Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door Charlemagne »

... graag aanvullen aub

ik heb vier dagen om heen te rijden, 4 dagen terug, weekje ter plaatse.
tips ivm routes/overnachting/kledij/spullen die ik zeker mee moet hebben zijn welkom.
Vrouw en kinderen vertrekken 2 dagen na mij met vliegtuig, ik kom twee dagen later aan, dus voor heen en terugreis.

alvast bedankt,

ludwig
Joker
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:25
Woonplaats: Westmalle
Locatie: Antwerpen

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door Joker »

Ik zou die info ook graag krijgen aub ;-)
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door KeeS16 »

En neem mee, GPS.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door P-man »

Nou Ludwig,

dat is geen simpele vraag ... enfin het is een heeeel simpele vraag, maar met een heel 'groot' antwoord.

Veel zal afhankelijk zijn van :
- In welke maand (kledij) ?
- Heb je een voorliefde voor grote verbindingswegen of minibaantje of zelfs stukken onverhard (type motor) ?
- waar gaat je voorkeur naar uit ? het rijden (: de banen) of het zicht (: de natuur)
- heb je een getraind achterste ? Costa blanca is zo'n 1800 km denk ik...
- is het de eerste keer dat je zo'n roadtrip opneemt ?
Indien ja, dan zou ik het niet volproppen met must-see dingen, maar voor de rij-ervaring op zich, te gaan. Gebruik een beetje de GPS om door de 'moeilijke' grote steden of industrieën te raken en 'leer' verder zowel als voorbereiding, als onderweg hoofdzakelijk de kaart te gebruiken (kleuren van landschap, kleuren van banen). teken wat grote lijnen uit, bepaal de streken waar je door wil rijden, schat de kilometers in en beetje bij beetje zal het eindtraject wel zichtbaar worden. en dan kan je vermoedelijk ook een veel gerichtere assistentie-vraag stellen. 1800 op 4dagen. Dan rijd je wel door een smak verschillende streken, provincies, hé...
Hoe ik dat aanpak, bij een doorreis-trip om ergens te geraken (is heel wat anders dan bij een 'ik ga op vakantie in streek X en rijd daar wat toerkes' en wil daar wat gaan bezoeken):
- Michelinkaart van Fr en Es openleggen op tafel. en de grote lijnen bepalen , op basis van streken die me interesseren en waar ik nog niet geweest ben.
- bepalen welke delen ik opoffer aan autostrades
- slaapplaatsen bepalen
- van de streek waar ik geen autostrade wil voor nemen, de banen selecteren.

Persoonlijk zou ik voor de eerste dag toch zo'n 1000 km proberen af te haspelen. dan heb je nadien 3 rustige toerdagen van een klein 300 km.

wat neem ik mee ?
als ik alleen met de GSA op stap ben : alles. :-) bagagemogelijkheden genoeg.
ook hier is mijns inziens je vraag heel ruim. ik neem bevoorbeeld altijd laptop en fototoestel(len) en statief mee. en dan is al een koffer gevuld. interesseert je dat niet, dan kan je veel meer andere dingen meenemen. Heb je hoegenaamd koffers aan je machine hangen ?
het simpele antwoord is natuurlijk: je motorpak, enkele paar handschoenen, sjaaltje, zonnebril en desnoods regenkledij, wat avondspullen, wat kledij in laagjes-principe voor als het koud zou worden en toiletgerief. en je bent vertrokken.
Voor motor : GPS. verder neem ik nauwelijks reserve-dingen mee. je gaat niet naar oorlogsgebied he :-)
Enkel de Eu verzekering eens nakijken voor als er iets onderweg zou gebeuren.

Ben je van in 't Leuvense ?
anders gaan we eens een koffieke drinken.

grts
Pieter
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door Charlemagne »

Hey Pieter, alvast bedankt voor de moeite die je in je antwoord steekt:
ik zal me baseren op jouw voorbereidend werk om wat meer info te geven.
Ludwig
P-man schreef:Nou Ludwig,

dat is geen simpele vraag ... enfin het is een heeeel simpele vraag, maar met een heel 'groot' antwoord.

Veel zal afhankelijk zijn van :
- In welke maand (kledij) ?

vertrek eind juli, terug half augustus. Denk eraan om m'n zomerpak mee te nemen en een waterdichte overall.

- Heb je een voorliefde voor grote verbindingswegen of minibaantje of zelfs stukken onverhard (type motor) ?

Het feit dat ik het op 4 dagen doe zal dat gemengd zijn, maar geen mini-mini baantjes en ook geen onverhard, hoewel de motor dat wel kan. (1200GS)

- waar gaat je voorkeur naar uit ? het rijden (: de banen) of het zicht (: de natuur)

Rijden in de natuur, is dat een optie? Ik hou er wel van mooie zichten te hebben, maar meestal gaan die ook gepaard met leuke wegen (bochten)

- heb je een getraind achterste ? Costa blanca is zo'n 1800 km denk ik...

Ik rij vrijwel dagelijks anderhalf uur, met af en toe een langere rit, een paar keer per jaar een meerdaagse rit. 1800km it is.

- is het de eerste keer dat je zo'n roadtrip opneemt ?
Indien ja, dan zou ik het niet volproppen met must-see dingen, maar voor de rij-ervaring op zich, te gaan. Gebruik een beetje de GPS om door de 'moeilijke' grote steden of industrieën te raken en 'leer' verder zowel als voorbereiding, als onderweg hoofdzakelijk de kaart te gebruiken (kleuren van landschap, kleuren van banen). teken wat grote lijnen uit, bepaal de streken waar je door wil rijden, schat de kilometers in en beetje bij beetje zal het eindtraject wel zichtbaar worden. en dan kan je vermoedelijk ook een veel gerichtere assistentie-vraag stellen. 1800 op 4dagen. Dan rijd je wel door een smak verschillende streken, provincies, hé...

Heb vorig jaar een driedaagse mini-mini baantjes trip gedaan en dat is me zeer bevallen (ruim 1000 km, 17 uur rijtijd - https://www.youtube.com/watch?v=JbU2KSQzXIA" onclick="window.open(this.href);return false; ). Ik rij gemengd op kaart en GPS. Ik voorzie een aantal grote punten uit te zetten, en wat 'secundaire' wegen. Eerste dag vroeg opstaan en kilometers bollen (tot ter hoogte van Limoges of Clermont-Ferrand schat ik). Voor de laatste overnachting heb ik een plaats in Zaragosa. Er tussen in kan ik tot de Pyreneeën, en dan van Pyreneeën tot Zaragosa. Dat moet me toe laten om op die dagen wat meer secundair te rijden. Ik zie het als een coolere manier om op m'n bestemming te geraken dan 2-en half uur vliegen. Voor de rest is alles ok.

Hoe ik dat aanpak, bij een doorreis-trip om ergens te geraken (is heel wat anders dan bij een 'ik ga op vakantie in streek X en rijd daar wat toerkes' en wil daar wat gaan bezoeken):
- Michelinkaart van Fr en Es openleggen op tafel. en de grote lijnen bepalen , op basis van streken die me interesseren en waar ik nog niet geweest ben.

Kaarten heb ik al liggen

- bepalen welke delen ik opoffer aan autostrades
- slaapplaatsen bepalen
- van de streek waar ik geen autostrade wil voor nemen, de banen selecteren.

Persoonlijk zou ik voor de eerste dag toch zo'n 1000 km proberen af te haspelen. dan heb je nadien 3 rustige toerdagen van een klein 300 km.

Lijkt me idd een goed idee.

wat neem ik mee ?
als ik alleen met de GSA op stap ben : alles. :-) bagagemogelijkheden genoeg.
ook hier is mijns inziens je vraag heel ruim. ik neem bevoorbeeld altijd laptop en fototoestel(len) en statief mee. en dan is al een koffer gevuld. interesseert je dat niet, dan kan je veel meer andere dingen meenemen. Heb je hoegenaamd koffers aan je machine hangen ?

Ik heb drie koffers, en een worst, dus er kan wel veel mee.
Ik ben fotograaf, dus dat interesseert me wel. Of ik mijn statief meeneem is niet zeker. Het is net even lang dan m'n koffers breed zijn (houten statief), en kan op de plaats van de passagier vastgebonden worden, misschien moet ik een kleiner statiefje kopen voor deze gelegenheid.


het simpele antwoord is natuurlijk: je motorpak, enkele paar handschoenen, sjaaltje, zonnebril en desnoods regenkledij, wat avondspullen, wat kledij in laagjes-principe voor als het koud zou worden en toiletgerief. en je bent vertrokken.
Voor motor : GPS. verder neem ik nauwelijks reserve-dingen mee. je gaat niet naar oorlogsgebied he :-)
Enkel de Eu verzekering eens nakijken voor als er iets onderweg zou gebeuren.

GPS ok, misschien nog een lijstje met moto-(bmw) dealers opsnorren.
Waar krijg je een goeie reisbijstandsverzekering/pechverhelping voor motoren?


Ben je van in 't Leuvense ?

Helaas ... ben van het Vlaams-Ardenner-Ronse

anders gaan we eens een koffieke drinken.

Kan altijd, bedankt

grts
Pieter
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door aantzeetje »

Ik zou zo snel mogelijk de eerste paar honderd km langs de autoweg doen. Te veel tijd verlies om van bebouwde kom naar bebouwde kom te rijden. Autostrade tot aan de Echangeur de Nespouls en vandaar de D920 naar het zuiden nemen. Hebben dit 10 jaar geleden eens gedaan en de eerste dag 1000 km afgeblazen (moesten het in 2 dagen doen, geen 4 :) ). De laatste jaren was het iets rustiger.
Blijf in Spanje van de grote N wegen af. Te veel vrachtverkeer op.
Heb in bijlage 2 tracks voor je bijgevoegd. Ze gaan beiden rond Parijs langs de Francilienne (niet echt nodig als je op een zondag ochtend vertrekt, dan kan je gewoon de ring van Parijs nemen en steeds Bordeaux volgen zo naar Orléans). De A20 is veel goedkoper dan de A71/75 naar Clermont Ferrand. Betaalden toendertijd 1€. Ok, je gaat wel niet over de befaamde brug van Milau rijden, maar als je pech hebt en het daar waait blijf je daar liever weg met de moto.
Het verschil tussen beide tracks is dat je in Spanje rond Valjunquera even de N-420 oprijdt. Zo kan je even stoppen aan de 0-meridiaan van Greenwich. Je zal zien dat er net voor Valderrobres een waypoint staat "kotelet". Daar sla je je pikkel scheef en stop je aan het slachthuis "les 3 reis". Niet op de parking links gaan staan, maar rechts de poort binnen rijden en voor het winkeltje stoppen direct achter het hekken links. Daar koop je je stukken rauwe hesp in voor de rest van je vakantie :) Zijn op vacuum getrokken blokjes van 1/2 kg denk ik. Spot goedkoop en voor bij den aperitief, jammie (heb er nog in den diepvries zitten).
Niet schrikken van de kleinere wegen in Spanje. Die liggen er beter bij dan onze beste wegen en je komt geen kat tegen.
Veel rijgenot.
Ronse to Alicante greenwich meridian + 3reis.zip
Ronse to Alicante.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door Charlemagne »

thanks,
leuke info.
hoeveel péage betaal je trouwens voor de moto?
Ik denk dat dat nu met de auto 0,10 €/km is in Frankrijk. volgens wat ik hier lees zou het niet overal hetzelfde zijn, of zijn er gewoon minder kilometers betalend over de A20?
Zijn de snelwegen in Spanje betalend?
Extra voorzorgen te nemen mocht het heel warm zijn? Of stoppen jullie gewoon wat vaker om te drinken.

grts
ludwig
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door aantzeetje »

Geen flauw idee hoeveel péage je nu betaald met de moto in Frankrijk?
In Spanje heb je de Auto Pista (AP) en de Auto Via (A). Voor de Auto Pista dien je te betalen, voor de Auto Via niet. Meestal zijn de Auto Via's aangepaste N-wegen die nu 2x2 rijstroken hebben en in sommige gevallen zelfs totaal nieuw aangelegd juist naast de AP. Meestal kan je daar toch goed op doorrijden maar de laatste jaren hebben ze veel ronde punten aangelegd. Die halen je gemiddelde snelheid dus naar beneden. Op de C-wegen echter is het zalig en snel rijden. De Cv en Lv-wegen zijn de kleinere bochten wegeltjes en persoonlijk verkies ik deze daar je meestal door prachtige landschappen rijdt met pittoreske dorpjes en toch met een behoorlijke snelheid kan rijden (als je durft doorrijden). Op die wegeltjes wel goed de snelheidsindicatie in het oog houden. Als er voor een bocht 40 of 30 staat zou ik niet sneller rijden want zelfs tegen die snelheid kan het soms al een hele heksentoer zijn om de bocht te nemen. Denk dat Spanje het enige land is waar ik met de tippen van men botten op de voetstepjes rij. Het eerste jaar dat we daar reden heb ik meermaals met men botten tegen de grond gezeten en een set banden versleten op 6500km. Bovenste loopvlak was als nieuw maar had geen flankenprofiel meer.
Typisch Spaans is ook een snelheidsmeting net voor je een dorp binnen rijdt. Rij je meer dan 50 dan slaat het licht op rood zodat je moet stoppen.
Als je BC gebruikt om routes te maken die je die week daar in de buurt gaat rijden dan ga je heel wat gestreepte baantjes zien met enkel "road of unpaved road" als indicatie. Ik raad je aan om ook een gedetailleerde kaart te gebruiken daar veel van die baantjes perfect geasfalteerd zijn en met google earth kan je altijd een kijkje gaan nemen hoe het er uit ziet.
Vergeet niet je bandenspanning elke 2 dagen te controleren. Je kan je niet voorstellen hoe snel die daar naar beneden gaat door het temperatuursverschil dag/nacht. Ook de staat van je banden (profieldiepte) moet goed zijn want de Spaanse asfalt is grof en eet graag rubber.
Door de droogte droogt je lichaam ook snel uit. Wij rijden daar ter plaatse gemiddeld zo rond de 300 km/dag en stoppen eens na de eerste +/- 180 km om een koffie te drinken en iets te eten. Water hebben we steeds bij (droogt je trouwens minder uit dan koffie). Stoppen doe je naar eigen kunnen en vermogen en is persoonlijk. Als het autoweg is stoppen we maar als we moeten tanken. Is toch geen zak aan en die neem je als het moet vooruit gaan. Gaat je achterwerk pijn doen, sta dan recht op de motor en rij zo zo lang mogelijk door. Je krijgt weer bloedcirculatie en je zadelpijn is weg. Als het warm weer is koelt het nog goed af ook lol.
Vizier van je helm doe je daar het best zo ver mogelijk dicht. Als er zo nen dubbeldekker tegen je helm te pletter vliegt is het net of er iemand met een hamer op je helm geslagen heeft. Krijg je die op je neus, of erger, in je oog dan kan ik je verzekeren dat het pijn doet.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door P-man »

voila se,
Antzeetje heeft al veel nuttigs overgebracht.

en verder :
dag 1 : BE - Clermont. Puik plan.
dag 4 : Zaragossa - einddoel. Prima plan.
dan heb je nog 2 dagen om wat kriskras tot aan Zaragossa te karren. Dagen zullen heel goed gevuld zijn. geeft zo'n +400km/dag. niet min...
voor de streek tss Clermont en Zaragossa wat te 'proeven', dacht ik je door te verwijzen naar een reisverslag van die contreien, maar misschien zijn de banen wat te klein, om 400km te kunnen overbruggen. alleszins : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 10&t=52801" onclick="window.open(this.href);return false;

Drinken neem ik ook altijd mee (water), zomerpak en regenoveral ook.
Stoppen doe ik veel te weinig als ik alleen op pad ben. Behalve voor foto's. Als er al één ding is wat ik ondertussen consequent probeer toe te passen, dan is het : als ik iets zie wat me interesseert, dan 'verplicht' ik mezelf om de moeite te nemen om te stoppen.
Vroeger was het a la 'zou ik nu stoppen, zou ik nu niet stoppen, zou ik nu toch stoppen, enz...' en vlam, ik was er voorbij.

als je zoveel km's moet maken, doe dan ook zeker de moeite om op voorhand te booken.
scheelt veel tijd. en dan kan je vlot doorrijden tot een later uur.

Maar eigenlijk, volgens mij, als je deze doorreistraject voor de boeg hebt,
dan ben je bijna verplicht om betrekkelijk verticaal de kaart door te steken. en word je traject bepaald door wat wegen-infrastructuur-gewijs beschikbaar is.
ik denk niet dat je veel zijwegen- of omwegenmarge zal hebben.

fijn vooruitzicht alleszins.

ciao
de P
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door DM »

A20 - gratis vanaf Vierzon tot net voorbij Brive-la-Gaillarde, zo'n 280 km
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Re: Ik rij naar Costa Blanca en neem mee ...

Bericht door Charlemagne »

interessante info hier ... :)
Plaats reactie