Ik rij met een R1200GS-LC van 2013,ik heb led koplamp en heb ook een paar origenele mistlampjes laten monteren,nu is mijn vraag:kan ik die laten branden samen met mijn daglicht?bij de dealer beweren ze van niet alhoewel ik er toch al zien rijden heb met daglicht en mistlampjes tegelijker tijd.
Hopelijk kom ik langs deze weg iets meer te weten.
Klopt inderdaad, de originele verstralers (of mistlampen?) zijn enkel te bedienen bij dimlicht.
Ook bij DRL op automatisch gaan ze uit, als het DRL automatisch weer aan gaat, bv bij uitkomen van een tunnel.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS Lid BMW MC VL.
Den Dirk schreef:Hoe gaat dat dan bij de LC Adventure? daar noemen ze die lampen 'verstralers' ??
BMW heeft het niet over verstralers of mistlichten, maar over 'Koplampuitbreiding' (in DE: Zusatzscheinwerfer). Bovendien zijn het geen verstralers maar breedstralers.
In elk land zijn de regels anders, daarom wordt er in functie van de lokale markt én vooral, de plaatselijke -of Nationale- wetgeving beslist wat kan en wat niet kan, de invoerders hebben zich aan deze wet te houden.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Kenny_dc schreef:Vreemd, ik heb ook een lc uit 2013 maar met gewone koplamp en mist/verstralers kunnen op hetzelfde ogenblik branden...
Dat is juist wel de bedoeling. In de EU (wetgeving) is het niet toegestaan om de dagrijlichten (DRL) samen met andere verlichting te voeren, dus mistlampen + DRL zouden niet tegelijk mogen branden.
Wat is eigenlijk het verschil tussen (LED)dagrijlichten en (LED)mistlichten? Ik heb 2 bijkomende LED lampen op mijn R1200GS staan, die staan erop om gezien te worden en branden altijd, de rest en vooral de EU regels zullen mij worst wezen.
Laatst gewijzigd door J@n op 22 apr 2015, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
J@n schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen (LED)dagrijlichten en (LED)mistlichten? Ik heb 2 bijkomende LED lampen op mijn R1200GS staan, die staan erop om gezien te worden en branden altijd, de rest en vooral de EU regels zullen mij worst wezen.
Bij de GS-LC dient het LED dagrijlicht om overdag te gebruiken, dit LED-licht zou beter zichtbaar zijn in daglicht dan het gewone dimlicht.
De optionele stralers zijn breedstralers om bij nacht een groter/breder lichtveld te hebben.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS Lid BMW MC VL.
J@n schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen (LED)dagrijlichten en (LED)mistlichten?
LED dagrijlicht (bij de optionele LED koplamp) is het hoefijzervormige licht in de lampunit:
De mistlichten zijn de optionele extra lampjes opzij.
Ja, hallo, dat weet ik ook wel.
Ik bedoelde als je bijkomende verlichting plaats zoals YOwan bijvoorbeeld, wie of wat bepaalt dat dat mist- of dagrijlichten zijn.
J@n schreef:
wie of wat bepaalt dat dat mist- of dagrijlichten zijn.
De plaats van de lampen, de vorm en richting van de lichtbundel en de codering in de lampunits. Allemaal wettelijk geregeld. Ergo, de wet(gever) bepaalt. Dat kan nationaal, binnen de kaders van de Europese wetgeving nog nader worden vastgelegd.
Den Dirk schreef:mijnen dealer noemde die op de GSA: verstralers
Jouw dealer zit ernaast.
Een verstraler geeft een lange lichtbundel recht vooruit (bv. je grootlicht). Een mistlamp is een breedstraler: een korte brede lichtbundel. De 'koplampuitbreiding' van de GSA (en van de GTL) geeft een korte brede bundel.
Wat er ook allemaal van is,Ik heb al een boete gekregen van de Waalse vrienden omdat ik reed met de mistlichten aan als het niet regende.Mijn motor is een 1200 GS.