Motor valt uit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

BartDeJe
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2016, 21:52
Woonplaats: Gent

Motor valt uit

Bericht door BartDeJe »

Beste leden, ik ben ten einde raad. :bshelp:
Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een BMW R1150RT. Prachtige machine en de beste motor die ik al heb gehad.
Maar sinds kort valt deze gewoon uit TIJDENS HET RIJDEN. Dit is nu reeds een keer of 3 gebeurd. En de laatste keer viel mij op dat dit kwam toen ik afremde op de motor.
Het resultaat is steeds hetzelfde: motor valt uit, 2 lampjes in dashboard pinken even en de motor bolt gewoon uit.
Het rare is dat ik na het stilvallen wel telkens gewoon kan starten zonder probleem.
Ben, uiteraard, terug gegaan naar de garage. Deze hebben om te beginnen de batterij vervangen --> zonder resultaat !!
Motor werd uitgelezen --> niets gevonden !!
Ik begrijp dat de garage nu uiteraard met de handen in het haar zit omdat ze tijdens hun testrit niets opmerken.
De motor valt ook nog onder garantie, maar ja...
Heeft iemand enig idee?? Want opzoekwerk op het www bracht niets op, en is precies een onbekend probleem.
Hartelijke dank alvast.
JOANNES
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 okt 2006, 09:02
Woonplaats: REET (Rumst)
Locatie: REET

Re: Motor valt uit

Bericht door JOANNES »

Hallgevers die falen ?
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Motor valt uit

Bericht door Danny »

Bij een 1150 valt niet zoveel uit te lezen en deze storing is dan ook een ambetante...
Handen in het haar zal wel overdreven zijn, 't is gewoon een kwestie van eliminatie.

ergens allicht een draadbreuk of een gecorrodeerde stekker, kan vanalles zijn maar 't is zoeken en elimineren, kan ook je regelaar zijn die plots piekt en dan valt de stuurdoos gewoon uit... breuk aan contactslotschakelaar??
jeanlenomade
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 aug 2014, 19:12
Woonplaats: 9820

Re: Motor valt uit

Bericht door jeanlenomade »

Zelfde probleem gehad met gsa1150. Hallgevers, ... vervangen. Trial and error. Kijk de stuurdoos na. Als een aantal contacten gecorrodeerd zijn (gekend probleem), reinigen maar de kans is ook groot dat corrosie ondertussen in stuurdoos zit.uiteindelijk stuurdoos vervangen door 2de hands ex. Probleem opgelost.
Petrolhead without redemption
GSA 1200 LC Rallye - Honda XLS250 '78
dejos
Berichten: 259
Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
Woonplaats: Rillaar
Locatie: Rillaar (Aarschot)

Re: Motor valt uit

Bericht door dejos »

Stuurdoos van een 1150 twinspark heb ik nog liggen als dat het probleem zou zijn , maar als je garantie hebt zal de garage dit wel oplossen .
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Motor valt uit

Bericht door p@rick »

Mijn 1150RT durfde destijds ook al eens uitvallen.
Oorzaak was de kabelboom naar/van het kontaktslot die al eens 'gekneld'' zat als het stuurslot opstond. Een van de kabeltjes van de kabelboom was beschadigd.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Motor valt uit

Bericht door Danny »

als hij direct weer start dan zullen 't waarschijnlijk de hallsensoren niet zijn, die moeten eigenlijk eerst wat afkoelen, kenmerkend is een op en neer dansende toerenteller naald bij de start...

geoxydeerde contacten van een stuurdoos een vaak voorkomd probleem, in geen twintig jaar tegengekomen??
zelf ondervonden of ??
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Motor valt uit

Bericht door alfa »

BartDeJe schreef: Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een BMW R1150RT
Daar zit de indicatie!" sinds kort"
Iets dat de vorige eigenaar niet heeft kunnen oplossen en zijn slimme mechaniekers ook niet.
Alle contacten nakijken, iets dat warm word en elektrisch kan onderbreken(vb.gebroken bougie dop)
Is waarschijnlijk iets knullig maar moeilijk te vinden, maar gok op een gebroken bougiedop.
Trek ze er uit een voel of de stevigheid het zelfde is.(was zelfde probleem bij mijn vorige R1100S)
Of Vb. de vering van zijpikkel is te slap een bij afremmen van motor onderbreekt die contact en motor slaat af.
Beetje zoeken is een mooie bezigheid en leer je meer van uw motor.
Maar gok nog altijd op gebroken bougiedop.
BMW R1100R zonder KFR
BartDeJe
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2016, 21:52
Woonplaats: Gent

Re: Motor valt uit

Bericht door BartDeJe »

Beste alfa,
inderdaad...hij is ook al eens uitgevallen toen ik de zijpikkel naar beneden klapte.
Eveneens starte hij perfect erna, en heb dat probleem ook niet meer tegen gekomen.
Maar was 100% wel tijdens het neerklappen van de zijpikkel, EN terwijl ik uiteraard in neutraal lag.

Bedankt voor de vele reacties (wat een tof forum hier!!).
Ik hoop dan ook dat het de bougies zijn, want die zijn, denk ik...het minst kostelijk.
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Motor valt uit

Bericht door Droozy »

Dat gewoon terug starten, is dat zonder het contact terug af en aan te zetten? Zo nee, kan het aan het contactgedeelte zelf liggen.
R100RS/R100R Mystic
BartDeJe
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2016, 21:52
Woonplaats: Gent

Re: Motor valt uit

Bericht door BartDeJe »

Idd, hoef het contact NIET weer eerst uit/aan te te zetten om hem dan opnieuw te starten!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motor valt uit

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb nog nooit een stuurdoos moeten vervangen van een 1150. Wel al een paar keer een identiek probleem vastgesteld door breuk kabelboom links vh "balhoofd". Die tie wraps zitten gewoon te vast, bij draaien stuur maakt je kabelboom een knik net bij die tie wrap en na vele jaren geeft dat problemen.
knip die tie wraps los, start je moto en friemel wat met de kabelboom, als die slecht is zal hij uitvallen. Ook de bedrading in het contactslot, onder het witte plastic kapje durft al eens een problem geven.
Hallgevers zijn andere symptomen meestal, als het problem steeds frequenter voorvalt en je enkel na afkoeling kan herstarten of zelfs helemaal niet meer dan kan het wel de hallgevers zijn.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Motor valt uit

Bericht door DieterS »

Hoi, zou dit nu helemaal opgelost zijn?
ik heb hetzelfde voor (R1150R van 2002). Gisteren een rit van 180km gedaan en de eerste 120km gingen perfect. super goed rijden, geen haperingen, alles leuk. Na het eten 's middags nog een goeie 15km gereden en dan kwam de miserie. Begint met haperen en snokken als de gas een beetje gelost wordt, dan valt ie terug met grote haperingen. Ambriage dicht, motor valt uit. Het starten nadien gaat wel maar moeilijk (na 2-3 pogingen en met gas op). Dan komt hij al pruttelen op en bij veel gas en hoge toeren lukt het weer. Meerdere keren voorgevallen. Rond 16u weer een pauze van 20 minuten, heel vlotjes weggereden en na 10km weer van't zelfde. Na laatste probleem weer alles goed tot thuis. (heeft dus niet echt met warme of koude motor te maken).
Bij het beginnen te haperen is er wel wat zwarte rook, bij het nadien starten ook, anders nooit.
Bougies bekeken, lijken wat aan de droge kant maar toch vrij normaal, al zijn de uiteindes van de massa-elektrodes een beetje zwart.
't zijn nieuwe dus kan dat misschien verklaren dat de eerste 120km heel goed gingen?
Ik sukkel er reeds een tijdje mee en 't ging wat beter deze winter (viel hij niet stil onderweg, wel veel snokken), nu weer slechter, geen snokken maar als hij snokt, valt ie stil...
Ik vrees dat dit ook niet eenvoudig is. Tips om het zoekwerk te beginnen?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motor valt uit

Bericht door Dirk Pauwels »

kan idd een paar verschillende oorzaken hebben.
Heeft hij het ook als je aan het stuur draait of de kabel links vh balhoofd beweegt? Het dashbord valt niet uit tijdens het inhouden? Zie je de toerenteller naald uitslaan dan?

Indien niet:
Zou een defecte bobijn kunnen zijn. Single spark waarschijnlijk?
Je kan die uitmeten of uittesten door de vonk vd bougies te checken maar blijkbaar doet ze het soms wel goed, beetje vervelend dus ik zou ze vervangen bv door eentje van Beru, gelukkig makkelijk te vinden aan helft vd officiele prijs.....
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/12 ... lsrc=aw.ds
Als het iets anders is heb je meteen toch een nieuwe bobijn :mrgreen:

Vaak is het toch dingen vervangen en kijken of het opgelost is, zo deed ik het ook meestal, te beginnen bij het meest voor de hand liggend.

Kan ook stuurdoos zijn, motronic relais etc....
Benzine krijgt hij blijkbaar wel gezien de zwarte rook.
Welke bougies zitten er in?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Motor valt uit

Bericht door DieterS »

hi Dirk, thks!
4000km geleden heb ik de oude bougies vervangen door nieuwe iridium bougies. 2000km geleden is het probleem begonnen.
Toen is ook de bobine vervangen (is een single spark), samen met een klein onderhoud. Motor bleef te veel snokken naar mijn zin, met het bijna stilvallen tot gevolg en soms onaangenaam rijden (beetje voorbode van wat ik nu heb) Dan is de ralentie wat bijgeregeld. Naar mijn mening te veel en niet de juiste oplossing want je ziet de motor zijn toeren veranderen tussen 1000 en 1500 toeren. Alsof hij daar de juiste regeling niet vindt.
Beetje beu heb ik opnieuw die iridiums vervangen door nieuwe standaardbougies. Die zitten er nu 300km in. Enig verschil nu is dat als hij goed rijdt, rijdt hij echt wel goed, indien het begint te pruttelen valt hij snel stil. Vrees dat het nog slechter zal worden.
Opmerkelijk is wel dat de motor veel meer verbruikt met de nieuwe bobine. (tegelijkertijd is wel de uitlaat met katalysator vervangen door een Y) Dit misschien ter zijde...
Verder reeds goed gewikkeld en gedraaid aan het stuur terwijl hij draaide, dan gebeurt er niets. Ter vervollediging van de symptonen want dat doet me twijfelen aan een slecht contact: als hij terug start en zit wat te pruttelen rond 1000-1100 toeren, alsof hij naar adem hapt, en je geeft geen goeie trek aan de gas maar zachtjes, dan valt hij terug stil.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motor valt uit

Bericht door Dirk Pauwels »

TPS (of de bekabeling) kan ook stuk zijn. Die heeft een invloed onder de +/- 1500 tpm.
Uitmeten is ook hier weer lastig omdat hij het soms wel goed doet. Kabeltje zit onder linkse gasklephuis (te) vast met een tie rap, tie rapje losknippen en wat met de kabel spelen, mss heb je daar een kabelbreuk. Indien niet kan je de TPS vervangen door een 2dehandsje en fatsoenlijk afstellen rond de 375mv.
Daarna motronic resetten.

Lambda bekabeling stuk? Valt nogal eens voor als ze de lambda uit de uitlaat draaien (om over te zetten in het Y stuk) zonder de stekker los te maken. Zou niet denken dat een defecte lambda voor zo'n problemen (stilvallen etc...) kan zorgen maar bij uitlezen van de moto kan de lambda getest worden.
Sterke KFR (beetje hakerig rijden rond de 3000 tpm) kan ook van de lambda kabel komen die tegen de bougie kabel ligt rechts
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Motor valt uit

Bericht door DieterS »

opnieuw thks! Dat zijn al enige eleminatie opdrachtjes :roll:
Lambda ga ik het laatst bekijken want de problemen waren er ook met de originele uitlaat. De bekabeling in't algemeen neem ik wel ook onder de loep waar ik kan want die spanbandjes zijn verduiveld goed aangespannen...
rogierst123
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 feb 2010, 21:28
Woonplaats: evergem
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Motor valt uit

Bericht door rogierst123 »

zit er daar een krukassensor op?
heb dit al meegemaakt op wagens
(toerenteller begint rare kuren te maken en motor slaat af)
krukassensor vervangen en opgelost
defecte krukassensor geeft normaal geen foutcode
bmw r1200gs lc rallye(17)
bmw c650 sport(17)
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motor valt uit

Bericht door Dirk Pauwels »

Da's de halgever. Zit er wel op maar geeft andere symptomen. BV slecht draaien is er dan niet meer bij, hij valt gewoon stil....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Motor valt uit

Bericht door DieterS »

Idd, en de halgever vervangen om es te 'proberen' vind ik nogal kostelijk. Een deze avonden probeer ik het rijtje af te lopen en noteer ik de bevindingen. Thks!
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Motor valt uit

Bericht door Jo De Paepe »

hoeveel km heeft die motor ?
Is het benzinefilter al vervangen ?
Welke benzine tank je Euro 95 met bio-ethanol of super 98?

Onlangs in een oudje euro 95 gekapt en onder vonden dat in de carburatoren zwart bezinksel zat . Carbu' s kwamen vers uit de ultrasoon.
Bleek dat de leidingen aangetast werden door de 95 .
Op de jouwe zitten geen carbu's maar injectie , het zou kunnen dat de vuiligheid in het filter oplost en meekomt met de benzine en je pomp of injectoren verstopt.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Motor valt uit

Bericht door DieterS »

Altijd 98. De motor heeft iets meer dan 50000km. Onderhoud is 1000km geleden gedaan. Dan zou ik toch denken dat de filters vervangen of gekuisd geweest zijn. Ik pak het mee in de zoektocht.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motor valt uit

Bericht door Dirk Pauwels »

Benzine filter doen ze niet graag. Te lastig.... Moet normaal op 40k, blijft heel vaak zitten tot 80 of meer. Maar dan zou ik verwachten dat hij het altijd heeft.
Luchtfilter zal op 50k niet vervangen zijn, moet elke 20k normaal, dus op 40k, maar ook bij een vervuild luchtfilter zou je het altijd moeten hebben. De symptomen zijn er wel, slecht starten, zwart roken, inhouden, maar niet constant.
Ook bij vervuilde injectors ga je veel meer problemen hebben en geen 120km min of meer normaal kunnen rijden.
Wat niet wil zeggen dat wat Jo zegt niet kan, zeker met dienen E10 brol kan je oplossende rubber leidingen krijgen na verloop van tijd. Ook de coating van je tank kan loskomen, kan soms ook voor problemen zorgen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Motor valt uit

Bericht door DieterS »

Zijn dus niet de kabeltjes. Bij testen wilde hij zelfs heel slecht starten. Potverdikke, dat was lang geleden... :-x 2dhands motronic eens proberen. Moet hem niet betalen als het dat niet is...
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Motor valt uit

Bericht door tweecilinderke »

Kijk eens na of uw bougiekabels niet geschonden zijn!
Kunnen massa trekken , daarnaast lees ik dat je nog garantie hebt! Steek er uwe tijd niet in dan of ze gaan op den duur u nog de schuld geven. Breng die motor terug en laat de dealer het uitzoeken onder garantie, zij hebben de apparatuur en zouden de kennis moeten hebben.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie