Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Waarom worden de kleppen geregeld met de 4 voelmaatjes er tussen?
Dit lees ik op vele forums.
Ik zou (ik dus 8-) ) 2 per 2 nemen .( 2 In en nadien 2 uit)
Stel u regelt die met de 4 voelmaatjes er tussen en alles is oke en trek er 1 uit dan valt er ergens anders er ook 1 uit of ze moeten er geklemd tussen zitten .
Met de 4 er tussen is dit nooit 100% omdat de " lichte axiale speling "hier een meetellende factor is.
Altijd 2 per 2 regelen.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Dirk Pauwels »

1. met axiale speling wordt iets anders bedoeld, nl speling op tuimelaar as, soms verantwoordelijk voor wat gerammel.
2. je kan ook prima met 1 voeler afregelen, is maar wat je verkiest.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:1. met axiale speling wordt iets anders bedoeld, nl speling op tuimelaar as, soms verantwoordelijk voor wat gerammel.
2. je kan ook prima met 1 voeler afregelen, is maar wat je verkiest.
axiaal is een richting van alle assen.
Met één voeler werken gebruik je zeker de speling van tuimelaar as.
Er zal tussen tuimelaar as van vb. inlaatkleppen aan één kant meer olie vloeien dan aan andere kant
Die tuimelaar moet bij werking gelijkmatige druk geven op axiale as .
Vb; stel een inlaatklep af en nadien de ander inlaatklep met één voeler.
Als je dan er 2 voelers wilt tussen steken klemmen ze allebei .
Zelfs een duizendste verschil Vb. tussen de 2 inlaat kleppen zal slijtage geven op tuimelaar as door ongelijkmatige druk op axiale as ervan.
Als de kleppen open geduwd worden, zal de klep met de kleinste speling de axiale as van tuimelaar op die kant meer druk geven.
Dit zal gebeuren in het begin en op einde bij elke klepopening.
Tuimelaar as zal op die plek inslijten.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Dirk Pauwels »

Pillekes weer nie gepakt? :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:Pillekes weer nie gepakt? :lol:
Die werken al lang nietmeer :-?

Nee , is een kleine attentie bij kleppen stellen.
Bekijk maar eens een as van tuimelaar die slechte afgestelde kleppen heeft.
Laatst gewijzigd door alfa op 29 nov 2015, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door WernerVS »

Je hebt zo van die mensen die een topic starten , niet om iets te delen , maar enkel om een een poging te doen interessant over te komen (zelf noemen zij dit intellectueel) .
Waarin ze dan uiteindelijk kost wat kost hun gelijk willen halen .
Of dat nu zo is , doet echter niet ter zake. En zeker de mening van mensen met de nodige kennis en ervaring is van geen tel voor hen .
Het zijn die mensen die vroeger al met "klikken en klakken " van andere forums werden gesmeten . Hé Alfa :wink:
R1150GSA
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

WernerVS schreef: En zeker de mening van mensen met de nodige kennis en ervaring is van geen tel voor hen .
Kan zijn dat ik ook kennis heb en dat dit aan u voorbijgaat?
Is enkel van tel voor mensen die zelf kleppen regelen.
Laatst gewijzigd door alfa op 29 nov 2015, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door tweecilinderke »

Je hebt zo van die mensen die een topic starten , niet om iets te delen , maar enkel om een een poging te doen interessant over te komen (zelf noemen zij dit intellectueel) .
Waarin ze dan uiteindelijk kost wat kost hun gelijk willen halen .
nagel op de kop, krijgt geen aandacht thuis lijkt me :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Graag een weerlegging van wat ik hier uitleg over de kleppen afstelling over alle 4 gelijk, per 2 of elk apart.
Ik stel ze af 2 per 2 dat zal altijd evenveel speling geven op axiale tuimelaar as.
Dit is de beste manier en dat wil ik meegeven aan zij die kleppen zelf stellen.
Moeten de "experten"maar eens uitleggen dat dit niet zo is en waarom?
Leer graag iets bij.
BMW R1100R zonder KFR
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door frits-motaar »

what the f.ck :oops:
krijg zo iemand aan je toonbank! :mrgreen:
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Synchro Bob »

Alfa, uwen 1100 boxer is geen ruimteschip dat ontwikkeld is om naar Mars te vliegen. Het is een semi-ambachtelijke machine met voor-oorlogse tolleranties op de verschillende afstellingen.
Kleppen worden tot op een tiende van een mm afgesteld. Axiale speling speelt hierin geen rol van betekenis. Te veel axiale speling maakt juist wat meer herrie.
Moest er te veel "radiale" speling op uw tuimelaars zitten, dan kunt ge een punt hebben. Maar die is er meestal niet en hebt ge weer geen punt ;-)

Dus, ik gebruik maar 1 voelermaat per kant en mijn motoren zijn altijd perfect afgesteld.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door frits-motaar »

[quote="Synchro Bob"] Alfa, uwen 1100 boxer is geen ruimteschip dat ontwikkeld is om naar Mars te vliegen. Het is een semi-ambachtelijke machine met voor-oorlogse tolleranties op de verschillende afstellingen.
Kleppen worden tot op een tiende van een mm afgesteld. Axiale speling speelt hierin geen rol van betekenis. Te veel axiale speling maakt juist wat meer herrie.
Moest er te veel "radiale" speling op uw tuimelaars zitten, dan kunt ge een punt hebben. Maar die is er meestal niet en hebt ge weer geen punt ;-)

Dus, ik gebruik maar 1 voelermaat per kant en mijn motoren zijn altijd perfect afgesteld. [/quote]

goed gezegd! :cheers:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Dirk Pauwels »

Alfa zijne 1100r draait 16000tpm hé, die heeft voelermaatjes van 1/1000ste echt wel nodig....... :razz:

Khad het niet beter kunnen zeggen dan Bob, het is idd vrij rudimentaire techniek die wel wat kan hebben. Axiale (zijdelingse) speling op de tuimelaar assen moet af en toe eens op eveneens rudimentaire manier (met de hamer :shock: ) bijgeregeld worden, maar van de speling waar Alfa het over heeft heb ik nog nooit iets gemerkt, en ik heb er een paar met +200.000km en still going strong, dus het is een beetje theoretische muggezifterij als je het mij vraagt.

Ik stel trouwens ook met 1 voeler, nadeel is dat je na stellen van de 2de klep nog even de 1ste moet checken voor de zekerheid, maar voor de rest vind ik het gewoon makkelijker dan met 2 voelers, dat dan ook weer zijn voordelen heeft trouwens, Het is maar wat je verkiest. Maar zeker geen reden om paniekverhalen over overmatige slijtage rond te gaan strooien, allemaal op basis/ervaring van mss 1 of 2 keer kleppen stellen op een boxer.

Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden: 4 voelermaatjes gebruiken op een boxer, dus zowel in als uitlaat tegelijkertijd, ik zie niet in wat daar het voordeel van kan zijn en ik heb er ook nog nooit van gehoord. Als je goed genoeg zoekt vind je waarschijnlijk wel meer rare tips die daarom niet altijd correct of zaligmakend zijn.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:......
Ik stel trouwens ook met 1 voeler, nadeel is dat je na stellen van de 2de klep nog even de 1ste moet checken voor de zekerheid,
......
Dit is een contradictie .
Dank u wel Dirk , een bevestiging van wat ik hier uitleg.
Waarom moet je die eerste klep terug controleren? Die kan toch niet verlopen volgens sommigen hier na het afstellen van 2de klep.
Die staat toch juist afgesteld en kan toch niet veranderen of toch?
Als die verlopen is komt dit door de speling van axiale tuimelaar die u eerst meegenomen hebt bij 1ste klepregeling.
Nog eens dank u wel :-P
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:
Dirk Pauwels schreef:......
Ik stel trouwens ook met 1 voeler, nadeel is dat je na stellen van de 2de klep nog even de 1ste moet checken voor de zekerheid,
......
Dit is een contradictie .
Dank u wel Dirk , een bevestiging van wat ik hier uitleg.
Waarom moet je die eerste klep terug controleren? Die kan toch niet verlopen volgens sommigen hier na het afstellen van 2de klep.
Die staat toch juist afgesteld en kan toch niet veranderen of toch?
Als die verlopen is komt dit door de speling van axiale tuimelaar die u eerst meegenomen hebt bij 1ste klepregeling.
Nog eens dank u wel :-P
Zucht....... wel een keikopke precies.......
De reden waarom ik de 2de klep nadien nog eens check is vooral om zeker te zijn dat beiden zo goed mogelijk dezelfde speling hebben, niet zozeer omdat ik denk dat die speling veranderd zou zijn.meer omdat het beter te vergelijken is nadat ze allebei afgesteld zijn. Zelfde voeler met dezelfde weerstand op beide kleppen.
Wil je met 2 voelers werken prima, maar dan nog kan je de ene klep strakker zetten dan de andere en zal je ook meerdere keren moeten "voelen"
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door WernerVS »

Je hebt er moed op Dirk . :grin:
R1150GSA
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef: Wil je met 2 voelers werken prima, maar dan nog kan je de ene klep strakker zetten dan de andere en zal je ook meerdere keren moeten "voelen"
Zonder dat u het weet wijzen u indicaties naar mijn uitleg.
Hoe komt het dat je met 1 voeler alles op punt zet, en een "weerstand aanvoelt" dat nadien de weerstand meer is als je 2 voelers tussen steekt?
Heeft dit niet te maken met de speling van axiale tuimelaar as?
U mag een voeler tussen een klep steken die er juist met zware weerstand tussen geraakt, als je dan hard duw op as(*)van tuimelaar krijgt u de voeler er niet meer tussen.
(*) tuimelaar as speling naar motorblok duwen zal klepspeling kleiner maken, is miniem maar genoeg om voeler te blokkeren.
Mag je bij verschillende boxers R1100 proberen.
Niks keikop, techniek kennis.
Laatst gewijzigd door alfa op 01 dec 2015, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Ik respecteer de anonimiteit van PB antwoorden maar zet dit dan liever op dit topic .
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik geef het op.... Tegen zo'n technisch genie kan ik niet op en kheb er eigenlijk ook geen zin in. Ik ga nog wat sleutelen..... :lol: :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Synchro Bob »

Ik geef het ook op.
Ik hoop dat Alfa zijn kleppen zo goed afregelt dat hij met zijn brommer op Mars vliegt en nooit meer terug komt.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door frits-motaar »

awel,dan weet ik nog zo'n goei....
als je werkt met "meerdere voelermaatjes van 15 of 30" ,zijn die dan wel allemaal even dik :bsquest: :bsquest:
Controleer jij dat Alfa??? :santa:
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door tweecilinderke »

Hoe komt het dat je met 1 voeler alles op punt zet, en een "weerstand aanvoelt" dat nadien de weerstand meer is als je 2 voelers tussen steekt?
Heeft dit niet te maken met de speling van axiale tuimelaar as?
Nee
U mag een voeler tussen een klep steken die er juist met zware weerstand tussen geraakt, als je dan hard duw op as(*)van tuimelaar krijgt u de voeler er niet meer tussen.
kleppen worden geregeld met zachtheid, de juiste weerstand van uw voelers moet in uw vingers zitten maw na 50 keer gaat ge da goe kunnen :lol: , dus hard duwen op uw as is daar niet bij en zie het nut niet van in !
(*) tuimelaar as speling naar motorblok duwen zal klepspeling kleiner maken, is miniem maar genoeg om voeler te blokkeren.
Mag je bij verschillende boxers R1100 proberen.
Niks keikop, techniek kennis.
Stel voor dat ge eens met uw technische kennis een workshop organiseert, ga er zeker bij zijn om een verslagje te maken en te zien hoe een professional zijn motor onderhoud en afregelt, want ik doe blijkbaar al 20 jaar alles verkeerd als ik al uw tips op het forum lees.
Wacht nog maar een beetje om te vertrekken he :lol:
Ik hoop dat Alfa zijn kleppen zo goed afregelt dat hij met zijn brommer op Mars vliegt en nooit meer terug komt.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door alfa »

Wat een gedoe over een attentie bij kleppen stellen en de werkwijze ervan.
Iedereen doet wat hij wilt bij kleppen stellen .
Blijkbaar is dit forum op gebied van techniek enkel voor "expert prominenten" en hun 25 jaar dienst is wet.
Iets om over na te denken is er teveel aan .
Afschieten is de gemakkelijkste manier ,maar als het op communiceren aankomt staan er bij sommigen toch wat kleppen verkeerd.
Ze doen maar op. IQ is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd (dat laatste is een mopje) :-P
BMW R1100R zonder KFR
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Synchro Bob »

Nu we toch aan het lachen zijn....
Een te hoge IQ laat vaak niet toe zijn gezond verstand te gebruiken.
;-)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Axiale speling bij kleppen stellen (R1100(X)XX)

Bericht door Bob »

Bij sommigen lijkt het IQ wel heel vér weggelegd.

Overigens, de mededeling "Wat een gedoe over een attentie bij kleppen stellen en de werkwijze ervan. Iedereen doet wat hij wilt bij kleppen stellen" klinkt wel raar als ze komt van iemand die al een paar dagen zijn uiterste best doet om andere technici te overtuigen van zijn eigen gelijk.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie