Stilvallen motor

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

Vandaag eerste ritje van het jaar gedaan (nogal laat maar ben een tijd out tgv sport-blessure), de eerste 40 km gaan perfect tot ik stilsta in neutraal voor het rode licht en de fiets ineens stilvalt....tiens...opnieuw gestart een gaan bij het op groen springen...enkele km's verder ben ik in versnelling aan het uitbollen voor weer een rood licht en valt ie weer stil...tiens...terug aan de praat en ik merk dat de motor raar begint te doen, ttz als ik het gas los onregelmatig draaien, stotteren als het ware...zoek verderop een veilige stopplaats en valt stil...meerdere keren starten en de naald van de toerenteller maakt gekke bokkesprongen en kan hem niet aan de praat houden...visuele check van de motor, geen lekken oid te zien.

In totaal nog een 7-tal keer geprobeerd te starten maar hélaas...Bmw-assistence gebeld en een half uur later stond touring daar...legt het in het kort uit aan de depanneur waarop deze laatste mij vraagt de motor eens te starten...doet die natuurlijk niets van voorgaande en draait dus normaal...de man vraagt me effe een stuk te rijden en dat lukt...vroeg me hoe oud de benzine was...van vorig jaar dus, 95octaan van bij Q8...hij denkt dat het aan de benzine ligt...heeft me aangeraden direct verse te gaan tanken 98 octaan en wat goed door te vlammen...wat ik gedaan heb....

Mijn vraag, is dit een plausibele reden ? (te oude benzine), de fiets is zeer recent binnengeweest bij de dealer voor de flens-recall en ze hebben ineens ook een recall gedaan op de brandstofpomp. (R1200RT van 2007)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Stilvallen motor

Bericht door aantzeetje »

Verschijnselen die jij beschrijft paar jaar gelden voor gehad in Frankrijk. Al hortend en stotterend naar BMW in Clermont Ferrand - beemer aan puter gehangen, niks gevonden. Slechte benzine getankt. Benzine daar afgetapt en nieuwe der in en liep weer als een zonnetje.

Dus ja motor wegzetten voor de winter, dan is het eerste wat je doet de tank vullen. Bij mij gaat hij steeds op stal met minder dan 1/3 in de tank maar wel boven reserve om geen uitdroging van de benzinemeter te krijgen (in den goeie ouwe tijd van de metalen benzinetanken was die steeds vol met nog eens een stabilisator erbij gekapt ook. Vol om condensatie te vermijden). Staat wel binnen en verwarmd. Naar het dichtsbijzijnde tankstation en daar verse 98 octaan erbij (ik tank steeds 98). Nog nooit problemen gehad.

Zelfde verschijnsel maar dan bij een maat echt in het hol van Pluto in Frankrijk. Bij hem was het de ringantenne (is ooit eens een recall voor geweest voor 2005 modellen) van de sleutel. Dag om zeep en 12 uur later waren we weer thuis.

Kijk even welke recalls de jouwe moest hebben of gehad hebben.
http://www.bmw-motorrad.be/be/nl/servic ... check.html
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Stilvallen motor

Bericht door tweecilinderke »

Aspen 4 inkappen voor de winter en een toerke mee doen voor hij op stal gaat , nooit geen problemen :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stilvallen motor

Bericht door Dirk Pauwels »

Als hij het met verse benzine niet heeft heb je de oorzaak gevonden. Als hij het nog heeft lijkt het toch op water in de benzine (raak je heel moeilijk kwijt door vers te tanken; moet je voor spoelen) of een probleem met de benzine pomp.
Loodvrij bewaard slecht, maarik heb ook moto's gehad waar maar een paar keer per jaar mee werd gereden (te veel moto's - te weinig tijd) en die hadden geen problemen. Van loodvrij is ook bekend dat het sproeiers en kanaaltjes in carbs kan verstoppen, maar bij een injectie systeem kan dat bijna niet.
Als je het blijft hebben tank eraf en goed spoelen, eventueel kent fuelguard erin en met een liter of 10 benz eens stevig toerke doen. In het slechtste geval pomp eruit (filter is niet apart verkrijgbaar) en nieuwe (2dehands) erin.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

Bedankt voor de feedback.
Ik stal de fiets al jaren zo, dus voor zijn winterslaap de tank volledig vol...is de eerste keer dat ik dit ervaar.
Ik ga "m morgen nogmaals testen...wel raar dat ie 't pas na 40km deed...ik hou jullie op de hoogte.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Stilvallen motor

Bericht door willy »

Alhoewel de kwalitiet van de benzine als eerste verdachte wordt aangeduid zou het me niet verbazen als zou
blijken dat het iets anders is, hetgeen Dirk ook oppert. Zoals de benzinepompregelaar die af en toe flipt bijvoorbeeld.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

Benzinepomp werd vervangen (recall fabriek)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Stilvallen motor

Bericht door Harald »

Blijf gewoon door rijden tijdens de winter.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Stilvallen motor

Bericht door Pol »

Senseozuiper schreef:Benzinepomp werd vervangen (recall fabriek)
Let op ,pomp en electronische regelaar zijn twee afzonderlijke onderdelen die weliswaar op elkaar afgestemd zijn.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Stilvallen motor

Bericht door Danny »

Pomp en regelaar zijn niks op mekaar afgestemd, de pompsturing zorgt gewoon voor meer debiet of een hoger pomptoerental...

de pomp zelf kan niks, weet niks, de sturing stuurt op commando of vraag stuurdoos.

Oude benzine is een vaak voorkomende ergernis bij de steeds armer afgestelde boxer, voor 99 ten honderd ben je er van verlost nu, verse naft erin en rijden.

eventueel effe een fuel injectiecleaner toevoegen.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Stilvallen motor

Bericht door willy »

Juist, daarom gaf ik ook als voorbeeld de regelaar en niet de pomp.
Die regelaars falen, 't is (of was, er zijn verschillende generaties van)een gekend "fenomeen", vandaar.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Stilvallen motor

Bericht door Pol »

Danny schreef:Pomp en regelaar zijn niks op mekaar afgestemd, de pompsturing zorgt gewoon voor meer debiet of een hoger pomptoerental...

de pomp zelf kan niks, weet niks, de sturing stuurt op commando of vraag stuurdoos.

Oude benzine is een vaak voorkomende ergernis bij de steeds armer afgestelde boxer, voor 99 ten honderd ben je er van verlost nu, verse naft erin en rijden.

eventueel effe een fuel injectiecleaner toevoegen.
Dat ding werkt daar idd ergens tussen de +/-6. Volt en de 12/13 Volt naargelang de vraag.
Ik bedoel dat ze fysiek op elkaar afgestemd zijn.
Bij mij werd de pomp ook vervangen en niet de sturing.
Die sturingen gaan meestal stuk doordat ze vol smurrie zitten en niet meer afgekoeld raken.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

Heb er net een goede 250km mee gebold zonder een enkel probleem...toerentaller heeft geen bokkesprongen meer gemaakt...het lijkt er dus idd op dat het aan de benzine lag.

Fingers crossed en bedankt voor het meedenken.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Stilvallen motor

Bericht door edargpu »

tweecilinderke schreef:Aspen 4 inkappen voor de winter en een toerke mee doen voor hij op stal gaat , nooit geen problemen :wink:
Is dat zo :shock: ?
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Stilvallen motor

Bericht door Droozy »

Jaja, dat is zo.
Alle benzinemotoren die meer dan 3 maand niet draaien hebben problemen met de recente soorten benzine (tot 8% ethanol, in 2017 zelfs tot 8,5), is dit nu een grasmaaier of iets anders.
Aspen 2 voor tweetakt en Aspen 4 voor viertakt vóór de langdurige stilstand gebruiken en idd geen problemen :wink:
R100RS/R100R Mystic
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Stilvallen motor

Bericht door tweecilinderke »

tweecilinderke schreef:
Aspen 4 inkappen voor de winter en een toerke mee doen voor hij op stal gaat , nooit geen problemen :wink:
Is dat zo :shock: ?
K'zou het anders ie zeggen he :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Stilvallen motor

Bericht door Relax »

Nee zulle...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

Kwestie van feedback te geven na jullie tips en ter lering, probleem is dus volledig van de baan.

Lag dus aan de mindere kwalitieit van de benzine na een iets te lange winterstop...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Stilvallen motor

Bericht door toeternietoe »

Ik begrijp deze problemen toch niet. Mijn GS (LC) staat in de winter ook op stal, net zoals mijn vorige moto (honda) en mijn grasmachine. Er staat hier ook een Ford Fiesta die zo weinig km doet dat er soms wel 4 maand tussen de tankbeurten ligt. En toch heb ik nog nooit de problemen gehad die jullie beschrijven. Benzine verouderd na een winterstop? :roll: Mij lijkt dat eerder een stadslegende. :bs:
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Stilvallen motor

Bericht door tweecilinderke »

Ik begrijp deze problemen toch niet. Mijn GS (LC) staat in de winter ook op stal, net zoals mijn vorige moto (honda) en mijn grasmachine. Er staat hier ook een Ford Fiesta die zo weinig km doet dat er soms wel 4 maand tussen de tankbeurten ligt. En toch heb ik nog nooit de problemen gehad die jullie beschrijven. Benzine verouderd na een winterstop? :roll: Mij lijkt dat eerder een stadslegende. :bs:
Dan mag jij in het voorjaar van 2017 eens bij mij een week komen werken, ik zit in de tuinmachinesector.
Wekelijkse kost bij ons na de winter :wink: toestellen die opgestart worden met verouderde benzine en falen .
Moet wel toegeven dat bij oudere machines het minder voorkomt , te wijten aan de emisienormen van in die tijd, deze zijn nu veel strenger en de motoren zijn veel gevoeliger!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Stilvallen motor

Bericht door Droozy »

Ge kunt het zelfs zien en ruiken (als ze slecht is geworden) :lol:
R100RS/R100R Mystic
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

toeternietoe schreef:Ik begrijp deze problemen toch niet. Mijn GS (LC) staat in de winter ook op stal, net zoals mijn vorige moto (honda) en mijn grasmachine. Er staat hier ook een Ford Fiesta die zo weinig km doet dat er soms wel 4 maand tussen de tankbeurten ligt. En toch heb ik nog nooit de problemen gehad die jullie beschrijven. Benzine verouderd na een winterstop? :roll: Mij lijkt dat eerder een stadslegende. :bs:
Vandaar mijn twijfel toen ik met het probleem werd geconfronteerd en dit als mogelijke reden werd opgegeven (leek me iets té makkelijk als uitleg)...en bovendien staat de motor bij mij jaarlijks redelijk lang in "winterstallingsmodus"...en al die jaren voordien géén enkel probleem gehad.

Ik tank steeds "A-merk" benzine -ook al is dat geen garantie als ik zie welke vrachtwagens in de buurt van mijn werk zich komen bevoorraden voor distributie, dat zijn dus alle merken door elkaar (...) -, de motor is nog steeds dezelfde...ik kan dus enkel concluderen dat ik ofwel een slechte batch heb getankt (lijkt me onwaarschijnlijk omdat hierop strenge kwaliteitscontrole gebeurt) of dat mijn RT-motormanagement het moeilijk heeft met de veranderde samenstelling van de benzine de dag van vandaag (dit laatste in het kader van milieu-zaken)...jouw GS-LC is reeds EURO-4 (indien gefabriceerd vanaf 1-1-2016) met dito motormanagement icm huidige benzines en zal hier aldus minder last van hebben.

Zie bv dit artikel : http://www.standaard.be/cnt/2o203u24" onclick="window.open(this.href);return false;
Total is de eerste motorbrandstofverkoper in ons land die overgeschakeld is op biobenzine. Dat gebeurde overigens al in juli. Voor wie tankt in de stations van de Franse oliemaatschappij verandert er nu niets meer.
De huidige benzineauto's rijden probleemloos op biobenzine en de automobilist moet ook geen meerprijs betalen. Biobenzine is een mengsel van 93procent klassieke benzine en 7procent ethanol, die gewonnen wordt uit graan. Total is niet van plan om aan de pomp te afficheren dat er biobenzine uit de pomp komt. Bij biodiesel is dat wel het geval.
De Belgische overheid introduceerde bijna twee jaar geleden een fiscale korting voor de brandstofverkopers die hun producten vermengen met biobrandstoffen. Het streefdoel was om de CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark te reduceren. De biobrandstoffen zijn in België geen succes.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Stilvallen motor

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik krijg regelmatig oudere motoren binnen met water in de benzine. Meestal de dichting vd benzine dop die defect is of ooit een stuk is uitgeknipt omdat ze die na een onderhoud of zo niet meer terug op zijn plaats kregen. Over het algemeen kunnen de oudere 4v's vrij goed tegen oudere benzine, maar je merkt meestal wel dat het rendement minder is. (hogr verbruik zelfs na een paar tankbeurten)
Benzine + water hebben ze niet graag.... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Stilvallen motor

Bericht door Droozy »

Ik ben werkzaam bij en ex-dochter van Total, wij produceren biodiesel (en niet enkel van zuiver koolzaad!).
Ge wilt niet weten wat er allemaal de revue passeert (de specs worden altijd "gehaald").
De maatschappijen krijgen voordelen qua taksen bij toevoeging van "bio", voor benzine is dit min 7% bij biodiesel 5%.
Maar als ze goedkoper af zijn met de "biotoevoeging" drijven ze dit voor benzine op tot 8 zelfs nu 8,5%, voor diesel kan het nog hoger zijn.
Die bijmenging wordt nooit geafficheerd, ook voor diesel niet, en ze durven nogal wat!
R100RS/R100R Mystic
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Stilvallen motor

Bericht door toeternietoe »

tweecilinderke schreef:
Ik begrijp deze problemen toch niet. Mijn GS (LC) staat in de winter ook op stal, net zoals mijn vorige moto (honda) en mijn grasmachine. Er staat hier ook een Ford Fiesta die zo weinig km doet dat er soms wel 4 maand tussen de tankbeurten ligt. En toch heb ik nog nooit de problemen gehad die jullie beschrijven. Benzine verouderd na een winterstop? :roll: Mij lijkt dat eerder een stadslegende. :bs:
Dan mag jij in het voorjaar van 2017 eens bij mij een week komen werken, ik zit in de tuinmachinesector.
Wekelijkse kost bij ons na de winter :wink: toestellen die opgestart worden met verouderde benzine en falen .
Moet wel toegeven dat bij oudere machines het minder voorkomt , te wijten aan de emisienormen van in die tijd, deze zijn nu veel strenger en de motoren zijn veel gevoeliger!
Na de winterstop sukkelen inderdaad nogal wat mensen met hun grasmaaier (of andere tuinmachines). Als je werkzaam bent in de tuinmachinesector zal je ongetwijfeld wel al gezien hebben dat heel wat mensen hun machines zeer slecht onderhouden. Vooral maaiers worden na de laatste maaibeurt vuil en smerig weggezet. Bij het begin van de zomer weigert dat ding dan natuurlijk aan de slag te gaan, wegens een hele reeks van redenen, zoals vuile en vochtige bougies, verstopte luchtfilters, uitgedroogde carburators, contactjes,..) Maar om dat nu op de benzine te gaan steken?

Ik heb hier steeds een jerrycan benzine staan (voor het maaiertje). Daarmee kom ik steeds een jaar toe. Soms is er zelfs over. Problemen mee? nee dus.

Het lijkt mij een te gemakkelijke uitleg voor als men de oorzaak van het probleem niet kent. Maar hé, geen probleem, breng al jullie "verouderde" benzine maar bij mij. Ik zal er mij met plezier over ontfermen. :-D
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Plaats reactie