Prestaties 650gs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
cipierke
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2006, 00:13

Prestaties 650gs

Bericht door cipierke »

Beste Gs'ers
Ik overweeg een aankoop van een f 650gs en ben redelijk overtuigd,maar graag had ik van jullie toch nog iets geweten.Hoe gedraagt de gs zich in de bergen op verharde weg? Ik ben een beetje bang dat hij iets te kort komt om mooi te kunnen touren.Aangezien hij een 1 cylinder heeft zou hij toch vlot moeten accelereren aangezien hij laag in de touren kan blijven? :?: Ben ik daar verkeerd of...? Ik hoor jullie al zeggen dat een 1200 gs pittiger zal zijn maar dit laat mijn budget niet toe. :cry: Dit gaat ook mijn 1ste fiets worden.

Mvg Cipierke
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Allereerst: welkom hier in dit asiel :wink:

Ik denk dat ge met een 650 zeker genoeg "jus" zult hebben om sportief te rijden in de bergen, met goede baanbanden en niet te zwaar belanden zult ge 't zelfs menige boxerGS moeilijk maken, als 't maar bochtig genoeg is toch.

50PK is vlot genoeg daar, de vraag is eerder of ge hier in België die 50 paardjes niet te weinig gaat vinden, anderzijds, als eerste moto kunt ge weinig beters vinden, en ge kunt zelfs is gaan off-roaden, moest ge zin hebben :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Vegis je niet, een 1 cilinder heeft GEEN bottom power, maar een heel smalle powerband, werkt eigenlijk maar goed tussen 3-4000 en 6000tpm. De F650 heeft daar nu niet zo veel last van als een echte enduro, maar toch...verwacht geen koppelbeest. 't is wel een hele leuke speelmoto en heel degelijk. Rijdt ook goed in de bergen (er was vorig jaar een F650 mee op de passenparade - 4000km bergen ;-)), alleen de autostade daar heeft ie het moeilijk.... Voor duo gebruik en lange ritten zou ik het niet aanraden.
En om je helemaal aan het twijfelen te krijgen: Voor de prijs van een nieuwe F650 kun je ook een hele goede GS1100 okkasie kopen :twisted:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSfili
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 aug 2005, 13:13
Locatie: Jabbeke

Re: Prestaties 650gs

Bericht door GSfili »

cipierke schreef:Beste Gs'ers
Ik overweeg een aankoop van een f 650gs en ben redelijk overtuigd,maar graag had ik van jullie toch nog iets geweten.Hoe gedraagt de gs zich in de bergen op verharde weg? Ik ben een beetje bang dat hij iets te kort komt om mooi te kunnen touren.Aangezien hij een 1 cylinder heeft zou hij toch vlot moeten accelereren aangezien hij laag in de touren kan blijven? :?: Ben ik daar verkeerd of...? Ik hoor jullie al zeggen dat een 1200 gs pittiger zal zijn maar dit laat mijn budget niet toe. :cry: Dit gaat ook mijn 1ste fiets worden.

Mvg Cipierke
Binnen je budget moet zeker een GS1150 te vinden zijn. Ik heb voor de mijne van 2003 (alles er op en eraan) en 17.000 km +-1500 EUR meer betaald dan voor een nieuwe F650gs. Als je veel off-road wilt rijden is de F mogelijk wel handelbaarder maar voor langere ritten en zeker met duo zal een 1100 of een 1150 veel prettiger rijden,... Ik heb de mijne ook als instapfiets gekocht, en was werkelijk verbaasd over de handelbaarheid van zo'n zware motor.
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

niks aan toe te voegen...proefrit maken en zelf het bewijs voelen dat dit geen logge dinges zijn! Ja gaat er langer plezier aan hebben ook...
Welkom trouwens :!:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
ivoGS
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2005, 22:30
Locatie: zwevegem

Bericht door ivoGS »

Ik zou je aanraden om zeker met beide motoren een proefrit te doen. Een GS1200 is een heel handelbare motor. Ik heb hem zelf ook als eerste moto gekocht. In het begin wel een beetje voorzichtig zijn natuurlijk en wat rijles volgen maar dan ben je er zo mee weg. Ik vrees dat je die 650 snel beu zal zijn. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met de moto wil doen. Als je vooral rustig wil toeren denk ik dat je veel beter af bent met een tweedehandse GS dan met een te lichte 650. Voldoende koppel onderin is een luxe die onbetaalbaar is.
Assie

Bericht door Assie »

'Kzou zeggen gewoon proefrijden :D ...de f650 gs is een fijn en handelbaar fun machien en moet in de bergen en op onverhard zeker niet onderdoen voor zijn Grote GS- broers(1100-1150-1200)...het is tenslotte het manneke daterop zit die het moet doen... :wink:

Als reisgezel voor wat verdere oorden 8) en met duo ,gepakt en gezakt lenen de Grotere GS- broers zich meer :lol: toe

allee succes met je keuze :?:
den boete
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 feb 2005, 16:12
Locatie: Waasland

Bericht door den boete »

Na enige tijd zul je die 650 iets te licht vinden.
In het eerste jaar is de kans ook zeer reëel dat je de fiets eens ongewild neerlegt aan lage snelheid, de meeste rijders hebben u dat reeds voorgedaan.
Bij de niet zo goedkope 650 is dat zeer erg, bij een boxer is dat een ramp, want de motor verliest dan een pak in waarde.
In uw plaats zou ik beginnen met een (vergeef mij BMW-ers) Japans twinneke genre ER5, GS500, CB500 van enkele jaren oud, die kosten zeer weinig in aankoop en onderhoud, en rijden naar behoren.
Na een gewenningsperiode (en spaarperiode) kan je dan overschakelen op een van uw droommotoren; je zal dan ook veel beter weten de welke omdat je dan je eigen rijstijl hebt ervaren.

In elk geval : veel plezier !!
GSfili
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 aug 2005, 13:13
Locatie: Jabbeke

Bericht door GSfili »

den boete schreef:Na enige tijd zul je die 650 iets te licht vinden.
In het eerste jaar is de kans ook zeer reëel dat je de fiets eens ongewild neerlegt aan lage snelheid, de meeste rijders hebben u dat reeds voorgedaan.
Bij de niet zo goedkope 650 is dat zeer erg, bij een boxer is dat een ramp, want de motor verliest dan een pak in waarde.
In uw plaats zou ik beginnen met een (vergeef mij BMW-ers) Japans twinneke genre ER5, GS500, CB500 van enkele jaren oud, die kosten zeer weinig in aankoop en onderhoud, en rijden naar behoren.
Na een gewenningsperiode (en spaarperiode) kan je dan overschakelen op een van uw droommotoren; je zal dan ook veel beter weten de welke omdat je dan je eigen rijstijl hebt ervaren.

In elk geval : veel plezier !!
Of nog beter is om eerst eens een japke van de rijschool plat te leggen, dan koop je gewoon je droom GS (650 of 1???) :twisted: :twisted:

Voor de "gevaarlijke oefeningen" mocht ik gewoon m'n GS aan de kant zetten en één van de hunne nemen, sympathieke mensen bij VOF Brugge.
(ben wel recht kunnen blijven :wink: )
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Ydde
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 feb 2005, 21:42
Woonplaats: Zaventem
Locatie: Vlaams Brabant

F650

Bericht door Ydde »

Ik ben ook begonnen met een Funduro ofte F650, geen nieuwe maar wel goede occasie van 10 jaar oud. Zoals hier al gezegd is vond ik hem na een dik jaar inderdaad wel wat te licht en heb ik een nieuwe 1200GS gekocht.

Maar ik heb mij de F650 als eerste motor zeker niet beklaagd - vrij licht, genoeg punch om goed uit de voeten te komen op de gewone weg....kortom, ideaal om te leren en om uw goesting in motorrijden alleen nog maar te vergroten.

Voordeel van een occasie F650 is dat hij zijn waarde goed behoud. Ik heb de mijne na één jaar aan dezelfde prijs overgelaten als dat ik hem gekocht had. Ik had hem bij een officiële dealer gekocht en had er dan ook nog eens 6 maand "garantie" op gekregen. (heb die wel niet nodig gehad want zo'n F650 draait als een naaimachientje)

Wat je ook beslist, ik wens je in alle geval veel motorplezier.
brit

Bericht door brit »

ik ben ook begonnen met een f650gs en na 6 maanden heb ik hem ingeruild voor een r1150r wegens te licht. uit ervaring kan ik zeggen dat de overgang van een 650gs naar een boxer - en dan vooral de roadster of de gs - zeer klein is.

had ik het vooraf geweten dan kocht ik meteen een boxer.

ga eens testrijden met bv. een 12gs of 1150r en ook eens met een f650gs. als de boxer je bevalt kan je mits een kleine opleg wel een mooie vinden op de tweedehandsmarkt waaraan je veel langer plezier zal beleven dan aan de funduro.
cipierke
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2006, 00:13

Bericht door cipierke »

Beste beemers,

Thanks voor de goede raad. Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt om met zowel de f650gs (eerst) en de f1200gs (daarna) een ritje te maken.Valt de 12gs goed mee dan ga ik eens zoeken naar een goede 1150gs...Zal zoveel verschil niet in zitten aangezien jullie verschillende posts dit laten blijken.
nogmaals bedankt...Tot binnenkort op de wegen...

mvg cipierke
PeterSneyers
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2006, 13:11
Locatie: Beringen
Contacteer:

Bericht door PeterSneyers »

Heb net een testrit gedaan met de F 650 Dakar. Ik rijd nu nog met een Varadero. Ik was toch wel verrast, had een trager machientje verwacht, maar dat valt allemaal goed mee. En op het onverharde ga ik me nu echt amuseren. Het is allemaal een kwestie van keuzes maken. Op 1 dag naar Spanje? Dan is de Varadero uiteraard beter. Maar voor off road spelletjes ga ik ongelooflijk genieten van de Dakar. Krijg hem volgende week geleverd en kan nu al niet meer slapen.
TheBigWheel
Life is an adventure
ajmo
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Voor mij hetzelfde verhaal. De 650 is een leuke motor, maar om de hierboven al meerdere keren genoemde redenen ben ik na 9000 km overgestapt op een 1150.

Gewoon even doorsparen, dat is het echt waard.

groet ajmo
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Bericht door P-man »

Cipierke,
'k weetniehoor, toch een bedenking :
Een 11xxGS als opstapmotor?
Volgens mij ga je dan toch enkele belangrijke rijlessen/rijervaringen missen.

+ de grote GS kan langere ritten makkelijker aan
+ heeft meer overschot qua kracht en loginhoud
+ ga je vermoedelijk langer van kunnen geniet

- kan jij lange ritten aan, als beginner en hoeveel ga je er van dit soort per jaar rijden?
- ik ken weinigen die deze motor als beginner kunnen beheersen en daardoor op een twijfelachtige manier de kracht van een motor/koppelcurve leren controleren.
- weet je nu al of je echt door de microbe bent gebeten of is het een probeersel ?

Moraal van het verhaal volgens mij : het lijkt mij interessanter op de lange termijn om ervaring op te bouwen op een 'kleine' GS
Groetjes en veel rijplezier (wat ook je keuze zal worden)
Pieter
Wally
Berichten: 636
Lid geworden op: 07 okt 2004, 06:40
Locatie: Gent

Bericht door Wally »

mijn gedacht?
Ik ben zelf als "newby" begonnen met een 1150 GS (huurmotor), enkele weken na m'n rijexamen vertrokken, mét duo, voor een meerdaagse tocht door de ardennen en luxemburg. Hoewel mijn bescheidenheid me verplicht er bij te vermelden dat ik bij wijze vanspreken een natuurlijke aanleg heb voor het besturen van alles wat wielen heeft, moet ik ook toegeven dat het toch eventjes nijpen was in't begin. Gelukkig had ik steeds een ervaren rijder voor me die zich met de route kon bezighouden, want voor mij zou dit net iets te veel van het goede geweest zijn.
Desondaks vindt ik de 1150 toch een goeie opstapper, gezien z'n wendbaarheid en speels karakter. Over de 650 daarentegen kan ik me niet uitspreken, wegens geen ervaring met deze machine.
Conclusie: ondaks het feit dat het in het begin niet altijd makkelijk ging (mede door duo en bagage), ben ik toch tevreden over de GS als opstapper.
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Bericht door demito »

P-man schreef:Cipierke,
'k weetniehoor, toch een bedenking :
Een 11xxGS als opstapmotor?
Volgens mij ga je dan toch enkele belangrijke rijlessen/rijervaringen missen.

+ de grote GS kan langere ritten makkelijker aan
+ heeft meer overschot qua kracht en loginhoud
+ ga je vermoedelijk langer van kunnen geniet

- kan jij lange ritten aan, als beginner en hoeveel ga je er van dit soort per jaar rijden?
- ik ken weinigen die deze motor als beginner kunnen beheersen en daardoor op een twijfelachtige manier de kracht van een motor/koppelcurve leren controleren.
- weet je nu al of je echt door de microbe bent gebeten of is het een probeersel ?

Moraal van het verhaal volgens mij : het lijkt mij interessanter op de lange termijn om ervaring op te bouwen op een 'kleine' GS
Groetjes en veel rijplezier (wat ook je keuze zal worden)
Pieter
ik heb met een 1150GSA mijn rijexamen gedaan :D omdat ik er ook met een L mee had gereden. Sindsdien doe ik ongeveer 35000 km per jaar op alle soorten terrein. Ik heb sindsdien een hoop geleerd en heb geen spijt dat ik met een 1150 ben begonnen, in tegendeel. Ik heb naderhand eens een 650 geprobeerd en vond dat eerder een tegenvaller qua rijervaring.

Alvast veel geluk met je aankoop. Mijn advies is althans een grote GS...

Cheers

Demito
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Plaats reactie