Stilvallen motor

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

De vergelijking tussen een "simpele" grasmaaiermotor en een Bmw-motor gaat in deze niet op (bij mijn weten moeten grasmaaiermotors niet voldoen aan emissienormen en zijn bijgevolg veel minder getuned en vatbaar voor veranderlijke benzinesamenstellingen dan een moderne boxer motor)

Dat er door de benzinefabrikanten volop wordt "geexperimenteerd" met de samenstelling van hun producten lijkt me ondertussen zo klaar als een klontje.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Stilvallen motor

Bericht door toeternietoe »

Senseozuiper schreef:De vergelijking tussen een "simpele" grasmaaiermotor en een Bmw-motor gaat in deze niet op (bij mijn weten moeten grasmaaiermotors niet voldoen aan emissienormen en zijn bijgevolg veel minder getuned en vatbaar voor veranderlijke benzinesamenstellingen dan een moderne boxer motor)

Dat er door de benzinefabrikanten volop wordt "geexperimenteerd" met de samenstelling van hun producten lijkt me ondertussen zo klaar als een klontje.
Ik mag inderdaad hopen dat er een verschil is tussen mijn maaiertje en mijn boxer. 8-) Zoals aangegeven in mijn eerste post, staat ook mijn gs LC een hele winter stil. (vorige
winter zelfs 7 maand). Bij het buitenhalen de batterij er opnieuw in en dat beestje start telkens zonder enige aarzeling van bij de eerste druk op de knop.

Benzinfabrikanten experimenteren zeker en vast met met brandstof, maar dat betekent daarom niet dat wat wij tanken, zou verouderen en onbruikbaar worden op enkele maanden.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Stilvallen motor

Bericht door alfa »

Verouderde benzine :lol: :lol:
Benzine met minder octaan ( minder koolwaterstofverbindingen)zullen ze wel bedoelen.

Bij lange stilstand zal gas vervliegen vb; 98 word na een tijd 90 als dat gas begint te vervliegen worden de verbindingen tussen deze koolwaterstoffen minder.
Voeg daar gewoon 98 aan toe en de verbindingen worden terug meer.
Natuurlijk met een machientje(*) dat 14D toeren draait moet je dat "weggeven" aan een boxer die op 95 draait.
* je kan ook dat bakje leeg rijden aan max. 4000 toeren.

Hoe lager het octaan hoe minder de verbindingen tussen koolwaterstoffen, hoe hoger het octaan hoe meer verbindingen tussen koolwaterstoffen.
VB. een laag octaan nummer in benzine en rijden tegen 14D toeren= om zever vragen.
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Stilvallen motor

Bericht door tweecilinderke »

bij mijn weten moeten grasmaaiermotors niet voldoen aan emissienormen
Wij zitten nu aan euro 4 :roll: in onze sector ! (4takt)
Het lijkt mij een te gemakkelijke uitleg voor als men de oorzaak van het probleem niet kent. Maar hé, geen probleem, breng al jullie "verouderde" benzine maar bij mij. Ik zal er mij met plezier over ontfermen. :-D
Dan zal ik mijne stiel nie kennen he, :- en als dat de oorzaak niet is van het probleem bij deze motor zal het er ook niet mee opgelost zijn ! ben al blij dak weet waar ik met die benzine naartoe kan die we er uit die toestellen halen :mrgreen:
Want de man die mij afgedraaide olie komt halen pakt da nie graag mee :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Stilvallen motor

Bericht door Droozy »

Ik ben het nu eens volmondig eens met tweecilinderke zie!
HET probleem met de ethanol in de benzine van tegenwoordig is dat deze steeds van minderwaardige grondstoffen (lees afval) wordt aangemaakt.
Deze agressieve toevoegingen zijn nefast voor de kwaliteit, (sommige elastomeren (lees rubber) gaat er week van worden (zwellen) andere uitharden (krimpen).
Onlangs de (elektrische) benzinepomp van de Monza opengewerkt na een groot lek, de o-ring was beenhard geworden en gebarsten.
In oldtimermiddens houden ze hun hart vast voor wat nog komen gaat, ik kan jullie verzekeren onze R&D afdeling draait op volle toeren.
Maar we beginnen af te wijken, iedereen werkzaam in de tuinbouwsector weet ondertussen: seizoen stoppen en starten met Aspen benzine, die is loepzuiver (dus zonder +/- 10% goedkope rommel).
R100RS/R100R Mystic
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Stilvallen motor

Bericht door Droozy »

De nieuwe motoren en toerisme openslaan op blz 103, het geknoei met 10% rommel wordt gelegaliseerd!!!
R100RS/R100R Mystic
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Stilvallen motor

Bericht door Lukas »

Yep, ook gelezen maar niet gesnapt... :-?

Adviseer je dan om steeds 98 te tanken?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Stilvallen motor

Bericht door Droozy »

Vooral bij carbu gevoede motoren kunnen problemen opduiken, zoals bv. overlopende vlotterkamers (vlotternaaldkegeltjes verharden).
Andere (niet recente) motoren kunnen problemen krijgen met benzinepomp en allerlei pakkingen , o-ringen of regelingen zoals vb. EGR.
R100RS/R100R Mystic
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Stilvallen motor

Bericht door Werner Von C. »

Droozy schreef:De nieuwe motoren en toerisme openslaan op blz 103, het geknoei met 10% rommel wordt gelegaliseerd!!!
Yep, heb het ook gelezen,,, ik voorspel een spannende Lente 2017 wanneer alle winterslapers gaan ontwaken :grin:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie