Motor op de trein Parijs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Vikivm
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2016, 22:43
Woonplaats: Melle

Motor op de trein Parijs

Bericht door Vikivm »

Hoi!

Mijn man en ik zouden graag met de motor naar Biarritz gaan deze zomer.
Omdat we daar veel kilometers willen doen zouden we de heenreis per trein doen vanuit Parijs.
We kunnen niet op dezelfde trein waar onze motor zal op staan.
Is er iemand die ervaring heeft met het verloop van zo'n reis?
Verloop afzetten en ophalen van de motor?
Betrouwbaar of niet betrouwbaar?
Doen of niet doen? :grin:
Alvast bedankt voor de info!

Groetjes
Viki&Marc
Gerver
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 jul 2011, 14:31
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Motor op de trein Parijs

Bericht door Gerver »

Heb iets gelijkaardigs geboekt maar dan van Nice naar Parijs. Moto gaat dan via autotrein ('snachts) en wij reizen met de TGV de moto achterna. Autotrein kost (enkel) 99 euro. Prijs voor TGV is 45 euro (enkel) :-)
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Re: Motor op de trein Parijs

Bericht door Hans »

Wij hebben dat al enkele malen gedaan, zowel Parijs-Biarritz (als start voor een trip door Noord-Spanje) als Parijs-Toulouse (als start voor een trip door de Pyreneeën).

Je deponeert je motor in de Garde de Bercy, en dan trek je met je bagage naar een hotelletje ergens in de buurt van de Gare de Montparnasse, want daar vertrek je 's anderdaags met de TGV naar Biarritz. De motor reist 's nachts reeds naar zijn bestemming. Als je dan toekomt in Biarritz staat ie netjes klaar op het perron en kan jij uitgerust aan je trip beginnen.

Procedure in Parijs : de reservatie tonen, controle van de motor op eventuele aanwezige beschadigingen, bagage uit de koffers halen (zodat we er onze helmen en motorvesten konden insteken), sleutels afgeven, klaar.

Procedure in Biarritz : sleutels oppikken, bagage inladen, en weg.

Nooit problemen gehad. Bovendien is het leuk dat je je vakantie kan beginnen met een namiddag/avondje Parijs. :grin:

vmg
Hans
Afbeelding
Vikivm
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2016, 22:43
Woonplaats: Melle

Re: Motor op de trein Parijs

Bericht door Vikivm »

Dag Hans,
Bedankt voor de nuttige info!
het feit dat ze bezig zijn met evt schade na de rit stelt ons gerust, we hadden daar best schrik voor.
Baskenland here we come :thumbleft:
Groetjes
Viki
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Re: Motor op de trein Parijs

Bericht door Hans »

Nog een kleine tip om mee rekening te houden : ik rij heel graag met de motor in Frankrijk omdat ze daar motards gewoon zijn én er rekening mee houden.
Eens de grens over, naar San Sebastian en verder, beland je echter in een heel andere wereld : voor veel Spaanse chauffeurs zijn motorrijders vervelende en storende weggebruikers, en dat zie je direct aan hun rijgedrag. En het zijn niet enkel de Basken. Rij daar dus extra defensief en alert. 't Is maar dat ge 't weet. :-)

mvg
Hans
Afbeelding
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Motor op de trein Parijs

Bericht door GVN »

Nog een tip: de Fransen passen de prijs aan in functie van de vraag: Als je pech hebt ga je richting 200 euro enkele rit voor de motor alleen (oh wat heb ik heimwee naar de Duitse Autozug).
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Re: Motor op de trein Parijs

Bericht door Hans »

Ik denk dat op tijd boeken de boodschap is.

'k Heb even de reservaties van vorig jaar opgediept (gedaan in februari 2015 voor een trip in juli 2015) :
- Paris-Toulouse : 108 euro voor de motor
- Biarritz-Paris : 118 euro voor de motor

En op tijd boeken geldt zeker wanneer je als passagier met de TGV reist.
Hier ga ik geen bedragen vernoemen. Die hangen erg af van de periode van vertrek, het boekingstijdstip, en het soort rijtuig : 2de klasse, 1ste klasse, en in 1ste klasse heb je dan nog het onderscheid tussen de gewone 1ste klasse en "une espace silencieuse". Vorig jaar hebben we eens gekozen voor die laatste optie. Zààààlig... :grin:

mvg
Hans
Afbeelding
Plaats reactie