onderhoud en gebreken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW C-serie scooters.

Moderator: GVN

Plaats reactie
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

onderhoud en gebreken

Bericht door motorijder »

Hé gasten, omdat ik terug een BMW scooter wilde kopen lees ik heel veel forums of test verslagen. Het viel me dan ook op dat wij hier geen rubriek hebben over het onderhoud of gekende gebreken. Een voorbeeld is (wat men zowel in Nederland en heel veel in Deusland kan lezen) het koppeling probleem dat bij de versies van 2012 tot 2014 zou bestaan. Ik had daar nog nooit iets over gelezen. verder zou de kostprijs voor het onderhoud vrij duur zijn van een scooter. Er zijn mensen die beweren dat de remmen snel verslijten alsook de banden. Dus dacht ik waarom start ik die rubriek zelf niet op en kunnen mensen die net als ik overwegen van een scooter te kopen hier de ervaringen lezen van de mensen die al wat km bij elkaar hebben gereden met de scooter. Het is wel niet de bedoeling van al het negatief hier te lezen of het zwart maken van bepaalde werkplaatsen. iedereen weet wel dat prijzen kunnen verschillen van werkplaats tot werkplaats maar een idee hebben wat alles zo ongeveer kost is altijd wel leuk voor toekomstige eigenaars.
Thx voor jullie bijdrage
Laatst gewijzigd door motorijder op 25 okt 2014, 07:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door motorijder »

Dit was de aanzet om de rubriek te starten, omdat het voor mij en anderen toch nuttige informatie is. Dit is ook de reden waarom ik mij geen tweedehands koop.
"de eerste modellen verbrande de koppeling,
BMW heeft de koppeling iets aangepast en de software van de injectie,
gevolg koppeling blijft heel en je hebt een dipje.

model 2014 heeft een vol nieuwe koppeling,
dit de belangrijkste update,
er is ook nog iets aan het benzine klepje veranderd en nog wat van dat geneuzel.(dashboardkastjes)"
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door JohanH »

Tot nu toe een goei 13.000km op te teller..

En tot op heden geen klagen of gebreken tegen gekomen.
Paar klein dingen die in garantie vervangen zijn of aangepast .
Banden vervangen op 8900 km. Een beetje te vroeg, maar wou nieuwe bandjes voor we met de scooter op verlof vertrokken naar de Ardennen. (Er liggen nu Dunlop scootsmart op)

qua onderhoudskosten, tja het is een BMW he.... Als ik de kosten vergelijk met wat mijn madam voor het onderhoud van haar sym betaald....
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door motorijder »

vandaag is mijn aankoop van een c650gt niet door gegaan na het horen van de kostprijs van het onderhoud van de scooter. De prijzen die ik te horen kreeg zijn wel die van een officiële dealer.
hij wist mij te zeggen dat een onderhoud van 20.000Km zonder bijkomstigheden een goede 750 euro zouden kosten en als je ook nog remolie zou moeten vervangen dan juist geen 1000 euro zou betalen.
Het kwam er uiteindelijk op neer in vergelijk met een F800Gt dat de kosten aan een scooter eigenlijk bijna het dubbel kosten. Dan is er nog de snellere slijtage van de banden tegenover een gewone motorband. Bovendien gaan de scooters niet goed overname waardoor ze snel hun waarde verliezen. Al deze punten hebben mij laten afzien van een aankoop van een scooter. Ik weet een hobby kost geld maar die prijzen waren voor mij nu echt te hoog zeker met de wetenschap van het waarde verlies van de scooter. ik weet niet wat een onderhoud van een ander merk kost, maar dit zou wel eens een reden kunnen zijn dat je de BMW scooters weinig ziet. Ik heb me dan maar een F800Gt gekocht die zakken ook van prijs maar het onderhoud is betaalbaarder voor een gepensioneerde zoals ik :-).
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Paul vde »

Ongeveer 250 €voor de remolie te vervangen....die zijn nie goe zekers.

Bij onze scooter is tot nu toe enkel het piepen van de koppeling iets aan gedaan..maar soms heeft hij het nog bij vertrek.
Voor de rest rijd dat ding goed.Ook met twee er op en heb minder last van mijne rug.

Op mijne GS kan ik het niet zo lang vol houden , maar voor te rijden is dat de must.Kan zijn met een ander zadel te kopen dat dit opgelost is.....
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door motorijder »

Paul vde schreef:Ongeveer 250 €voor de remolie te vervangen....die zijn nie goe zekers.

Bij onze scooter is tot nu toe enkel het piepen van de koppeling iets aan gedaan..maar soms heeft hij het nog bij vertrek.
Voor de rest rijd dat ding goed.Ook met twee er op en heb minder last van mijne rug.

Op mijne GS kan ik het niet zo lang vol houden , maar voor te rijden is dat de must.Kan zijn met een ander zadel te kopen dat dit opgelost is.....
Paul, mijn vraagstelling aan mijn dealer is er gekomen nadat ik het had gelezen op een Duits forum. Die remolie buitenbeschouwing gelaten vindt ik het onderhoud op 20.000 al heel duur in vergelijk met de F800gt. Dat die scooter goed rijd dat weet ik ook uit ervaring, want ik heb er zelf 2 maanden mee gereden. Ik ben deze maand zelf naar koln gereden en daar een gesprek gehad met iemand van de technische afdeling die mij overtuigde dat het koppeling probleem opgelost zou zijn vanaf het model na half 2014. dus als je scooter nog in garantie is blijven terug gaan bij het minste dat de koppeling zich laat horen, want ze kunnen het volledig oplossen.
Ik heb een halve ijzeren rug (maar kan / wil nog niet stoppen met motorrijden) en op de Gt scooter zat ik niet echt goed, maar nu weet ik dat men die rugsteun kan verplaatsen en dat zou geholpen kunnen hebben. op mijn Gs had ik uiteindelijk een heel duur zadel gekocht en dat hielp ook niet echt, maar wat wel hielp was de veren zachter zetten en minder druk in mijn banden, maar dan moet je iets inleveren in het bochten werk. rug problemen en motorrijden gaan echt wel niet goed samen, maar motorrijden is een passie :-)
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door wolfrider »

750 € voor 20000km onderhoud :shock:
Hard weglopen bij die dealer!
Iedereen mag zijne kost verdienen van mij, maar dit zijn toch echt wel waanzinnige prijzen, benieuwd hoe die dat uitlegt....
De merken leggen hun dealers natuurlijk steeds strengere eisen op , moeten allemaal mooie grote en luxueuse toonzalen zijn ,maar dit moet je allemaal mee betalen.....
Ga sleutelen op een moment dat je tijd hebt, koop een goed werkplaatshandboek, eerste maal duurt alles wat langer,
koop degelijk gereedschap, heb je voor de rest van je leven, doe het de eerste maal misschien onder toezicht van iemand met ervaring en je zal zien dat je zelfvertrouwen groeit en je meer kan dan je zelf dacht...
Oliewissel, oliefilter , koelvloeistof , remolie vervangen, bougies, remblokken , klepspeling regelen vroeger bij mijn bmw boxer, synchroniseren etc deed en doe ik inmiddels allemaal zelf, onderdelen als remblokken koop je origineel of niet, scheelt vaak enorm in prijs...
Het internet geeft je een schat aan informatie ,
als je bereid bent om zelf te sleutelen en te leren kan je de boel best betaalbaar houden.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door motorijder »

[quote="wolfrider"]750 € voor 20000km onderhoud :shock:
Hard weglopen bij die dealer!
]
Als Bmw moest stoppen met zijn puntensysteem en net zoals op een ander gaan werken met daadwerkelijke werkuren dan zou de prijs voor onderhoud al behoorlijk zakken. Onlangs is er op Tv ook zo een reportage geweest over autowerkplaatsen die gestopt waren om onder een merk te werken en die facturen scheelde bijna de helft van de prijs tegen vroeger voor hetzelfde werk, dus het kan!
ik heb vrienden BMW rijders en die gaan naar werkplaatsen die zich gespecialiseerd hebben in BMW voor hun onderhoud (in oost-vl zijn er zo twee met een goede reputatie) en die werken per uur en dat maakt een behoorlijk verschil in prijs. Maar dan is de vraag werken ze met dezelfde stukken en olie zoals een BMW dealer dat doet? Voor mensen met een scooter is er nog een ander alternatief en dat is het onderhoud laten doen bij een Kymco verdeler, want uiteindelijk rijden zij met een voor bmw aangepaste Kymco.
Maar we moeten ook eerlijk zijn, waarom rijden wij met een BMW? Niet omdat die beter zouden zijn dan andere merken, want in deze tijden bestaan er geen slechte moto's meer en ik heb vroeger met mijn jappen ook nooit problemen gehad. De tijd van grote overname prijzen zijn ook gedaan sinds de komst van het internet. Ik stel me ook de vraag in tijden van al die opgefokte BMW of hun huidige motoren nog zolang zullen meegaan als vroeger.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Paul vde »

Gelijk heb je.
Als er een nieuw model uit komt is het even zoeken en kan het zijn dat je er iets langer op zit.
Maar bij de tweede gaat dit al vlugger.....en derde....maar de prijs blijft het zelfde . ik spreek van ondervinding paar jaar geleden 8-)

Van de scooter heb ik nog geen pap gegeten , maar leg ik me daar terug op neer , zal dat geen probleem zijn.
Ik werkte vroeger liever aan de boxer's :wink:
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door JohanH »

wolfrider schreef:750 € voor 20000km onderhoud :shock:
Ga sleutelen op een moment dat je tijd hebt, koop een goed werkplaatshandboek, eerste maal duurt alles wat langer,
koop degelijk gereedschap, heb je voor de rest van je leven, doe het de eerste maal misschien onder toezicht van iemand met ervaring en je zal zien dat je zelfvertrouwen groeit en je meer kan dan je zelf dacht...
Oliewissel, oliefilter , koelvloeistof , remolie vervangen, bougies, remblokken , klepspeling regelen vroeger bij mijn bmw boxer, synchroniseren etc deed en doe ik inmiddels allemaal zelf, onderdelen als remblokken koop je origineel of niet, scheelt vaak enorm in prijs...
Het internet geeft je een schat aan informatie ,
als je bereid bent om zelf te sleutelen en te leren kan je de boel best betaalbaar houden.
Het is misschien een stomme vraag, maar waar ken je die servicemanuals vinden / kopen ?
Zeg nu niet google he, want op een Amerikaanse site waar ze meer dan 100 USD voor een dvdke vragen (en god mag weten of dat dan wel de juiste zijn. Er schijnen verschillen te zijn tussen de Europese en Amerikaanse versie van de C6xx)

Niet dat ik een onhandige Harry ben, maar aan motoren sleutelen zou toch iet nieuw zijn.
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Johny »

Hallo,
Ik heb een werkplaats DVD besteld in Italië (16 euro) waarin alles in 't nederlands met foto's uitgelegd is,onontbeerlijk als je zelf wil sleutelen,zeker aan een BMW scooter.
Je kan die info vinden op het Italiaans c-forum.
Groeten
Johny
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door JohanH »

Johny schreef:Hallo,
Ik heb een werkplaats DVD besteld in Italië (16 euro) waarin alles in 't nederlands met foto's uitgelegd is,onontbeerlijk als je zelf wil sleutelen,zeker aan een BMW scooter.
Je kan die info vinden op het Italiaans c-forum.
Groeten
Johny
Mijn italiaans is niet echt om naar huis te schrijven.... :-)
Heb je soms een direct linkje ?

Gr.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Dirk Pauwels »

wolfrider schreef:750 € voor 20000km onderhoud :shock:
Hard weglopen bij die dealer!
Iedereen mag zijne kost verdienen van mij, maar dit zijn toch echt wel waanzinnige prijzen, benieuwd hoe die dat uitlegt....
De merken leggen hun dealers natuurlijk steeds strengere eisen op , moeten allemaal mooie grote en luxueuse toonzalen zijn ,maar dit moet je allemaal mee betalen.....
Ga sleutelen op een moment dat je tijd hebt, koop een goed werkplaatshandboek, eerste maal duurt alles wat langer,
koop degelijk gereedschap, heb je voor de rest van je leven, doe het de eerste maal misschien onder toezicht van iemand met ervaring en je zal zien dat je zelfvertrouwen groeit en je meer kan dan je zelf dacht...
Oliewissel, oliefilter , koelvloeistof , remolie vervangen, bougies, remblokken , klepspeling regelen vroeger bij mijn bmw boxer, synchroniseren etc deed en doe ik inmiddels allemaal zelf, onderdelen als remblokken koop je origineel of niet, scheelt vaak enorm in prijs...
Het internet geeft je een schat aan informatie ,
als je bereid bent om zelf te sleutelen en te leren kan je de boel best betaalbaar houden.
Ik vind die prijs ook wel overdreven. Als dat idd zo is dan slaat BMW de bal totaal mis en gaan de weinige scooters die verkocht worden ook snel terug te koop staan. De banden daar kan je niet van tussen, is een speciale maat, slijt sneller door de kleine omtrek en kost dus geld.
Qua onderhoud zelf doen, dat is niet bij iedereen even evident, zeker niet als je rugpatient en al wat ouder bent.
Een F800Gt zou wel eens beter voor de rug kunnen zijn dan een RT, een te rechte zithouding is niet goed, beetje voorover, soort sportieve toerhouding is het beste naar het schijnt.
En zeker niet beginnen om met te zachte vering en te weinig lucht in de banden te rijden, dan zou je wel eens een groter probleem kunnen krijgen dan enkel je rug....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Johny »

Hier vindt ge die dvd,is wel een paar euro duurder geworden.

Groeten
Johny
http://www.ebay.com/itm/MANUALE-OFFICIN ... 1169wt_806" onclick="window.open(this.href);return false;
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door JohanH »

Voor moest je u als C650GT rijder afvragen wat volgens BMW de maintenance items zijn..

https://onedrive.live.com/?cid=53bece14 ... &sff=1&v=3

Screenshotje van de RSD (08/2014)
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Paul vde »

Ik heb er al mee één besteld.

Bedankt Johny voor de tip :wink:
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: onderhoud en gebreken

Bericht door Paul vde »

Is bij mij wel niet in het nederlands :-(
Plaats reactie