Garmin zumo of tom-tom Rider

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

cocken
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 dec 2011, 18:39
Locatie: Brugge

Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door cocken »

Ik zou voor de eerste keer een gps willen kopen voor op de moto maar ik heb nog niet veel dingen gelezen van de tomtom ridder? Niet goed? Of toch beter voor de zumo kiezen?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

Dat hangt er van af wat je er mee wilt doen.
Als het om van A naar B te rijden is zeker een tomtom rider.
Is een probleemloos toestel. En laat je nooit in de steek. Upgraden van software en kaarten verloopt altijd zonder bugs en veeeel sneller dan bij een zumo.
Wil je ritten downloaden dan zijn er veel meer mogelijkheden met een zumo.
Ik heb een rider pro en een zumo 390.
De 390 is een recent toestel en kent een hoop softwareproblemen. Ik mag de mijne gaan omruilen voor een nieuw toestel, omdat ze er zelf niet meer aan uit kunnen....ik heb het toestel ong. één maand.... :twisted:
Leven is het meervoud van lef...
melis luc
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
Woonplaats: Outer - Ninove
Locatie: Oost vl Outer Ninove

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door melis luc »

Ik had sinds 2006 een rider 1 onlangs heb ik de nieuwste tom tom rider gekocht en ben er zeer tevreden over vooral de kronkelroutes zijn zeer tof !! en dan heb je ook nog de gratis livetime updates !! :grin: :grin:
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

En tegenwoordig is die serieus afgeprijsd.
Leven is het meervoud van lef...
melis luc
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
Woonplaats: Outer - Ninove
Locatie: Oost vl Outer Ninove

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door melis luc »

Mil schreef:En tegenwoordig is die serieus afgeprijsd.
399 € dan heb je nog een ander pakket met meer opties en dat kost 499 €
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Senpuppy »

Hangt er ook beetje vanaf wat je allemaal met je toestel wil doen natuurlijk. Na lang wikken & wegen ben ik toch voor een zumo 590 gegaan (automatische routeplanner/mediaplayer/auto-houder/...). Na wat rondzoeken heb ik'm 571€ nieuw betaald (Belgische winkel).

tapatalk 4 for xperia
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

Senpuppy schreef:Hangt er ook beetje vanaf wat je allemaal met je toestel wil doen natuurlijk. Na lang wikken & wegen ben ik toch voor een zumo 590 gegaan (automatische routeplanner/mediaplayer/auto-houder/...). Na wat rondzoeken heb ik'm 571€ nieuw betaald (Belgische winkel).

tapatalk 4 for xperia
Veel succes ermee.
Ik ken er al een paar die omgeruild moeten worden.
Leven is het meervoud van lef...
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Man in Black »

cocken schreef:Ik zou voor de eerste keer een gps willen kopen voor op de moto maar ik heb nog niet veel dingen gelezen van de tomtom ridder? Niet goed? Of toch beter voor de zumo kiezen?
Wat wil je ermee doen? A naar B? ritten van derden? onvoorbereide tripkes?
de zumo590 heeft bv de rondritplanner, waarbij je een te rijden afstand of te rijden tijd ingeeft en de GPS geeft je een ritje.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door costerke »

In motoren en toerisme is er een verslag over beide toestellen.

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door alfa »

Ofwel kunnen zij er niet mee werken maar (5 Zumo's) hebben mijn maten .
Elke keer is er zever en gevaarlijke toestanden.
Zelfs zelfde toestellen geven soms andere trajecten van toer??
Die toestellen zijn eigenlijk te snel en daardoor te dom in uitwerking (Is mijn mening/opvatting )
Heb al dikwijls moeten overnemen met mijn mioke spirite 470.
Zumo in toer heeft geen overzicht van wegen in straal van 5OO meter daarom rijden zij soms de ander richting uit van aangegeven lijn, bij afwijking door omleiding.
Of snijd die een baan af met kasseien.
Die hebben al regelmatig een moto stapvoets doe keren ( letterlijk), te laat aangeven op ronde punten of niet lezen van zij weggetjes.
Soms is een hoofdbaan die overgaat op een andere baan met zumo niet altijd duidelijk in toer.(voorrangsregel)
Zumo danst soms een zumba :grin:
BMW R1100R zonder KFR
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door GSrijder »

Er is al veel over geleuterd en gezeverd maar hoe je het ook draait en keert, Garmin rules wat motor navigatie betreft. Zeker wanneer je zelf routes maakt of download van het internet. De zogenaamde imperfectie van Garmin is gewoon dat het toestel iets delicater is dan TomTom en er daardoor misvattingen ontstaan. Mijn ervaring leert me dat wanneer een route niet klopt of het toestel niet doet wat het moet doen dit meestal wel aan de gebruiker ligt.

Stop met redeneren dat een toestel jouw redenering moet volgen, het is eerder omgekeerd. Leer te denken en te begrijpen hoe het toestel werkt en een wereld zal opengaan.

Ik heb in alle geval al enorm veel plezier aan mijn Zumo's/Navigators beleefd en ik gebruik ze 99,99% met op voorhand zelf uitgestippelde routes via Basecamp en in het verleden Mapsource.

Mijn advies: Garmin op de moto als je routes wil maken of downloaden van internet tenzij je enkel van punt A naar punt B wil rijden.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Man in Black »

Das gesproken se, al jaar of 5 een zumo660 en nu nav V, en geen problemen mee gehad met routes rijden.
Zolang je weet waar je op moet letten is Garmin top.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door p@rick »

Man in Black schreef:Das gesproken se, al jaar of 5 een zumo660 en nu nav V, en geen problemen mee gehad met routes rijden.
Zolang je weet waar je op moet letten is Garmin top.
+ 1 :thumleft:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door aantzeetje »

Voor van A naar B te rijden zou ik misschien een TT overwegen. Voor al de rest, Garmin.
Rij al sinds 2005 met Garmin (SP2820, Zumo 550 en nu Zumo 590). Nog nooit problemen gehad. Juist enkele hick ups die snel verholpen waren.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

Als je een pc genie zijt, zijn er 'weinig' problemen met de zumo's.
Als je de verschillende fora bekijkt krijg je wel een heel ander beeld...
En wat betreft de tomtom, daar kan je evengoed ritjes mee uitstippelen op Tyre.
En TT heeft sinds mensenheugenis de app kronkelroutes.

Verleden weekend in de Eifel: een 390 en een 590... Allebei problemen met de aanwijzingen in de routes (zelfde routes)
Mijn 390 kon van in den beginne niet meer uitgeworpen worden zonder foutmelding.
Het is blijkbaar een gekend probleem en er is een aparte tool nodig om hem correct uit te werpen....
Telkenmale moet ik nu deze tool gebruiken om hem correct te verwijderen... :twisted:
Als ik er nu een route op zet, worden de, er reeds opstaande routes, er nogmaals opgezet en soms zelfs driemaal...
De software zit vol bugs...
Hetgeen ik mij afvraag is het feit, wanneer men alle functies van de 590 gaat gebruiken hoeveel conflicten er zullen te voorschijn komen.
Bij de 660 was dat een ramp...
Javawa is tegenwoordig blijkbaar onmisbaar om een zumo soepel draaiende te houden.
Vinden jullie dat normaal bij toestellen van 500+ euro's?
Leven is het meervoud van lef...
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Man in Black »

Dat is inderdaad niet normaal Mil, maar zoals vermeld heb ikzelf nog geen probleem gekend met de 660 en nav V, zowel software als hardware.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

Zeer goed mogelijk Man in Black.
Van iedereen die ik ken hebben ze allemaal problemen gehad en/of hebben met hun zumo's.
Met uitzondering van de 550, op voorwaarde dat er geen kaartupdate uitgevoerd werd.
Leven is het meervoud van lef...
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door aantzeetje »

heb de laatste nieuwe kaarten staan op de SP2820 (en ja, daar moet je wel weten wat je doet om deze er op te krijgen met deleten en herbenoemen van img files in het intern geheugen). Idem voor de 550 en 590. Updaten verliep steeds vlekkeloos. Af en toe gebruik ik de muziek, bellen doe ik nooit. Ga echter zeker niet ontkennen dat als men alle toeters en bellen gebruikt er een en ander kan mislopen cfr. 660 (zou nu moeten opgelost zijn met de 5.1 firmware).
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

aantzeetje schreef:heb de laatste nieuwe kaarten staan op de SP2820 (en ja, daar moet je wel weten wat je doet om deze er op te krijgen met deleten en herbenoemen van img files in het intern geheugen). Idem voor de 550 en 590. Updaten verliep steeds vlekkeloos. Af en toe gebruik ik de muziek, bellen doe ik nooit. Ga echter zeker niet ontkennen dat als men alle toeters en bellen gebruikt er een en ander kan mislopen cfr. 660 (zou nu moeten opgelost zijn met de 5.1 firmware).
Allez proficiat garmin...5 jaar na datum 'zou' het opgelost zijn.....
Weten wat je doet...komaan zeg...het zou toch gebruiksvriendelijker moeten...niet iedereen is een pc genie
Laatst gewijzigd door Mil op 04 jul 2014, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Leven is het meervoud van lef...
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door J »

tja hot item hier op het forum Garmin...

lees en walg! Gelukkig zijn er nog goede zielen hier op het forum die niet afgeven om te helpen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 6&e=426406

J :-(
't vollek va Gùùk red ùùk........
Joker
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:25
Woonplaats: Westmalle
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Joker »

Zelf al jaren gebruiker van allerhande Garmin producten en eigenlijk weinig problemen. Toch zijn er soms dingen die kunnen gebeuren en dan is het niet leuk. Support van Garmin is idd bedroevend tot hopeloos :-(
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Dirk Pauwels »

Het blijft behelpen met die GPS toestanden, en je moet bereid zijn een en ander "ruim" te interpreteren. Toch heeft mijne Zumo 220 mij al een jaar of 5 trouw overal naartoe gestuurd, door regen, zon, hagel, sneeuw en wind, van -10 tot +30 en meer. Dat doe je niet met een Mioke dat nog niet eens waterdicht is....
Net nog door Toscanie gereisd, weliswaar met auto, aangezien madam mee was en die krijg ik niet op ne moto.....,.Alle bezienswaardige steden gedaan, tot in de kleinste gehuchten heeft dat ding mij niet 1 keer verkeerd gestuurd, en dit met software van 2010... tuurlijk moet je al eens iets door de vingers zien, als bv een straatje plots enkel richting geworden is of een paar ronde punten er niet opstaan, so what... ik rij bovendien ook altijd zonder de "truus" stem, dus volledig visueel.

Paar tips:
Rij je een vooraf opgestelde route, zet dan de herbereking uit.
Neem een old school wegenkaart mee....
Zet "route boven" ipv "noord boven", is visueel duidelijker waar je moet afslaan.
rij je van A naar B, kortste of snelste manier, zet dan herbereking aan.
Rij op bv 300m schaal en zet de autozoom aan. Dan zoomt het toestel automatisch in als je moet afslaan en heb je toch nog een ruim overzicht van de richting.
Als je moet rondrijden( wegens omleiding of verkeerd gereden), met herbereking uit, zoom dan uit tot je de richting vd route op je scherm ziet, dan kan je daar gewoon terug naar toe rijden.

Garmin en updates is altijd miserie, daarom doe ik geen updates en koop ik elke 4-5 jaar de goedkoopste motorGarmin zonder toeters en bellen.
Ik gebruik een Garmin GPS sinds +/- 2000, dus een kleine 14 jaar. En toch nog maar aan de 3de GPS bezig. Ik heb een E map, een 2610 en sinds 5 jaar de Zumo 220 gehad.

Wat opmerkingen van Mil en Alfa betreft: dat klopt, als er 5 rijders met 5 GPS samen rijden heb je een kans dat die allemaal een andere richting aangeven, hangt af vd instellingen, de software versie, al dan niet herberekenen en de interpretatie van de gebruikers. Daarom is de GPS zelf nog niet slecht.

Garmin is zeker niet zaligmakend of perfect, maar een groot deel van de klachten (met uitzondering van de software/update toestanden, want daar heeft Garmin nog wel wat werk..) is te herleiden op verkeerde instellingen en verkeerde interpretaties.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door GSMax »

Sinds 2007 rij ik routes met de Zumo550, en gaat dat toestel mee naar het buitenland. Nooit geen noemenswaardige problemen gekend, zelfs niet met de laatste kaarten updates. En mijn volgende, binnenkort, zal wederom een Garmin zijn 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door J »

ja doe er een 30.000km/jaar mee naar verschillende adressen, zonder probleem, winter en zomer.

Updates was bij 2720 in het begin een probleem, maar achteraf met een LTU is dit weggegaan.
maar de ene zumo tegen de andere!!!!!!!!!! :cyclopsani: :-x :-x

ik heb net zo'n akelige periode meegemaakt van update!
dit zou niet mogen, dit is zeker.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door wooter »

Zumo 660 en Navigator V. Beiden geen noemenswaardige problemen, maar zeker de Navigator V werkt een beetje anders. Om van A naar B te rijden zijn ze allen even eenvoudig als een iPhone, maar als je er specifieke routes mee gaat rijden moet je ofwel 100% vertrouwen hebben in het toestel en het niet in vraag stellen, of zelf je route fatsoenlijk voorbereiden.
Plaats reactie