AceBikes Tirefix
Moderator: GVN
AceBikes Tirefix
Lag al een tijdje op 't schap in mijn tuinhuis, maar vandaag toch even tijd gevonden/gemaakt om de Railset van Acebikes op mijn "moto-transportplaat" te bevestigen, zodat ik de GS met de AceBikes Tyrefix kan vastzetten voor transport op de aanhangwagen in plaats van gebruik te maken van een aantal gewone sjorbanden en de bevestigingsogen onderaan de zijkanten van de aanhangwagen.
Eens de rails op de plaat bevestigd mag de GS ook op de foto, keurig in de Steadystand :
Dan de Tyrefix over het achterwiel gelegd, dit kan ook terwijl de linker- en rechterkoffer nog aan de moto hangen, maar het is handiger indien ze even verwijderd werden :
Links en rechts gelijk aanspannen, zodat de moto mooi verticaal blijft staan :
De plaat als ze in de aanhangwagen ligt. Je ziet, ze past perfect, ze mocht geen 2 mm langer of breder zijn... :
En voor wie zich afvraagt waarvoor die twee balkjes rechtsvoor dienen...
De (scharnierende) oprijplaat wordt hier tijdens het rijden op z'n plaats gehouden door een gewone sjorband. Bij langere afstanden (waarbij er al eens een rustpauze wordt ingelast) gebruik ik bijkomend nog een dun kettingslot om de oprijplaat aan het frame van de aanhangwagen te bevestigen. Is natuurlijk geen absolute diefstalbeveiliging, maar 't zal toch al een klein beetje afschrikken. Hoop ik toch
Eens de rails op de plaat bevestigd mag de GS ook op de foto, keurig in de Steadystand :
Dan de Tyrefix over het achterwiel gelegd, dit kan ook terwijl de linker- en rechterkoffer nog aan de moto hangen, maar het is handiger indien ze even verwijderd werden :
Links en rechts gelijk aanspannen, zodat de moto mooi verticaal blijft staan :
De plaat als ze in de aanhangwagen ligt. Je ziet, ze past perfect, ze mocht geen 2 mm langer of breder zijn... :
En voor wie zich afvraagt waarvoor die twee balkjes rechtsvoor dienen...
De (scharnierende) oprijplaat wordt hier tijdens het rijden op z'n plaats gehouden door een gewone sjorband. Bij langere afstanden (waarbij er al eens een rustpauze wordt ingelast) gebruik ik bijkomend nog een dun kettingslot om de oprijplaat aan het frame van de aanhangwagen te bevestigen. Is natuurlijk geen absolute diefstalbeveiliging, maar 't zal toch al een klein beetje afschrikken. Hoop ik toch
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: AceBikes Tirefix
Mooi gemaakt.
Maar ligt die plaat nu los in de aanhangwagen?
Als dat zo is dan zit de motor wel goed vast aan de plaat maar niet aan de aanhangwagen.
Maar ligt die plaat nu los in de aanhangwagen?
Als dat zo is dan zit de motor wel goed vast aan de plaat maar niet aan de aanhangwagen.
Re: AceBikes Tirefix
Die plaat weegt zelf al redelijk veel, en met afgerond nog eens 250 kg erbovenop beweegt die echt geen millimeter hoor...RC30 schreef:Mooi gemaakt.
Maar ligt die plaat nu los in de aanhangwagen?
Als dat zo is dan zit de motor wel goed vast aan de plaat maar niet aan de aanhangwagen.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
- Woonplaats: Lebbeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: AceBikes Tirefix
Misschien een dwaze vraag, maar waarom is dit nu beter dan spanriemen op een aanhangwagen?
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
R 1200 GS LC
Re: AceBikes Tirefix
Je zou je verschrikken hoeveel die plaat beweegt op de aanhanger bij een noodstop of een plots uitwijk maneuver,er zijn al meer keren pallets met 1000kg van de aanhanger gevallen ,en je kan die opstellen van jou bekijken als een grote pallet die los op de aanhanger ligt,en als oom agent dat in de gaten krijgt zal je ook een boete krijgen van losliggende lading.(Frankrijk en Duitsland zijn daar zeer streng in)p@rick schreef:
Die plaat weegt zelf al redelijk veel, en met afgerond nog eens 250 kg erbovenop beweegt die echt geen millimeter hoor...
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: AceBikes Tirefix
Ik zou er toch mee oppassen hoor. Zijwaarse krachten!
Zou toch nog een spanriem van moto naar de reling van de aanhangwagen links en rechts spannen.
Groetjes Rudy
Zou toch nog een spanriem van moto naar de reling van de aanhangwagen links en rechts spannen.
Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Re: AceBikes Tirefix
Idd, hoe precies die plaat ook past in de aanhanger, ze kan altijd door een hobbel in een bocht bijvoorbeeld gaan vliegen er mag dan nog een serieus gewicht opliggen (zeker als het zwaartepunt van dat gewicht boven de randen uitsteekt).
R100RS/R100R Mystic
Re: AceBikes Tirefix
Helemaal gelijk Polleke.Doet me denken aan een leuke tussenkomst waar een hele lading flessen wijn op de openbare weg was terechtgekomen.In een bocht natuurlijk.Afrit 17 Anderlecht industrie en iets verderop de beruchte bocht op de E19 in Drogenbos waren de toppers van onze sector! Van de chauffeur mochten we alle bruikbare flessen meepakken...autopomp was ni groot genoeg !Polleke G schreef:Je zou je verschrikken hoeveel die plaat beweegt op de aanhanger bij een noodstop of een plots uitwijk maneuver,er zijn al meer keren pallets met 1000kg van de aanhanger gevallen ,en je kan die opstellen van jou bekijken als een grote pallet die los op de aanhanger ligt,en als oom agent dat in de gaten krijgt zal je ook een boete krijgen van losliggende lading.(Frankrijk en Duitsland zijn daar zeer streng in)p@rick schreef:
Die plaat weegt zelf al redelijk veel, en met afgerond nog eens 250 kg erbovenop beweegt die echt geen millimeter hoor...
Re: AceBikes Tirefix
Musketon rechtstreeks aan de spanband misschien beter (haak verwijderen) als die musketon over de haak wipt heb je plots geen enkele spankracht meer.
Re: AceBikes Tirefix
Dat valt eventueel te voorzien.costerke schreef:Ik zou er toch mee oppassen hoor. Zijwaarse krachten!
Zou toch nog een spanriem van moto naar de reling van de aanhangwagen links en rechts spannen.
Groetjes Rudy
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: AceBikes Tirefix
Ben bezig met een oplossing om de plaat op eenvoudige wijze te bevestigen aan de originele laadvloer van de aanhangwagen. Een extra spanriem over het zadel, vastgemaakt aan de sjor-ogen aan de reling of onderaan de zijkanten van de aanhangwagen is eventueel een eenvoudige bijkomende beveiliging, maar het is niet de bedoeling om de moto daarmee nog eens extra in de veren te trekken. De tyrefix lijkt in mijn ogen net een interessante oplossing om de moto te vervoeren zonder dat ie met spanbanden in de veren getrokken wordt, enkel het achterwiel wordt stevig tegen de vloer getrokken, de moto zelf kan vrij en natuurlijk veren tijdens het transport.Polleke G schreef:Je zou je verschrikken hoeveel die plaat beweegt op de aanhanger bij een noodstop of een plots uitwijk maneuver,er zijn al meer keren pallets met 1000kg van de aanhanger gevallen ,en je kan die opstellen van jou bekijken als een grote pallet die los op de aanhanger ligt,en als oom agent dat in de gaten krijgt zal je ook een boete krijgen van losliggende lading.(Frankrijk en Duitsland zijn daar zeer streng in)p@rick schreef:
Die plaat weegt zelf al redelijk veel, en met afgerond nog eens 250 kg erbovenop beweegt die echt geen millimeter hoor...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: AceBikes Tirefix
P@trick, ik deed bij mijne nog twee riemen rond de vorkpoten net boven de dwarsverbinding, dan is de zijdelingse beweging zo goed als nihil en de motor kan toch inveren.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: AceBikes Tirefix
Ik zou de 2 platen op de 4 hoeken doorboren en er een bout en moer verbinding plaatsen, zo liggen ze aan elkaar vastgemaakt.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: AceBikes Tirefix
Ben inderdaad in die zin aan't denken, Rony.GSrijder schreef:Ik zou de 2 platen op de 4 hoeken doorboren en er een bout en moer verbinding plaatsen, zo liggen ze aan elkaar vastgemaakt.
Moet dan wel zorgen dat de moeren niet lostrillen tijdens het rijden, dus ofwel zelfborgende moeren, ofwel Loctite gebruiken.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: AceBikes Tirefix
Bout of as met rondellen en borgpen.
Re: AceBikes Tirefix
Borgpen zou ik zowiezo ook gedaan hebben, als ik tenminste met de handboormachine proper door zo'n bout kan boren...RBee schreef:Bout of as met rondellen en borgpen.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: AceBikes Tirefix
En wordt de motor vooraan niet vastgemaakt met sjorbanden???
Re: AceBikes Tirefix
oprijplank heeft geen zijranden, gene schrik er langs te rijden?
Re: AceBikes Tirefix
Nee, toch niet. Beginsituatie : moto in rechte lijn achter de oprijplank. Ik stap langs de moto die ik zachtjes in z'n eerste versnelling de plank laat oprijden, het voorwiel mooi in't midden van de oprijplank, het achterwiel blijft mooi in diezelfde lijn. Zodra de moto met het voorwiel goed en wel op de aanhangwagen staat, trek ik met mijn rechterhand de voorrem aan. Ikzelf en zeker mijn benen zijn lang genoeg om op dat moment van de begane grond tot op de aanhangwagen te stappen, vanaf dan is er eigenlijk geen enkel risico meer. Moto enkel nog een beetje vooruit laten rijden totdat ie zichzelf met het voorwiel in de wielklem vastzet.janeman schreef:oprijplank heeft geen zijranden, gene schrik er langs te rijden?
Om 'm van de aanhanger af te rijden laat ik ook de motor draaien om 'm indien nodig makkelijker terug een eindje vooruit te laten rijden. Bij het afrijden vraag ik altijd wel iemand erbij om in de gaten te houden dat het achterwiel mooi +/- in het midden van de afrijplank blijft (het voorwiel kan ik zelf in de gaten houden en bijsturen indien nodig).
Lukt perfect met de GS, maar voorheen heb ik het ook even probleemloos en op dezelfde manier gedaan met de RT.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: AceBikes Tirefix
Mag eventueel, maar een sjorband door het voorwiel en rond de wielklem houdt me moto ook mooi beneden op z'n plaats.luc gs schreef:En wordt de motor vooraan niet vastgemaakt met sjorbanden???
Je kan je moto natuurlijk ook met zoveel sjorbanden vastmaken dat je een dag moet voorzien om alles vast en los te maken, maar is dat nodig ? Liever één teveel dan één te weinig, maar overdrijven is nergens voor nodig.
Tijdens langere ritten (zeker wanneer rustpauze onderweg) gebruik ik ook nog een Abus Granit kettingslot waarmee ik 'm met het voorwiel aan de voorste reling van de aanhangwagen vastleg, maar dat is natuurlijk hoofdzakelijk diefstalpreventie.
Tussendoor bij een tank- of sanitaire stop eens controleren of alles nog goed zit kan natuurlijk nooit kwaad.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: AceBikes Tirefix
Safety first. Ondertussen zowel vooraan als achteraan de transportplaat en de originele laadvloer met drie slotbouten aan elkaar bevestigd. Ik had graag nog een borgpen door de bout gestoken, maar daarvoor moet ik een gaatje van 3 mm boren in een bout M8, en dat lukt niet vanuit de losse hand. Na 't verlof eens iemand zoeken met een goeie kolomboormachine.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: AceBikes Tirefix
Spring maar eens binnen met de bouten p@trick, dan komt dat in orde.
Of je gebruikt borgmoeren met die nylon ringen dat werkt ook.
Of je gebruikt borgmoeren met die nylon ringen dat werkt ook.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: AceBikes Tirefix
Bedankt voor het aanbod, Eddy.Man in Black schreef:Spring maar eens binnen met de bouten p@trick, dan komt dat in orde.
Of je gebruikt borgmoeren met die nylon ringen dat werkt ook.
Voorlopig heb ik er alvast van die zelfborgende moeren met nylonring opgeschroefd.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)