Slijtage remblokken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pee1200gs
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2006, 15:37
Locatie: OUD-TURNHOUT

Slijtage remblokken

Bericht door pee1200gs »

De blokjes van mijn ACHTERREM van mijne 1200 GS waren na 7500 km al volledig afgesleten (beide blokken);
ik ben "een vlot chauffeurke" maar dit leek mij toch wel snel :? . Na uitlezen via computer, bij de dealer, bleek dat zowel voor- als achterrem evenveel uren hadden gewerkt (ABS hé) (de rem was dus niet blijven blijven hangen), hij vond de snelle slijtage ook vreemd maar niet vreemd genoeg voor garantie of andere vragen.
Nu staan er 13500 km op de teller en nu is WEER 1 van de 2 remblokken (die tegen de cardan) versleten :x .
Is dit normale slijtage of heeft iemand weet van gelijkaardige opmerkingen of goede raadgevingen??

p.s: ik beken dat ik niet na elke was- of spoelbeurt (na een ritje over zoute wegen) de motor droogrij want terug de baan op betekent weer vol zout of vuil !?!

Alvast bedankt voor jullie reacties :D :D
ONE LIFE - LIVE IT
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Bij mij staan ze er nu 10000km op (de originele) en heb op 't onderhoud gezien dat ze nog een dike 3 tot 4000km in zich hebben.

Heb wel géne ABS, maar ik gebruik mijn achterrem regelmatig, dus dat zou zo geen verschil mogen opleveren.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

dit is volkomen normaal als je een vlotte chauffeur bent.
bij mij slijten ze nog rapper.
ik combineer ook altijd voor en achterrem
waarbij het achterwiel wel eens durft een streepje laten.
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 05 feb 2006, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

't zijn semi zwevende en dat de blokken niet voldoende terug van de schijf weg gaan registreert geen enkele boordcomputer...
als 7000km normaal is voor een paar remblokken die dan 100€ kosten dan ben ik niet meer van deze tijd.
de achterrem van een R1100RS is trouwens niet te vergelijken met gelijk welke andere boxer omdat die als enige in de boxerreeks een remklauw van een K heeft (twee enkele zuigers aan iedere kant) de andere boxers hebben allemaal semi zwevende met blijven hangen als gevolg... 't is niet den eerste... :wink:
Laatst gewijzigd door Danny op 05 feb 2006, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Ik rij ook vlotjes, maar die van mij staan er al 14000kms op en zijn nog niet versleten.
Ik gebruik de achterrem dan ook zelden, slechts bij het manoeuvreren.

Er zal bij jouw dan toch wel wat schelen, denk ik.

Greetz :wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
CrazyIvan
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2004, 18:46

Bericht door CrazyIvan »

Tip van de dag:

Rij je motor warm, zet 'm op zijn middenbok en kontroleer de speling op je achterwiel ( cardan ). Let op : de axiale speling, dwz naast de motor staan, wiel boven en onder vastpakken en beurtelings naar je toe trekken en van je weg proberen te duwen.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de kanteling op het uiteinde van het wiel kan één of twee mm zijn (liefst geen uiteraard) maar ter hoogte van de schijf al heel wat minder, bovendien is speling ingeval van slepende remblokken eigenlijk voordelig omdat het door te kantelen van links naar rechts de blokken ietwat terug duwt...(erg relatief)
dat verband kan je dus wel uit je hoofd zetten..... :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij straat gebruik is 7500km wel erg weinig. De mijne heeft ook ABS en mijn blokken zitten er al 20000km in, voor en achter, nog steeds origineel. Ondanks redelijke sportieve rijstijl.
Bij slepende remblokken zou je ook iets moeten zien aan de schijf zelf, bv blauwachtige kleur, groeven etc...
Die achterremklauw is een beetje in enduro stijl, dwz zwevend of selfcentering, als je vaak in zout rijdt en de moto afstoomt zijn de asjes waarop de remklauw "beweegt" misschien geoxideerd?
Komt je achterrempedaal goed terug, en heeft ie voldoende speling?
Normaal is het in elk geval niet.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bananatuffer
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05
Locatie: N 00 E 32

Bericht door Bananatuffer »

het is een veelbesproken fenomeen bij de iABS motoren, vooral 1200GS, oorzaken:

- de remkrachtverdeling, het integraal systeem verdeelt automatisch te veel bijtende remkracht achteraan;
- bmw remblokjes achteraan hebben een andere samenstelling dan die vooraan.
- teveel (slepend) achterrem gebruik.
- motorrem nog niet ontdekt

8)
Pinker
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mar 2005, 20:17
Locatie: Limburg

Bericht door Pinker »

ik heb er intussen 16500 km opstaan en rij nog steeds met dezelfde remblokken voor- en achteraan. Ik geef wel toe dat ik regelmatig autosnelweg rij en waarschijnlijk niet zo veel mijn rem gebruik als iemand anders...
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
yve(G)s
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2004, 13:20
Locatie: Lendelede

Slijtage remblokken

Bericht door yve(G)s »

Bij de nodige (garantie)controle van ABS van de GS (+/- 16000 km) merkte de technieker (MotorsportMabbe) op het pc scherm dat de achterrem bijna op het einde van z'n verhaal was.
Ik schrok er wel effe van want remmen doe ik enkel om te stoppen ... niet om te rijden.
Bij m'n opmerking daarover heeft de technieker toch even verdere controle uitgevoerd en opgemerkt dat deze niet perfect was afgesteld.
Nu bij het onderhoud van 20000 was deze nu wél aan vervanging toe.
Dacht dat die toch wel iets langer konden hun werk naar behoren doen... maar dat is nog steeds 'nstuk beter dan 7500! En dat 'n goeie 6000 km verder weer problemen opkomen is er toch duidelijk een probleem met de afstelling ... dacht ik !!!
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

mijn originele BMW blokjes achter hebben het een vlotte 35.000 km volgehouden ! Toen waren ze echt wel versleten (doch er was nog steeds een beetje marker te zien).
De blokjes die ik toen in Duitsland bij Louis kocht (sintermetaal) hebben het ... 10.000 km volgehouden :?
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
brit

Bericht door brit »

er zijn reeds draadjes gelanceerd over misnoegde 12gs eigenaars waarin het 'probleem' van de achterste remblokken aangehaald werd. de mijne werden aan 8k km ook vervangen. aanzienlijk vroeger in vergelijking met mijn vorige beemer met eveneens i-abs. toendertijd (november 2004) was het min of meer algemeen aanvaard dat de achterste remblokken maar dergelijk korte levensduur hadden.

dat er nu eigenaars tot 15k-20k km met hun achterste remblokken rondrijden, doet mij besluiten dat er iets moet veranderd zijn in deze materie.
Laatst gewijzigd door brit op 11 feb 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Of dat er meer en meer zijn die géne ABS hebben, en zelf beslissen wanneer hun achterwiel remt :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Bananatuffer schreef:- motorrem nog niet ontdekt
Kan inderdaad helpen om de slijtage van de remblokken binnen peil te houden.
Ik gebruik heel veel de motorrem in combinatie met ver vooruit kijken en anticiperen op de situaties die voor je gebeuren. Als je dit doet moet je heel weinig remmen.
Het resultaat is een benzineverbruik van 5.2 en amper slijtage van de remblokken.
Plaats reactie