R80G/S

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Beemer12
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:04
Woonplaats: Herzele

R80G/S

Bericht door Beemer12 »

Hallo beste forumleden.
Ik ben nieuw hier en ben reeds een tijdje op zoek naar een originele R80G/S.
Momenteel heb ik er eentje op het oog van 1986.
Nu mijn vraag , hij heeft chassisnummer (6287317) dit is inderdaad een chnr voor een G/S van 1986.
Op de motor staat li onder (80 2 VC) en daarboven (05/86/0401)
Is dit de originele motor ?
Waar let ik best op bij m'n testrit?
Dank bij voorbaat voor jullie advies
Eerst vier spleetogen en daarna -R1100S-R1200GS-F800S-K1200R-R80GS Basic
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R80G/S

Bericht door tweecilinderke »

Best iemand meenemen als ge gaat kijken. Waar moet je allemaal op letten?
Eerst en vooral moet ge beseffen dat het een motor is van 30 jaar oud , weet niet of je ervaren boxerrijder bent?
Zo niet en je doet een proefrit dan gaat ge hem afbreken tot op de laatste vijs en nadien beseffen dat er eigenlijk niets mis was :lol:
Algemene staat is belangrijk, deze motoren worden zeldzaam en prijzig.
Wat voor eentje zoek je, een restauratieproject of kant en klaar?
Voor de rest, nazien op lekken, abnormale motorgeluiden, versnellingsbak, onderhoudsintervallen (zullen op die leeftijd door de eigenaar zelf uitgevoerd worden)
Speling achterpond, speling voorwiellagers. Waar ik zelf steeds naar kijk is de staat van de kabelboom , origineel of knip en plakwerk (kan veel misserie besparen).
Staat van de remmen algemeen.
Kortom als je niet ervaren bent met deze materie neem iemand mee of ga met de motor bij iemand langs.
suc6
Laatst gewijzigd door tweecilinderke op 19 jan 2015, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R80G/S

Bericht door Synchro Bob »

Welkom nr. 12

Even het framenummer door de VIN decoder gedraaid:
Chassis number 6287317
Vehicle code 0346
Series 2471
Model R 80 G/S
Body type ohne
Catalog model ECE
Production date 1986 / 01
Engine
Transmission
Steering
Catalyzer NONE

Dus alles kosher.

Wat ik ook altijd controleer is de koppeling, de werking van de V-bak, de compressie, balhoofdlagers en de uitlijning van frame en wielen.
Dat laatste doe ik door zonder handen te rijden van 60km/u tot 10Km/u.
Als men de koppeling intrekt mag het stationar toerental niet verlagen.
Compressie is bij die Nicasil cilinders meestal goed maar er kan ook een probleem zijn met de koppakking of de kleppen (zelden).
De G/S heeft weing problemen met de cardanas.
De uitlaatlijn ook goed inspecteren. Is heel duur om (origineel) te vervangen

Zoals Kristof zegt, laat U vergezellen door een kenner. Er zijn hier kandidaten genoeg.

Succes.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Beemer12
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:04
Woonplaats: Herzele

Re: R80G/S

Bericht door Beemer12 »

Mercikes voor de info.
Zit er hier een R80G/S kenner-doe-het-zelver uit de streek van Zottegem Herzele?
Eerst vier spleetogen en daarna -R1100S-R1200GS-F800S-K1200R-R80GS Basic
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R80G/S

Bericht door tweecilinderke »

https://www.facebook.com/groups/409568422434597/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ge op fb zit kan je hier ook veel vinden bij onze leden!
En als ge nog vragen hebt ben je altijd welkom :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: R80G/S

Bericht door animal »

Net zoals ik op facebook al zei, ik ben van Lede...+- 15 km van Herzele dus.... je moet anders maar 's naar mijn G/S komen kijken hee, zal je dan wat uitleg geven over waar je moet op letten......
Beemer12
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:04
Woonplaats: Herzele

Re: R80G/S

Bericht door Beemer12 »

Ga zaterdag voormiddag een kijkje gaan nemen :-) :grin:
Eerst vier spleetogen en daarna -R1100S-R1200GS-F800S-K1200R-R80GS Basic
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R80G/S

Bericht door tweecilinderke »

Suc6 :thumbleft:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie