R75/5 of r60/5

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GValaert
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2014, 06:53
Woonplaats: Sint-Niklaas

R75/5 of r60/5

Bericht door GValaert »

Misschien een veel gestelde vraag maar ik ga het toch wagen.
Helemaal nieuw maar toch kijk ik uit naar de aankoop van mijn eerste BMW. De mooiste (naar mijn persoonlijke mening) zijn de /5 series. Maar ik twijfel tussen een R75/5 en een R60/5. Graag zou ik de motor zelf willen onderhouden. Althans zou ik dit willen leren (met een beetje hulp natuurlijk). Wat raden jullie mij aan? Al jullie tips en kennis is van harte welkom en maakt het misschien iets makkelijker om een keuze te maken. Ik vind ze beiden mooi maar omdat ik nog geen technische kennis heb wou ik even de hulp van jullie. Alvast super bedankt voor de reacties.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door Synchro Bob »

Hallo G,

Ik vind de /5 ook de mooiste van de 'moderne' boxers. Ik heb zelf al 30 jaar een 60/5.

Afbeelding

De 75 en 60 ( en zelfs de 50) verschillen weinig van elkaar. Ze bestaan in korte (SWB) en lange versie (LWB). Maakt niet zo veel uit...
De 75 is het meeste gegeerd en is doorgaans meer waard. Hij heeft meer vermogen en kan je herkennen aan de Bing constant vacuum carbu's. De 60 en de 50 hebben Bing gasschuifcarbu's. Die hebben geen startcarburator waardoor het starten bij koude en vochtige omstandigheden omslachtiger is.

Niks mis met de /5. Juist de afstelling van voorrem is belangrijk voor een veilig afremmen. De politie van Brussel reed destijds met de /5 en die gingen vaak op hun bek door een blokkerend voorwiel. Dat heb zelf ik niet ondervonden.

Bij aankoop letten op lekken. Een boxer, in tegenstelling tot Engelse motoren, lekt niet. Elke lek is mis. Bvb aan de krukas achteraan. Compressie nameten. Als de motor stationair draait mag het toerental niet dalen als je ontkoppelt. Wijst op een versslten lagering van de krukas.

Veel plezier met de zoektocht. Vraag gerust assistentie.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GValaert
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2014, 06:53
Woonplaats: Sint-Niklaas

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door GValaert »

Hey bedankt voor je reactie!
Is die rem een belangrijk minpunt? Zou niet graag onderuit gaan met de motor.
Even ook over de carburator: heb je dan met de gasschuifcarbu last van lekkende vlotterbakjes? Ik heb gelezen dat dit nogal eens een probleem kon zijn?

En welke van de twee zou het eenvoudigste zijn in onderhoud (iets dat ik zelf graag wil aanleren)?

Trouwens een heel mooie R60/5 (met mijn lievelingskleur!). Als ik er zo eentje tegenkom ben ik direct verkocht denk ik. Heb er wel een zien staan bij Oldlima maar deze was niet in zo goede staat denk ik.
Vele vragen maar ik doe liever eerst wat info op dan direct tot aankoop over te gaan dan achteraf spijt te hebben.
GValaert
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2014, 06:53
Woonplaats: Sint-Niklaas

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door GValaert »

Indien iemand nog aankooptips heeft zou ik heel dankbaar zijn als je die hier even achterlaat. Dit omdat ik geen kenner ben van motoren en alle hulp nu even welkom is :bshelp:
JANSSENS2007
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:00

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door JANSSENS2007 »

GValaert schreef:Indien iemand nog aankooptips heeft zou ik heel dankbaar zijn als je die hier even achterlaat. Dit omdat ik geen kenner ben van motoren en alle hulp nu even welkom is :bshelp:
Zeker ook zien of de originele sigaaruitlaten erop staan,ook de achterste veerpotten durven weleens te ontbreken,zien of tellernaalden
niet afgebroken zijn of ontbreken,een originele kleurstelling is ook zeker belangrijk. Afbeelding
Mijn 75/5-1973
Laatst gewijzigd door JANSSENS2007 op 20 jul 2014, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door Synchro Bob »

Mechanisch is er dus weinig verschil tussen de 50, 60 en 75.
Lekkende vlotterkamers is gemakkelijk op te lossen. Meestal versleten vlotternaalden en eventueel een verstorven vlotter.

Goede opmerking hierboven over de staat van de uitlaten (sigaren moeten het zijn) en de tellerpartij. Die laatste is heel duur.
Bij mij is de toerenteller kapot, maar ik laat het zo. Is niet echt nodig. Met een boxer rij je op het gehoor.

Als je iets op het oog hebt zal iemand van dit forum wel meegaan om te adviseren.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GValaert
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2014, 06:53
Woonplaats: Sint-Niklaas

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door GValaert »

Enkel nog die voorrem waar ik me zorgen over maak. Blokkeert die echt wel of enkel als ze niet goed onderhouden is?

Deze heb ik te koop zien staan bij Oldlima, vind ik zelf een prachtig exemplaar
Afbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R75/5 of r60/5

Bericht door Synchro Bob »

Deze is inderdaad heel mooi en de samenstelling is origineel.
Het cruiser stuur is niet mooi maar maakt het wel gemakkelijker om hem te besturen.
Later kan er altijd het typische smal en laag stuur gemonteerd worden.

De prijs is conform met de markt (zeker, bij een handelaar)
Hopelijk is de (heel mooie) restauratie niet enkel cosmetisch geweest. Op mechanisch vlak controleren op compressie (moet minimaal 8,5 bar zijn), lekken, lagering krukas, koppeling, versnellingsbak, balhoofdlagers, speling op de wiellagers.


Mooi, mooi....
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Plaats reactie