Tips bij aanschaf Autocom (Pro 7) en storende geluiden

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Trilithon
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2005, 20:18
Locatie: Groningen

Tips bij aanschaf Autocom (Pro 7) en storende geluiden

Bericht door Trilithon »

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een Autocom Pro 7 op mijn huidige BMW R 1100 RT. Ik heb mijn MP3 speler, mijn Ipaq met TomTom en een zender (Cobra) aangesloten. Bij de aanschaf en aansluiting heb ik wel wat ervaringen opgedaan die ik graag met andere wil delen, mochten die ooit overgaan tot een soortgelijke aanschaf.

Bij de aanschaf van een Autocom Pro is alleen een 9V batterij aansluiting beschikbaar op dit apparaat. In de elektronica kan je een contra stekkertje kopen waarmee je het apparaat extern kan voeden. Stekkertje kost 1 euro, een adapter van Autocom zelf 20 euro. De winkel waar ik hem heb gekocht garandeerde mij dat je het apparaat zo rechtstreeks op je 14 Volt motor accu aan kan sluiten, omdat het apparaat zelf intern ook een trafo heeft. Ik heb de Autocom uiteindelijk aangesloten via het contrastekkertje (let op + en - draait om) op mijn achterlicht. De winkel waar ik de Autocom heb gekocht geeft garantie dat de Autocom Pro 7 ook op 14V werkt.

Via kabel 111 (universele zender adapter) kan je ook zenders aansluiten die niet op de Autocom site zijn vermeld. Heb zelf een Cobra zender aangesloten.

Als je oordempers draagt (alpine?) dan kan je het geluid van je speakers versterken door een los 3,5 Mm audio plugje in de autocom te prikken. Ook hier hoef je geen dure Autocom plug voor aan te schaffen.

Mijn Ipaq met TomTom en mijn MP3 speler heb ik via part 58 op de muziekgang aangesloten. Als je de Ipaq op de telefooningang aansluit dan komt de muziek pas 5 seconde na iedere gesproken instructie terug.

Mijn Ipaq krijgt ook spanning van de motor, waardoor er storende geluiden (kleine computer piepjes) te horen zijn via de intercom. De oorzaak ligt waarschijnlijk in een Ground Loopback. Je kan als oplossing 1 van de apparaten van de - pool afhalen, maar ik heb in een electronica winkel een "High Quality Ground Loop Isolator" aangeschaft ter waarde van 9 euro waarmee alle storende geluiden op mijn intercom verleden tijd zijn geworden.

Voor mijn telefoon zoek ik nog een verloopplugje zodat ik deze ook aan kan sluiten op de Autocom Pro 7.

Mochten anderen nog meer tips hebben, vul ze gerust hieronder aan.

Groetjes Marco
Laatst gewijzigd door Trilithon op 03 sep 2005, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
brit

Bericht door brit »

als het over storingen gaat is het ook interessant om te weten om welke motor/bouwjaar het gaat...
Trilithon
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2005, 20:18
Locatie: Groningen

Bericht door Trilithon »

brit schreef:als het over storingen gaat is het ook interessant om te weten om welke motor/bouwjaar het gaat...
Sorry een BMW R 1100 RT, ik zal het ook nog in het eerste bericht verwerken.

Groetjes Marco
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

De Autocom Pro7 heeft een automatische UIT-schakeling op de externa spanning, wanneer géén helm is ingeplugd. Weet je toevallig of dat ook telt voor de interne 9v voeding, omdat die ontworpen is om mobiel in de jas te gebruiken ?

Het stekkertje welke het volume "regelt" tussen high/low zit standaard in het pakket en hoeft niet apart bijgekocht te worden.

Probleem van die storingkjes is inderdaad ground loup. Scheidingstransfo'tje doet wonderen. (Autocomprijs +/- 60 euro).

Autocom heeft (ik dacht?) 3 soorten kabels, om zenders aan te sluiten.
Kenwood zender en Alan's vallen al onder dezelfde noemer, Cobra's hebben een andere aansluiting vandoen. Gebruik je de PTT-kabel, of werk je met de standaard-vox ? Mijn eerste opzet was ook de VOX te gebruiken, maar ik ben nadien toch overgestapt op de PTT-switch.

Storingen kunnen optreden in elke motor, elk type, elk bouwjaar.

Succes met de hobby !
Plaats reactie