zonnebrillen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
peeke71
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 feb 2008, 23:11
Locatie: kruibeke

zonnebrillen

Bericht door peeke71 »

Graag zou ik een nieuwe moto zonnebril aankopen maar om het probleem uit te schakelen van zon en bewolkt( dus bril op en dan weer af).Bestaat er een merk met gewone(niet op sterkte) glazen die verduisteren als de zon erdoor komt ,graag wat merken of soort namen a.u.b. Alvast bedankt voor de hulp en tot ergens onderweg op de baan.
tommeken
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:34
Locatie: Wetteren City

Re: zonnebrillen

Bericht door tommeken »

Heel simpel, ga naar Google en tik "Polariserende zonnebrillen " in en je krijgt een zee van info.
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: zonnebrillen

Bericht door Koppel!! »

Een gewone verdonkerende zonnebril gebruikt ik op de motor haast nooit meer, ik ben een groot voorstander van amber/oranje glazen. Die filteren het te hevige zonlicht evengoed, zonder te donker te zijn in een tunnel oid. En je krijgt er een verscherping v.d contouren mee tijdens 't rijden.

De weinige keren dat de zon echt van jetje geeft gebruik ik deze dan in combinatie met het ingebouwde zonnescherm v.d helm.

Polariserende brillen zou ik op de motor al zeker niet gebruiken, hoe goed ze ook zijn in algemeen gebruik hebben ze tijdens het rijden het nadeel van de schittering weg te filteren, dus ook een ijsplek of oliespoor zie je vele minder goed liggen.

My two cents...

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: zonnebrillen

Bericht door Lukas »

Er was een tijdje geleden reeds een discussie hierover.

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... hilit=bril" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... hilit=bril" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: zonnebrillen

Bericht door Jan en Greet »

Een discussie :?: .... hier op 't forum :shock:
Allez joeng, serieus blijven hé :pig:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: zonnebrillen

Bericht door roadster »

wat je zoekt zijn geen polariserende glazen maar wel photochromatische glazen.
elke optieker kan u die aan de hand doen

of kijk eens naar zonnebrillen van Serengeti, die hebben ook een photochromatisch gamma
http://www.serengeti-europe.eu/products/search-3" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GS LC
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: zonnebrillen

Bericht door toeternietoe »

Ik vraag me toch af of polarizerende glazen zo slecht zijn voor motorrijders als men beweert. Het wegwerken van hinderlijke schitteringen lijkt mij even belangrijk te zijn. :?: Ik rij nu al meer dan 30 jaar zeer tevreden rond met dezelfde Serengeti Drivers. Vooral het gradueel verdonkeren van beneden naar boven is interessant op de motor. Op donkere plaatsen kan je dan gewoon je hoofd wat hoger houden om opnieuw klaarder te zien. Moet nu stilaan ook gaan denken aan gecorigeerde glazen en dus een nieuwe bril.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: zonnebrillen

Bericht door Bob »

Het irritante aan die zogenaamde Polaroid-brillen : afhankelijk van hoe je je hoofd houdt kan je je GPS-scherm niet meer aflezen, digitale displays lijken plots soms zwart en (in de auto) de voorruit vertoont regenboogkleurige cirkels, afhankelijk van hoe het zonlicht er door schijnt. Dat valt technisch allemaal mooi uit te leggen, maar dat maakt het niet minder vervelend. Dit euvel heb je niet met polychrome brilglazen (al dan niet met ingeslepen correctie).
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: zonnebrillen

Bericht door Harald »

Peeke, ik heb er zo 2 liggen.
zoek straks de gegevens even op voor u.

Voila, komt van bij VANDEPUTTE
Schijnpoortweg 127b in Merksem.
03/360.56.76.

Is een bril die gebruikt wordt door de buschauffeurs van de MIVB.
Zelf rij ik er ook 's nachts mee.

http://www.vdp.com/NL/Over%20ons" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Harald op 16 mar 2015, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: zonnebrillen

Bericht door willy »

een helm met ingebouwde zonnebril kan ook een oplossing zijn.
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: zonnebrillen

Bericht door YOwan »

kijk hier eens, staat misschien wel iets tussen...

http://www.rad.eu/nl/x1/zonnebrillen/f/10487/p/1/v/t" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze

http://shop.touratech.be/riding-gear/ey ... asses.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz, Johan

(ps. : ik kocht mijn bril (met de geel/oranje glazen dus) gewoon bij de BMW-dealer, iets van een 25 euro dacht ik. Gebruik die nu ook met de MTB)
Laatst gewijzigd door YOwan op 16 mar 2015, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
petervdc
Berichten: 193
Lid geworden op: 15 mei 2005, 11:40

Re: zonnebrillen

Bericht door petervdc »

Hmm, mijn ogen zijn behoorlijk lichtschuw, en het zonnevizier van mijn schuberth voldoet niet eigenlijk...
Maar een photochromatische verduistert enkel als het zonlicht er rechtstreeks op valt, niet achter een motohelm vizier dus.
Kzou es moeten proberen met een gele gewone zonnebril mss ?
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: zonnebrillen

Bericht door bmwfreakske »

Koop U een Drivers bril van Serengetti, je wilt nooit nog een andere.
Andalousie 09/2018
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: zonnebrillen

Bericht door WILBIKE »

Ik gebruik reeds jaren een bril van nightdayvision (Gino Vega) en ben er enorm tevreden van... Je vind deze bij een goede optieker en kan zelfs op sterkte verkregen worden. Op de website zie je goed dat de contrasten verscherpen en bij zon de glazen erg verdonkeren. Bij nacht is het een heldere bril die helle koplampen van tegenliggers verzachten. Het veranderen van de glazen gaat enorm snel zodat het in- uitrijden van tunnels helemaal geen probleem geven.
Even goochelen naar nightdayvision.com...

Greetz, :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: zonnebrillen

Bericht door toeternietoe »

Die nightdayvision brillen doen er 20 seconden over om van kleur te veranderen. Dat vind ik véél te lang. Dan veel liever mijn Serengeti Drivers. Efkens mijn kop wat hoger houden en ik kan zonder problemen door de tunnel.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: zonnebrillen

Bericht door Relax »

Wilbike, mijn gele bril (montuur van grote zonnebril met gele glazen op sterkte, die ik gebruik in combi met het zonnevizier op een Shoei) heeft z'n beste tijd gekend, na een jaar of 5 en dik 150.000 km. Die Night & Day Vision interesseren me wel, op voorwaarde dat ze in combi met het zonnevizier niet te donker zijn. Dat zonnevizier is nl niet alleen interessant voor de zon, maar ook als bescherming voor m'n ogen én het reduceert geluid in de helm.
I respect your opinion. But I don't give shit.
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: zonnebrillen

Bericht door bmwfreakske »

toeternietoe schreef:Die nightdayvision brillen doen er 20 seconden over om van kleur te veranderen. Dat vind ik véél te lang. Dan veel liever mijn Serengeti Drivers. Efkens mijn kop wat hoger houden en ik kan zonder problemen door de tunnel.

Eenmaal opgehad weet je pas wat een goede bril is!
Andalousie 09/2018
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: zonnebrillen

Bericht door WILBIKE »

Hoi Relax,

Ik draag deze bril erg graag en regelmatig net omdat hij niet echt de omgeving donker maakt maar net oplicht zonder hinderlijke schitteringen. Blijkbaar zijn er bepaalde filters in verwerkt die net de schadelijke stralingen afremmen. Het montuur sluit mooi aan en de glazen zijn altijd te gebruiken, ttz. bij nacht, dag, zon of mist maakt niet uit maar zonder is het een wereld van verschil. Uiteraard zijn er believers en non-believers maar verbetering van zicht is er zeker...
Er zijn vele modellen te verkrijgen maar ik draag de "Gino sport" omdat het fijne montuur erg robust en vooral smal werd uitgevoerd waardoor onder de helm je er geen hinder van hebt.
Ik heb geen weet van een motordealer die deze brillen verdeeld maar bij een goede brilleman moet deze te verkrijgen zijn. Ik kocht hem in Deurne bij Antwerpen en zag daarna dat hij ook bij mijn handelaar gewoon in het assortiment zat, misschien even navragen, ik mocht hem testen waarna ik hem niet meer wou missen.

Groeten en een fijne verjaardag 8-)
Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: zonnebrillen

Bericht door Relax »

:-) Funny man.

Hier vlakbij zit een dealer, dus maar eens binnenlopen zodra mijn huidige bril er genoeg van heeft. Bedankt voor de tip.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie