BMW R nineT Scrambler

Hier vind je alle persberichten terug. Deze handelen over BMW algemeen of BMW Motorrad

Moderator: GVN

Plaats reactie
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

BMW R nineT Scrambler

Bericht door janl »

Afbeelding

BMW Motorrad stelt de BMW R nineT Scrambler voor, een motor die op bijzondere wijze terugblikt op het tijdperk van de scramblers: alle typische elementen van dit soort motoren werden uitgevoerd in de bijzondere geest die beslist in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van deze motoren: puristisch, non-conformistisch en teruggebracht tot de essentie. Daar voegt hij nog de bekende techniek en kwaliteit van BMW aan toe. Zo wijdt BMW's Scrambler, de roadster R nineT, het nieuwe universum van BMW Motorrad Heritage in.

De nieuwe BMW R nineT Scrambler – een kleurrijk karakter dat de conventies naast zich neerlegt.

De actiehelden van de bioscoopwereld hebben ze in hun armen gesloten en minder bekende liefhebbers reden er klim- en andere koersen mee: de scramblers. Gesterkt door hun spijkerbanden, hun hoge uitlaat, hun iets grotere wieluitslag en de ontspannen rijhouding maakten de scramblers (een term die je zou kunnen vertalen als 'klimmers') in de jaren vijftig tot zeventig furore met hun enorme rijplezier op bochtige wegen maar ook op lichte terreinen. Zo konden ze de meest uiteenlopende omstandigheden het hoofd bieden. Wie met een scrambler reed, was anticonformistisch zoals zijn motor en verliet de platgetreden paden. Je kwam hem zowat overal tegen: op bochtige plattelandswegen, op grindpaden naar bergtoppen en – waar toegestaan – zelfs op zandstranden. De scrambler is ook stevig verankerd in de geschiedenis van BMW Motorrad. Zo stelde de constructeur uit München in 1951 de BMW R 68 voor op het internationale fiets- en motorfietssalon (IFMA) van Frankfurt. Hij onderscheidde zich vooral door zijn '2-in-1'-uitlaat, het type dat Georg 'Schorsch' Meier, de legendarische racepiloot van BMW Motorrad, ook gebruikte in de competitie. Hoewel de R 68 standaard over een lage (lees: klassieke) uitlaat beschikte, werd de hoge uitlaat in die tijd al aangeboden in de accessoirelijst van BMW Motorrad. Ook vandaag nog rusten eigenaars van deze klassieker van BMW Motorrad, de meest waardevolle van alle naoorlogse BMW motoren trouwens, hun motor uit met deze specifieke scrambler-uitlaat.

Vandaag stelt BMW Motorrad de nieuwe BMW R nineT Scrambler voor, een motor die het tijdperk van de scrambler op een heel bijzondere manier doet herleven, met alles wat dit type van motor zo bijzonder gemaakt. Hij werd gerealiseerd in de bijzondere geest van het model, die beslist in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van dit soort motoren: puristisch, non-conformistisch en teruggebracht tot de essentie. Daar voegt hij nog de bekende techniek en kwaliteit van BMW aan toe. Zo wijdt BMW's scrambler, de roadster R nineT, het nieuwe universum van BMW Motorrad Heritage in.

Luchtgekoelde tweecilinder-boxer, een sterke motor boordevol punch.

De nieuwe scrambler van BMW Motorrad opteert voor een luchtgekoelde tweecilinder-boxermotor, de klassieke, energieke vlakke motor die al meer dan negen decennia symbool staat voor een origineel design, een stevig koppel en een onvergelijkbare klank. De R nineT Scrambler doet een beroep op een tweecilinder-boxermotor met lucht-oliekoeling en een cilinderinhoud van 1.170 cm³. Deze krachtbron genereert 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min, ontwikkelt een maximumkoppel van 116 Nm bij 6.000 t/min en voldoet aan de bepalingen van de Euro 4-emissienormen dankzij een nieuwe sturing en een nieuwe brandstoftoevoer met actieve-koolstoffilter.

Een dynamische scrambler met een veelzijdig temperament.

Net als de R nineT beantwoordt de nieuwe scrambler van BMW Motorrad aan de wensen van talloze motorliefhebbers die hun machine aan hun persoonlijke smaak willen aanpassen door hun persoonlijke creativiteit aan te wenden. Desgewenst kan de motor nog worden verfraaid met de originele accessoires van BMW Motorrad en met accessoires van preparateurs zodat iedereen een unieke motor kan samenstellen.

Stijlvolle scrambler-uitlaat voor een lage klank.

De hoge uitlaatlijn, die beantwoordt aan de vereisten van een klassieke scrambler, omvat twee boven elkaar geplaatste uitlaatdempers achteraan, die bovendien zo dicht mogelijk bij de motor werden geplaatst. Zo versterkt de uitlaat het al bijzonder gestrekte silhouet. Hij produceert de typische, erg lage boxerklank, maar voldoet uiteraard aan de nieuwe Europese ECE R41-04-normen voor de geluidsproductie van motoren. Een grotere katalysator zorgt voor een nog efficiëntere zuivering van de uitlaatgassen.

Een traditioneel ontwerp van het wielgedeelte met een 19"-voorwiel en talloze variatiemogelijkheden.

Net als bij de R nineT draagt het kaderconcept in belangrijke mate bij tot de personaliseringsmogelijkheden van de motor. Het kader in rasterwerk van staalbuizen, dat speciaal werd ontwikkeld, omvat de tweecilinder-boxer als een dragend element. Het bestaat uit een voorste gedeelte met geïntegreerde stuurkop en een achterste gedeelte met de behuizing voor de swingarm. Het wegneembare passagiersframe maakt het mogelijk om de R nineT Scrambler te gebruiken voor twee personen of – voor bijzonder stijlvolle uitstapjes – alleen. Conform het actieve temperament van de R nineT Scrambler is de geometrie van het wielgedeelte in de eerste plaats ontworpen om een goede wendbaarheid en een neutraal bochtengedrag te verzekeren, wat op bochtige plattelandswegen garant staat voor een hoogstaand rijplezier. En om de scrambler-uitstraling nog te versterken verzekert een telescopische vork met rubberen balgen een veeruitslag van 125 millimeter om het voorwiel optimaal te geleiden. Het achterwiel wordt geleid door een swingarm van het type Paralever, zoals men ook op andere boxermodellen terugvindt. De ophanging en schokdemping worden verzekerd door een centraal geheel veer/schokdemper. De veeruitslag bedraagt 140 millimeter. De nieuwe scrambler van BMW staat op gegoten lichtmetalen velgen. Het grote 19"-voorwiel en de banden in maat 120/70-19 vooraan en 170/60-17 achteraan sluiten perfect aan bij wat van een scrambler verwacht wordt. Om het uitzonderlijke dynamisme van de R nineT Scrambler kracht bij te zetten, verzekert het remsysteem erg doeltreffende vertragingen. Het is standaard uitgerust met een ABS-systeem en bestaat uit een remzadel met vier zuigers, remleidingen in geweven metaal en een schijfrem van 320 millimeter vooraan en een enkele schijf van 265 millimeter met zwevend remzadel met twee zuigers achteraan.

Een bijzondere ergonomie voor serene scrambler-ervaringen.

Een rechte en ontspannen stuurhouding is een van de essentiële kenmerken van elke scrambler. Daarom werd de ergonomische driehoek, bestaande uit het stuur, de zitting en de voetsteun, herbekeken. Dankzij de hoger geplaatste stuurstang van de R nineT, het iets minder gevulde zadel en de iets lager en verder naar achteren geplaatste voetsteun, kan de rijder er een heel ontspannen rijhouding op nahouden.

Puristisch design, liefde voor details en klassieke kleurharmonieën.

Standaard gegoten lichtmetalen velgen of optionele kruisspaakvelgen? De nieuwe R nineT Scrambler ziet er altijd stijlvol uit. Een van de voornaamste doelstellingen van de ontwerpers bestond er namelijk in om een pure look te krijgen. Daartoe hebben ze elementen uit de klassieke en moderne motorbouw gecombineerd, wat de nieuwe scrambler van BMW Motorrad een unieke uitstraling geeft, vanuit welke hoek je hem ook bekijkt. De ronde koplamp ademt vrijheid, soevereiniteit en sereniteit terwijl de analoge snelheidsmeter een eenvoud uitstraalt die perfect past binnen de klassieke principes die de ontwikkeling van BMW's scrambler hebben gestuurd. De brandstoftank in gelakt staal, met een inhoud van 17 liter en de afdekking in fijn geklopt aluminium met de signatuur R nineT springen onmiddellijk in het oog. Ook tal van andere kleine details van het nieuwe lid van het BMW Motorrad Heritage-universum getuigen van zijn. We vermelden onder meer de geraffineerde onderdelen in geperst aluminium met korrelig oppervlak met glasdeeltjes, dat vervolgens gepolijst werd, of de glanzende sluitstukken (eveneens in aluminium) voor de aluminium stuurstang, getooid met een gestempeld BMW Motorrad-logo. Het getailleerde en doorstikte tweezitszadel met het uitzicht van gepatineerd kastanjebruin leder onderscheidt zich eveneens door de geraffineerde afwerking en hoogwaardige materialen.

De nieuwe BMW R nineT Scrambler wordt aangeboden in de matte metaalkleur Monolith. Zijn klassieke en tegelijk puristische karakter wordt ondersteund door zwarte accenten zoals het kader, de swingarm, de wielen, de kokers van de vork en het motorcarter.

De sterke troeven van de nieuwe BMW R nineT Scrambler:

Uitgepuurd design.
Harmonie van klassieke kleuren.
Doorstikt zadel met uitzicht van gepatineerd leder.
Afwerking getuigt van liefde voor details.
Tweecilinder-boxer met lucht-oliekoeling en een cilinderinhoud van 1.170 cm³.
Vermogen van 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min, maximumkoppel van 116 Nm bij 6.000 t/min.
Geschikt voor personalisering zodat hij aan elke smaak kan worden aangepast.
Concept van modulair frame met verwijderbaar passagiersframe en diverse moduleringsmogelijkheden.
Klassieke wielgeleiding met telescopische vork vooraan en Paralever achteraan.
Groot voorwiel van 19", typisch voor een scrambler.
Rechte rijhouding in typische scrambler-stijl.
Hoge uitlaatlijn met twee dempers, zo dicht mogelijk tegen de motor geplaatst.
Remzadels met vier zuigers en radiale bevestiging, remleidingen in gevlochten staal en schijven met een diameter van 320 mm, ABS.
Opties en accessoires op maat om te beantwoorden aan de topkwaliteit waarvoor BMW Motorrad bekendstaat.
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Den Woesten
Berichten: 787
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:31
Woonplaats: Nazareth
Locatie: Nazareth (België)

Re: BMW R nineT Scrambler

Bericht door Den Woesten »

nie mis .
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: BMW R nineT Scrambler

Bericht door gTa9000 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle 90 persfoto's in hoge resolutie in een zip-bestand: klik (505 MB)
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: BMW R nineT Scrambler

Bericht door stefke2 »

toch al één Scrambler die een test niet heeft overleeft...
:roll:
Afbeelding
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: BMW R nineT Scrambler

Bericht door Den Dirk »

stefke2 schreef:toch al één Scrambler die een test niet heeft overleeft...
:roll:
Afbeelding

Misschien is dat dé manier om een Scrambler te parkeren???? :wink:
I like my bike!!
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: BMW R nineT Scrambler

Bericht door Relax »

Hier de ganse reeks foto's:

https://www.facebook.com/bmwscrambler/p ... 2993879482" onclick="window.open(this.href);return false;
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie