Europees rijbewijs ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nolle

Europees rijbewijs ?

Bericht door Nolle »

Hallo,
ik zou graag eens weten of dit waar is dat ik over een Europees rijbewijs moet beschikken als ik naar het buitenland wil gaan ?.
en zoja hoe kan ik weten of mijn huidig rijbewijs een Europees is of niet ?
op de voorkant ( waar die grote B staat ) staat er onderaan : "Model van de Europese gemeenschappen".
op de binnekant staan er de verschillende letters die van toepassing zijn , ik heb een recent ( persoon beweert dat dit een Europees rijbewijs is ) rijbewijs gezien waar die letters zijn vervangen door Symbolen ( auto & moto ).
mijn rijbewijs is uitgereikt op 26 maart 1993.

vr gr,
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ik ben er bijna 100% zeker van dat het een Europees rijbewijs is
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6464
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

....

Bericht door .... »

Je hebt dus een Europeesrijbewijs
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

En wat als je GEEN europees rijbewijs hebt maar een oud belgisch :?:
Moet je dat dan laten omzetten door een europees, of niet?

Waarom een europees? Wat is het praktisch verschil, buiten het feit dat het papiertje er anders uit ziet.
Dus wat mag je dan meer of minder rijden, of waar?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

hla schreef:En wat als je GEEN europees rijbewijs hebt maar een oud belgisch :?:
Moet je dat dan laten omzetten door een europees, of niet?

Waarom een europees? Wat is het praktisch verschil, buiten het feit dat het papiertje er anders uit ziet.
Dus wat mag je dan meer of minder rijden, of waar?
je kan het laten omzetten naar een europees.
alles wat je hebt blijft bestaan
alleen voor vrachtwagens en bussen waar je een attest moet hebben van de oogarts, staat een geldigheids datum.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Nolle

Bericht door Nolle »

hla schreef:En wat als je GEEN europees rijbewijs hebt maar een oud belgisch :?:
Moet je dat dan laten omzetten door een europees, of niet?

Waarom een europees? Wat is het praktisch verschil, buiten het feit dat het papiertje er anders uit ziet.
Dus wat mag je dan meer of minder rijden, of waar?
mijn schoonbroer is een boete opgelopen in Frankrijk omdat ie geen Europees rijbewijs had...
vr gr,
....

Bericht door .... »

Als ik me niet vergis wat dus wel af en toe eens kan gebeuren, dan is een Europees rijbewijs verplicht sinds 1 Mei 2004
Maar dit kun je beter eens vragen op je gemeentehuis dienst rijbewijzen
M
panneke tefal
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 okt 2005, 18:54

Bericht door panneke tefal »

 mijn schoonbroer is een boete opgelopen in Frankrijk omdat ie geen Europees rijbewijs had...
 Als ik me niet vergis wat dus wel af en toe eens kan gebeuren, dan is een Europees rijbewijs verplicht sinds 1 Mei 2004

Ben vandaag effe binnengewipt in het gemeentehuis dienst rijbewijzen, daar wist men mij te vertellen dat een Europees rijbewijs NIET verplicht is, en dat men daar zeker NIET voor mag beboet worden op voorhand dat de foto wel recent is, tja mijn rijbewijs is van 1973 en nog nooit vervangen, gezien mijn pensioen leeftijd zal ik het maar ééns laten vervangen zekers (11€), hoewel is dit misschien een nutteloze uitgave want nu met het elektronische passpoort, kunnen daar die gegevens allemaal opgeslagen worden, wat kan men met het elektronische paspoort toekomst gericht doen? (paspoort – rijbewijs – syskaart – geld en bankverrichtingen – enz…..) één kaart voor alles, makkelijk toch. Sluukes
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Het Europees rijbewijs bestaat niet eens. :!: :!: :!:
We hebben wel een rijbewijs van het Europese type, meer niet.
Maar elk land heeft zijn eigen model.


In Frankrijk is een FRANSMAN wel verplicht een FRANS rijbewijs te hebben van het Eurpese type.

tja leg dat maar is uit aan die mannen hé.
Wij als buitenlander betalen daar cash en dat is wat hun interesseerd
en meer niet

Dat is zoals die fluo vestjes in Spanje , wij belgen moeten die NIET hebben , is een wetgeving enkel voor Spanjaarden.

En andersom, elke Belg moet vooraan een retroflecterende n°plaat hebben op zijn auto, wel de buitenlanders hier bij ons ............
juist , die niet :lol:

jammer dat ze de wet niet toepassen zoals het moet, en diegene die dat niet weet die betaald natuurlijk.

Toegegeven, ik die het nu wel weet, weet niet wat ik moet doen om het die kerels met hun blauw kostuumke ginder achter uit te leggen hoe het nu echt in elkaar zit. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
....

Bericht door .... »

Harald schreef:Het Europees rijbewijs bestaat niet eens. :!: :!: :!:
We hebben wel een rijbewijs van het Europese type, meer niet.
Maar elk land heeft zijn eigen model.


In Frankrijk is een FRANSMAN wel verplicht een FRANS rijbewijs te hebben van het Eurpese type.

tja leg dat maar is uit aan die mannen hé.
Wij als buitenlander betalen daar cash en dat is wat hun interesseerd
en meer niet

Dat is zoals die fluo vestjes in Spanje , wij belgen moeten die NIET hebben , is een wetgeving enkel voor Spanjaarden.

En andersom, elke Belg moet vooraan een retroflecterende n°plaat hebben op zijn auto, wel de buitenlanders hier bij ons ............
juist , die niet :lol:

jammer dat ze de wet niet toepassen zoals het moet, en diegene die dat niet weet die betaald natuurlijk.

Toegegeven, ik die het nu wel weet, weet niet wat ik moet doen om het die kerels met hun blauw kostuumke ginder achter uit te leggen hoe het nu echt in elkaar zit. :wink:
Zal dan wel zo zijn ,ik was in, ieder geval VERPLICHT om dat te gaan halen,

Koninkrijk BELGIE
RIJBEWIJS
Model van de EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

op 22/03/04
En acht dagen later zou me dat 10 euro kosten en voor Mei 2004 was het gratis
Vooral omdat ik zware voertuigen heb en een medisch attest moet hebben om de 5 jaar
die samen bij het rijbewijs moet zitten
D,C1,C,D,D1
zo groetjes
brit

Bericht door brit »

Harald schreef:Het Europees rijbewijs bestaat niet eens. :!: :!: :!:
dergelijke zaken gebeuren zolang er europese richtlijnen worden uitgeschreven. een europese richtlijn moet door iedere lidstaat geratificeerd worden in een wet. alle europese landen (en alle mogelijke lobbygroepen) maken er een sport van om wetten waarvan ze het nut niet inzien, hun portemonnee niet dikker van wordt, ... uit te stellen op het vlak van ratificatie.

nog zo'n mooi (voor ons positief) voorbeeld is de europese motorplaat. 2 jaar geleden kreeg ik in nederland een waarschuwing van een agent omdat ik nog geen europese motorplaat had. voor zover ik weet zijn wij zowat het enigste europese land die de europese motorplaat nog niet verplicht heeft.

die absurde situatie omtrent die fluovestjes is ook een gevolg van ons europees stelsel.

en zo zijn er nog minstens duizenden voorbeelden...
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

rijbewijs

Bericht door WALTER GSAdventure »

Wij Belgen kunnen en mogen in EU rondrijden met ons B rijbewijs. Ons allereerste rijbewijs is nog altijd geldig. Men kan je verballiseren in F of weet ik in welk ander land dan ook doch dit is niet correct en je betaald geen boete.
Ons B rijbewijs is geldig.
Men moet wel opletten indien je een CE hebt op dat oud B rijbewijs, want dan is je CE niet meer geldig. Deze laatste catg. is nu gekoppeld aan een geneeskundige schifting en daar staat een geldigheidsdatum op. Datum vervallen geen CE meer maar nog altijd wel uwe BE want dat is permanent geldig. :wink:
Walter
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
panneke tefal
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 okt 2005, 18:54

Re: rijbewijs

Bericht door panneke tefal »

WALTER GSAdventure schreef:Wij Belgen kunnen en mogen in EU rondrijden met ons B rijbewijs. Ons allereerste rijbewijs is nog altijd geldig. Men kan je verballiseren in F of weet ik in welk ander land dan ook doch dit is niet correct en je betaald geen boete.
Ons B rijbewijs is geldig.
Men moet wel opletten indien je een CE hebt op dat oud B rijbewijs, want dan is je CE niet meer geldig. Deze laatste catg. is nu gekoppeld aan een geneeskundige schifting en daar staat een geldigheidsdatum op. Datum vervallen geen CE meer maar nog altijd wel uwe BE want dat is permanent geldig. :wink:
Walter
:wink: Lijkt mij zeer duidelijk, maar wat met de melding van: Arnold Cottenier (mijn schoonbroer is een boete opgelopen in Frankrijk omdat ie geen Europees rijbewijs had...) .. Hallo Arnold was er soms niets anders mee gemoeid? Groetjes :wink:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Het is best mogelijk dat in Frankrijk elke
"Fransman" verplicht is geweest om zijn Frans rijbewijs
om te zetten naar een "Frans van het Europese model".
Wij Belgen , tot op heden niet.
Wij mogen nog steeds gebruik maken van ons "oud"
rijbewijs.

De franse gendarmes zijn er voor gekend om
veel te schrijven ( vraag maar aan de vrachtrijders).
Nu is het dus best mogelijk dat ze die regel ook
toepassen op buitenlanders;
En ja wij betalen daar contant geld.
Ten onrechte natuurlijk, want die franse wetgeving slaat niet op ons.

Het enige waar ze u voor kunnen " pakken"
is dat uwe foto niet meer gelijkend is. :roll:

En als ge dan een nieuw rijbewijs gaat halen ( 11€+ foto's)
dan hebde geen problemen meer.
:wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

rijbewijs

Bericht door WALTER GSAdventure »

Ja dat is het Europa dan zeker. Ik zou het er echter niet bij laten en via onze ministeries, VAB TW enz. trachten mijn gelijk te halen.
Nu is het ook zo dat buitenlanders hier in België een blustoestel, verbanddoos en driehoek moeten bijhebben. In NL mag een vrachtwagen meer dan 44 ton laden als hij echter ons landje binnenkomt is het 44 ton.
Ja dat is EU. Ieder doet maar op zijn manier verder en voor de rest kost het de belastingsbetaler pakken geld voor hun vette Euroweddes te betalen.
Wat electronische identiteitskaarten betreft, een flop mijn gedacht. Nergens kunnen ze afgelezen worden, tot hier toe.
Ik walg van de bureaukratie.
Toch een lichtpuntje in dit duister land. We hebben 6 regeringen en 7 parlementen voor 10.000.000 inwoners.
In USA dacht ik 1 regering voor 200.000.000 inwoners. :twisted:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
panneke tefal
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 okt 2005, 18:54

Bericht door panneke tefal »

Harald schreef: De franse gendarmes zijn er voor gekend om
veel te schrijven ( vraag maar aan de vrachtrijders).

Het enige waar ze u voor kunnen " pakken"
is dat uwe foto niet meer gelijkend is. :roll:

En als ge dan een nieuw rijbewijs gaat halen ( 11€+ foto's)
dan hebde geen problemen meer.
:wink:
:lol: Die foto, dat is volgens mij den boosdoener geweest, ik heb dus ook maar geopteerd om een nief rijbewijs te gaan afhalen (foto van 1973), want 11€ is toch veel minder dan een boetetarief, sluukes :wink:
Nolle

Re: rijbewijs

Bericht door Nolle »

panneke tefal schreef: Lijkt mij zeer duidelijk, maar wat met de melding van: Arnold Cottenier (mijn schoonbroer is een boete opgelopen in Frankrijk omdat ie geen Europees rijbewijs had...) .. Hallo Arnold was er soms niets anders mee gemoeid? Groetjes :wink:
nee er was niets anders mee gemoeid , maar mijne schonen is de Franse taal niet geweldig machtig en wat doe als je daar alleen in Frankrijk staat ?
ik kan wel Vloeiend Frans en weet nu goed wat mij te doen staat !
vr gr,
jpblocken
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Arnold
Idd, zoals hierboven al gemeld, je kan je rijbewijs laten omzetten in een Europees model (het blijft een Belgisch). Heb je een rijbewijs van voor 1989 dan heb je nog een niet-Europees model. Tussen 1989 en 1998 werd nog een ander model uitgereikt (dat met verschillende rijbewijscategorieën voor motorfietsen: A1 en A2) Harald heeft overschot van gelijk als hij stelt dat men je in principe hier niets voor kan maken, maar als onze Zuiderburen (en die zijn er meest voor gekend) je tegenhouden met een oud rijbewijs dan durven ze nogal eens "mannetjes" :evil: maken. Voorkomen is beter dan genezen. :idea: Even omruilen. Meestal volstaan 10 Eurotjes. Ben je weer enkele jaren gesteld want intussen spreekt alweer van een nieuw model. Zoiets in het genre van de nieuwe identiteitskaart. Maar da's nog toekomstmuziek (of -gejank :? )
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Nolle

Bericht door Nolle »

jpblocken schreef:Arnold
Idd, zoals hierboven al gemeld, je kan je rijbewijs laten omzetten in een Europees model (het blijft een Belgisch). Heb je een rijbewijs van voor 1989 dan heb je nog een niet-Europees model. Tussen 1989 en 1998 werd nog een ander model uitgereikt (dat met verschillende rijbewijscategorieën voor motorfietsen: A1 en A2) Harald heeft overschot van gelijk als hij stelt dat men je in principe hier niets voor kan maken, maar als onze Zuiderburen (en die zijn er meest voor gekend) je tegenhouden met een oud rijbewijs dan durven ze nogal eens "mannetjes" :evil: maken. Voorkomen is beter dan genezen. :idea: Even omruilen. Meestal volstaan 10 Eurotjes. Ben je weer enkele jaren gesteld want intussen spreekt alweer van een nieuw model. Zoiets in het genre van de nieuwe identiteitskaart. Maar da's nog toekomstmuziek (of -gejank :? )
thanks , ik ga toch maar voor alle zekerheid zo'n nieuw rijbewijs halen.
vr gr,
Plaats reactie