Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

Tomasselli 's bvb
het hangt af van de diameter van de vork
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Ik vraag me af wat er bij deze witte motor gedaan is om de spatie tussen de voorvorken te verkleinen zodat de voorkant lager bij de grond komt ?
Iemand een idee ?
Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik kan het niet goed zien, resolutie foto is niet goed genoeg om te vergroten. Maar als je de vork door de kroonplaat laat steken, kan je de clip ons ook boven de kroon plaat steken. Mss heft deze dan gedaan. Verder kan je natuurlijk ook ofwel ingekorte tubes gebruiken of kortere veren, maar of dit nog lekker rijdt....

Persoonlijk zou ik vooraan niet verlagen, wel achteraan verhogen, kan door langere schokdempers. Denk dat je 3 gaten hebt voor de schokdempers achteraan, dus daar is mss ook al een cm of zo te winnen.

Open kelken niet doen, K&N's kan wel, sproeiers, naalden en uitlaten aanpassen dan. Kan wel wat beginnen niezen in de regen.

2 in 1 zou ik persoonlijk ook niet doen. Gaat veel geld kosten zonder merkbare winst. Als je grotere carbs plaats, kan je ook overwegen om de diameter vd uitlaatbochten te vergroten, bv als je carbs hebt van 38mm, is het ideaal als de binnendiameter vd uitlaatbochten ook 38mm is. Tenminste dat was toch de regel voor de injectie ten tonele verscheen.

Moest ik in uw geval zijn zou ik eerst proberen kijken wat er allemaal aan de moto moet gebeuren om hem in goed rijdende staat te krijgen, Zonder veel tijd en geld te spenderen om hem om te bouwen. Eerst de basis dan de rest.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Dirk,
Alvast bedankt voor de info, ik ga hier zeker rekening mee houden.
De motor zelf is al in goed(perfect) rijdende staat, ik moet alleen nog olie vervangen van motor, versnellingsbak en cardan.
Banden heb ik ook laten nakijken en die zijn ook nog in nieuwstaat.
Ik ga nu eerst een M-stuur monteren en dan de achterkant aanpakken.(kont erop en vering eventueel)
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Ik weet intussen bijna alles dat ik moet weten, alleen nu nog de kont.
Ik dacht van mijn huidige zadel te laten zitten en een kont ongeveer zoals de witte motor hierboven erop te plaatsen. Maar waar vind ik zoiets dat ik achteraan mijn zadel zou kunnen monteren ?
Zo snel ik dit weet ga ik onderdelen bestellen en eraan beginnen.
Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

ik heb hier nog een kuip en zadel liggen

Afbeelding

Afbeelding
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Kan je misschien ook zeggen welk zadel dat van jouw is hieruit ? http://www.caferaceronderdelen.nl/cafe- ... ts-zadels/
Ik zie dat jij het voetje en schakelpedaal ook achteruit hebt gebracht.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

Benny01 schreef:Kan je misschien ook zeggen welk zadel dat van jouw is hieruit ? http://www.caferaceronderdelen.nl/cafe- ... ts-zadels/
Ik zie dat jij het voetje en schakelpedaal ook achteruit hebt gebracht.
mijn zadel staat daar niet tussen , gekocht op een beurs in Duitsland van iemand die kuipen , tanks en zitjes maakt
De achteruit geplaatse voetsteunen zijn een set van Tarozzi. (liggen hier ook nog ergens op het schap)
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Kan iemand mij misschien zeggen welke olie ik nodig heb voor de motor, versnellingsbak en cardan ? (Merk, type)
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door tweecilinderke »

Motorolie 10w40 , versnellingsbak cardan en achterpont 80w90 of de 75w140 (wel 3dubbel in prijs).
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

tweecilinderke schreef:Motorolie 10w40 , versnellingsbak cardan en achterpont 80w90 of de 75w140 (wel 3dubbel in prijs).
Is dat gewone motorolie of half synthetische of volledig synthetische ?

Maar nu een ander probleem. Ik heb intussen bijna de voorkant klaar buiten het contactslot nog inbouwen.
Maar wanneer ik nu de motor start draait deze onmiddellijk 5 a 6000 toeren ook wanneer de choke uitstaat.
De gashendel staat volledig dicht en de kabel is ook niet gespannen en aan de carburator staat de gasklep ook zo goed als dicht.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn ?
Afbeelding
Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

door de plaatsing van je clip ons kan het zijn dat de kabel ergens stremt.
Zorg voor een vloeiend verloop en controleer eens de splitter onder de tank ook.
kijk aan de carbs of de gaskleppen dicht staan en de chokes in rust zijn;
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Dat is het vreemde.
De gaskleppen staan volledig dicht en ook de choke is in rust.
Dus aan de carbs kan de gashendel en choke niet verder meer.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

waar de kabels op de carburateur toekomen , kijk eens hoeveel lift je hebt als je het gas volledig opendraait.
moet ca 12mm beweging zijn .
Als je de kabels in het gashendel gemonteerd hebt , heb je gelet op de positie van de nokken in het handvat (tandwiel met kettinkje aan) en de loop van de kabels dat ze niet gekruist liggen;
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Jo De Paepe schreef:waar de kabels op de carburateur toekomen , kijk eens hoeveel lift je hebt als je het gas volledig opendraait.
moet ca 12mm beweging zijn .
Als je de kabels in het gashendel gemonteerd hebt , heb je gelet op de positie van de nokken in het handvat (tandwiel met kettinkje aan) en de loop van de kabels dat ze niet gekruist liggen;
Wanneer ik de gas helemaal open draai heb ik inderdaad +-12 mm beweging aan de carburateur. Wanneer ik de gas loslaat staat de schuif aan de carburateur ook helemaal dicht, kan niet verder meer.Ik had daarstraks de kabel aan de carburateur zelf ook al helemaal ingedraaid zodat de schuif helemaal dicht valt wanneer het gas dicht staat maar nog steeds die 6000 toeren.
Kan er in de carburateur plots iets mis zitten of vlotters die blijven hangen ?
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

't is mogelijk dat de vlotters blijven hangen als de carb na lang stilstaan niet utrasoon gereinigd is
hoe zit het met de chokes , gaan die helemaal dicht ?
koppel desnoods de chokekabels eens los
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Jo De Paepe schreef:'t is mogelijk dat de vlotters blijven hangen als de carb na lang stilstaan niet utrasoon gereinigd is
hoe zit het met de chokes , gaan die helemaal dicht ?
koppel desnoods de chokekabels eens los
De chokes gaan ook helemaal dicht, kan niet verder meer aan de carbs.
Vreemd dat het zo plots gekomen is, ik ga morgen de vlotters eens nakijken.
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Probleem opgelost.
Heb de gashendel terug gedemonteerd en gemonteerd en daarna was alles in orde. Draait weer als een zonnetje.
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Intussen is de voorkant helemaal klaar en begin ik aan de achterkant.
Nu was mijn vraag weten jullie waar ik aan dergelijke zadel kan geraken of laten maken ? Dus het kussen dat op het zitje moet komen.
Afbeelding
Afbeelding
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door patrick k100 »

Had jo er geen meer liggen ?
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

patrick k100 schreef:Had jo er geen meer liggen ?
Misschien is dat ook wel een optie, ik ben bezig met dit te bekijken en het zou inderdaad wel eens goed kunnen passen.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Jo De Paepe »

polyester zit heb ik nog liggen.
De bekleding (kussen)moet je zelf maken uit schuim met hoge densiteit en overtrekken met (kunst)leer .
Als je niet erg op comfort gesteld bent kan 2cm neopreen op maat gesneden ook een optie zijn
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Bedankt Jo,
Ben net te weten gekomen dat er hier in de buurt iemand zit die alle soorten zadels maakt, ik heb daar eens prijs gevraagd.
Ik heb net ook mijn originele zadel gepast en die past juist op het zitje, behalve dat deze achter iets breder is maar dit zou best kunnen lukken.
Ik heb hier echter 2 opties :
1.ik monteer heel het zitje en monteer daar bovenop mijn originele zadel.
Afbeelding
2.ik laat mijn originele zadel staan(ik kan deze dan nog steeds open en dicht doen om bv bij de batterij te kunnen) en ik monteer alleen het achterste stuk(bult) van het zitje achter de originele zadel.

Wat denk jij ?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Benny01 schreef:Bedankt Jo,
Ben net te weten gekomen dat er hier in de buurt iemand zit die alle soorten zadels maakt, ik heb daar eens prijs gevraagd.
Ik heb net ook mijn originele zadel gepast en die past juist op het zitje, behalve dat deze achter iets breder is maar dit zou best kunnen lukken.
Ik heb hier echter 2 opties :
1.ik monteer heel het zitje en monteer daar bovenop mijn originele zadel.
2.ik laat mijn originele zadel staan(ik kan deze dan nog steeds open en dicht doen om bv bij de batterij te kunnen) en ik monteer alleen het achterste stuk(bult) van het zitje achter de originele zadel.

Wat denk jij ?
ik ben Jo niet, maar ik geef toch ongevraagd mijn mening, zoals gewoonlijk :mrgreen:
Ik denk dat beide opties geen zicht gaan zijn. 1 omdat het grondplaat op grondplaat gaat zijn en dus te hoog, 2 omdat de aansluiting tussen zadel en kont niet goed gaat komen.
Die hard cafe racer: dan polyzitje + mouske.....
Tip: Er besaat mouse die vrij stevig is en die je in model kan schuren, tevens kan je verschillende lagen op elkaar lijmen en schuren. Destijds kocht ik die bij Eriks, maar was toen niet goedkoop.
Zadeltje laten maken op maat is natuurlijk het mooiste.
Wil je je zadel nog laten omhoog klikken dan zou ik het polyester zitje achterwege laten, en je originele zadel grondplaat opnieuw laten bekleden met schuim en kunstleder in de vorm van een caferacer zadel en dan werkt alles als voorheen maar dan met een andere look.
Zoals op mijne triumph bv
Afbeelding
Dat was eigenlijk vooral omdat ik geen polyzitje naar mijn goesting vond....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Benny01
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mei 2014, 19:57
Woonplaats: Geel

Re: Ombouwen R80RT tot sportieve motor ?

Bericht door Benny01 »

Dirk,
Ik heb het daarnet nog eens bekeken.
Wanneer ik alleen het achterste stuk zou gebruiken komt dit achter de zadel te staan en blijft de hoogte van de zadel hetzelfde. De originele zadel heeft achteraan ook een schuine kant en het achterstuk moet ook nog een stuk naar omhoog komen zodat ik toch een deftige aansluiting krijg.
Het is heel moeilijk om het zo van tevoren te bepalen of het iets gaat worden.
Plaats reactie