K100RS - ratelen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

K100RS - ratelen

Bericht door toine »

hello, vraagje;


als ik vetrek in 1ste hoor ik een ratelend geluid komend uit het motorblok. dit duurt maar heel eventjes


dit geluid hoor ik ook als ik vb traag rij in een hoge versnelling en dan gas geef.

is dit de primaire overbrenging die ik hoor/ de ketting??

kan dit kwaad??

graag raad
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
DREE
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Vlaardingen NL

Bericht door DREE »

Hoi Toine

Ik denk niet dat het de primaire overbrenging is dit kwam alleen bij oudere K's voor zover ik weet. Het kan de nokkenasketting zijn hierop zit een hydraulische kettingspanner deze kan de oorzaak zijn en de kunststofkettinggeleider welke om de 60,000 Km vervangen moet worden is een mogelijkheid. Verder gebruik olie in de viscositeit van 20W50 (gebruikt de vriendelijke ook)
b.v. Valvoline all-climate in de auto onderdelenzaak te koop a € 12,50 per 5liter.
Dree
K100 RS 1988
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

DREE schreef: de kunststofkettinggeleider welke om de 60,000 Km vervangen moet worden
Dit onderdeel heet in de BMW-ETK de >klemband< (Spannschienenbelag). ETK nr. 11 31 1 460 814
Het kost minder dan 2 €.

Volgens een officieel fabrieksvoorschrift zou inderdaad enkel dit onderdeel elke 60.000 km uit voorzorg vervangen dienen te worden.
Mijn dealer, die veel politiemotoren in onderhoud heeft, vervangt het alleen wanneer het ratelen sterk is toegenomen.
Die opvatting wordt door velen gedeeld.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

dus dat ratelen kan geen kwaad als het niet te ernstig is?
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de kettinggeleider verslijt nauwelijks, zeker niet op de voorziene km's die BMW voorschrijft, reken maar op een precies "gebruikte"geleider om de 150.000km dat lijkt er beter op...kost trouwens maar een Euro of 2 :lol:
wouteRT
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2004, 15:10
Locatie: Gouda - Nederland

Bericht door wouteRT »

Kan zeker de ketting zijn, maar kan ook speling in de cardan zijn, alsook de tussenas die speling begint te krijgen. Begin bij nokkenas en cardanas. Zorg dat het klapperen verminderd, want dit geeft weldegelijk schade!!(overmatige slijtage). Spreek uit ervaring.
s6
wouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
Plaats reactie