezier een boete, meer nog, van mij mag je uw motor aan de kant laten staan en te voet achter beschermende kledij stappen.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Controle motorrijders

Bericht door GSMax »

Vorige dinsdagavond in Kennedy tunnel richting Gent ongeval gehad met de moto. Tegen 25km/u achterop een wagen ingereden die plots alles moest dichtsmijten voor....who knows what... Had nochtans daarvoor genoeg ruimte gelaten, ken het daar een beetje, doch die wagen was een paar seconden voor me ingevoegd, dat en in combinatie met een 10 minuten daarvoor pas opgelegde nieuwe Michelin banden, maakte dat ik niet genoeg ruimte meer had en als het ware er recht tegenop geschoven ben. Eigen schuld, dikke bult :-?
Schade aan moto (hoop ik) en auto vielen mee, ben nog terug naar huis gereden, naar spoed, en gelukkig niets gebroken, doch linkerarm serieus opgezwollen en pijnlijk, net zoals beide polsen.... Krijg vandaag zelfs nog altijd geen dopje van een fles gedraaid. Voorlopig deze week armen laten rusten en zware Ibuprofen nemen. En anders volgende week naar orthopedie in gasthuis, als t ni echt betert... Ge begrijpt dat ik content was dat ik beschermende kledij aanhad, en ik moet zeggen, dat plastieke afneembare kinstuk barreke in de Schuberth J1 heeft zijn werk goed gedaan :) Soit, geen beschermende kledij, dan zat ik nu thuis met een gebroken linker elleboog en schouder :shock:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Controle motorrijders

Bericht door willy »

Beterschap!
Kan je wat meer vertellen over de kinbeugel van de J1 mbt tot het ongeval?
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Controle motorrijders

Bericht door GSMax »

willy schreef:Beterschap!
Kan je wat meer vertellen over de kinbeugel van de J1 mbt tot het ongeval?
Bedankt. Wel heel simpel, bij bij de botsing uit het zadel gelicht, met helm tegen bovenkant van mijn GIVI 2-delig windscherm. Klep stond open, want reed niet hard, dus met beugel tegen het windscherm. Gevolg: bovenkant windscherm kapot, en beugel zat nog vast in de helm en niets aan eigenlijk. Is dus redelijk harde plastiek 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Plaats reactie