Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door roadster »

Op mijn 2008 GS was er een accessoirestekker aanwezig onder de snavel waar je bvb een voeding van een GPS stekker kon op aansluiten.
Bij Herr BMW kon je dan een bekabeld stekkertje kopen dat je dan gewoon kan inpluggen.

Heeft de LC die ook ergens zitten? Ik wil nl dat circuit gebruiken om een relais aan te sturen om zo 2 USB poorten van 12V te voorzien die ik niet rechtsreeks op de accu wil aansluiten... Eigenlijk gewoon een geschakelde 12V na contact zeg maar.
Ik heb al zitten/liggen zoeken maar nog niet direct iets gevonden...
R1200GS LC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door Man in Black »

Ik heb een USB-contact gewoon laten aansluiten bij het accessoirecontact naast het dashbord
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door roadster »

Man in Black schreef:Ik heb een USB-contact gewoon laten aansluiten bij het accessoirecontact naast het dashbord
daar had ik 1e instantie ook aan gedacht maar dat wil ik dan weer niet omdat dat accessoirecontact even zonder spanning gezet wordt terwijl de motor start...
Het is maar heel even, maar het is lang genoeg om mijn GoPro uit te laten vallen.
R1200GS LC
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door Prince »

Dat is bij mij niet zo : GoPro hangt via USB aan accessoirestekker (GSA LC).

Blijft gewoon aan tijdens het starten, idem voor de afstandsbediening die ook via deze stekker met dual USB loopt.
A Saint has a past... a Sinner has a future...
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door roadster »

Prince schreef:Dat is bij mij niet zo : GoPro hangt via USB aan accessoirestekker (GSA LC).

Blijft gewoon aan tijdens het starten, idem voor de afstandsbediening die ook via deze stekker met dual USB loopt.
Als jouw GoPro via zijn laadkabel aan de accessoirestekker hangt, dan zit er wslk nog een batterij in de GoPro die de spanningsval van de accessoirestekker bij het
starten zal opvangen. Hetzelfde voor de afstandsbediening, de interne batterij vangt die spanningsval op zodat die gewoon actief blijft.
Ik gebruik een dummy batterij die zijn voeding krijgt van een USB stekker. Geen spanning op de USB = GoPro uit.

Probeer het eens zonder batterij in de camera. Je zal wel zien dat hij uitvalt bij het starten.
R1200GS LC
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door roadster »

Dit weekend heb ik de tupperware van mijn GSA weggenomen om een stroomkabeltje bij te leggen voor een USB stekker op het stuur.
Gaandeweg kwam ik aan de linkerzijde de fameuze accessoirestekker tegen, net boven de radiator/naast het bovenste bevestigingspunt van de crashbar:

Afbeelding

Zelfde kleurcode van de bekabeling als bij de luchtgekoelde:
een massa kabel, een 12V na contact en een snelheids-tacho signaal.
R1200GS LC
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door p@rick »

Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door roadster »

p@rick schreef:Bestaat op maat...
aha, die kende ik niet...
het is zo'n standaard USB doos van bij RAD geworden...

Afbeelding
R1200GS LC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door Man in Black »

p@rick schreef:Bestaat op maat...
Goede tip, maar ook helaas te laat, ik moet Alex beter in de gaten houden geloof ik :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door OFrank »

Nog even de discussie van de accessoirestekker op de GS1200 openen. Ik zou een USB stekker hierop willen aansluiten. De accessoirestekker op mijn GS (jaar 2010) heeft een rood/wit kabeltje en een bruin. Ik veronderstel dat het kabeltje met rood de positieve pool is en de bruine de negatieve? Kan iemand dit bevestigen?
Dan kan ik de 2 rode draden aan elkaar verbinden en de bruine aan de zwarte draad van de USB stekker. Dit stekkertje zou ik er dan van tussen halen en vervangen door een meer handig koppelstukje. Kan hopelijk geen kwaad. Of heeft dit stekkerdoosje een andere functie (afgezien van een geïsoleerde verbinding mogelijk maken met een stekkertje van BMW)
Vind het enkel wat raar dat BMW een rode draad neemt met een fijn wit lijntje erin voor de positieve pool. Vandaar mijn vraag. Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door Danny »

Waarom een handiger koppelstuk als de dealer hiervoor een waterdichte bekabelde stekker verkoopt?

Maar goed om op je vraag te antwoorden bruin is massa bij BMW.
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door OFrank »

De bekabelde stekker moet je verderop ook waterdicht koppelen aan de USB stekker.
Maar heb het intussen anders opgelost. Stekker rechtstreeks op batterij aangesloten met onderbreking onderweg, zodat ik de USB stekker kan aan en uitzetten als ik hem nodig heb. Zekering op de stekker. Zo heb ik geen contact of verbruik als ik hem niet nodig heb. Batterij wordt al genoeg belast.
Dank voor je antwoord.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door Danny »

Van dat usbeeke gaat de batterij nie weten zenne.

Enneh waterdicht aan de usb is 2 draden solderen met krimpkous... das nie moeilijk he.
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door jakke »

Danny schreef:Van dat usbeeke gaat de batterij nie weten zenne.
Loop je dan geen risico op platte batterij als je een week of twee niet met de moto gaat rijden?
Het lampje in de usb verbruikt toch constant dan.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door OFrank »

Vandaar het contactje tussenin.
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Accessoirestekker in cockpit 1200GS(A) LC

Bericht door jakke »

Ik heb er toch ook een onderbreking tussen gestoken. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Plaats reactie