Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Ik kon het haast niet geloven , maar het is wel degelijk.
Reed altijd met 10W40 half synthetisch.
Natuurlijk moet alles goed afgesteld staan (kleppen, TPS enz..)
Indien er dan nog KFR is giet er dan multi-grade 20W50 SG/CD op en je zult het wonder zien geschieden.
Zelfs ducati's en guzzi's gebruikten die olie in jaren 90-99 .
Motor draait stiller en soepeler, stapvoets rijden zonder KFR, In hoogste versnelling kan je in zeer lage toeren rijden zonder dat die vierkant draait.
Was een genot vandaag om er mee te rijden .
Ik gebruikte deze olie, daar zitten de additieven voor gebruik natte koppeling niet in en dat zou volgens insiders(slimme mensen op mijn werk :wink: ) betere smering geven.
http://www.rad.eu/nl/c/p/35289-eurol-ha ... 20w-50.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan nog even doorgaan, maar doe het gewoon eens en pen uw ervaring hier maar neer.
Laatst gewijzigd door alfa op 04 okt 2014, 09:17, 3 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door tweecilinderke »

:?:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Synchro Bob »

Dat de motor stiller draait met verse 20W50 olie kan ik begrijpen.
Dat KFR ermee verdwijnt gebeurt enkel tussen de oren ;-)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door wolfrider »

Ik gebruik voor mijn Harley dezelfde olie maar dan de variant " twinlube" van bij RAD.
Is ook 20w50 , maar hoogwaardiger en geschikt voor natte koppeling. voldoet aan jaso ma -norm.
Mag in de primaire overbrenging , waar de koppeling zit, elke 16000 km, het motorblok elke 8000 km en versnellingsbak elke 32000 km.Kost meer maar er zijn regelmatig promoties .
Motorblok is ook luchtgekoeld , net zoals de r1100x(x) .
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Dirk Pauwels »

KFR kan je helaas niet oplossen door andere olie te gebruiken. KFR wordt veroorzaakt door de wat rudimentaire mapping van de BOSCH computer in combinatie met het boxerprincipe en de cilinderinhoud. Een 850 heeft er bv minder last van. Als je de vonk versterkt en met een perfecte afstelling kan het verschijnsel eventueel een beetje onderdrukt worden, (Brisks, de dual spark modellen), maar helemaal weg krijg je het in principe niet. Als je boxer nu mooier draait komt dit wss door het geluidsdempend effect vd dikkere olie, mss een ideale buitentemperatuur, of andere aanpassingen die gedaan zijn ten tijde vd oliewissel.
Belangrijkste is echter dat je er tevreden van bent en dat die boxerkes idd wel het leukste rijden met het minste olieverbruik op een 20W50
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

En met SAE90 ook niet?
Verwijzen naar motorfietsen uit het verleden is vrees ik geen geldig gegeven.
Naargelang de periode in de tijd waarin een motor gebouwd werd, met de stand van de technologie
in die periode dus, zal het geschikte smeermiddel verschillen.
Kijk mmaar eens naar de olie die voor auto's werd aanbevolen in de jaren 90 van de vorige eeuw en
naar de aanbevelingen voor de auto's van nu.
Zowel de motoren als de smeermiddelen hebben sindsdien een hele evolutie doorgemaakt. Motoren uit
een bepaalde priode vragen maw smeermidelen die "compatibel" zijn en dat zijn meestal smeermiddelen
die qua specificaties, in zonderheid viscositeit(sbereik), uit dezelfde periode als de motor stammen.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Synchro Bob »

De R1100X is een motor uit het verleden. 20W50 mineraal past er helemaal in.


Theorie moet er zijn maar gezond verstand staat erboven ;-)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Multi-grade 20W50 SG/CD of ( mineraal /half / synthetische 20W50 SG of SL of S en hoger) is een wereld van verschil in een moto met natte koppeling.
Dat verschil is er ook bij olie enkel voor moto met droge koppeling. (geeft betere smering)
Multi-grade 20W50 SG/CD in een moto met natte koppeling , dan zal de koppeling gaan slippen omdat de wrijving/weerstand zeer laag is.
En dat heeft niets anders dan met smering te maken(goede smering) omdat additieven tegen het slippen de wrijving/weerstand verhogen .
Met Multi-grade 20W50 SG/CD draait de boxer beter in balans.(op lage toeren , zelfs in hogere versnelling)
Ik kan enkel in alle eerlijkheid hier meegeven wat ik zelf positief vaststel.
En van minste KFR is er geen sprake meer, er is enkel van olie soort gewisseld.
Tussen mijn oren of niet :wink:

@ wolfrider
De Harley twinlube-3 20W-50 is half synthetische 20W50 SH Jaso type MA .
Is ook voor natte koppeling anders zou er MB achter staan en die is enkel geschikt voor droge koppeling.
Is geen speciale Harley olie , die kan je overal kopen zelfs bij RAD EUROL : Synra 20W-50 SH semi-synt. ducati ook type jaso MA
BMW R1100R zonder KFR
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Synchro Bob »

Dan stel ik voor dat iemand die via de gebruikelijke afstelling van de motor, niet van het KFR'en afgeraakt, het experiment met 20W50 motorolie overdoet. Bij wijze van bevestiging van je stelling, Alfa. Het zou tof zijn als dit mirakel zich herhaalt.
Ik vrees, echter, dat buiten een stiller motorgeluid, er geen verbetering zal zijn. Mirakels in techniek zijn zelden. Meestal is er een logische uitleg voor het al of niet goed draaien van een motor.

Nu is het zo dat BMW op een ambachtelijke manier motoren maakt(e). Men zegt vaak dat er geen twee dezelfde zijn. Zo heb ik een R100RT gehad waarvan de V-bak niet goed op het motorblok was afgelijnd waardoor, om de 20.000Km, de koppelingsplaat moest vervangen worden omdat de primaire as de ziel van de plaat uitvrat. Oplossing: verkopen.
Dan een R850R waarvan de krukas niet goed was uitgebalanceerd met als gevolg onaangename trillingen tussen 3000 en 6000 toeren. Niks te herkennen in de spiegels. Duimen en "neus" die voos werden door de trillingen. Oplossing: verkopen.
En bij de oilheads zijn er die met meer en minder KFR'en (met identieke afstellingen)...
Er is dus misschien toch plaats voor mirakels ;-)

Ten slotte. Oordopjes geven ook de indruk dat de boxer beter draait. Zeker bij mijn R80GS ;-)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

Synchro Bob schreef:Zo heb ik een R100RT gehad waarvan de V-bak niet goed op het motorblok was afgelijnd waardoor, om de 20.000Km, de koppelingsplaat moest vervangen worden omdat de primaire as de ziel van de plaat uitvrat. Oplossing: verkopen
Maar je hebt de volgende eigenaar uiteraard van het probleem op de hoogte gebracht.
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door wolfrider »

@ alfa:
Ik koop mijn olie bij RAD. :-)
vorige keer stond op de bus twinlube " halfsynthetisch" ,
nu staat er " synthetisch " op ?
Zal in ieder geval beter zijn dan de minerale versie.
By the way , mijn Harley heeft een natte koppeling, vandaar dat ik jaso ma-olie gebruik.
Natuurlijk gebruikt men dezelfde 20w50 olie en plakt de fabrikant eurol er even een andere naam op , harley of ducati of ..... :-)

Heb ook met een boxer gereden, KFR wegwerken met andere olie lijkt mij sterk .....
Laatst gewijzigd door wolfrider op 02 okt 2014, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door tweecilinderke »

nu staat er " synthetisch " op ?
Is dus totaal overbodig voor onze boxers die synthetisch, ik voorspel dat je olieverbruik de hoogte zal in gaan :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door wolfrider »

Ik kap het in mijn Harley....
sinds 2009 geen boxer meer , en ook geen olieverbruik... :mrgreen:
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

tweecilinderke schreef:
nu staat er " synthetisch " op ?
Is dus totaal overbodig voor onze boxers die synthetisch, ik voorspel dat je olieverbruik de hoogte zal in gaan :roll:
Omdat het synthetischre olie is meer verbruik?
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door tweecilinderke »

Willy, enkele kameraden (1200gs) zijn overgestapt van dealer onderhoud naar eigen onderhoud en gebruiken sindsdien de gewone 10w40 en geen full synt. van bij de dealer .Sindsdien is hun olieverbruik betrekkelijk lager.
Vermoed zelf dat dit hier op het forum ook al eens is voorbij gekomen :roll:
Enfin soit das mij ondervinding, iedereen doet wat hij wil :wink: maar kom nadien nie klagen :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Synchro Bob »

willy schreef:
Synchro Bob schreef:Zo heb ik een R100RT gehad waarvan de V-bak niet goed op het motorblok was afgelijnd waardoor, om de 20.000Km, de koppelingsplaat moest vervangen worden omdat de primaire as de ziel van de plaat uitvrat. Oplossing: verkopen
Maar je hebt de volgende eigenaar uiteraard van het probleem op de hoogte gebracht.
Beter nog. Ik heb hem quasi gratis weggegeven (omwille van dat probleem). Geen klachten gehad :grin: (uiteraard)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

En die volledig synthetische olie was ook 10W40?
Ook als dit het geval was dan nog lijkt het me voorbarig om het verschil in verbruik te wijten
aan het al dan niet synthetisch zijn aangezien olie meer is dan enkel de basisolie, er zitten
nogal wat additieven bij. Het probleem is dat het moeilijk is om te weten te komen wat die
additieven precies zijn, ze zijn zo'n beetje de geheime recepten uit de keueken van de olieboer.
Ik twijfel niet aan de ervaringen waaruit verminderd olieverbruik volgt ik ben niet zeker van
de vermeende reden ervan. Ik vrees een beetje dat synthetische olie daardoor mogelijk een
onverdiende slechte reputatie kan krijgen.
PS: ik werk(te) voor een grote oliefamaatschappij die zowel minerale als synthetische olie maakt.
't Is weliswaar best mogelijk dat er meer verdiend is aan de synthetische 8-)
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door tweecilinderke »

Willy, wat de dealer gebruikt weet ik niet zeker maar ik dacht dat het 10w60 was .
Kan zijn dat er daar een verschil in was.
We kunnen hier over blijven doordraven met gelijk of ongelijk, het is maar hetgeen we zelf hebben ondervonden dat ik hier wou meegeven.

the end :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

Het gaat hem voor mij niet over gelijk of ongelijk en zoals ik als schreef twijfel ik niet
aan de juistheid van hetgeen geschreven werd ivm het verminderde olieverbruik.
Maar het is interessant om de details te kennen hoe het gekomen is dat er minder verbruik
is en daar heb je best alle gegevens bij of je riskeert om op het verkeerde been gezet te worden.
10W60 is dat trouwens een gangbaar viscositeitsbereik voor het gebruik in motorfietsen?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Voor alle duidelijkheid half synthetische olie is voor+- 70 % minerale olie +-30 % zijn additieven .
Die additieven dienen om de olie een langer levensduur te geven , kan tegen hogere toeren (doordat de waterstof moleculen eruit zijn)en toevoeging van additieven voor natte koppeling.
Daar mag je altijd minerale bij gieten als je ergens te kort komt. Of dat 10W40 is 20W60 speelt geen rol .
dat zal enkel de viscositeitsbereik veranderen en/of de additieven % veranderen.
Full synthetische mag nooit bij half synth. of mineraal.
Wil je van full Synth. naar half synth. of mineraal gaan moet je spoelen met minerale.(paar 100 km rijden)

ls een type olie met een classificatie
vb. multigrade 20W50
API: SG/CD
CCMC: G4/D2
MIL: MIL-L-46152 E
En verschillende fabrikanten gebruiken die zelfde classificatie zal die olie van de zelfde kwaliteit zijn.
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

Mocht ik in nood zitten en dringend olie moeten bijvullen zaou ik niet twijfelen.
In zo'n geval gebruik ik eender welke olie bij wat er al inzit.
Nog even terugkomen op wat er al zoal geschreven werd ivm met olieverbruik.
Stellen dat er minder verbruik van olie is bij overschakeling van de ene soort op de andere zonder te weten
om welke viscositeitsbereiken het van één van de oliën gaat is een loze bewering en kan enkel mensen
desinformeren aangezien de viscositeit een belangrijke, mogelijk de belangrijkste factor is.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

willy schreef:Mocht ik in nood zitten en dringend olie moeten bijvullen zaou ik niet twijfelen.
In zo'n geval gebruik ik eender welke olie bij wat er al inzit.
Nog even terugkomen op wat er al zoal geschreven werd ivm met olieverbruik.
Stellen dat er minder verbruik van olie is bij overschakeling van de ene soort op de andere zonder te weten
om welke viscositeitsbereiken het van één van de oliën gaat is een loze bewering en kan enkel mensen
desinformeren aangezien de viscositeit een belangrijke, mogelijk de belangrijkste factor is.
Eerste klopt om je motor" tijdelijk "te beschermen , maar dan is thuiskomen en olie wisselen.
Ik heb een bedenking wat op werk mij meegegeven is over synth. olie en minerale olie.
bij een proef:
2 glazen buizen van 1m hoog , eerste met full synthetische olie 20W50 en 1 buis met minerale 20W50
laat gelijktijdig een metalen kogel in vallen .
De kogel van minerale olie zal als eerste op de bodem komen, hoe komt dit ?
Heeft te maken met fluïdum omdat minerale olie verschillende olie moleculen heeft en full synth. +- de zelfde.
Wat eigenlijk wil zeggen , beiden hebben dezelfde viscositeit maar één heeft minder weerstand.
Minder weerstand op materialen = beter smering en zal beter stromen door pomp en kanalen.
Kwaliteit van levensduur olie , milieu en olieverbruik is natuurlijk nog iets anders .
Mineraal olie kan synth. olie niet volgen als het op T° aankomt door hogere toeren.
Mijn conclusie is dat heden, mineraal olie onderschat word en synth.olie vaak overroepen is bij motoren die onder de 9000 tmin zitten.
BMW R1100R zonder KFR
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door wolfrider »

Mijn harley kan enorm heet worden , vandaar dat ik half/synthetische (vorige keer stond er halfsynthetisch op de bus twinlube , nu staat er synthetisch op dezelfde bus ??? ) olie gebruik.
De viscositeit is dezelfde 20w50 als de minerale variant.
men zegt, maar ja men zegt zoveel...dat een motorblok dat vele kilometers heeft gelopen beter niet meer wordt overgezet van minerale naar synthetische olie, omdat de synthetische olie binnenin alles reinigt wat tot olieverbruik kan leiden....
Heb zelf mijn K100RT op 191000 km nog overgeschakeld van minerale naar synthetisch, nooit 1 druppel olie verbruikt en vrolijk verder gereden naar 274dkm.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

wolfrider schreef:men zegt, maar ja men zegt zoveel...dat een motorblok dat vele kilometers heeft gelopen beter niet meer wordt overgezet van minerale naar synthetische olie, omdat de synthetische olie binnenin alles reinigt wat tot olieverbruik kan leiden....
Dat lees ik ook wel eens. Mogelijk is dat het gevolg van het feit dat men bij overschakeling naar
synthetische olie vaak ook veranderd van viscositeitsbereik, bijvoorbeeld van 10W40 naar 5W30.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Ik heb een paar bussen hiervan besteld http://www.wolfoil.com/nl_com/products/ ... ?cat=17148" onclick="window.open(this.href);return false;
Is zelfde minerale, maar andere fabrikant of verpakker.
Mag ook in eerste R1200GS(RT) http://www.wolfoil.com/nl_com/products/ ... e=94048235" onclick="window.open(this.href);return false;
Soms word de olie gewoon in andere verpakkingen gestoken voor andere voertuigen maar zijn toch de zelfde
http://www.wolfoil.com/nl_com/products/ ... ?cat=17148" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit gebeurd met alle merken, is een beetje zoeken en je hebt de zelfde olie aan gunstige prijzen.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie