K1200 gt sputtert bij vertrekken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Vandaag hebben wij een kleine 850km gereden richting z-frankrijk. Alles ging goed tot de laatste 30km. Telkens ik moest stoppen of vertragen en terug optrekken houdt de motor ff in en begint te sputteren. Eens ik een beetje snelheid heb is alles terug normaal. Als ik stil sta en het gas open draai, dan draait de motor nogthans op een continue toerental zonder te sputteren.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe het op te lossen.

Morgen doen we de overige 400 km en hopen zonder verdere problemen onze bestemming te bereiken. Eventueel kan ik daar eens kijken wat er aan te doen is.

Ik dacht eerst aan vervuilde benzine maar dan zou de motor toch ook sputteren tijdens het gas geven bij stilstand ?
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

We zijn dus zonder veel problemen op onze bestemming aangekomen.
Het sputter is iets beter en doet zich enkel voor tussen de 2000 en 3000 toeren. Er boven gaat alles perfect.

Toch nog geen idee wat hiervan de oorzaak is. Iemand wel een idee ?
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Tja, toch jammer dat niemand van de 180 personen die dit topic gelezen hebben ook maar 1 enkele tip kon geven wat er gaande kon zijn :shock:
K1200 GT 06'
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door K1200GT »

Even bij de dichstbijzijnde BMW dealer voorbijgaan? :scratch:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

dat zou inderdaad een oplossing geweest zijn mocht er een in de buurt geweest zijn.
Echter, een forum is er ook om elkaar te helpen en om eventuele kleine problemen zelf te kunnen oplossen.
Als je de lijn doortrekt, dan kun je op de meeste vragen die hier gesteld zijn gewoon antwoorden om ff naar de dealer te gaan :roll:
K1200 GT 06'
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Wiedewa »

Je mag nog niet klagen, anders lees dit eens :shock:

http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... 26&t=13910" onclick="window.open(this.href);return false;
MG Breva 850
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door K1200GT »

Lijkt me sterk dat er binnen een straal van 400 Km geen BMW dealer is in Frankrijk, maar soit....
Als je de zoekfunctie op het forum gebruikt, zal je waarschijnlijk ontdekken dat je probleem hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met de luchtfilterkast die bij grote hitte vervormt . Het enige wat je in dat geval zelf kan doen is inderdaad naar de dealer rijden en de vraag stellen of de kast op jouw motorfiets is vervangen (was een terugroepactie toendertijd). Ingeval je nog steeds de oude luchtfilterkast hebt, kan de dealer een nieuwe monteren.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Lukas »

dr.trimble schreef:Tja, toch jammer dat niemand van de 180 personen die dit topic gelezen hebben ook maar 1 enkele tip kon geven wat er gaande kon zijn :shock:
Tja, ik had wel een poging kunnen wagen, maar dan was je moto waarschijnlijk totaal stilgevallen. :/
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door ®win »

Wiedewa schreef:Je mag nog niet klagen, anders lees dit eens :shock:

http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... 26&t=13910" onclick="window.open(this.href);return false;

Totaal buiten de context. TS rijd een K44 - K1200GT II terwijl het door jouw aangehaalde topic de K41 - K1200GT I (het baksteentje) betreft.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Wiedewa »

®win schreef: Totaal buiten de context. TS rijd een K44 - K1200GT II terwijl het door jouw aangehaalde topic de K41 - K1200GT I (het baksteentje) betreft.
Dank voor de aanvullende informatie, sorry en dat wist ik niet, heb zelf 'n K1100 vandaar
MG Breva 850
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

En we gaan voort in dit topic ...

Tijdens mijn trip naar Frankrijk is het sputteren plots over gegaan. Geen idee wat de oorzaak was. Een dealer opzoeken was dus niet meer nodig.
Nu enkele dagen geleden begon het weer. Omdat het al een tijdje geleden was dat mijn K&N luchtfilter schoongemaakt is heb ik dit gisteren eens gedaan. Dat was meer dan nodig want die zat vol met insecten en ander vuil.
Ik hoopte dat dit de oorzaak zou kunnen zijn van het sputteren maar na een testritje bleek dat de motor nog steeds sputterde tussen 2000-3000 toeren. Er boven lijkt alles ok.

Ik zal morgen ff bellen om volgende week een afspraak te maken om de motor binnen te doen voor nazicht.
Toch wou ik ff weten of nog iemand dat probleem gehad heeft of als iemand de oorzaak zou weten.

De motor is uit '06 en heeft normaal gezien alle updates gehad.
K1200 GT 06'
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door K1200GT »

dr.trimble schreef:En we gaan voort in dit topic ...

Tijdens mijn trip naar Frankrijk is het sputteren plots over gegaan. Geen idee wat de oorzaak was. Een dealer opzoeken was dus niet meer nodig.
Nu enkele dagen geleden begon het weer. Omdat het al een tijdje geleden was dat mijn K&N luchtfilter schoongemaakt is heb ik dit gisteren eens gedaan. Dat was meer dan nodig want die zat vol met insecten en ander vuil.
Ik hoopte dat dit de oorzaak zou kunnen zijn van het sputteren maar na een testritje bleek dat de motor nog steeds sputterde tussen 2000-3000 toeren. Er boven lijkt alles ok.

Ik zal morgen ff bellen om volgende week een afspraak te maken om de motor binnen te doen voor nazicht.
Toch wou ik ff weten of nog iemand dat probleem gehad heeft of als iemand de oorzaak zou weten.

De motor is uit '06 en heeft normaal gezien alle updates gehad.
Allez, ben benieuwd wat de dealer je zal vertellen; als het maar niet de luchtfilterkast is :roll: (zie mijn antwoord negen maanden geleden...)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Ik heb trouwens vandaag nog een beetje rondgereden en gelet op het stotteren. Het is zelfs erger dan vorig jaar. het stotteren is er al als de motor stationair draait en gaat door tot rond de 4000 toeren.

Volgens dat ik gelezen heb heeft de oude luchtfilterkast als probleem dat het gas soms blijft hangen. Dit is hier niet zo. Het is echt schokken en is wel redelijk irritant bij het vertrekken of traag rijden.
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Vandaag bij de technieker langs geweest. Eerste indruk was de luchtfilterkast omdat dit een veel voorkomend probleem is bij de GT. Deze is echter al jaren geleden vervangen. Na de motor een beetje te laten draaien bij een stationair toerental was hij overtuigd dat het toch de box niet was. Hij denkt eerder aan het af en toe draaien op 3 cilinders. De motor begint mooi te draaien, dan zakt het toerental een paar seconden en gaat nadien weer omhoog. Dit blijft zo onregelmatig door gaan. Als de het gas open draait tot 2000 toeren en constant houdt, dan kan het toerental plots zakken tot 1000 toeren of plots stijgen naar bijv. 3000 toeren. Een tweede mogelijkheid zou blijkbaar een defecte bobine zijn.
Volgende week zal de motor normaal gezien binnen gedaan en weten we meer.
K1200 GT 06'
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door panneman.be »

Ga eens na of hij nergens geen valse lucht zuigt :idea:

Ik ken het systeem niet maar als er ergens rubbers of pakkingen tussen brandstoftoevoer (carburatie of injectie) zitten en daar zit een klein scheurtje in dat heb je problemen. Eventjes op die delen met een soort van remreiniger of startpilot spuiten en je merk het onmiddellijk. Reageert de motor daar op dan zit je met een scheurtje ergens.
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door panneman.be »

Ga eens na of hij nergens geen valse lucht zuigt :idea:

Ik ken het systeem niet maar als er ergens rubbers of pakkingen tussen brandstoftoevoer (carburatie of injectie) zitten en daar zit een klein scheurtje in dat heb je problemen. Eventjes op die delen met een soort van remreiniger of startpilot spuiten en je merk het onmiddellijk. Reageert de motor daar op dan zit je met een scheurtje ergens.
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

bedankt voor de tip.
De technieker zal trouwens eerst een de temperatuur van de uitlaatbuizen aan de cilinders meten, zou kan ie blijkbaar ook een idee krijgen waar er iets niet in orde is. (weet er zelf niet zo heel veel van)
K1200 GT 06'
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door K1neke »

Eens proberen met injectie reiniger kan geen kwaad . :wink:

€ 6,99 5in1 Benzine Injectie Reiniger 325ml
5in1 Benzine Injectie Reiniger is een brandstoftoevoeging voor benzine-motoren die zorgt voor een optimale werking van de motor.EigenschappenGeschikt voor voertuigen met katalysatoren Verwijdert blokkerende...

€ 15,90 5in1 Benzine Reiniging & Beschermingsmiddel
5in1 Petrol Fuel System Treatment is een brandstoftoevoeging die het gehele brandstofsysteem reinigt en de motor weer een uitstekende conditie brengt. EigenschappenReinigt het complete brandstofsysteem met 1...

€ 6,95 Bar's benzine brandstofreiniger 200 ml
Verwijdert afzettingen van kleppen en injectoren.Bespaart brandstof.Herstelt het maximaal prestatievermogen van de motor.Inhoud volstaat voor 1 behandeling...

€ 14,99 Liqui Moly Benzine-Systeemonderhoud 300ml
Verzorgt en beschermt het volledige brandstofsysteem tegen slijtage, afzettingen en corrosie. Verbetert de motorloop en voorkomt prestatievermindering. Schone motoren verbruiken minder brandstof en de uitstoot van...

€ 23,75 Liqui Moly Pro-Line Benzinesysteemreiniger 500ml
Verwijdert afzettingen aan injectiekleppen, inlaatkleppen, bougies en in de verbrandingsruimte en verhindert de nieuwe vorming ervan. Verbetert de motorloop en optimaliseert de uitlaatgaswaarden. Verhelpt...

€ 19,95 STP Benzine Brandstofsysteemreiniger 400ml
Toepassing: benzineFunctie: cleaner Reinigt en beschermt uw volledige brandstofsysteem tegen prestatiesverlies met slechts één behandeling. Voor alle benzinemotoren. STP Compleet Fuel System Cleaner voor...

€ 7,49 STP Benzine Injector Reiniger 200ML
STP Benzine Injector Cleaner is speciaal geformuleerd om de verstuivers van het bezine systeem te reinigen...
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door K1neke »

Ne keer proberen met injectie reiniger . :wink:


€ 6,99 5in1 Benzine Injectie Reiniger 325ml
5in1 Benzine Injectie Reiniger is een brandstoftoevoeging voor benzine-motoren die zorgt voor een optimale werking van de motor.EigenschappenGeschikt voor voertuigen met katalysatoren Verwijdert blokkerende...

€ 15,90 5in1 Benzine Reiniging & Beschermingsmiddel
5in1 Petrol Fuel System Treatment is een brandstoftoevoeging die het gehele brandstofsysteem reinigt en de motor weer een uitstekende conditie brengt. EigenschappenReinigt het complete brandstofsysteem met 1...

€ 6,95 Bar's benzine brandstofreiniger 200 ml
Verwijdert afzettingen van kleppen en injectoren.Bespaart brandstof.Herstelt het maximaal prestatievermogen van de motor.Inhoud volstaat voor 1 behandeling...

€ 14,99 Liqui Moly Benzine-Systeemonderhoud 300ml
Verzorgt en beschermt het volledige brandstofsysteem tegen slijtage, afzettingen en corrosie. Verbetert de motorloop en voorkomt prestatievermindering. Schone motoren verbruiken minder brandstof en de uitstoot van...

€ 23,75 Liqui Moly Pro-Line Benzinesysteemreiniger 500ml
Verwijdert afzettingen aan injectiekleppen, inlaatkleppen, bougies en in de verbrandingsruimte en verhindert de nieuwe vorming ervan. Verbetert de motorloop en optimaliseert de uitlaatgaswaarden. Verhelpt...

€ 19,95 STP Benzine Brandstofsysteemreiniger 400ml
Toepassing: benzineFunctie: cleaner Reinigt en beschermt uw volledige brandstofsysteem tegen prestatiesverlies met slechts één behandeling. Voor alle benzinemotoren. STP Compleet Fuel System Cleaner voor...

€ 7,49 STP Benzine Injector Reiniger 200ML
STP Benzine Injector Cleaner is speciaal geformuleerd om de verstuivers van het bezine systeem te reinigen...
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

De motor is net terug van de dealer. Het is NIET opgelost.

De eerste indruk was dat het gasklephuis defect was. Ze hebben toen een hele nieuwe geplaatst, inclusief de servomotoren.
Klepspeling is geregeld, bougies zijn vervangen, bobines zijn gechecked. De computer gaf geen enkel probleem.
Bij het starten van de motor was het probleem nog steeds hetzelfde:
- schommelend toerental bij stationair draaien
- bij continue gas geven aan bijvoorbeeld 3000 toeren zakt het toerental soms naar 2000 toeren maar stijgt soms ook naar 3500 toeren.

Resultaat is dus bij traag rijden dat de motor continue in houdt. Bij hoger toerental rijdt de motor redelijk normaal.

De dealer heeft geen enkel idee wat er verder kan gebeuren om het probleem op te lossen en voelde zich hierdoor ook niet gelukkig met de situatie. Hij is wel zo eerlijk geweest om een heleboel uren en het nieuwe gasklephuis niet aan te rekenen op de factuur. Anderen zouden dit waarschijnlijk wel doen.

Heeft er nog iemand ook maar een idee wat er nog kan nagezien worden?
K1200 GT 06'
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Wiedewa »

Nog 'n kleine poging dan.

- Zit er 'n lambda sonde op die nog goed werkt ?
- Kan ook 'n temperatuur sensor zijn, waardoor de computer verkeerde informatie krijgt.

mvg Nico
MG Breva 850
Daniel Tempelaere

K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Daniel Tempelaere »

Dit zal je jammer genoeg niet helpen...
Ik had een van de eerste K1200gt in 2006 dus. Heel veel miserie mee gehad in de stijl die jij beschrijft, maar ook de gasaanname heel onvoorspelbaar. Er is van alles aan vervangen en geregeld, gelukkig gratis tot hij twee jaar was. En uiteindelijk ben ik van al die miserie af geraakt ....."ingeruild" voor een 1300gt. Ik zou geen andere meer willen.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door tweecilinderke »

Welke brandstof tankt u ? 98 ?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

de motor is verschillende keer aan de computer gehangen en heeft geen enkele foutmelding gegeven, dus in principe moeten lambdasonde en temperatuursensor toch in orde zijn?

Ik tank trouwens 98.

Blijkbaar is het wisselende toerental iets beter met de originele uitlaat. Momenteel staat er een remus op.

Deze week zal ik er zelf eens mijn originele uitlaat op plaatsen om het eens te checken.
Laatst gewijzigd door dr.trimble op 26 nov 2015, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Daniel Tempelaere schreef:Dit zal je jammer genoeg niet helpen...
Ik had een van de eerste K1200gt in 2006 dus. Heel veel miserie mee gehad in de stijl die jij beschrijft, maar ook de gasaanname heel onvoorspelbaar. Er is van alles aan vervangen en geregeld, gelukkig gratis tot hij twee jaar was. En uiteindelijk ben ik van al die miserie af geraakt ....."ingeruild" voor een 1300gt. Ik zou geen andere meer willen.

Ik denk dat inruilen na 8 jaar niet zo simpel meer zal zijn.
Ik heb hem nu 3 jaar en hij heeft het nochtans steeds goed gedaan , hoor. Vorige jaar had ik er 1 dag last van op de heenreis naar het zuiden en sindsdien heb ik geen last meer gehad tot vorige maand.
Misschien heb ik geluk en gaat het nog eens over :-?
K1200 GT 06'
Plaats reactie