welke gps kopen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

welke gps kopen

Bericht door Frank K »

Met de nieuwe moto in het vooruitzicht zoek ik een gps te kopen. Maar er is zoveel op de markt dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
In de helmen laat ik een scala (en nog iets) installeren. Dus moet een gps met bleutooth zijn.
Graag deskundig advies.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: welke gps kopen

Bericht door Senpuppy »

Een deskundig advies is redelijk moeilijk omdat het veel met 'voorkeur' te maken heeft. Vorig jaar stond ik voor dezelfde keuze en heb ik gekeken naar de functies die ik zeker wilde hebben bv muziekspeler, andere kaarten, gpx-routes, gps die rondrit kan maken, etc... Uiteindelijk de zumo 590 gekocht onder de 600€ (wat zoeken loont).
Grootste spelers zijn Tomtom & Garmin hiervoor. Wil je enkel van A naar B kan je kijken bij Gorider of een gps-app voor je smartphone.
Tomtom brengt trouwens een nieuwe uit (in april denk ik) en dat lijkt me wel de moeite om op te wachten. :-)
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: welke gps kopen

Bericht door Shulty »

Frank, de meesten hebben een Garmin...ik ook, ik zou daarvoor kiezen.
Zij hebben jarenlange ervaring van motorrijders in hun toestellen gestopt.

Wel kiezen voor de Zumo of BMW Motorrad toestellen (ook Garmin), zij beschikken over de zelf instelbare routeerbare functies, waarbij je routes kan maken of delen....dus niet alleen van punt A naar B...

Grts
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Re: welke gps kopen

Bericht door Frank K »

bedankt voor de info
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: welke gps kopen

Bericht door fronteradriver »

Ik ben ook al 9 jaar een tevreden Garmin gebruiker.
Eerst de streetpilot III , daarna de Zumo 550...

In het begin heb ik die dingen vervloekt om routes te rijden...maar door ervaring en hulp van anderen heb ik Garmin leren apprecieren.

Van A naar B rijden was altijd heel makkelijk...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: welke gps kopen

Bericht door GSrijder »

Garmin, ondanks zijn nukkige kantjes. Vergelijk het met een vrouw, je hebt er plezier van maar moet er ook de nukkige kantjes bijnemen. je moet ze beide wat input geven en beide tateren ze graag :-)
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: welke gps kopen

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb momenteel nog steeds naar tevredenheid een Garmin Zumo 550, maar als ik morgen een nieuwe zou kopen dan kies ik de Garmin Zumo 590.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: welke gps kopen

Bericht door Man in Black »

voor welke motor is het? en zit er gps-voorbereiding op? anders is de navigator V ook een mogelijkheid.
En inderdaad wat wil je ermee doen? van A naar B? of voorgemaakte routes rijden? muziek kunnen afspelen?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: welke gps kopen

Bericht door Koppel!! »

Frank, ik zou m'n kezue beperken tussen de gekende Zumo's en de Montana, al dan niet afhankelijk wat de ene meer biedt dan de andere, en wat je er zelf mee kan :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: welke gps kopen

Bericht door st1100 »

En ik zou nu zeker even afwachten en (nog) niet kopen. Afwachten wat de nieuwe TomTom gaat geven. Mr Gps is naar Spanje om er ééntje te testen , binnen paar weken zal er al veel meer duidelijkheid zijn. Garmin was qua route's de betere , maar er zijn ook dikwijls (software) prutsen mee , bugs die jaren blijven aanslepen. En vooral de mapupdate van Garmin is minder vlot. Tom Tom heeft mapshare en daar kan iedereen fouten doorgeven en zo geraken boswegen uit de lijst met verharde banen enz...

Als je tomtom service mailt , heb je binnen 3 dagen nieuws/voorstel tot oplossing. Garmin mailen heeft hetzelfde effect als M&T een mail sturen : daar hoor je oe oe nooit meer wat van , zelfs geen standaard antwoord. (alle 3 , niet van horen zeggen , eigen ervaring)
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: welke gps kopen

Bericht door MrGPS »

st1100 schreef:Mr Gps is naar Spanje om er ééntje te testen
Nog niet; volgende week ;)
red king
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2014, 07:45
Woonplaats: stekene

Re: welke gps kopen

Bericht door red king »

st1100 schreef:En ik zou nu zeker even afwachten en (nog) niet kopen. Afwachten wat de nieuwe TomTom gaat geven. Mr Gps is naar Spanje om er ééntje te testen , binnen paar weken zal er al veel meer duidelijkheid zijn. Garmin was qua route's de betere , maar er zijn ook dikwijls (software) prutsen mee , bugs die jaren blijven aanslepen. En vooral de mapupdate van Garmin is minder vlot. Tom Tom heeft mapshare en daar kan iedereen fouten doorgeven en zo geraken boswegen uit de lijst met verharde banen enz...

Als je tomtom service mailt , heb je binnen 3 dagen nieuws/voorstel tot oplossing. Garmin mailen heeft hetzelfde effect als M&T een mail sturen : daar hoor je oe oe nooit meer wat van , zelfs geen standaard antwoord. (alle 3 , niet van horen zeggen , eigen ervaring)

Ook niet van horen zeggen : met al mijn garmins nog nooit problemen gehad. Tomtom in de wagen, dikke miserie. Mio op de fiets na 4 weken scherm al defect.
Ik heb nu de 590 op de moto en dat werkt prima (is natuurlijk nog nieuw)
red king
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2014, 07:45
Woonplaats: stekene

Re: welke gps kopen

Bericht door red king »

dubbel post :grin:
Laatst gewijzigd door red king op 10 mar 2015, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

welke gps kopen

Bericht door st1100 »

red king schreef:Tomtom in de wagen, dikke miserie.
Bij alle merken heb je op een paar die beter zijn dan gemiddelde en een paar slechtere. Gemaakt op een maandag zoals ze dan zeggen.
Flat Twin Power

Re: welke gps kopen

Bericht door Flat Twin Power »

Zowel met mijn 550 al met de 590 heb ik nog nooit problemen gehad. Niettegenstaande velen een punthoofd krijgen/kregen van mapsource, basecamp en allerlei update toestanden heb ik er eigenlijk nog nooit of te nimmer echt miserie mee gehad. Ik heb wel de moeite genomen om de DVD van MrGPS te kopen en aandachtig uit te kijken. Ik doe ook nooit updates de dag voor ik op reis vertrek of een lange rit aanvang want als het dan misloopt ben je uiteraard gefrustreerd.
Een beetje gezond verstand gebruiken, rustig blijven en de moeite nemen om eens één en ander te lezen en op te zoeken en je zal een zeer tevreden Garmin gebruiker zijn.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: welke gps kopen

Bericht door st1100 »

De 2 laatste nieuwigheden van Garmin : express en basecamp werkten de eerste 2? jaar maar half , en ja op gps.nl kon je meestal wel een work-around vinden. Maar dat is niet de normale gang van zaken , toch. Of dat voor jou een probleem was , zolang je geen route moest maken naar het adres van je vakantiehotel , niet zeker.

Zal Tomtom beter of slechter doen ? niemand die het nu al kan weten.

Buiten softe viapunten (ja man waarom moest dat zoveel jaren duren , van naar de gebruikers te luisteren zeker) zie ik geen voordelen aan basecamp integendeel zelfs.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: welke gps kopen

Bericht door Koppel!! »

Mensen, Frank vraagt info over een GPS, niet over al diene zever die ge op ne pc moet installeren. Ik rij rond met een Zumo390 en heb zelfs Basecamp nog niet op de pc geinstalleerd, zou niet weten wat ik er daar mee moet doen :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: welke gps kopen

Bericht door Vanguard »

Zelfde ervaring als Flat Twin Power, ne mens geeft enkele honderd euro uit voor ne gps, kan der nog wel ne video-cursus af zekers :grin:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Flat Twin Power

Re: welke gps kopen

Bericht door Flat Twin Power »

st1100 schreef:De 2 laatste nieuwigheden van Garmin : express en basecamp werkten de eerste 2? jaar maar half , en ja op gps.nl kon je meestal wel een work-around vinden. Maar dat is niet de normale gang van zaken , toch. Of dat voor jou een probleem was , zolang je geen route moest maken naar het adres van je vakantiehotel , niet zeker.

Zal Tomtom beter of slechter doen ? niemand die het nu al kan weten.

Buiten softe viapunten (ja man waarom moest dat zoveel jaren duren , van naar de gebruikers te luisteren zeker) zie ik geen voordelen aan basecamp integendeel zelfs.
Als je het vakantieadres van het hotel niet in Basecamp terug vind is het er naartoe navigeren toch simpel op te lossen. Je maakt je route tot begin van de stad of zelfs het Marktplein van de stad, gemeente waar uw hotel ligt en vandaar tik je op de gps zelf het adres in.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: welke gps kopen

Bericht door MrGPS »

Koppel!! schreef:Mensen, Frank vraagt info over een GPS, niet over al diene zever die ge op ne pc moet installeren. Ik rij rond met een Zumo390 en heb zelfs Basecamp nog niet op de pc geinstalleerd, zou niet weten wat ik er daar mee moet doen :roll:
Ach.. het is maar net hoe je navigatie op de motor gebruikt. Gaat het je, net als in de auto, om 'utilitair' (m.n.: een adres vinden) gebruik dan heb je al dat gedoe met basecamp helemaal niet nodig. Velen zitten echter niet op de motor om een bepaald adres te vinden maar juist om een fraaie route te rijden. En dán komt alsnog basecamp in beeld en loont het zeer te moeite daarin te verdiepen.

Wat je niet kent kun je niet missen..
Flat Twin Power

Re: welke gps kopen

Bericht door Flat Twin Power »

MrGPS schreef:Ach.. het is maar net hoe je navigatie op de motor gebruikt. Gaat het je, net als in de auto, om 'utilitair' (m.n.: een adres vinden) gebruik dan heb je al dat gedoe met basecamp helemaal niet nodig. Velen zitten echter niet op de motor om een bepaald adres te vinden maar juist om een fraaie route te rijden. En dán komt alsnog basecamp in beeld en loont het zeer te moeite daarin te verdiepen.

Wat je niet kent kun je niet missen..
Als je uw motor gps enkel gebruikt om "utilitair" te rijden dan kun je je de vraag stellen waarom je dan in godsnaam een GPS van 600 euro koopt en nog niet de helft van de mogelijkheden gebruikt.
Een beetje zoals een Ferrari kopen en er nooit harder dan 70 mee rijden.
odulleke
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 apr 2014, 19:53
Woonplaats: Schelle

Re: welke gps kopen

Bericht door odulleke »

Ik heb jaren met een TomTom XL rondgereden (alléé met de moto rondgereden waarop hij geïnstalleerd was) geen typische motogps maar voor mij deed hij wat hij moest doen. Nooit geen problemen mee ondervonden. Via Tyre ritjes gemaakt. Omdat hij niet meer dan max. 24 waypoints aankon heb ik ritjes in meerdere stukken opgesplitst. Niet ideaal maar voor mij was het oké.
Vorig jaar dan overgestapt naar TomTom Rider (kan tot 100 waypoints) niet omdat ik vind dat hij beter is dan een ander merk, maar omdat ik TomTom en Tyre gewoon ben. Heb ook een Scala Cardo gekocht om via bluetooth de instructies te ontvangen. Alles werk voor mij perfect en meer moet dat niet zijn.
kulens
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2010, 12:50

Re: welke gps kopen

Bericht door kulens »

Ik rij nu bijna 5 jaar met Garmin zumo 660, en kan er maar niet aan wennen. Het is een draak van een (on-)ding, of liever een dinosaurus uit de vorige eeuw. Omdat Garmin zo "goed" stond aangeschreven bij motorrijders heb ik me ook laten verlijden en er ook 600Eur voor neergeteld. Dat is dan ook de reden waarom ik hem nog steeds gebruik. Maar man, hoeveel tijd heb ik er al niet door verspeeld door al die nukkige kuren! Cursussen volgen is dan het advies :-) Ik moet geen cursus volgen om mijn smart-phone te bedienen hoor, en deze kan veel meer dan een zumo...

Maar dit neemt niet weg dat ik MrGPS zeker wil dank en feliciteren voor zijn inzet!
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: welke gps kopen

Bericht door MrGPS »

kulens schreef: Maar dit neemt niet weg dat ik MrGPS zeker wil dank en feliciteren voor zijn inzet!
Dank je.

Zonder reclame te willen maken voor m'n DVD: ik geef je tòch ter overweging die aan te schaffen. Je staat echt niet alleen in je ervaring en zo'n cursus blijkt voor velen een 'eye-opener' in de zin van 'jaren zitten klooien en eindelijk heb ik nu plezier van het apparaat'.

Wat met die cursus niet verandert is de relatieve traagheid van de 660 bij bijv het scrollen over de kaart. Maar je zult vooral de logica van toestel, basecamp en routes beter gaan begrijpen en dat scheelt echt enorm.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: welke gps kopen

Bericht door Relax »

Wat mij steeds wat tegen houdt voor dergelijke cursussen is dat ik van mijn GPS niet voor 10% de mogelijkheden ken en dat ik daar nog 'ns de theorie van Basecamp moet bovenop onthouden en doen en dat de combinatie van de twee een ramp wordt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie