GS 1150 Adv : nog wat vragen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

TravelToy
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2006, 11:15
Contacteer:

GS 1150 Adv : nog wat vragen

Bericht door TravelToy »

Geachte G. Essers,

Ik sta op het punt een GS 1150 Adventure te kopen (bouwjaar 1/8/2002 en 10.000 km op de teller)

Ik heb nog enkele vragen over dit type motor en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

1° De grote tank spreekt me wel aan, maar als blijkt dat die toch niet zo handig is, kan deze dan (zonder al teveel aanpassingen) vervangen worden door een tank van een gewone GS ?

2° Kan het zadel van de Adventure (zonder al teveel aanpassingen) vervangen worden door een 2-delig zadel van de gewone GS ?

3° Zijn er typische zwakten aan dit model (van dit bepaalde bouwjaar) en zijn er punten waar ik zeker op moet letten ?

Met dank voor uw reacties,
TravelToy.
Ronny GS
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:10
Locatie: Merelbeke

grote tank GS adventure

Bericht door Ronny GS »

voor zover ik weet kon je de Adventure ook kopen met de gewone 22 liter tank van de GS dus zal hij wel passen. Ben in elk geval bereid met jou te ruilen om de 32 litertank over te nemen voor mijn gewone GS-tank. Heb zelf ook een GS van 2002.
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Re: GS 1150 Adv : nog wat vragen

Bericht door FreekC »

TravelToy schreef:De grote tank spreekt me wel aan, maar als blijkt dat die toch niet zo handig is
Wat zou daar niet handig aan zijn???

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Wat zou daar niet handig aan zijn???
:wink: 8) :lol:
TravelToy
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2006, 11:15
Contacteer:

Bericht door TravelToy »

@ FreekC : daar ik nog geen rij-ervaring met de Adventure heb kan ik daar nog niet op antwoorden, maar ... Misschien het hogere gewicht/zwaartepunt ? Misschien het over-en-weer 'klotsen' van de brandstof bij een half-volle tank (indien slecht ge-engineerd) ? Misschien een oncomfortabelere zithouding omdat de benen te wijd open moeten ?

In alle geval, ik ga kortelings een afspraak maken voor een testrit en als die me bevalt koop ik hem. Als dan achteraf blijkt dat die grote tank toch een groter nadeel dan voordeel is, kan ik ze nog vervangen door een kleinere.

Groeten,
TravelToy
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

:lol: Nou, ik rij zelf met een 1100 met 30 ltr tank en dat is heeeeeel handig :lol:
Gewicht merk je niet als je rijdt, klotsen doet het alleen als je omvalt en dat moet je niet doen.
Op één tank tussen 500 en 600 km rijden is dat niet handig?
"(indien slecht ge-engineerd)" we praten hier over een BMW...toch?
Mocht je om de één of andere reden van je grote tank af willen dan zal dat zeker geen probleem zijn hier. :mrgreen: :mrgreen:

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Trikke
Berichten: 211
Lid geworden op: 07 nov 2005, 11:03
Woonplaats: Halle

Grote tank?

Bericht door Trikke »

TravelToy schreef:@ FreekC : daar ik nog geen rij-ervaring met de Adventure heb kan ik daar nog niet op antwoorden, maar ... Misschien het hogere gewicht/zwaartepunt ? Misschien het over-en-weer 'klotsen' van de brandstof bij een half-volle tank (indien slecht ge-engineerd) ? Misschien een oncomfortabelere zithouding omdat de benen te wijd open moeten ?

In alle geval, ik ga kortelings een afspraak maken voor een testrit en als die me bevalt koop ik hem. Als dan achteraf blijkt dat die grote tank toch een groter nadeel dan voordeel is, kan ik ze nog vervangen door een kleinere.

Groeten,
TravelToy
Ik heb nog geen nadelen ondervonden van die grote tank (Sorry Ronny GS).
Ik betwijfel of hij breder is ter hoogte van de knieën. Voorste deel wel.
Het geeft de knieën ietwat meer bescherming tegen regen en wind.

Trikke
Gorky-GSA
Berichten: 205
Lid geworden op: 29 dec 2004, 19:09
Woonplaats: WICHELEN
Locatie: WICHELEN R1200RT
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

ik heb ook een een 1100 8) en de adventuretank is binnen om te spuiten :D dus een dezer dagen kan ik ook 600km bollen :lol: :lol:


Ik vind het raar dat ge van een adventure een gewonen GS wil maken :roll: :? ,ik doe juist het omgekeerde. :wink: :wink:
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1200R classic
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Slecht Engineered? Als er iets is bij BMW waar ik van overtuigd ben is dat het allemaal erg goed in mekaar steekt en doordacht is!!!
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Xavier schreef:Slecht Engineered? Als er iets is bij BMW waar ik van overtuigd ben is dat het allemaal erg goed in mekaar steekt en doordacht is!!!
Heb je al eens kleppen zelf gesteld of zelfs maar gecontroleerd? Moet je maar eens proberen het rubber dopje waarachter het vliegwiel zit terug te plaatsen voor de grap, daar is nu eens slecht over nagedacht....
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

J-P schreef:
Xavier schreef:Slecht Engineered? Als er iets is bij BMW waar ik van overtuigd ben is dat het allemaal erg goed in mekaar steekt en doordacht is!!!
Heb je al eens kleppen zelf gesteld of zelfs maar gecontroleerd? Moet je maar eens proberen het rubber dopje waarachter het vliegwiel zit terug te plaatsen voor de grap, daar is nu eens slecht over nagedacht....
Als dat nu het enige is........... :mrgreen: :mrgreen:

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wel als je elke 2 maanden je kleppen moet stellen he :twisted:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

:lol: :lol: ja,ja, maar dat dopje hoeft er niet per sé uit om kleppen te stellen :mrgreen: :mrgreen:
Het is maar net hoe handig je bent :wink: :wink:

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

benen wijd open, rubberen dopjes allemaal geen reden om geen adventure te nemen...

heb een 41 liter tank en die is even smal op kniehoogte dan een originele dus ... what's the pr....
't ruberen dopje zit er ook zo weer in,schroevendraaier met een likje vet aan en 't duurt exact 10 seconden... trouwens de BMW redenering is dat dit moet uitgevoerd worden door een ervaren, geschoolde BMW mekanier en niet door klojo's als wij :wink:
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Het probleem is dat al die tijd die een geschoolde mechanieker bezig is met dat rubber dopje bij de leken wel op de factuur komt :wink:

Maar inderdaad, het is geen reden om geen adv. tank te nemen.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

Ok, maar....wat zou nu een reden zijn om GEEN adv-tank te nemen???

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de prijs misschien... doch als ie er op zit ben je er zo van verlost (ruilen verkopen...
't gewicht misschien...voor sommige telt elke kilo
't uitzicht misschien...slank is mode
deprimerende tankbeurten... hoge rekeningen :wink:

zijn er nog...?
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik kan het me niet voorstellen...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

20-22l is ruim voldoende voor ons westerlingen, als je nu van plan bent om de wereld rond te reizen, ja dan zou ik ook een grote tank steken, al was het maar om een veilig gevoel te hebben. Maar in europa, zelfs afrika, heb ik nog nooit de behoefte gehad aan een grotere tank. Bij een ADV zou ik ze natuurlijk laten zitten, je hebt er tenslotte een meerprijs voor betaald. En 32l is een mooi compromis, niet te zwaar, niet te groot, en toch 500km kunnen doen. (je moet dan wel een houten kont hebben, langer dan 350km aan 1 stuk hou ik het niet vol op dat klote zadel...)
Bijkomend nadeel van een grote tank is, als je in gezelschap bent van moto's die vroeger moeten tanken, dat je al eens durft overslagen en dan wel eens zelf zonder komt te staan :oops:
Waar ik me als nieuwe adv rijder meer zorgen om zou maken is de zithoogte, behoorlijk hoog, zelfs voor mijn 1.8m. Effe snel een voetje zetten kan al eens een benauwd moment opleveren. Voor de rest is de ADV op alle punten m.i. beter dan de gewone 1150, dus als de prijs ok is, doen!
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Westerlingen?

ik vind mijn 41 liter veel beter sturen, krijg veel meer feedback van 't voorwiel en dat merk ik duidelijk als ik eens op een standaard stap...
dat je er langer kan mee rijden vind ik mee genomen + vind ik het mooier, mijn oog wil ook wat :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

J-P schreef:
Xavier schreef:Slecht Engineered? Als er iets is bij BMW waar ik van overtuigd ben is dat het allemaal erg goed in mekaar steekt en doordacht is!!!
Heb je al eens kleppen zelf gesteld of zelfs maar gecontroleerd? Moet je maar eens proberen het rubber dopje waarachter het vliegwiel zit terug te plaatsen voor de grap, daar is nu eens slecht over nagedacht....
Kon idd beter, dopje met een uitsteeksel of zo had beter geweest. Toch ben ik geen geschoold meccano en heb ik geen problemen met dat dopje.
Misschien heb je gewoon te dikke vingers :lol:
Er zijn bovendien nog andere manieren om bdp vast te stellen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

<offtopic>

Simpelweg een inbusdopje met schroefdraad was ook al mooi geweest. Ik heb inderdaad dikke vingers, dat krijg je met posttraumatische dystrofie. Sterker nog, ik kan maar 2 vingers van de rechterhand bewegen. Dat levert me bij andere motoren geen beletsel op trouwens, alleen bij dit rubber dopje.... maar goed<offtopic>

Overigens, 41 liter is voor ons westerlingen ook een prima idee als je geen belg bent en dus geen bancontact hebt en je gaat een lange toer doen op zondag in Belgie....
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
TravelToy
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2006, 11:15
Contacteer:

Bericht door TravelToy »

Allen, alvast bedankt voor de info.

Het "klote-zadel", is dat eventueel te vervangen door een 2-delig zadel van een gewone GS ?

Groeten,
TravelToy.
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Volgens mij moet je dat ook aantal andere zaken aanpassen, vraag dat best eens op het nederlandse GS forum, daar zijn een aantal ervaringsdeskundigen...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

TravelToy schreef:Allen, alvast bedankt voor de info.

Het "klote-zadel", is dat eventueel te vervangen door een 2-delig zadel van een gewone GS ?

Groeten,
TravelToy.
Probeer dat zadel eerst maar eens, er zijn hele volkstammen die er met
veel plezier op rijden.
Is het echt niks dan is er maar één zadel...Corbin...


Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Plaats reactie