K 1600 GT OF GTL

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Benner
Berichten: 152
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:53
Locatie: Wevelgem

K 1600 GT OF GTL

Bericht door Benner »

Hallo
Ik sta oppunt over te stappen van een RT 1200 naar een K 1600 maar twijfel nog tussen een GT OF GTL
IK sukkel wat met de rug vandaar ik opzoek ben naar ervaringen en tips .

Groetjes
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door costerke »

Misschien beide eens proefrijden.

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Walter Gaas »

Uiteraard ken ik de aard van je rugproblemen niet, maar vaak is een rijhouding waarbij je bekken van nature gekanteld is te verkiezen. Dat ga je eerder hebben als je iets meer naar voor moet buigen en niet helemaal rechtop zit, daarom verwacht ik dat de sport je beter zal bevallen dan de GTL. Maar versier vooral een lange testrit! En ik zou ook de R1200RS in de vergelijking meenemen. Het motorkarakter ken je al, de rijhouding zou je kunnen verrassen. Succes
Flat Twin Power

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Flat Twin Power »

Ik ben in 2013 overgestapt van een 1200 RT naar een 16GT. Ik heb me die overstap nog geen seconde beklaagd.
Ook ik sukkel wat met mijn rug en nek. Op de RT had ik regelmatig last van mijn rug en vooral nekspieren omdat ik last had
van turbulentie. Op de GT heb ik dat niet. Geen beetje turbulentie en ook de zithouding is beter dan op de RT. Je ziet iets meer voorover gebogen dan op de RT, het verschil
is echt miniem maar toch is dit blijkbaar beter voor mijn rug.
Op de GTL zit je redelijk onderuit gezakt, een eerder passieve houding.
Gezien iedereen zijn rug anders is en voor de een de ene zithouding goed is en de ander weer niet zou ik inderdaad met beide uitgebreid testrijden.
Via een dealer kun je in Bornem gaan test rijden (kost 20 euro denk ik) maar dat betalen ze terug als je dan een motor koopt.
Je kunt ook eens de dealers rond bellen, sommigen hebben ook een GT of GTL in hun testpark.
Ik ben tweemaal gaan testrijden met een GT omdat ik bleef twijfelen want ik was bang dat ik de boxer ging missen maar na veel wikken en wegen heb ik dan toch de GT gekocht om bovenstaande redenen van zithouding en turbulentie.
Ik heb mijn RT nog geen seconde gemist. De GT is de beste motor waar ik ooit al mee gereden heb.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door KeeS16 »

Flat Twin Power schreef: De GT is de beste motor waar ik ooit al mee gereden heb.


:bsstupid:
Benner
Berichten: 152
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:53
Locatie: Wevelgem

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Benner »

costerke schreef:Misschien beide eens proefrijden.

Groeten Rudy.
Testrit geplant voor dit weekend
Gr
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door costerke »

Benner schreef:
costerke schreef:Misschien beide eens proefrijden.

Groeten Rudy.
Testrit geplant voor dit weekend
Gr
Denk dat U op beide met een "big smile" gaat rijden. :grin:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Mil »

Ik heb u nochtans nooit zien lachen zenne Rudy...of mocht je ni van madam coster! :-P
Leven is het meervoud van lef...
Flat Twin Power

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Flat Twin Power »

costerke schreef:
Benner schreef:
costerke schreef:Misschien beide eens proefrijden.

Groeten Rudy.
Testrit geplant voor dit weekend
Gr
Denk dat U op beide met een "big smile" gaat rijden. :grin:

Groetjes Rudy
Rij vooral eventjes een stukje zonder oordopjes zodat je ten volle kan genieten van de fantastische sound.
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door J@n »

Als te toch bezig ben met testrijden zou ik toch ook eens met de nieuwe RT LC rijden . 8-)
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door costerke »

J@n schreef:Als te toch bezig ben met testrijden zou ik toch ook eens met de nieuwe RT LC rijden . 8-)
Ben vorige dinsdag op ondehoud geweest en de RT LC meegekregen als vervangmoto.
Rijd goed, maar trillen en daveren, neen, als je de "zes" gewoon bent en zeker de sound :grin:
Trouwens, ik kom van een RT 2009 en als ik daaraan terugdenk heb ik het gevoel dat de luchtgekoelde beter en mooier afgewerkt was. Ook minder trilde.

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Flat Twin Power

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Flat Twin Power »

costerke schreef:
J@n schreef:Als te toch bezig ben met testrijden zou ik toch ook eens met de nieuwe RT LC rijden . 8-)
Ben vorige dinsdag op ondehoud geweest en de RT LC meegekregen als vervangmoto.
Rijd goed, maar trillen en daveren, neen, als je de "zes" gewoon bent en zeker de sound :grin:
Trouwens, ik kom van een RT 2009 en als ik daaraan terugdenk heb ik het gevoel dat de luchtgekoelde beter en mooier afgewerkt was. Ook minder trilde.

Groetjes Rudy
Idd. Als je de zeemzoete loop en de machtige sound van de zes gewoon bent wil je geen drilboor meer. Ik heb 4 boxers gehad voor mijn K 1600. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze er nog zullen in slagen een betere motor te maken dan dit. Ik heb al een twintigtal moto s gehad en dan nog beroepshalve met heel wat gereden en de GT is by far de beste en compleetste motor ooit.
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door costerke »

Inderdaad, een dijk van een moto. :thumbright: :thumbleft:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door ®win »

Ik heb de K6 ingeruild voor een GSA LC en heb nog geen fractie van een seconde spijt gehad ...




... go figure ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door KeeS16 »

Je was er mss niet klaar voor, om met een dijk van een motor te rijden.


;)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door ®win »

De K6 is een fantastische motor en is ideaal om met z'n tweeën met bepakking in één ruk naar Noord Italië te rijden ...





... alleen deed ik dat nooit. En voor woon-werkverkeer en dagtochtjes voldeed die motor niet goed aan wat ik van een motor wil. Het speelse karakter van de GSA past daar veel beter bij.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Flat Twin Power

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Flat Twin Power »

®win schreef:De K6 is een fantastische motor en is ideaal om met z'n tweeën met bepakking in één ruk naar Noord Italië te rijden ...





... alleen deed ik dat nooit. En voor woon-werkverkeer en dagtochtjes voldeed die motor niet goed aan wat ik van een motor wil. Het speelse karakter van de GSA past daar veel beter bij.
Nochtans heb ik dinsdag 350 km boerebaantjes in Noord-Frankrijk gedaan met de ganse weg een smile op mijn face. En het was up tempo want er staan daar geen flitspalen.
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door frederik »

KeeS16 schreef:
Flat Twin Power schreef: De GT is de beste motor waar ik ooit al mee gereden heb.


:bsstupid:
Zo is dat ! Het is tijd dat we weer gaan rijden zi !

Frederik
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door KeeS16 »

Eerst morgenvroeg ff naar Italië weekje skien, met het voertuig wel te verstaan. 8-)
dillen
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2005, 11:44
Locatie: nijlen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door dillen »

Dag Benner,

Ook ik vond en vind de K1600 een geweldige motor en ik heb het geluk gehad (of ongeluk, lees verder...) om er meerdere dagen, dus niet alleen zo'n uurtje in Bornem, mee te kunnen testrijden.
Fantastische look, 6-cylinder-power op overschot, geraffineerd, prestigieus, ... ik droom er nog steeds van :wink:

En toch heb ik hem niet gekocht... Waarom niet?
Om te beginnen, die machtige 6-cylinder-sound die is er wel, maar alleen bij hogere toerentallen. Bij gewoon dagelijks (min of meer legaal) gebruik hoor je er eigenlijk spijtig genoeg (te) weinig van :-(

En verder, bij al die superlatieven mag je niet vergeten dat zijn gewicht... ook superlatief is :-(
Uiteraard is het omgaan met dit gewicht en welk belang je er aan hecht voor ieder van ons anders, dus ik wil hier zeker geen discussie over starten.

Ik wil alleen de raad geven om tijdens een testrit (liefst met passagier) eens even een onverharde parking (met kiezeltjes of zo, ...) op te rijden en daar een U-turn te maken, of eens een klein gravelbaantje in te rijden (neen, geen GS-toestanden maar zo een gewoon onverhard weggetje dat je met je RT wel probleemloos zou inrijden), of de motor eens (met volle bagage) op zijn zijpoot te zetten op een niet zo vlakke ondergrond zodat hij net iets te schuin komt te staan en hem dan terug recht trekken (rugproblemen?), of hem gewoon eens aan de hand in en uit je garage duwen.
Als dit alles voor jou zorgeloos lukt dan is de K1600 inderdaad de "betere" RT voor jou.

Zo niet, misschien toch even naar de nieuwe RTLC kijken, het is echt een totaal andere (betere) motor dan de vorige RT hoor...

In elk geval succes met je testrit en hopelijk vind je de meest geschikte motor voor jou :thumbleft:

grtjs,
Dirk.
"...Explore, Dream, Discover!"
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door stropke »

Met ne GT kunt ge iets sportiever rijden , maar de grondspeling is vlug opgebruikt :mrgreen:

Afbeelding


Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door ®win »

Flat Twin Power schreef:
®win schreef:De K6 is een fantastische motor en is ideaal om met z'n tweeën met bepakking in één ruk naar Noord Italië te rijden ...





... alleen deed ik dat nooit. En voor woon-werkverkeer en dagtochtjes voldeed die motor niet goed aan wat ik van een motor wil. Het speelse karakter van de GSA past daar veel beter bij.
Nochtans heb ik dinsdag 350 km boerebaantjes in Noord-Frankrijk gedaan met de ganse weg een smile op mijn face. En het was up tempo want er staan daar geen flitspalen.

Kom eens een paar uurtjes in NL en met name de Randstad rijden. Met al die drempels weet je de GSA echt beter te waarderen ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Flat Twin Power

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Flat Twin Power »

®win schreef: Kom eens een paar uurtjes in NL en met name de Randstad rijden. Met al die drempels weet je de GSA echt beter te waarderen ...
Een GS(A) is niets voor mij. Ik heb een R1150 GS gehad. Na een jaar weggedaan omdat ik gek werd van de turbulentie.
Ik heb met een GS LC een paar uur test gereden. Na 10 minuten had ik er al genoeg van maar ik het toch doorgereden maar het is niets voor mij. Veel te veel wind, veel te veel turbulentie, veel te nerveuze motor, ik had het gevoel op een losgeslagen drilboor te zitten. Met zo'n motor kan ik echt niet op mijn gemak rijden. En je ziet ze op elke straathoek staan, dat alleen al is voor mij een reden om er geen te kopen.
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door the riding man »

Flat Twin Power schreef: En je ziet ze op elke straathoek staan,
En dat is dus echt de waarheid. Ik zou wel eens cijfers willen zien van de meest verkochte motoren. De 1200gs moet zeker ergens bovenaan het lijstje staan. Ikzelf kan dit type moto ook niet (meer) waarderen, integenstelling tot vroeger toen deze prijsklasse nog onbereikbaar was voor mij droomde ik van een GS of een RT als ultieme moto-ervaring. Na vele proefritten (waaronder ook de GS, maar ook nog andere merken en types) is de R1200RT er als beste voor mij persoonlijk uit gekomen. En nu... ook al groeit het geld nog steeds niet op mijn rug en vind ik (en ik ben daar heel eerlijk in) een bmw nog altijd schandalig duur voor een hobby artikel, heb ik toch eindelijk mijn droom kunnen waarmaken. Nog een weekje of 2 geduld en ik rij met mijn ultieme droommoto rond, de splinternieuwe R1200rt full option.
Maar de GS, nee het zegt me echt niet veel meer.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: K 1600 GT OF GTL

Bericht door Relax »

Dat het een hobby-artikel is, ligt uitsluitend aan de gebruiker.

Er zijn lijstjes, waarin de GS + GSA veruit de meest verkochte motor blijkt te zijn. Vandaar ook de betrachting van de andere merken om evengoed of beter te doen met een hoogpoter.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie