R1200R - moeilijk in bochten
Moderator: GVN
R1200R - moeilijk in bochten
Dag,
gisteren flinke tour gemaakt met mijn nieuwe occasie,
qua motor geen enkel probleem,
maar als het aan de moto zo liggen zou hij het liefst rechtdoor rijden, nochtans is dit type gekend om zijn wendbaarheid,
als je een 8-turn wil maken moet je flink wat kracht gebruiken, dit zou soepeler moeten,
- voorband moet wel nog vervangen worden, hij is niet vierkant, enkel je voelt de rubber slijtage,
- als ik de voorrem induw en ik duw op het voorwiel, is er een kleine knik voelbaar, is dit nu vork, as, remklauwen, ... weet het niet ?
iemand ervaring mee ?
gisteren flinke tour gemaakt met mijn nieuwe occasie,
qua motor geen enkel probleem,
maar als het aan de moto zo liggen zou hij het liefst rechtdoor rijden, nochtans is dit type gekend om zijn wendbaarheid,
als je een 8-turn wil maken moet je flink wat kracht gebruiken, dit zou soepeler moeten,
- voorband moet wel nog vervangen worden, hij is niet vierkant, enkel je voelt de rubber slijtage,
- als ik de voorrem induw en ik duw op het voorwiel, is er een kleine knik voelbaar, is dit nu vork, as, remklauwen, ... weet het niet ?
iemand ervaring mee ?
Re: R1200R - moeilijk in bochten
Eens rijdend moet de R vanzelf bollen maar aan lage snelheden heeft hij de neiging plots naar binnen te vallen in de stuurrichting (vervelend) achtjes vallen dan ook een beetje tegen met deze motor... heb nog geen andere gereden.
bandendruk toch maar eens bekijken en staat voorband, niet driehoekig afgereden??
dat knikje zal uit de remmen komen en als 't daar vandaan komt dan hebben er wel meer dat probleem... bekijk eens als je de motor op de bok plaatst en iemand de rem toeknijpt of je de knik dan ook kan oproepen dmv aan 't wiel te wringen vooruit en achteruit...
bandendruk toch maar eens bekijken en staat voorband, niet driehoekig afgereden??
dat knikje zal uit de remmen komen en als 't daar vandaan komt dan hebben er wel meer dat probleem... bekijk eens als je de motor op de bok plaatst en iemand de rem toeknijpt of je de knik dan ook kan oproepen dmv aan 't wiel te wringen vooruit en achteruit...
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Ikzelf heb gisteren ook m'n eerste rit gemaakt met een R1200R die'k zonet gekocht heb.
Kan me enkel bij de rest aansluiten dat die moto moeiteloos hoort te sturen.
Had een vers setje banden laten monteren (MP4) en dat doet toch wel veel hoor, ook voor het vertrouwen.
Het tikje dat je beschrijft bij het (aan)remmen kan mss met een vervormde remschijf te maken hebben?
Heb ik bij m'n vorige moto (Duc Multi 1000) gehad wat resulteerde in een tikkend/schokkend gevoel bij remmen.
Eens laten nakijken zodat je snel genieten van deze superfiets
Ikzelf heb gisteren ook m'n eerste rit gemaakt met een R1200R die'k zonet gekocht heb.
Kan me enkel bij de rest aansluiten dat die moto moeiteloos hoort te sturen.
Had een vers setje banden laten monteren (MP4) en dat doet toch wel veel hoor, ook voor het vertrouwen.
Het tikje dat je beschrijft bij het (aan)remmen kan mss met een vervormde remschijf te maken hebben?
Heb ik bij m'n vorige moto (Duc Multi 1000) gehad wat resulteerde in een tikkend/schokkend gevoel bij remmen.
Eens laten nakijken zodat je snel genieten van deze superfiets

-
Zet hem eens op de middenbok, met voorwiel van de grond en draai eens lichtjes van links naar rechts. Dit moet soepel gaan anders is je balhoofdlager naar de klxxxx
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets

http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
ik zou beginnen met bandenspanning en toestand van de band.
Met welke motor maak je de vergelijking?
Gebruik je een goede techniek voor bochten? ( stuur vooruitduwen aan de kant dat je moet indraaien )
...
Gebruik je een goede techniek voor bochten? ( stuur vooruitduwen aan de kant dat je moet indraaien )
...
-
@ Frin
Zal aan het manneke liggen , maar hier een nuttige tip .
http://www.vrom-rijopleidingen.be/oplei ... il/bochten" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft bij mij toch een geweldige verbetering aangebracht.
Zal aan het manneke liggen , maar hier een nuttige tip .
http://www.vrom-rijopleidingen.be/oplei ... il/bochten" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft bij mij toch een geweldige verbetering aangebracht.
BMW R1100R zonder KFR
-
Van moeilijk sturen niets van ondervonden op de 1200R die ik een jaartje gehad heb. Bij mij ging er wel nogal vlot lucht uit de banden, ook al was er aan de banden of ventiel geen lek. Ik vermoed iets met de aansluiting van de bandhiel op de velg of zo... Dus zeker bandenspanning nakijken, bv 2.3 voor en 2.6 achter moet zeker vlot sturen. slijtage voor en/of achter heeft er ook een invloed op, zeker als er veel autostrade gedaan is of met lage bandenspanning gereden is, dan krijg je een kantje op het loopvlak waar je bij bepaalde hellingshoek over moet en die knik voel je. (ook op je achterwiel)
Dus bandenspanning checken en nieuwe banden steken.
De knik bij het remmen is vrijwel zeker de remblokken die je hoort. Even uittesten op de middenbok. en je kan ook onderaan je vork beet pakken en naar voor en achter proberen bewegen, mag geen speling op zitten. Indien er wel speling op zit moet je het kogelgewricht opde driehoek en/of het lager in de kroonplaat bekijken. Een echt balhoofd heeft zo'n boxer niet, maar het lager kan wel kapot.
Dus bandenspanning checken en nieuwe banden steken.
De knik bij het remmen is vrijwel zeker de remblokken die je hoort. Even uittesten op de middenbok. en je kan ook onderaan je vork beet pakken en naar voor en achter proberen bewegen, mag geen speling op zitten. Indien er wel speling op zit moet je het kogelgewricht opde driehoek en/of het lager in de kroonplaat bekijken. Een echt balhoofd heeft zo'n boxer niet, maar het lager kan wel kapot.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
pan european 1.3Nick schreef:ik zou beginnen met bandenspanning en toestand van de band.
...
techniek moet wel lukken denk ik

De knik die voel zijn gewoon de zwevende schijven.
Dan moet het aan de band liggen, niet vierkant maar toch een beetje.
De achterband heeft nog heel veel profiel, maar als je van voor naar achter over de band gaat voel je rubberranden.
-
Ik heb test gereden met een andere R1200R en heb nu zelf ook enige tijd eentje.
Het tikkend geluid heb ik ook dit enkel als ik stapvoets de motor vooruit of achteruit duw en dan rem.
Ik vermoed dat dit de schijven of remklauwen zijn. Deze zijn zwevend en kunnen dus dit geluid echt wel maken.
Voor de rest stuurt hij beeldig op 2.5 voor en 2.9 achter op Z8.
Het tikkend geluid heb ik ook dit enkel als ik stapvoets de motor vooruit of achteruit duw en dan rem.
Ik vermoed dat dit de schijven of remklauwen zijn. Deze zijn zwevend en kunnen dus dit geluid echt wel maken.
Voor de rest stuurt hij beeldig op 2.5 voor en 2.9 achter op Z8.
BMW R1200R - 2015 - Honda CBR 600 F2 - 1994