Reizen met RT of GS ?
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Reizen met RT of GS ?
Mijn voorkeur gaat uit naar een RT door de schoonheid en de luxe, maar als je lange reizen wil maken naar bijvoorbeeld de Batltische staten en Rusland of India is het misschien niet de ideale motor en is de GS beter geschikt voor dit soort werk.
Of kan dit weldegelijk met een RT?
gr.
Quinten
Of kan dit weldegelijk met een RT?
gr.
Quinten
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Och, er is een Nederlander, Sjaak Lucassen, die het eerst met een Fireblade en nu met een R1 doet. Als het aan mij lag was het een GS maar dat zeg ik bij alles
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
als je naar Indie wil, zou ik ofwel een 2 kleps GS nemen, ofwel een yamaha XT / TT. die kunnen altijd relatief makkelijk gerepareerd worden.
Natuurlijk, als tijd geen enkele rol speelt, zoals bij sjaak, kan je ook een RT of een R1 gebruiken. desnoods ga je gewoon te voet.
Natuurlijk, als tijd geen enkele rol speelt, zoals bij sjaak, kan je ook een RT of een R1 gebruiken. desnoods ga je gewoon te voet.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Re: Reizen met RT of GS
quinten schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar een RT door de schoonheid en de luxe, maar als je lange reizen wil maken naar bijvoorbeeld de Batltische staten en Rusland of India is het misschien niet de ideale motor en is de GS beter geschikt voor dit soort werk.
Of kan dit weldegelijk met een RT?
Ik stel deze vraag uiteraard gezien de vaak minder goede tot slechte staat van het wegdek in de aangehaalde streken en landen.
gr.
Quinten[/b]
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Re: Reizen met RT of GS
zoals ik al zei, alles hangt af van de hoeveelheid tijd die je hebt.quinten schreef:Of kan dit weldegelijk met een RT?
Ik stel deze vraag uiteraard gezien de vaak minder goede tot slechte staat van het wegdek in de aangehaalde streken en landen.
met de RT zal je ook op slechte wegen kunnen komen, maar zekerst minder rap erop kunnen rijden, en je gaat meer op je plaat gaan in de modder vanwege de straatbanden.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
2 jaar geleden het verhaal gevolgd van een amerikaan die met een gs een wereldreis maakte. gebroken telelever, gebroken subframe, kapotte versnellingsbak, ... waren zijn deel. de klote voor hem was dat die stukken moesten overgevlogen worden uit de usa, waardoor hij telkens kostbare tijd verloor.
zo zou ik het dus niet doen.
hoe dan wel? een nog rijdbare tweedehandsbrommer kopen in het land waar je wil doorrijden, aan de grens verkopen en in ander land (of continent, hoe je ook wil) terug een andere brommer kopen. geen problemen met douaneformaliteiten, je beschikt over een doodnormale brommer (geen cardan, geen telelever, ...), ...
zo zou ik het dus niet doen.
hoe dan wel? een nog rijdbare tweedehandsbrommer kopen in het land waar je wil doorrijden, aan de grens verkopen en in ander land (of continent, hoe je ook wil) terug een andere brommer kopen. geen problemen met douaneformaliteiten, je beschikt over een doodnormale brommer (geen cardan, geen telelever, ...), ...
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Harald, Rutger,
brommers zijn er overal, 100cc motoren transporteren heelder huishoudens als het moet.
maar een motor >500cc te koop en rijklaar vinden, good luck.
Wat de onderdelen betreft: veel van die brommers en scooters zijn japans (vooral Yamaha), of tenminste kopieen ervan
yamaha onderdelen ga je dus kunnen vinden, of ter plaatse laten 'smeden'.
vandaar een XT/TT. die dingen zijn (bijna) onverwoestbaar, en hebben hun sporen al ruimschoots verdiend.
een 2 kleps GS is een alternatief, omdat vele landen in het (midden)oosten bmw 2 kleppers als politiemotor hebben. je vindt er dus ook onderdelen;
RT of GS?
Ging Motoren&Toerisme niet ene volgen die met zijn FJR1300 de wereld rond wil? 't zal ook wel lukken, als z'n geld niet rapper opraakt dan z'n tijd.
brommers zijn er overal, 100cc motoren transporteren heelder huishoudens als het moet.
maar een motor >500cc te koop en rijklaar vinden, good luck.
Wat de onderdelen betreft: veel van die brommers en scooters zijn japans (vooral Yamaha), of tenminste kopieen ervan
yamaha onderdelen ga je dus kunnen vinden, of ter plaatse laten 'smeden'.
vandaar een XT/TT. die dingen zijn (bijna) onverwoestbaar, en hebben hun sporen al ruimschoots verdiend.
een 2 kleps GS is een alternatief, omdat vele landen in het (midden)oosten bmw 2 kleppers als politiemotor hebben. je vindt er dus ook onderdelen;
RT of GS?
Ging Motoren&Toerisme niet ene volgen die met zijn FJR1300 de wereld rond wil? 't zal ook wel lukken, als z'n geld niet rapper opraakt dan z'n tijd.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
en toch lukt het... in het gentse woont enen die zo azië doorkruist heeft. het grootste deel heeft hij op een oude transalp gedaan die hij ginds gekocht had.Harald schreef:Hé Rutger , wat doe je in landen waar er geen of heel weinig brommers voorhande zijn
Voorbeelden genoeg hé in het Oosten .
pakistan , cambodja ..........;
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:45
- Locatie: Kortrijk-Aalbeke
Mijn ervaring is dat men bijna alles aankan met een normale wegmotor. Enige opmerking is dat je toch een minimum aan grondspeling hebt en het best een carterbeschermplaat monteert.
In al die landen waar wij ons zorgen om maken voor wat betreft de staat van de wegen daar rijdt men ook niet allemaal met superdeluxe of voor Paris-Dakar geprepareerde 4X4's. Neen meestal zijn dat allemaal aftandse afdankertjes van de jaren '70 en 80.
Soms kom je zelfs wagens tegen met stickers achterop van Belgische garages. Goed ik wil hiermee aangeven dat het met gezond verstand geen probleem is.
Het voordeel van een motor is soms dat men langs putten en bulten in de weg of piste kan laveren. Wat met een auto wel wat lastiger is.
Eenvoudige techniek is steeds een voordeel.
Wanneer het kader is gescheurd of er zich een probleem aandient met het injectiesysteem dan is men verder van huis.
Ik rijd mijn reizen met een XJ 900F van 1994. Intussen heeft deze een kleine 240.000 loodzware kilometers te verteren gehad.
Het kader is reeds enkele malen gescheurd door de slechte wegen en de belading (koffers). Dit is steeds binnen het uur gerepareerd geweest 3X in Iran en 1 x in Trabzon Turkije. Ik zou er niet mogen aan denken hier met een aluminiumkader gestrand te zijn...
Mijn vaste reisgezel (een Duitser op een GS 80 basic) heeft ook al 90.000km afgelegd dit zonder problemen. Wanneer zijn motor eens stotterde dan kon hij in geen tijd zijn carburatuurs demonteren en de sproeiers doorblazen.
Meestal is het ook zo dat men op reizen problemen krijgt met zaken die niet af fabriek zijn gemonteerd. Denk hierbij aan koffers of zelfs stroomlijnen. Gegarandeerd dat deze zaken scheef gaan hangen, lossen, schuren of zelfs afbreken. Zelfs de robuuste metalen koffers hebben het soms zwaar te verduren.
Wat de cilinderinhoud aangaat: alles is mogelijk. Alles hangt af van je ingesteldheid en hoe je de reis wilt aanpakken.
De mensen die de oversteek van India naar West-Europa per Enfield Bullet maken zijn ook al niet meer te tellen. Ooit kwam ik een Japanner tegen aan de Turks-Iraanse grens op een XL125 van Honda. Al de bagage van deze naar schatting 35 kg zware Tokyoër zat in zijn immense rugzak. Hij zag er gelukkig uit.
Waarmee nog maar eens gesteld: het is maar hoe je zelf bent ingestelt
In al die landen waar wij ons zorgen om maken voor wat betreft de staat van de wegen daar rijdt men ook niet allemaal met superdeluxe of voor Paris-Dakar geprepareerde 4X4's. Neen meestal zijn dat allemaal aftandse afdankertjes van de jaren '70 en 80.
Soms kom je zelfs wagens tegen met stickers achterop van Belgische garages. Goed ik wil hiermee aangeven dat het met gezond verstand geen probleem is.
Het voordeel van een motor is soms dat men langs putten en bulten in de weg of piste kan laveren. Wat met een auto wel wat lastiger is.
Eenvoudige techniek is steeds een voordeel.
Wanneer het kader is gescheurd of er zich een probleem aandient met het injectiesysteem dan is men verder van huis.
Ik rijd mijn reizen met een XJ 900F van 1994. Intussen heeft deze een kleine 240.000 loodzware kilometers te verteren gehad.
Het kader is reeds enkele malen gescheurd door de slechte wegen en de belading (koffers). Dit is steeds binnen het uur gerepareerd geweest 3X in Iran en 1 x in Trabzon Turkije. Ik zou er niet mogen aan denken hier met een aluminiumkader gestrand te zijn...
Mijn vaste reisgezel (een Duitser op een GS 80 basic) heeft ook al 90.000km afgelegd dit zonder problemen. Wanneer zijn motor eens stotterde dan kon hij in geen tijd zijn carburatuurs demonteren en de sproeiers doorblazen.
Meestal is het ook zo dat men op reizen problemen krijgt met zaken die niet af fabriek zijn gemonteerd. Denk hierbij aan koffers of zelfs stroomlijnen. Gegarandeerd dat deze zaken scheef gaan hangen, lossen, schuren of zelfs afbreken. Zelfs de robuuste metalen koffers hebben het soms zwaar te verduren.
Wat de cilinderinhoud aangaat: alles is mogelijk. Alles hangt af van je ingesteldheid en hoe je de reis wilt aanpakken.
De mensen die de oversteek van India naar West-Europa per Enfield Bullet maken zijn ook al niet meer te tellen. Ooit kwam ik een Japanner tegen aan de Turks-Iraanse grens op een XL125 van Honda. Al de bagage van deze naar schatting 35 kg zware Tokyoër zat in zijn immense rugzak. Hij zag er gelukkig uit.
Waarmee nog maar eens gesteld: het is maar hoe je zelf bent ingestelt
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:31
- Locatie: Hofstade
Tijdens de 612.000 km met mijn K100RT heb ik slechts 1 panne gehad(in Frankrijk!)
Met 2 Gs'sen heb ik samen 250.000 km gereden.
Beiden hebben zo hun voordelen.
De K reeks is veel soepelder en een lager zwaartepunt.
De GS heeft een grotere tank (41 liter) en meer grondspeling.
Ik heb me nu een K1200LT besteld...
Met 2 Gs'sen heb ik samen 250.000 km gereden.
Beiden hebben zo hun voordelen.
De K reeks is veel soepelder en een lager zwaartepunt.
De GS heeft een grotere tank (41 liter) en meer grondspeling.
Ik heb me nu een K1200LT besteld...
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
K1600 GTL 2013