K1200 gt sputtert bij vertrekken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

... enkele maanden verder en het probleem is nog steeds niet opgelost.

De motor heeft 2 maanden bij de dealer gestaan. Een technicus van BMW Bornem is ook ter plaatse geweest om de oorzaak op te sporen.
Centrale computer is vervangen alsook lambdasonde, brandstofpomp, batterij, airbox, gasklephuis en tal van andere onderdelen maar een oorzaak van het probleem werd niet gevonden.
Volgende week wordt de motorfiets terug gemonteerd en kan ik hem terug afhalen. Zowel de technici die eraan gewerkt hebben als de zaakvoerder voelen zich er niet goed bij. Ik nog minder uiteraard. Ik verwijt zeker en vast de dealer niets want daar hebben ze echt wel hun best gedaan om de oorzaak te vinden.
Een adere oplossing voor het probleem hebben ze niet. Er blijven mee rijden is ook bijna niet te doen. Verkopen aan iemand om er nog mee te rijden is kan ook niet want niemand koopt een motor dat schokt vanaf dat je vertrekt. De dealer wil de motor met moeite overnemen voor onderdelen maar dan zal ik maximum 2000 euro krijgen voor een motor dat verder nog in perfecte staat is. Volgens mij doet hij dit pas als ik daar een andere motor koop.

Geen idee wat ik verder kan doen. ik heb het nogmaals gemeld aan BMW Bornem maar daar weten ze ook niet hoe ze het kunnen oplossen. Ze gingen het ff bespreken :-? .

Ik twijfel of mijn volgende motor een BMW wordt. Het probleem is dan ook dat ik mijn motor niet kan over laten aan de garage en zelf een koper moet zoeken voor een motor dat niet perfect meer rijdt.

Heeft er nog iemand een laatste tip wat er kan gecheckt worden vooraleer de motor terug gemonteerd wordt of welke stappen ik nog kan ondernemen?
K1200 GT 06'
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Bob »

dr.trimble schreef:Heeft er nog iemand een laatste tip .../... welke stappen ik nog kan ondernemen?
Stel die vraag misschien eens aan Relax ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

2dehandse kabelboom kopen en overbouwen? stelselmatig alle sensors vervangen voor 2de handse, de dure onderdelen zijn allemaal al vervangen heb ik begrepen. Kabelboom zal niet zoveel kosten. Geen idee of je bij een canbus zomaar een andere kabelboom kan steken maar ik vermoed het wel.
Sensor die verkeerde waarden geeft zal daarom nog geen fout veroorzaken in geheugen en dus ook niet uitgelezen kunnen worden, maar als je zou kunnen beschikken over de real values van een "gezonde" K1200 en die kunt vergelijken met de uitlezing van uw K's real values, ga je mss afwijkingen zien. Zou kunnen dat een kort ritje met de GS911 en laptop in de koffer oid nodig is.
Je krijgt niet alle data bij de GS911, zo ontbreekt bv benzinedruk, maar inpuittijd, ontstekingstijd en hoek, temperatuur van elke cil, lamda waardes, gasklepstand, stand vd stappenmotoren ed zijn wel nuttige info. Het heeft echter maar zin als je de waarden kan vergelijken met die van een gezonde K, onder identieke omstandigheden.

Bezoekje aan een tuner met een vermogenbank kan ook nuttig zijn, denk dat ze ongeveer 50€ per run vragen en die kunnen ook mogelijke info geven over een verkeerd mengsel etc...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

Dirk Pauwels schreef:2dehandse kabelboom kopen en overbouwen? stelselmatig alle sensors vervangen voor 2de handse, de dure onderdelen zijn allemaal al vervangen heb ik begrepen. Kabelboom zal niet zoveel kosten. Geen idee of je bij een canbus zomaar een andere kabelboom kan steken maar ik vermoed het wel.
Sensor die verkeerde waarden geeft zal daarom nog geen fout veroorzaken in geheugen en dus ook niet uitgelezen kunnen worden, maar als je zou kunnen beschikken over de real values van een "gezonde" K1200 en die kunt vergelijken met de uitlezing van uw K's real values, ga je mss afwijkingen zien. Zou kunnen dat een kort ritje met de GS911 en laptop in de koffer oid nodig is.
Je krijgt niet alle data bij de GS911, zo ontbreekt bv benzinedruk, maar inpuittijd, ontstekingstijd en hoek, temperatuur van elke cil, lamda waardes, gasklepstand, stand vd stappenmotoren ed zijn wel nuttige info. Het heeft echter maar zin als je de waarden kan vergelijken met die van een gezonde K, onder identieke omstandigheden.

Bezoekje aan een tuner met een vermogenbank kan ook nuttig zijn, denk dat ze ongeveer 50€ per run vragen en die kunnen ook mogelijke info geven over een verkeerd mengsel etc...
Het probleem is dat ikzelf de kennis niet heb om al deze werken uit te voeren en dat ik dus voort ga op de kennis en bereidwilligheid van de dealer. Nu is het ook zo dat er inderdaad al heel veel vervangen is en hij een beetje hopeloos is. Het is ook niet de bedoeling dat de helft van de motor vervangen wordt want daar kruipen steeds hele dure werkuren in die moeten betaald worden.
De dealer heeft eerder ook al aangegeven dat er inderdaad een fout kan zitten in de kabelboom. Er heeft een tijdje een donormotor naast gestaan en allerlei onderdelen zijn tijdelijk vervangen geweest. Onderdelen van mijn motorfiets zijn op de donor geplaatst maar steeds bleef de donormotor goed presteren. Wat er nog allemaal juist vervangen en getest geweest is weet ik ook niet exact. Hoe dan ook stuur ik bovenstaand tips ff door aan de dealer en hopelijk is hij er iets mee of gaat er een lichtje branden.

Thx alvast voor het advies :thumbleft:
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door dr.trimble »

probleem is dus nooit gevonden geweest. De motor werd overgenomen door de dealer (voor onderdelen) en zal waarschijnlijk verkocht worden aan een opkoper want er is al te veel energie en tijd in gestoken. Van BMW Belgie zelf kon ik dus geen tussenkomst verwachten :oops:
Dit is dus het einde van een schitterende BMW motor dat in 2006 meer dan 20.000 euro gekost heeft :-?
Laatst gewijzigd door dr.trimble op 05 jan 2016, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
K1200 GT 06'
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Lukas »

Damned.
Zo jammer.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1200 gt sputtert bij vertrekken

Bericht door Dirk Pauwels »

Iedereen die binnenkort dus een 1200GT wil kopen bij een handelaar kan best even de chassisnr checken bij Trimble.... 8-)
Idd jammer.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie