Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
drosera
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2008, 08:55
Locatie: Heverlee

Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door drosera »

Er moet me nu toch eens iets van het hart...

Ongeveer 2 weken geleden, E40 van Leuven richting Brussel, ik rij net zoals zovele pendelaars in de ochtendspits. Voor wie de E40 niet goed kent om 07:05 ’s morgens: net geen file, alle rijvakken aan hun maximumcapaciteit, verkeer op de linkerband zo rond de 100km/h (gemiddeld) denk ik. Opeens, zie ik in mijn spiegel een hoop flitslichten, (en bedoel ik letterlijk knipperende-flitsende lichten), in het wit, dus geen blauw signalisatielicht. Ik zie nog net een zwalpende motor in mijn achteruitkijkspiegel, voorzien van een hele kerstverlichting, die dan nog eens druk met z’n grootlicht zit te flitsen om toch maar zeker te kunnen file-filteren aan 100km/h. Eer ik goed heb verwerkt wat er gebeurt, is hij al voorbij. Voor meneer is het blijkbaar logisch dat ge met ne kerstboom op uwe moto alles moogt.

Dan gisteren, Oud-Heverlee, van Korbeek-Dijle richting zoete waters. De weg is daar op verschillende punten voorzien van verkeersremmers (en ’t was nodig daar). Typische opbouw: zo’n grote bult in het midden van de weg, wegversmalling zodat er daar maar 1 auto over kan tegelijk, en voorrang voor 1 richting. Langs beide zijden van die versmalling loopt het fietspad. Ik kom van een kort ritje, en kom aan zo’n versmalling. De wagen die voor mij rijdt heeft voorrang, dus een tegenligger (BMW) stopt om mijn voorligger en mezelf door te laten. We nemen beide onze voorrang, maar achter die BMW wagen kwam blijkbaar nog een BMW K1600(RT/GT?) aan, en die dacht blijkbaar dat verkeersregels niet voor hem gelden, dus vliegt toch zeker tegen 50 per uur langs de versmalling over het fietspad.

En zo kan ik dus nog wel enkele voorbeelden geven.

Ik ben beschaamd als ik daar dan ook als motard tussen/langs rijd of sta. Ik vind het ongelooflijk dat die mensen niet meer respect hebben voor hun medeweggebruikers, en zeker dan voor de zwakke. Het ongeval van deze week waarbij een aap op 2 wielen een 7-jarig jongetje doodrijdt tegen 200 per uur mag eigenlijk niet verwonderen, als ik zie wat ik allemaal op de weg tegen kom. Die motor die het fietspad nam had daar ook een kind kunnen aanrijden. De aanpalende huizen worden bewoond door veel jonge gezinnen. ’t Is maar een kwestie van slechte timing. Want uitwijken zit er in die situatie echt niet in.

Daarom, als iemand zich hier toevallig in herkent, of zijn buur/kameraad/…. Of wat dan ook. Kan het alsjeblieft ook normaal? Met respect voor de ander? Voor iemand anders zijn leven? Voor ons imago -dat toch al niet al te best is? Om te vermijden dat we straks allemaal met een gelimiteerd 35kW machien moeten rijden omdat er een paar zotten onder ons zitten?

En mag ik oproepen tot wat minder verdraagzaamheid met zo wegpiraten? Mag ik vragen om hen aan te spreken? Hun nummerplaat te noteren en door te geven? Om hun misschien hun sleutels af te pakken voor een tijdje? Want djeezes, echt, zo mannen, daar word ik kotsmisselijk van.

En neen, ik ben geen heilige. Ik rijd ook wel eens 140 ipv 120, of 90 waar het 70 is. In ons Belgenland zijn de regels soms zo van de pot gerukt dat ge ze al wel eens aan uw laars lapt, zonder dat er daar volgens mij enig extra substantieel gevaar bij komt kijken. Maar doe dat dan waar het kan!
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door willy »

Ik ben het met u eens.
Maar ik hoorde op 't nieuws dat de snelheid van de motorfiets die het 7 jarig jongetje doodreed niet kon vastgesteld worden.
Als dat zo is, waar komt dan dat getal van 200Km/h vandaan?
Het doet uiteraard niks af aan het drama dat daar gebeurd is, maar argumenteren met onbewezen
of onbevestigde argumenten is nooit in het voordeel van het punt dat men wil maken.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Dirk Pauwels »

Voor elke zot met ne moto zijn er 100 zotten met nen otto....... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door poestexas »

Wat Drosera aanhaalt hen ik ook al zo dikwijls aangehaald in motormiddens.
Het probleem is identiek als bij de wielertoeristen.
Wanneer je over de zotte toeren begint zal niemand je tegenspreken. maar het zijn wel altijd "de anderen" die zotte toeren uitsteken. ik heb nog nooit iemand horen toegeven dat hij zotte toeren uitsteekt. En dan kom je op de baan en zoals Drosera beschrijft, zie je de ene na de andere zotte toeren uitsteken.
En een dissusie voeren hoe men kan bewijzen en/of beweren dat die 200km/u reed al dan niet, heeft ook geen zin. Misschien heb je mensen die met het blote oog kunnen zien hoe snel je rijdt, met alle respect, maar ik kan het niet. Wat ik wel kan zien, of er iemand vlot rijdt of onverantwoord snel rijdt. Dat er mensen zijn die dan zeggen "hij reed wel 200km/u" kan ik begrijpen. In dat geval gaat het hem niet over het cijfer 200 maar over het principe van onverantwoord snel.
Tenslotte, als je 70 km/u mag, wat speelt het dan een rol of je nu 160 of 200km/U rijdt.Voor mij zijn dat zotte toeren.
En evenals Drosera rijdt ik ook al eens te snel maar zotte toeren is nog wat anders.
Als je iemand kent die een motorongeval heeft gehad, die al weken vecht voor zijn leven en die in de toekomst naar "de bijtjes" zal gebracht worden, dan ga je toch eens nadenken ... ook al zitten er 1000 zotten in hunnen auto op de baan.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door WILBIKE »

Ik zou het écht niet beter kunnen verwoorden... :silent:
Lid BMW MC Vlaanderen...
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door bmwfreakske »

Toen ik enkele jaren geleden mijn verhaal hier deed over een chauffeur die ik blokkeerde om ongevallen te vermijden omdat hij over een druk fiets en voetpad reed( in de file, het had ook gesneeuwd) werd ik hier afgemaakt :roll: . Er over schrijven helpt dus niet vooral omdat mensen nogal rap conclusies trekken over hoe zij het zien.

Met de motor ben je heel vlot in het verkeer, het gas opentrekken doe ik ook al eens en dan ben je inderdaad de zot voor de anderen..ik heb mijn jongste broer verloren in een frontaal motorongeval, mijn oudste broer is op het nippertje ontsnapt aan de dood in een motorongeval, beiden hadden hun lot zelf in handen door de manier waarop ze op dat moment reden. De jongste afgeleid, de oudste was niet in staat om te rijden op dat moment.

Zo een kerel die aan 200 een fietsertje aanrijd heeft dit zichzelf aangedaan en veel leed berokkend bij de familie, hier zijn geen woorden voor.

Mijn gedachten gaan vooral naar de papa die alles voor zijn neus ziet gebeuren.
Andalousie 09/2018
Flat Twin Power

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Flat Twin Power »

Tsja,

Als men zich zelf niet in de hand kan houden dan zal de overheid er wel voor zorgen dat je in de hand gehouden wordt en dal allemaal maar klagen dat er te veel gecontroleerd wordt, dat
de boetes te hoog zijn, enz.
Zaterdag was er hier ergens een rondrit die door ons dorpje passeerde. Ze moesten door een smal straatje die een zone 30 is. Je ziet het al aankomen. Gasten met bleerpijpen vinden het natuurlijk leuk om
eens in zo'n smal straatje extra gas te geven om ten volle te genieten van het geluid. Ze staan er niet bij stil dat er bij zo'n rondrit niet eentje maar een stuk of 150-200 motoren passeren door het rustige smalle straatje. Sommigen vlamden aan een veelvoud van 30 door het smalle straatje. En dan zijn ze verwonderd dat de bewoners van dat straatje het na de 30ste bleerpijp kostbeu zijn.
Elk jaar bij het eerste zonnestraaltje in maart is het hetzelfde liedje. Ze hebben 4 maanden niet gereden, komen massaal buiten en geven zo veel mogelijk gas. Net zoals elk jaar zullen er in de komende weken motorrijders verongelukken en gaan de gazetten er weer vol van staan. Elk jaar hetzelfde maar er veranderd nooit iets.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Gixxer21 »

Wil dat zeggen dat jij dan nooit een overtreding maakt?

Net zoals elk jaar zullen er in de komende weken ook onschuldige doorgewinterde motorrijders verongelukken die van de weg gemaaid worden door een onoplettende automobilist. Onder het moto "we hebben ze 4 maand niet gezien en zijn ze niet meer gewoon in het verkeer" moet dit dan maar vergeven worden.
Elk jaar hetzelfde maar er verandert nooit iets.



Sent from my Apple muziekdoos.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Dirk Pauwels »

Het sleutelwoord is "aanpassen"..... Sommigen kunnen dat, anderen niet. Wil je overleven moet je je rijgedrag aanpassen. Ik rij vaak te hard, maar niet meer loeihard en zeker niet op plaatsen waar het niet kan. Moet zeggen dat iedereen in ons groepje (allemaal minstens 20 jaar ervaring, sommigen meer dan 30 jaar) zich vrij goed heeft aangepast aan het drukker verkeer. Als er voetgangers, kinderen, fietsers, honden of paarden in het zicht zijn wordt er rustig tot traag gereden. We zijn allemaal weggebruikers en we moeten nu eenmaal samen op de weg. Beetje wederzijds respect maakt dat veel makkelijker.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Flat Twin Power

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Flat Twin Power »

Gixxer21 schreef:Wil dat zeggen dat jij dan nooit een overtreding maakt?

Net zoals elk jaar zullen er in de komende weken ook onschuldige doorgewinterde motorrijders verongelukken die van de weg gemaaid worden door een onoplettende automobilist. Onder het moto "we hebben ze 4 maand niet gezien en zijn ze niet meer gewoon in het verkeer" moet dit dan maar vergeven worden.
Elk jaar hetzelfde maar er verandert nooit iets.
Niemand is zonder zonde en iedereen maakt wel eens een overtreding. Maar aan 90 door een zone 30 vliegen of hetgeen topic starter mee maakte dat noem ik geen overtredingen meer, dat is willens nillens mensen in gevaar brengen.
Ongevallen zullen altijd gebeuren, maar je kunt het ook zelf zoeken natuurlijk. Als je als motorrijder lang wil leven moet je defensief rijden, zo simpel is het. Ik ga er steeds van uit dat iedere andere weggebruiker een idioot is en mij niet gezien heeft. Ik heb 1 keer toen ik jong was en nog maar pas reed een ongeval gehad. Ik was in mijn recht, maar eigenlijk was het mijn fout.
Toen ik een auto inhaalde sloeg die linksaf. Nu zou ik dergelijk ongeval nooit meer tegen komen omdat ik toen geen oog had voor het gedrag van de automobilist waaruit ik kon opmaken dat hij iets aan het zoeken was en kon remmen/afslaan. Nu heb ik wel steeds oog voor het gedrag van automobilisten. Als je voorrang hebt op een kruispunt en je gaat er vanuit dat die ander wel zal stoppen dan ben je vroeg of laat de pineut, in je recht, maar daar ben je dan vet mee. Ik ga er altijd van uit dat ze me niet gezien hebben.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Man in Black »

Dirk Pauwels schreef:Het sleutelwoord is "aanpassen"..... Sommigen kunnen dat, anderen niet. Wil je overleven moet je je rijgedrag aanpassen. Ik rij vaak te hard, maar niet meer loeihard en zeker niet op plaatsen waar het niet kan. Moet zeggen dat iedereen in ons groepje (allemaal minstens 20 jaar ervaring, sommigen meer dan 30 jaar) zich vrij goed heeft aangepast aan het drukker verkeer. Als er voetgangers, kinderen, fietsers, honden of paarden in het zicht zijn wordt er rustig tot traag gereden. We zijn allemaal weggebruikers en we moeten nu eenmaal samen op de weg. Beetje wederzijds respect maakt dat veel makkelijker.
+1 :thumbleft:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door Gixxer21 »

Begrijp wat je bedoelt hoor. :D
Zotten zitten er overal maar gelukkig is het de minderheid.
Heb wel het gevoel dat de jongeren minder bewust zijn van de gevaren.
Ofwel denken ze dat ze met de huidige hulp systemen niks kan overkomen.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door KeeS16 »

bmwfreakske schreef:Zo een kerel die aan 200 een fietsertje aanrijd heeft dit zichzelf aangedaan en veel leed berokkend bij de familie, hier zijn geen woorden voor.
Waar heb jij dat vandaan, en wie heeft dat correct gemeten, dit zijn louter gissingen en jij bent niet in staat deze te verwaarlijken, vader en zoon zijn in de nabijheid of in de bocht van kant gewisseld, dus de rijbaan over gestoken.
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door bmwfreakske »

KeeS16 schreef:
bmwfreakske schreef:Zo een kerel die aan 200 een fietsertje aanrijd heeft dit zichzelf aangedaan en veel leed berokkend bij de familie, hier zijn geen woorden voor.
Waar heb jij dat vandaan, en wie heeft dat correct gemeten, dit zijn louter gissingen en jij bent niet in staat deze te verwaarlijken, vader en zoon zijn in de nabijheid of in de bocht van kant gewisseld, dus de rijbaan over gestoken.
"Zijn papa had heel goed uitgekeken, toen hij samen met de 7-jarige Emiel de straat overstak. Maar uit het niets dook daar tóch die motorrijder op. Bij de zware aanrijding in het Oost-Vlaamse Zingem zijn zaterdag zowel het jonge fietsertje als de 29-jarige motorrijder omgekomen"

Indien er aan een normale snelheid was gereden was het zo niet afgelopen, ik heb hier inderdaad niets te verwaarlijken Kees, het ongeval is gebeurd en er zijn levens verloren gegaan.
Andalousie 09/2018
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door KeeS16 »

Hoef je alsnog geen leugens te vermelden over de snelheid, en ja de motorrijder zal te snel hebben gereden, maar er zijn meerdere elementen die dit ongeval mede hebben veroorzaakt.
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door patrick k100 »

Heb zondag de rit in Rumbeke gereden ...man man man wa ik were gezien heb
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door bmwfreakske »

KeeS16 schreef:Hoef je alsnog geen leugens te vermelden over de snelheid, en ja de motorrijder zal te snel hebben gereden, maar er zijn meerdere elementen die dit ongeval mede hebben veroorzaakt.
Het staat overal in het nieuws en wat maakt 140..150..160 op zo een baan. En dit is de grootste oorzaak van het ongeval, ik snap niet dat je dit blijft ontkennen . Ook motorijders maken fouten.

Hier stopt het voor mij.
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 15 mar 2016, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: Mag het misschien iets minder - zotten op de moto

Bericht door bochtenpikker »

Ik woon op 500m van de plaats waar dat (vreselijk) ongeval gebeurd is.
Eens je daar over de Schelde bent, ligt er een mooi recht stuk, dan een lichte bocht. Je komt van de brug over de Schelde en het is dan zeer verleidelijk om gas bij te geven. Er is overzicht op die plaats waarop je alle andere weggebruikers ziet. Je mag daar inderdaad 70. Maar geloof me dat de meesten daar gemakkelijk 90 of 100 rijden. Zowel ik als vele andere motards.
MAAR GEEN 150 OF LAAT STAAN 200...
We weten toch allemaal dat je op een bepaalde snelheid niet meer op tijd kunt reageren. Nooit kan het je dan lukken om een juist uitwijkmaneuver uit te voeren. Als je echt aan die snelheden wilt gaan rijden ben je NERGENS op de juiste plaats op de openbare weg. Het is dat moment waarop je beseft dat je overdrijft. Punt. Niet meer dan dat.
Je moet het alleen willen beseffen. Gezond verstand gebruiken. Het jezelf eens verwijten dat je overdijft. Maar je moet het willen beseffen.
Ben daarnet gestopt op de plek van het ongeval. Weet eigenljk niet waarom. Misschien is het om voor mezelf te beseffen dat ik ook soms domme dingen doe op mijn motor. Gewoon de confrontatie. Beseffen dat we de volgende keer onze rechterplos in bedwang houden.
Het gewoon beseffen dat WIJ en NIET onze machines hier verantwoordelijk voor zijn. Nogmaals: alles is gebaseerd op gezond verstand.

Laat dit geen discussie over snelheid worden.
Laat dit een aanleiding zijn voor alle motards om na te denken.

Ik wens deze ouders heel veel sterkte.
Plaats reactie