Noorwegen

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
JOHANSMEETS
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 sep 2014, 21:33
Woonplaats: Peer

Noorwegen

Bericht door JOHANSMEETS »

Hallo
Voor mijn verlof van volgend jaar zal naar Noorwegen zijn meer bepaald ZuidWest Noorwegen.
Mijn vraag.
Wat moet ge zeker gezien hebben in deze streek zowel mooie wegen en plaatsen rij met een R1200RT geen Off Road.
Overnacht gewoonlijk in kleine budget vriendelijke hotels,dit jaar in Schotland B&B gedaan zeer goed bevallen heeft misschien iemand adressen voor te overnachten.
De overzet had ik gedacht vanuit Hirtshals(Denemarken) naar Kristiansand heeft hier iemand ervaringen mee en in de periode van einde juni is het noodzakelijke deze op voorhand te boeken.

Grt Johan Smeets
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Noorwegen

Bericht door tweecilinderke »

Neem eens contact op met den luc boxer van het forum hier, hij is daar al een paar keer geweest dacht ik?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Jan1954
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:21
Woonplaats: Veldhoven
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door Jan1954 »

Ik ga al sinds 2001 elk jaar 3 tot 4 weken naar Noorwegen.
Zuidwesten is mooi maar druk op de mooie plekjes. Ik ga meestal hoger. Tot aan Lofoten Vesteralen en Narvik.
Alleen nog steeds niet in gelegenheid geweest om het met de motor te doen. Hopelijk over een paar jaar na mijn pensionering.
Als je even op internet kijkt worden alle vragen beantwoord. En er staan heel veel reisverhalen op.
Voor tolwegen kun je best naar http://www.autopass.no" onclick="window.open(this.href);return false; gaan en een contract afsluiten. Dan hoef je nergens te stoppen. Ik ben dit jaar voor het eerst in het voorseizoen geweest. Nadeel is dat er dan nog veel mooie wegen zijn afgesloten. Ha det bra!
Groeten van Jan
R1150RT Twinspark 2003 blauw
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Noorwegen

Bericht door RBee »

JOHANSMEETS schreef:Hallo
Voor mijn verlof van volgend jaar zal naar Noorwegen zijn meer bepaald ZuidWest Noorwegen.
Mijn vraag.
Wat moet ge zeker gezien hebben in deze streek zowel mooie wegen en plaatsen rij met een R1200RT geen Off Road.
Overnacht gewoonlijk in kleine budget vriendelijke hotels,dit jaar in Schotland B&B gedaan zeer goed bevallen heeft misschien iemand adressen voor te overnachten.
De overzet had ik gedacht vanuit Hirtshals(Denemarken) naar Kristiansand heeft hier iemand ervaringen mee en in de periode van einde juni is het noodzakelijke deze op voorhand te boeken.

Grt Johan Smeets
Lukt in Noorwegen niet.
Je kan overal terecht in "Hutten" op campings of bij particulieren, het goedkoopste zijn de jeugdherbergen.(met meerdere op een kamer, of alleen = duurder)
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan1954
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:21
Woonplaats: Veldhoven
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door Jan1954 »

Zo'n herberg heet een "Kro".
Dat is wel even belangrijk om te weten
Groeten van Jan
R1150RT Twinspark 2003 blauw
Jan1954
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:21
Woonplaats: Veldhoven
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door Jan1954 »

JOHANSMEETS schreef:Hallo
Voor mijn verlof van volgend jaar zal naar Noorwegen zijn meer bepaald ZuidWest Noorwegen.
Mijn vraag.
Wat moet ge zeker gezien hebben in deze streek zowel mooie wegen en plaatsen rij met een R1200RT geen Off Road.
Overnacht gewoonlijk in kleine budget vriendelijke hotels,dit jaar in Schotland B&B gedaan zeer goed bevallen heeft misschien iemand adressen voor te overnachten.
De overzet had ik gedacht vanuit Hirtshals(Denemarken) naar Kristiansand heeft hier iemand ervaringen mee en in de periode van einde juni is het noodzakelijke deze op voorhand te boeken.

Grt Johan Smeets
Boot vooruit boeken is wel noodzakelijk ja.
Groeten van Jan
R1150RT Twinspark 2003 blauw
jupke
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 mei 2007, 22:57
Locatie: schuin achter den dool en't jupke

Re: Noorwegen

Bericht door jupke »

ben in juli en augustus daar geweest. niets op voorhand geboekt.
is niet nodig, voor de motor is er overal plaats.
ik sliep meestal in mn tentje in een camping of ergens onderweg waar het mij aanstond.
soms nam ik een hytten en éénmaal heb ik me de luxe van een hotelletje veroorloofd.
die avond was ik bijna evenveel kwijt voor drank als voor het hotel.
voor wegen... alles is mooi, als je maar van die E6 afblijft.
niets boeken, gewoon gaan en zien wat er komt, prachtig!
gr jupke
broem..broem..GAAAAZ
Jan1954
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:21
Woonplaats: Veldhoven
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door Jan1954 »

Da's waar ..... vergat even dat het om een motor reis ging. Met auto en caravan zou ik toch maar reserveren!
Groeten van Jan
R1150RT Twinspark 2003 blauw
Luc K75RT
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 apr 2012, 22:01

Re: Noorwegen

Bericht door Luc K75RT »

Dag Johan,

Hebben in 2006 ook Noorwegen bezocht, en dit met Horizon Motorreizen uit Nederland.
Was een mooie reis met goede hotels, fijne dagtrips en goede GPS-routes.
Zou zeker de reisbrochure eens aanvragen.

groeten, Luc.
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Re: Noorwegen

Bericht door jo »

De Preikestolen zou ik toch proberen mee te pikken.
Het zicht is de wandeling waard:

http://www.pbase.com/henkbinnendijk/ima ... 360&exif=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door moh_fan »

Jan1954 schreef:Voor tolwegen kun je best naar http://www.autopass.no" onclick="window.open(this.href);return false; gaan en een contract afsluiten.
Motorrijders hoeven geen tol te betalen.
http://www.autopass.no schreef:Frequently asked questions EPC payments

Who has to pay tolls in Norway?
All drivers, regardless of nationality, have to pay on Norwegian toll roads. There are two tariff classes: light vehicles (3.5 tons and less) and heavy vehicles (above 3.5 tons). Motorcycles do not pay tolls in Norway.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Jan1954
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:21
Woonplaats: Veldhoven
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door Jan1954 »

Weer vergeten dat het niet om auto ging....
Groeten van Jan
R1150RT Twinspark 2003 blauw
andrevh
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 nov 2005, 23:34
Locatie: RAVELS-EEL

Re: Noorwegen

Bericht door andrevh »

hallo,

op sommige privé wegen moet je wel tol betalen(bv. Dalsnibba)

en voor mooie wegen en uitzichten zeker de kust/fjorden afrijden
weg naar lyseboden ook mooi, maar eigenlijk zijn alle wegen in zuid noorwegen mooi

en om goedkoop te logeren gewoon hutten op de campings nemen,zijn er in alle maten en prijsklassen, wel uw eigen slaapzak en eten voorzien dan
je kan er altijd douchen, je zit warm( soms met lhoutkachel) en je moet er niet zo nauw kijken als in een hotel
ben al dikwijls in noorwegen geweest en wil niet anders dan in een hut slapen
groeten

andré
R 1200 GS '2011 TRIPLE BLACK
K 100 basic '84
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: Noorwegen

Bericht door JohanH »

Nu we het motorvirus goed te pakken hebben, de wederhelft ook aan het rijbewijs A begonnen is (ze rijdt al een tijdje met een 125cc) en de meerdaagse trip van deze zomer heel goed bevallen is zijn we nu aan het uitkijken om toch onze droom, echter in aangepaste motor versie, te proberen realiseren.

Het “origineel” plan was, vliegen naar Tromso, Mobilhome huren, naar de Noordkaap en dan terug naar het zuiden via de kust tot Oslo (en ondertussen eens goeiedag gaan zeggen bij vrienden die daar wonen). En dan terug naar huis via Denemarken, Duitsland of Nederland.

Ondertussen hebben we al op de Noordkaap (en hoger) gestaan, maar dan via een MSC cruise.
En nu eens zien of we het voor elkaar krijgen of we dit ook kunnen doen met motor.

Gezien we nog niet echt “de motor-professionals” zijn zouden we er een Noord-Zuid rit willen van maken, m.a.w.: Motoren & bagage laten transporteren naar Tromso, wij vliegen naar daar en dan vertrekken.

Ondertussen zijn we op het internet zoveel mogelijk info en motorreisverhalen en routes aan het verzamelen.

Dus op de planning staan:
1. wederhelft moet haar rijbewijs A halen (normaal en hopelijk tegen 15/4)
2. We moeten nog een geschikte motor voor haar vinden! Ze is niet van de grootste, dus iets als een GS is zeker uitgesloten en hopelijk gaan we dat vinden binnen het BMW gamma….
3. Ik heb mijn C650GT ondertussen “vervangen” door een RT of K. (een R1200RT LC staat op het verlanglijstje voor 2015…)
4. Betaalbaar transport vinden voor de motoren van België naar Tromso.
5. Reisperiode Juli-Augustus (’t ja kan niet anders met iemand die in het onderwijs staat…)
6. Dagelijkse ritten van maximum 350-400 km. Noorwegen is gewoon te mooi om er juist maar door te “racen”… We mikken op een reis van 3 weken
7. Overnachten in blokhutten en af en toe eens een hotel.
8. Als het kan in een niet te grote groep met gelijkgestemde zielen. (Voelen er zich hier nog personen geroepen ?)

En maar hopen dat we het voor elkaar krijgen en de gezondheid ons niet in de steek laat....
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Noorwegen

Bericht door Senpuppy »

Een r1200r met verlaagd zadel mss? Of de f800gt? Mijn vriendin is 1m72 en rijdt met de f800gt met standaard zadel. Of de f800r mss?
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: Noorwegen

Bericht door JohanH »

Senpuppy schreef:Een r1200r met verlaagd zadel mss? Of de f800gt? Mijn vriendin is 1m72 en rijdt met de f800gt met standaard zadel. Of de f800r mss?
Mijn madam is "maar" 1m67... :grin:
petervdc
Berichten: 193
Lid geworden op: 15 mei 2005, 11:40

Re: Noorwegen

Bericht door petervdc »

JohanH schreef:6. Dagelijkse ritten van maximum 350-400 km. Noorwegen is gewoon te mooi om er juist maar door te “racen”… We mikken op een reis van 3 weken
Ik ben er 2 keer geweest, neem maar 200km/dag om te genieten, 350-400km/dag heb ik ook gedaan de 1e keer, en das héél jammer want je mist de helft vh landschap.
Gewoon hytters nemen op de camping, meestal wel iets vrij.
Mss de moto's op de remork & in Kiel de boot naar Oslo nemen ?
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Noorwegen

Bericht door Senpuppy »

JohanH schreef:
Senpuppy schreef:Een r1200r met verlaagd zadel mss? Of de f800gt? Mijn vriendin is 1m72 en rijdt met de f800gt met standaard zadel. Of de f800r mss?
Mijn madam is "maar" 1m67... :grin:
het chopper modelleke dan ^__^
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Noorwegen

Bericht door tweecilinderke »

nen goei r850r ,ze gaat er geen spijt van hebben :wink:
Mijn madam is ook niet van de grootste en heeft daar graag mee gereden!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door GStephen »

JohanH schreef:Mijn madam is "maar" 1m67... :grin:
Ik ben 1,5 cm groter en rij met een 1200GS met een verlaagd zadel.
Jantje GS is nog kleiner en rijdt ook met een GS
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Noorwegen

Bericht door J@n »

Ik zou ook niet weten waarom je in godsnaam niet met een GS zou kunnen rijden als je 1.67m bent. :roll:
Ben zelfs kleiner en rij al jaren met een F650GS twin met comfortzadel (en dat is 1.5cm hoger dan het gewone zadel). Ik kan met mijn verhoogde laarzen comfortabel met 1 voet plat op de grond. Met 2 voeten kan ik niet "plat" op de grond maar ben zeker geen ballerina.
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: Noorwegen

Bericht door janeman »

Ik was er in 2006 en heb met de motor nergens tolwegen moeten betalen alleen overzetten zijn betalend.
Ga volgend jaar mss ook terug tot aan de Lofoten deze keer.
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door panneman.be »

In 2008 ook Noorwegen gedaan zonder tolwegen.(buiten de privéwegen waar een houten kastje staat waar je geld mag ingooien :shock: )
Daggemiddelde van 350-400km is niet min. Best haalbaar maar dan moet de hoofdzaak toch op het rijden liggen.
De periode dat wij geweest zijn was begin september en nergens geen problemen gehad voor overnachting. Meestal in een hytters of jeugdherberg. Af en toe eens een leuk hotel om eens goed in de watten gelegd te worden :-P :razz:
Hadden maar één overnachting gereserveerd (jeugdherberg in Zweden voor eerste nacht) en die was de reservatie uit het oog verloren :shock: en volzet
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: Noorwegen

Bericht door JohanH »

En wie nog wat moet overtuigd worden om naar Noorwegen op reis te gaan :

https://www.youtube.com/watch?v=Scxs7L0vhZ4

I rest my case.... :grin:
Jan1954
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:21
Woonplaats: Veldhoven
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door Jan1954 »

Mooi filmpje. En ik kan uit ervaring zeggen dat de kleuren in de eerste helft echt kloppen. Tweede helft wordt wat overdreven bij het noorderlicht. Maar de kleuren van het water kloppen echt. Je waant je soms in de tropen! !!!!!
Groeten van Jan
R1150RT Twinspark 2003 blauw
Plaats reactie