Herfst- en winterbanden.

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Herfst- en winterbanden.

Bericht door Bart Vercaemer »

Op mijn 1200 GS liggen nu nog de Dunlop Trailmax TR91.
Gezien deze binnenkort aan vervanging zullen toe zijn, vroeg ik me af of deze ook geschikt zijn als herfst- en winterband.
Ik rijd het hele jaar door, dus een goeie band is een must.

Leg ik voor de komende maanden beter een ander merk of type band? Of kunnen die Trailmax'en gewoon het hele jaar door goed gebruikt worden. Met 1.500 à 2.000 km/maand neem ik liever geen risico's.
R 1200 GS (2006)
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Walter Gaas »

Bij mijn weten bestaat er maar 1 type band dat echt gericht is op herfst en wintertoestanden. Hier vind je een review: http://www.motoravonturist.nl/product-r ... terbanden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dat een stap te ver vindt, zou ik je aanraden om te kiezen voor banden die snel op temperatuur komen en met een wat grover profiel. In die optiek zijn de trailmaxen nog altijd een aanvaardbare keuze.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Den Dirk »

ook ni slecht , denk ik :

http://www.cycleworld.com/2014/08/18/co ... re-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

in de M&T van dees maand een lovende test over deze band!! Proberen die handel, zou ik zeggen! :wink:
Laatst gewijzigd door Den Dirk op 03 okt 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
I like my bike!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Dirk Pauwels »

Heidenau Scout K60? In de winter wordt er toch niet op het scherp vd snee gereden denk ik. Goed opwarmen en soepel blijven bij koude temperaturen zou ideaal zijn tijdens de winter.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door stefke2 »

Dirk Pauwels schreef: In de winter wordt er toch niet op het scherp vd snee gereden denk ik. Goed opwarmen en soepel blijven bij koude temperaturen zou ideaal zijn tijdens de winter.
Yep, en als het echt slecht wordt rijstijl (drastisch) aanpassen of thuisblijven...
Ik rij al jaar en dag de winter door met gewone banden (Michelin Pilot Road) en eigenlijk nog nooit een ernstig probleem mee gehad... 8-)
En tussendoor nog wat sluikreclame voor mijn bandenboer... :mrgreen:

Afbeelding
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Relax »

Geldt ook voor mij: elke (werk)dag rijden, op Dunlop Roadsmart II. Rijstijl aanpassen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Bart Vercaemer »

Ja ja, rijstijl wordt sowieso aangepast.
Maar ik kan even goed 'ideale' banden leggen als dat ik 'bijna ideale' banden leg.

Wat gebruikerservaringen zijn altijd handig en leuk om lezen.
R 1200 GS (2006)
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door RBee »

Relax schreef:Geldt ook voor mij: elke (werk)dag rijden, op Dunlop Roadsmart II. Rijstijl aanpassen.
En hoe bevalt die?
Kan je(persoonlijk) vergelijken met de PR 3 OF 4?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
stefenduro
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2012, 08:34
Woonplaats: Opwijk
Contacteer:

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door stefenduro »

Heb vorige winter doorgereden op de Dunlop Trialmax TR 91 en was daar zeer tevreden over. Was op de F800 GS. Op de nieuwe 1200 Gs liggen Anakee III op, na de komende winter weten we meer :wink: . Doe alle dagen woon werk verkeer over secundaire wegen met de nodige smurrie er op, zodra het regent en de boerkes hun velden leeg maken. Maar zoals gezegd, vooral rijstijl aanpassen.
R 1200 GS lc - Husqvarna 250FE
http://www.stefenduro.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Relax »

RBee schreef:
Relax schreef:Geldt ook voor mij: elke (werk)dag rijden, op Dunlop Roadsmart II. Rijstijl aanpassen.
En hoe bevalt die?
Kan je(persoonlijk) vergelijken met de PR 3 OF 4?
Neen. Heb nooit veel gewisseld van merk omdat kwaliteit (ik bedoel hiermee baanvastheid) van banden vooral in het hoofd zit. Er zijn wel verschillen (de ene kantelt al wat sneller dan de andere de bocht in), maar globaal genomen speelt vooral een "indruk van het moment" een rol bij bandenkeuze. Stapje opzij: slechte of minder goede band, zonder dat men zich afvraagt hoe het wegdek erbij lag en of men niet onaangepast rijdt.
RS II is straatband, die voor mijn beperkte rijvaardigheid meer dan volstaat. Ook op de sporadische kiezelstenen of grind- en rotspaden doet ie zijn ding.,
I respect your opinion. But I don't give shit.
LucVB
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 feb 2005, 13:42
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door LucVB »

Ik vond de Heidenau een zeer goede winterband. Een , voor mij ,zeer groot nadeel: je hebt enorm veel rolgeluid.
Met achterband deed ik 13000KM, voorband kon nog een hele tijd mee.


Luc
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door TomVT »

Ik rijd nu 6000km met de Heidenau en voor mij blijft deze band er zo goed als zeker op liggen.
Na 6000km ziet hij er nog heel goed uit, geeft goede grip in de regen en ook bij 0° was dit nog in orde.

Ik moet mij alleszins niet inhouden i.v.m. mijn continental trail attack, meer ervaringen volgen nog.
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door Bart Vercaemer »

Aan de andere kant, een band die 'niet' verslijt, is geen goede band.
Een band die niet slijt, is gemaakt van hard rubber. Hard rubber kleeft niet aan de baan.
R 1200 GS (2006)
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Herfst- en winterbanden.

Bericht door RBee »

Komt hier natuurlijk door rijstijl en omstandigheden.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie