Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door VFooR »

Hoi,

Weliswaar geen GS maar een super tenere.
Binnen 2 maanden ga ik de motor voor woon-werk gebruiken voor elke dag 100km. Op jaarbasis dus een goeie 20.000km woon-werk en een 8000.km privé. Ik zou dit doen door weer en wind, zomer en winter.

Hoe kan ik mijn veiligheid verhogen?

Welke extra verlichting schaf ik mij aan om mijn zichtbaarheid maximaal te verhogen en toch een nog een mooi uiterlijk te behouden?
Bij voorkeur prijs/kwaliteit goeie dingen. Ik wens er ook geen fortuin aan te hangen, maar langs de andere kant mag het wel iets zijn.

Kan ik vooreerst mijn huidige lampen vervangen door wittere exemplaren of lampjes met beter lichtopbrengst? xenon wens ik niet in de originele koplamp. Vind ik ook veel geld voor wat het is.

Mijn doel is om vooral super zichtbaar te zijn en op te vallen, en niet direct als verstarler om mega veel in het donker te zien (lees: compleet verblinden van automobilisten).

Mijn huidige smoel is dit: heb dus gewoon dagledlichtjes van touratech bij aanschaf gemonteerd. Suggesties graag. Ik heb dus ook die valbeugels om eventueel dingen aan te hangen.

Ik had even gedacht aan een stooort strobo led lichten extra...maar de wet verbiedt dat natuurlijk. Qua opvallen wel maximaal...

Afbeelding

Afbeelding
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door roadster »

het is belangrijk om een driehoek te maken met uw verlichting, dat valt het meeste op en wordt niet zo makkelijk verward met een aankomende auto
dus uw koplamp centraal en dan zo breed mogelijk en bij voorkeur hoger of lager dan uw koplamp nog 2 extra lampen.
hoger: bvb op uw handkappen
lager bvb op uw voorvork of uw valbaren
of beide :mrgreen:

er zijn tegenwoordig mooie en discrete maar zeer felle LED lampen (type CREE enz) beschikbaar die daar perfect voor geschikt zijn
R1200GS LC
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door VFooR »

bedoel je zoiets?

€260 ongeveer. Met kabelboom, klemmen en schakelaar bij dan. Valt precies nog mee dan...

http://www.starcom1.eu/motor-verlichtin ... ampen.html
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Lukas »

Een gele koplamp.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Relax »

Inderdaad. Ik rij al een tijd rond met een gele koplamp. Bespaar je de moeite om gele lampen te zoeken, koop gewoon een gele sticker om over je glas te plakken.

Alle onderstaande lampen zijn LED's, maar op de foto lijkt het veel meer verblindend dan het in werkelijkheid is. Ik val beter op dan vroeger, met xenon, af te meten aan de hoeveelheid bestuurders die plaats maken, zowel in als buiten de file.

Afbeelding Afbeelding


Verder kan Senseozuiper je mss zeggen waar hij zijn bijkomend spul kocht.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Dirk Pauwels »

Stuur es een PBke naar Koppel, die heeft ne Tenere met wat goodies op en zal je wel wat tips kunnen geven.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door RC30 »

Mooie motor.
Hij is al wit, dat is al goed. Nu nog een opvallende helm in wit of fluo, of wit met zwart, of fluo met zwart, ...

De standaardlampen zijn al fel genoeg, zelfs te fel, zeker die van auto's.
Je kan er een driehoek van maken ja. Maar dan de onderste lampen niet TE laag.

Iets solitair valt op. Een lamp tussen miljoenen lampjes valt niet op.
Gewoon zo defensief mogelijk rijden. Meer kan je niet doen. En dan maar hopen dat je geen pech hebt.

Wat reflectorstickers kan je ook gebruiken, ook op de zijkant.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door hla »

En geld speelt geen rol weet je, veiligheid gaat voor alles. Daarenboven is er ook zoiets als beroepskosten die de financiele kan behoorlijk oplossen!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Pol »

nog wa meer valbeugels om dingen aan te hangen Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Danny »

Geel is echt één van de beste oplossingen, ik rijd ook al jaren met gele koplamp en twee gele mistlampen.
in 't verkeer gezien worden is tegenwoordig je onderscheiden van de rest en dat is niet met een laspost vooraan op je motor rijden.

Kijk maar eens rond af en toe zie je een vrachtwagen of auto met geel en dat valt enorm op...

http://www.aliexpress.com/store/product ... 29233.html

kost geen drol en super efficient!
ArEs
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:43
Woonplaats: Meulebeke
Locatie: West-Vlaanderen - Meulebeke

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door ArEs »

Relax schreef:Inderdaad. Ik rij al een tijd rond met een gele koplamp. Bespaar je de moeite om gele lampen te zoeken, koop gewoon een gele sticker om over je glas te plakken.

Alle onderstaande lampen zijn LED's, maar op de foto lijkt het veel meer verblindend dan het in werkelijkheid is. Ik val beter op dan vroeger, met xenon, af te meten aan de hoeveelheid bestuurders die plaats maken, zowel in als buiten de file.

Afbeelding Afbeelding


Verder kan Senseozuiper je mss zeggen waar hij zijn bijkomend spul kocht.
Relax,

Is dat een originele ruit, nee hé? Welke is het wel als ik vragen mag :?:
R1200GSA LC
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Danny »

Puig
ArEs
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:43
Woonplaats: Meulebeke
Locatie: West-Vlaanderen - Meulebeke

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door ArEs »

Danny schreef:Puig
Thx voor de info!! Op veel websites is het nogal moeilijk een idee te geven hoe zo een vervangruit er IRL uitziet... Deze kan ik alvast smaken, net als de wunderlich Marathon II... Ben namelijk ook op zoek naar een nieuw exemplaar en zo'n opzetstukje vind ik maar niks ...
R1200GSA LC
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door WernerVS »

hla schreef:En geld speelt geen rol weet je, ..............
Als ik nog eens iets nodig heb mag ik bij jou komen aankloppen dan ? :wink:
R1150GSA
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door hla »

WernerVS schreef:
hla schreef:En geld speelt geen rol weet je, ..............
Als ik nog eens iets nodig heb mag ik bij jou komen aankloppen dan ? :wink:
Om uitleg over het terugkrijgen via de staat? Zeker en vast. :-)
Maar je moet het werk er wel zelf voor willen doen. :-(
Dat het de moeite loon is zeker, voor mensen die hem echt voor hun beroep gebruiken :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door willy »

Er zijn enkele bedenkingen te maken bij een gele koplamp.
Zo zou er lichtverlies zijn (15 tot 20%) tov een witte koplamp, hetgeen niet de bedoeling kan zijn
en het beter opvallen door de andere kleur deels teniet kan doen.
Gele koplampen zouden enkel nog toegelaten zijn in voertuigen die zo geleverd werden.
Het is misschien een zinvolle overweging om niet de koplamp geel te maken (zou je dat trouwens
doen met HID verlichting?) maar om dat eventueel met een ander licht te doen.
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door JohanDB »

Op onze oververlichte wegen dienen lichten vooral om gezien te worden...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door willy »

Vooral, misschien. Maar verlichting dient zeker niet enkel om gezien te worden.
Alle wegen zijn trouwens niet oververlicht, sommige zijn slecht of niet verlicht.
Waarom dus niet overwegen om de koplamp te laten voor wat ze is, extra verlichting in
een andere kleur aan te brengen én tegelijk in orde te zijn met de regelgeving terzake?
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Danny »

De regelgeving daar gaat geen enkele over struikelen, ik doorkruiste de afgelopen 15 jaar heel Europa met gele lampen...
Minder licht opbrengen dat is toch erg relatief want als ik over duistere wegen rijd heb ik een zee van licht met mijn 3 lampen. 't enige verschil is dat het witter kan maar of dat beter is? Nope geef mij maar 't compromis van zien, gezien worden en niet gezien zijn... :mrgreen:

Niemand dwingt iemand van geel te plaatsen he, er rijden er net zoveel rond met niet wettelijke leds en xenons... ik hinder zeker niemand met dat geel integendeel als ik sommige motoren zie afkomen met witte lampen die zijn precies laswerken aan 't uitvoeren tijdens 't rijden, dus om de irritatie trigger niet aan te raken bij automoblisten is dit (geel) een niet storend, goedkoop en doeltreffend alternatief.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door willy »

Inderdaad, ik zie ook liever een gele lamp aankomen dan een veel te felle witte.
Ik heb er trouwens zelf een tijd mee gereden, met een gele bedoel ik (was een witte met een kapje erover).
Wat niet wegneemt dat ik die veel te felle witte (HID?) eerder gezien heb, verblindend als ze kunnen zijn,
zelfs via de spiegels als ze langs achter komen aangereden :shock:
Ik heb er trouwens zelf een tijd mee gereden, met een gele bedoel ik (was een witte met een kapje erover).
En ik ben ook nooit terechtgewezen vanwege de kleur, conformiteit is evenwel niet geheel onbelangrijk.
Flat Twin Power

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Flat Twin Power »

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.


Volgens de letter van de wet mag je idd geen gele lichten voeren tenzij uw wagen, motor of brommer gehomologeerd is met gele lichten en ik denk niet dat er de laatste 5 of 10 jaar nog voertuigen gehomologeerd zijn met gele lichten.
Maar je moet al een pennenlikker hebben die daarover zal vallen. Er zijn er immers zoals hierboven vermeld zeer veel die rond rijden met niet gehomologeerde, achteraf op geplaatste dagrijlichten enz om nog maar te zwijgen van de vrachtwagens die soms meer weg hebben van een kerstboom dan van een camion.
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door J@n »

Relax schreef:
Afbeelding .
Omgekeerd kan ook:
Afbeelding

Dit zijn goedkope leds met gele kapjes. En misschien is dit volgens de letter van de wet niet toegelaten, het gaat mij vooral om gezien te worden. Dus dat vingertje hoef ik niet. :-P

Hiermee val je nog meer op, maar dat gebruik ik natuurlijk niet. :-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Relax »

M'n folie komt van Boxerpower. Iets meer dan €20. Uitsnijden, zwart kapje om koplamp verwijderen, plakken, afsnijden, kapje er weer op en perfect.
Allez, Danny heeft dat toch zo gedaan....
I respect your opinion. But I don't give shit.
Ivo Ceelen
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jan 2005, 22:03
Woonplaats: Pelt
Locatie: Limburg

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Ivo Ceelen »

1/3 van de motorongevallen waarbij derden betrokken zijn, zijn aanrijdingen waarbij de motor langs achter aangereden wordt. In de reacties wordt hierover niets gezegd ,doch de achterzijde extra doen opvallen en dan vooral bij het remmen is zeker geen overbodige luxe. BMW heeft dat onlangs ook ingezien en bied nu op een deel van het gamma " Dynamic brake light " aan.
Ik heb daar niet op gewacht en heb op mijn R 1200 Rt Lc zelf flikkerende remlichten bij geplaatst en ook aan de voorzijde LED stralers aangebracht.
Een volledig verslag met foto's en een filmpje kun je bekijken op het R forum onder de titel : Verlichting bijplaatsen op R 1200RT Lc.
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Extra verlichting: motor klaarstomen voor woon-werk

Bericht door Bart Vercaemer »

Ik heb er bij de mijne ook 2 extra kaarsen laten op monteren:

Afbeelding
R 1200 GS (2006)
Plaats reactie