vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gsluc
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 mei 2008, 18:22
Woonplaats: Liedekerke
Locatie: Brabant

vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door gsluc »

Gisteren nr tweedehands GS van eind 2010 met 4500Km :grin: op de teller gaan kijken bij motorhandelaar...mooie gitzwarte gs in full option( behalve ESA ) met 3-delige kofferset spaakwielen , motor werd destijds aangekocht bij BM...ik had het gevoel dat er een lichte Knik in de stuuraanslag was wanneer ik het stuur links /rechts bewoog , mekanieker verbaasde zich hiervan maar gaf mij gelijk...waarschijnlijk van lang stil te staan (balhoofdlager...) was zijn antwoord , wij zullen er de kroonplaat eens afnemen en eens nachecken...moet ik mij hierover zorgen maken ? of is dit normaal bij zo een lage Km-stand ?,...prijs lijkt mij redelijk ? wanneer dit euvel opgelost is , ik overweeg hem dan ook misschien aan te kopen of toch maar wachten tot op het salon :lol:

Misschien was de vorige eigenaar hier iemand van het forum...dan weet ik het graag :wink:
Mvg
luc
Laatst gewijzigd door gsluc op 08 jan 2015, 17:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1200gs/lc triple black...
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door animal »

Grote kans dat het lager er aan is.....zo'n lager is nogal gevoelig en kan kapot gaan op heel weinig kilometers wanneer het slecht is afgesteld. Te hard of te zacht aanspannen is 2x slecht. Je krijgt dan een puntvormige indrukking in het lager waardoor de knik ontstaat, telkens wanneer het kogeltje over dat putje moet. Bij te hard aanspannen ontstaat het putje door "te hard " aanspannen, bij te zacht aanspannen heb je speling waardoor tijdens het rijden een tik ontstaat bij het rijden door een put of zoiets ...gevolg, ook een puntvormige indrukking. Ze hebben me ooit wijs gemaakt dat zo'n lager bij het eerste onderhoud zeker moet nagekeken worden. Nadien is het goed voor een tijdje. Je hoeft niet meteen aan een ongeval te denken (is niet uitgesloten natuurlijk maar laat ons een beetje vertrouwen hebben in de medemens) . Dus ik zou zeggen, vervangen dat lager en hopelijk is het probleem opgelost.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door RBee »

Is het enige dat op mijn GSA 2010 vervangen is geweest(rond 37000 km), in garantie, maar toen normaal een 220 €.
Moet bij jou gewoon vervangen worden natuurlijk.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door Den Dirk »

animal schreef:Grote kans dat het lager er aan is.....zo'n lager is nogal gevoelig en kan kapot gaan op heel weinig kilometers wanneer het slecht is afgesteld. Te hard of te zacht aanspannen is 2x slecht. Je krijgt dan een puntvormige indrukking in het lager waardoor de knik ontstaat, telkens wanneer het kogeltje over dat putje moet. Bij te hard aanspannen ontstaat het putje door "te hard " aanspannen, bij te zacht aanspannen heb je speling waardoor tijdens het rijden een tik ontstaat bij het rijden door een put of zoiets ...gevolg, ook een puntvormige indrukking. Ze hebben me ooit wijs gemaakt dat zo'n lager bij het eerste onderhoud zeker moet nagekeken worden. Nadien is het goed voor een tijdje. Je hoeft niet meteen aan een ongeval te denken (is niet uitgesloten natuurlijk maar laat ons een beetje vertrouwen hebben in de medemens) . Dus ik zou zeggen, vervangen dat lager en hopelijk is het probleem opgelost.
ik denk ook aan zoiets, is ni erg, maar hindert wel bij 't rijden.
I like my bike!!
easyboy
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 aug 2014, 12:23
Woonplaats: Zwevezele
Locatie: westvlaanderen - ZWEVEZELE

Re: vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door easyboy »

op hoge pekkel zetten met los voorwiel, en eens je stuur voorzichtjes laten weg en weer gaan, zien of hij hapert in het midden, het balhoofdje kan het probleem zijn.
http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door J@n »

Het maakt eigenlijk niks uit wat de oorzaak is, als een handelaar een moto met zogezegd 4500km op de teller te koop aanbied dan moet die gewoon in orde zijn.
Gemac
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2013, 17:55
Woonplaats: Beveren O-VL

Re: vraagje...knikgevoel bij stuuroverslag

Bericht door Gemac »

Vervangen die handel, anders stuurt hij niet fijn.

Greets
Plaats reactie