K1200 gt sputtert bij vertrekken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Die laatste tip kqn ik wel wat mee. Ik ben het echt niet meer zeker maar meen me te herinneren dat ik laatst 1x verkeerd getankt heb, 95 dus. Maar dat moet dan al 2 maanden geleden zijn want dan begonnen de problemen. Ik zal voor de zekerheid toch ff de tank leeg rijden. Wie weet dat het hier iets mee te maken heeft.
K1200 GT 06'
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door K1neke »

Ne keer proberen met injectie reiniger . :wink:
Kan nooit kwaad en kost ni veel . :idea:
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

K1neke schreef:Ne keer proberen met injectie reiniger . :wink:
Kan nooit kwaad en kost ni veel . :idea:
is dat iets dat je makkelijk zelf kan doen, zoja, hoe dan?

thx voor de tip trouwens
K1200 GT 06'
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

ik heb deze middag de tank bijna volledig leeg gereden en nadien 98 getankt (total) het resultaat blijft hetzelfde, dus aan de benzine ligt het volgens mij dus niet.
Nadien heb ik er de originele uitlaat op gezet en er is nog steeds geen verandering, dus het toerental schommelt evenveel met de originele uitlaat als met de remus.

rest me voorlopig nog de tip met de injectiereiniger . Morgens maar ff naar de autozaak een flesje halen, schijnt dat STP een van de betere is?
K1200 GT 06'
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

ik gebruik al jaren Kent Fuelguard
http://www.kenteurope.com/pdf.php?file= ... 5598,d.bGg

http://www.nonpaints.com/nl/kent-fuel-g ... 250ml-fles

Vergeleken met andere producten nog vrij redelijk geprijsd, maar zeer goede ervaringen mee, zowel bij Diesels als bij benzine.
STP, Wyns, Bardahl enzo is ook niet slecht, makkelijk te vinden, als het werkt zoveel te beter. Kent richt zich echter meer op professioneel gebruik, is wat geconcentreerder en is iets moeilijker te vinden in de gemiddelde autoshop. Je kan het wel via internet bestellen of bij een goede autoshop.

Als je idd eens "slechte" benzine hebt getankt, duurt dit veel langer dan 1 tankbeurt met 98 voor de verschijnselen eruit zijn, maar ze zouden wel geleidelijk aan moeten verminderen. Met een goede cleaner heb je onmiddelijk resultaat... (als de filter niet dicht zit met smurrie...)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

Daniel Tempelaere schreef:Dit zal je jammer genoeg niet helpen...
Ik had een van de eerste K1200gt in 2006 dus. Heel veel miserie mee gehad in de stijl die jij beschrijft, maar ook de gasaanname heel onvoorspelbaar. Er is van alles aan vervangen en geregeld, gelukkig gratis tot hij twee jaar was. En uiteindelijk ben ik van al die miserie af geraakt ....."ingeruild" voor een 1300gt. Ik zou geen andere meer willen.
En de probleem 1200GT is ook van 2006, misschien wel dezelfde, met dezelfde problemen, al tig keer "ingeruild" :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

de mijne is inderdaad van 2006 :-(

ondertussen heb ik er een flesje bardahl injectie-reiniger ingegooid, benieuwd wat het resultaat zal zijn.

Is de brandstoffilter trouwens gemakkelijk na te zien of zit deze volledig weggestopt onder de tank?
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

na een nieuwe tank 98 bijna volledig leeg gereden te hebben is het probleem nog steeds aanwezig. Ook een flesje injectiereiniger heeft niet geholpen.

Het is nu zelfs zo dat bij een warme motor het gas blijft hangen rond de 2000-25000 toeren. Ook zakt het toerental trager als ik het gas los laat als voordien.
Deze laatste problemen waren er niet voordat de motor binnen ging bij de dealer.

Pffff, het begint me de laatste tijd toch wel redelijk op mijn zenuwen te werken. Vooral omdat ze bij de dealer ook geen raad meer weten.

Nu heb ik wel iets gelezen van iemand met soortgelijke problemen die een defecte lamdasonde had. Dit wordt blijkbaar niet gedetecteerd door de computer. Is dit zo?
K1200 GT 06'
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Bob »

dr.trimble schreef:Het is nu zelfs zo dat bij een warme motor het gas blijft hangen rond de 2000-25000 toeren. Ook zakt het toerental trager als ik het gas los laat als voordien.
Zo'n gelijkaardig probleem had ik ook eens met mijn toenmalige K1200R Sport. Bleek een vervormde airbox te zijn, gratis ende voor niks vervangen door de dealer. Misschien DIT TOPIC eens doorlezen ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Thx voor de tip, Bob,

ik heb ondertussen ook al ff het een en ander opgezocht en het lijkt inderdaad in de richting van de airbox te zijn.
Dit dacht de dealer aanvankelijk ook maar voordat de motor binnen ging bleef het gas helemaal niet hangen rond de 2000-2500 toeren. Dit doet hij nu wel. Als ik dan ff kort gas geef, dan zakt hij wel terug naar het stationaire toerental.

Ik lees dat bij velen de airbox vervangen is onder garantie. De mijne is bijna 9 jaar. Waarschijnlijk zal ik zelf wel voor de kosten moeten opdraaien en volgens mij is dat wss wel niet heel goedkoop :-?
K1200 GT 06'
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Bob »

Geen idee van de prijs van zo'n ding, maar mijn motorfets was destijds ook al ruim over tijd wat garantie betreft, goed vijf jaar oud. Dat bleek toen geen bezwaar te zijn voor een tussenkomst van BMW ten belope van de volle 100%. Voorwaarde was volledige onderhoudshistoriek bij erkende BMW-dealer. Geen idee wat ik me bij die airbox moet voorstellen, maar zou dat niet zelf te vervangen zijn ? Dat bespaart je in voorkomend geval toch al de werkuren.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Hmmm, ik heb de mijne 3 jaar geleden tweedehands gekocht en heb er geen onderhoudsdocumenten van. Dat wordt al weer iets moeilijker dan, maar het is te proberen.
K1200 GT 06'
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Bob »

Ik kocht de K destijds ook tweedehands, maar wist wel van welke dealer hij oorspronkelijk vandaan kwam. Dat was het inmiddels ter ziele gegane Motorhuis Hasselt. Bij mijn weten werd het klantenbestand toen overgenoen door Peters Motorworks. Daar heb ik per mail de onderhoudshistoriek opgevraagd en ook direct gekregen. Toen ik dan met het probleem ging aankloppen bij AMS was ik nog nooit eerder bij hen langsgegaan met de K. Ondanks het feit dat ik dus duidelijk niet hun beste klant was, hebben ze mij daar snel en met de glimlach uit de nood geholpen. Als dank heb ik toen wel een groot onderhoud door hen laten uitvoeren.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Daniel Tempelaere

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Daniel Tempelaere »

Het spijt me te moeten zeggen, bij mij hebben ze van alles en nog wat gedaan/ vervangen, ook die airbox.
Het mocht allemaal niet helpen. En de fenomen die jullie beschrijven zijn zo herkenbaar!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

Tijdje terug heb je gezegd dat de box al eens vervangen geweest is?

<<Vandaag bij de technieker langs geweest. Eerste indruk was de luchtfilterkast omdat dit een veel voorkomend probleem is bij de GT. Deze is echter al jaren geleden vervangen. Na de motor een beetje te laten draaien bij een stationair toerental was hij overtuigd dat het toch de box niet was.>>
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

Tijdje terug heb je gezegd dat de box al eens vervangen geweest is?
dr.Trimble schreef: ....Vandaag bij de technieker langs geweest. Eerste indruk was de luchtfilterkast omdat dit een veel voorkomend probleem is bij de GT. Deze is echter al jaren geleden vervangen. Na de motor een beetje te laten draaien bij een stationair toerental was hij overtuigd dat het toch de box niet was.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Ik dacht inderdaad ook dat de airbox vervangen geweest is maar in de onderhoudsgeschiedenis van de motor vinden de dealer niets terug.
Ik dacht dat dit een update geweest was en aangezien alle updates gedaan zijn dacht ik dus dat de airbox ook vervangen was.
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

ondertussen alweer 3 weken verder maar nog geen stap dichter bij een oplossing.
Bij de dealer weet ze er geen raad mee. Ze denken dat het misschien aan de computer ligt. Ze hebben gesproken met een technieker van BMW zelf en zogezegd heeft die er ook geen oplossing voor, als hij enkel voort gaat op de symptomen.
BMW wil allesins niet meer tussenkomen in het vervangen van de Airbox.
Ik wacht nog tot dinsdag op reactie want ze gingen de problemen nog eens voorleggen aan BMW. Dan zal ik proberen zelf contact op te nemen met BMW Bornem en kijken of ik daar terecht kan met mijn motor. Iemand moet toch een idee hebben wat de oorzaak kan zijn van het probleem zonder steeds een of ander onder te moeten vervangen om te kijken of het beter is?
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Ondertussen heb ik contact opgenomen met BMW Bornem en het probleem uitgelegd. Ondanks dat mijn dealer er geen oplossing voor had werd ik terug naar mijn dealer verwezen. Ze gingen samen naar een oplossing zoeken. Ze stelden me voor om de airbox te vervangen. Dit zou me 389,65 euro kosten. Ik ging ermee akkoord en heb donderdag de motor binnen gebracht. Vrijdag belden ze me op dat ze een bijkomend stuk (nullastsysteem) van 117 euro moesten vervangen. Op de vraag of toen alles ging in orde zijn antwoordden ze positief dus ging ik akkoord met de extra kost.
Zaterdag mocht ik net voor sluitingstijd de motor afhalen. Volgens de verkoper aan de telefoon was alles nu opgelost. Mijn andere bezigheden heb ik genannulleerd om toch nog vlug de motor op te halen.
Bij aankomst vroeg ik aan de techniekers of alles in orde was. Het antwoord was dat er nog een lichte schommeling zat bij het stationair draaien maar dat voor de rest alles normaal was. Ze hebben blijkbaar geen tijd gehad om hem uitvoerig te testen. Nadien dus 506,70 euro afgerekend.

Ik startte de motor en het toerental zakte al te traag naar mijn goesting. Ik reed de parking af en na 100m begon de motor al te schudden. Ik reed efkes door tot aan het benzinestation 2km verder want volgens de boordcomputer kon ik maar 1km rijden. Daar aangekomen viel de motor al stil door het schommelen van het toerental. Ik besloot meteen te bellen naar de dealer maar ondertussen kreeg ik het antwoordapparaat want ze waren ondertussen al gesloten.
Er is dus helemaal niets veranderd aan de motor. Hij schokt nog evenveel als voordien.
Ik heb de dealer nooit iets kwalijk genomen maar nu kan ik toch niet begrijpen hoe ze kunnen beweren dat de motor terug goed draait als hij na 100m als terug doet als voordien. Je kan het probleem echt niet ontkennen als je er mee rijdt.
Ik heb daarnet ff gefilmd hoe het toerental schommelt na enkele seconden te draaien. Het toerental bij stationair schommelt maar dat stoort me niet. Nadien heb ik het gas open gehouden op 2800 rpm. Je ziet onmiddelijk dat het gas continue zakt en terug stijgt. Dit blijft zo duren. Tijdens het rijden zelf is het nog erger, dan zit er precies geen regelmaat meer in en doet hij dit continue onder de 3000rpm. Gewoon traag rijden kan ik dus niet meer zonder continue dooreen geschud te worden. Eens boven de 3000rpm draait de motor normaal.

Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit verder kan afhandelen. Ik heb zopas op aanraden van de dealer mijn airbox laten vervangen en dat heeft mij 506,70 euro gekost. Dat geld ben ik dus kwijt en ben nog geen stap verder. Wat is de volgende stap? Misschien eens de computer vervangen en dan terug honderden euros uitgeven zonder verbetering. ik weet het helemaal niet meer. Ondertussen heb ik al problemen van april en ben ik nog geen stap verder. Het motorseizoen is bijna voorbij en heb al 2 motorreizen moeten annuleren. Ik heb nog geen 1000km gereden sinds april. Anders zijn dit er een paar duizend.

Wat raden jullie mij aan? Kan een dealer trouwens vanalles laten vervangen zonder verbetering en mij ervoor laten opdraaien?

Hieronder de link naar het filmpje van mijn schommelende toerental:

https://www.youtube.com/watch?v=PD24Fcd3Xy8" onclick="window.open(this.href);return false;
K1200 GT 06'
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

als het niets geholpen heeft zou het niet aangerekend mogen worden, maar de boel terug vervangen gaan ze ook niet graag doen. beetje domme actie......
helaas zit zon k vol switchkes en speciale klepkes etc.
paar tips:
laat de benzinedruk eens checken. als die ook schommeltmoet je in toevoer zoeken
hang er een gs911 aan en kijk of je real values ziet die afwijken van de normale waarden. daar heb je helaas iemand voor nodig die een k1200 heeft of kan vergelijken
zijn de stiftbobijnen al vervangen?
probleem is enkel onder 3000tpm, dus moet je het wss zoeken in de stationair spullen. er zit een switch op de gasklephuizen, is die al vervangen?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Bedankt voor de tips, Dirk. Het gasklephuis is ook reeds vervangen alsook de servomotoren.

Uit de mail die ik kreeg van BMW Bornem blijkt dat ik dus wel zal moeten opdraaien voor de kosten van de diagnose:

"Echter is het zo dat een onderzoek naar een technische panne in verschillende etappes gebeurd. In een dergelijk onderzoek, waarbij uit diagnose niet onmiddellijk blijkt welke de oorzaak is, is het inderdaad zo dat verschillende pistes dienen te worden onderzocht. Gezien uw motorfiets reeds meerdere jaren niet meer gedekt is door de constructeurgarantie, zijn de kosten die aan verbonden zijn ten uwe laste. Het spreekt voor zich dat uw BMW Motorrad verdeler hier rekening mee houdt en de kosten zo goed mogelijk probeert te beperken.

Uw Motorrad verdeler kan, zoals steeds, rekenen op de meeste actieve steun van de technische afdeling van BMW Motorrad Belux bij het onderzoek van uw BMW.
In dit kader hebben wij er dan ook alle vertrouwen in dat uw BMW motorrad partner de werkzaamheden aan uw motor tot een goed einde zal brengen"


Het stoort me ook enorm dat ze telkens iets proberen en dan heel de motor terug monteren en dan niet eens een deftige test(rit) doen. En dan doen alsof hij in orde is. Dus de volgende keer mag terug alles gedemonteerd worden vooraleer ze een ander onderdeel kunnen vervangen. Dat zijn terug uren dat ik mag betalen die helemaal niet nodig zijn.

Eigenlijk is het al erg dat ik tips moet geven aan ervaren technici voor het oplossen van het probleem. Toch zal ik alle tips noteren en bij een volgende afspraak allemaal eens doorgeven. Misschien kunnen ze dan meteen meerdere pistes bewandelen ipv telkens 1 onderdeeltje te vervangen.


Misschien ben ik paranoide, maar het is net alsof mijn motor ter hoogte van mijn linkervoet warmer wordt als vroeger. Het is me deze keer meerdere keer opgevallen dat ik het daar redelijk warm kreeg. Temperatuur om mijn display is nochtans normaal. Maar misschien was dit reeds vroeger ook zo en is het me nu pas opgevallen omwille van de problemen :roll:
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

... enkele maanden verder en het probleem is nog steeds niet opgelost.

De motor heeft 2 maanden bij de dealer gestaan. Een technicus van BMW Bornem is ook ter plaatse geweest om de oorzaak op te sporen.
Centrale computer is vervangen alsook lambdasonde, brandstofpomp, batterij, airbox, gasklephuis en tal van andere onderdelen maar een oorzaak van het probleem werd niet gevonden.
Volgende week wordt de motorfiets terug gemonteerd en kan ik hem terug afhalen. Zowel de technici die eraan gewerkt hebben als de zaakvoerder voelen zich er niet goed bij. Ik nog minder uiteraard. Ik verwijt zeker en vast de dealer niets want daar hebben ze echt wel hun best gedaan om de oorzaak te vinden.
Een adere oplossing voor het probleem hebben ze niet. Er blijven mee rijden is ook bijna niet te doen. Verkopen aan iemand om er nog mee te rijden is kan ook niet want niemand koopt een motor dat schokt vanaf dat je vertrekt. De dealer wil de motor met moeite overnemen voor onderdelen maar dan zal ik maximum 2000 euro krijgen voor een motor dat verder nog in perfecte staat is. Volgens mij doet hij dit pas als ik daar een andere motor koop.

Geen idee wat ik verder kan doen. ik heb het nogmaals gemeld aan BMW Bornem maar daar weten ze ook niet hoe ze het kunnen oplossen. Ze gingen het ff bespreken :-? .

Ik twijfel of mijn volgende motor een BMW wordt. Het probleem is dan ook dat ik mijn motor niet kan over laten aan de garage en zelf een koper moet zoeken voor een motor dat niet perfect meer rijdt.

Heeft er nog iemand een laatste tip wat er kan gecheckt worden vooraleer de motor terug gemonteerd wordt of welke stappen ik nog kan ondernemen?
K1200 GT 06'
Plaats reactie