Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

Daar ik meestal rij in België, zuid Nederland , Luxemburg en tot aan Rijn heb ik en kaart samen gesteld met OSM .(1180 MB)
Heb die intern geplaatst niet op SD kaartje
Mijn maten hebben een Life update van Garmin en daar zitten toch wat fouten in die op OSM (30/04/2016)niet zitten.
Heb het enkel over verkeer situaties (rijrichtingen en rotondes die er niet opstaan)
Routes onderling maken wij eerst een kopij in ander kleur en doen een herberekening in het soort kaart waar word mee gereden.
Dat is om de bugs te vermijden(rechte stukken en kleine omweggetjes)
Bij vergelijkingen is OSM meer up to date dan laatste Garmin versie.
BMW R1100R zonder KFR
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door MrGPS »

alfa schreef: Bij vergelijkingen is OSM meer up to date dan laatste Garmin versie.
Dat is (in Europa) meestal ook zo en komt mede doordat je in OSM zelf edits kunt doen. Dat laatste impliceert echter ook dat daarmee fouten gemaakt kunnen worden, ondermeer bij koppeling van wegen. Ook het opzoeken van adressen zal met OSM minder goed gaan. In algemene zin zou ik adviseren met CN te werken. Werk je met een combinatie van kaarten dan is het verstandig op basis van een track te werken; dat voorkomt ondermeer het ontstaan van (talrijke) 'glitches' in de route. De wegen zullen in CN per definitie nèt iets anders liggen dan in OSM.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

MrGPS schreef:
alfa schreef: De wegen zullen in CN per definitie nèt iets anders liggen dan in OSM.
Klopt , maar als ik optimaliseer in BC met de kaart die ik gebruik lopen de wegen normaal.
BMW R1100R zonder KFR
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door MrGPS »

alfa schreef:
MrGPS schreef:
alfa schreef: maar als ik optimaliseer in BC
Wat is dat?
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door Polleke G »

als je in Bacecamp de knop optimaliseer gebruikt,ga je de route niet juist maken,maar ga je een route krijgen die de viapunten/waypoints zo plaats ,dat de viapoints/waypoints elkaar het logist opvolgen ,als je bv een route maakt van Gent - Antwerpen-kortrijk-Brussel-Gent en je gebruikt optimaliseer dan zal de route Gent-Kortrijk-Brussel -Antwerpen-Gent worden ,dit is eigenlijk om koerier diensten de snelste weg naar verschillende plaatsen te geven,en niet om routes te verbeteren.
Je moet de knop Herberekenen gebruiken om dit te doen.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

Polleke G schreef:als je in Bacecamp de knop optimaliseer gebruikt,ga je de route niet juist maken,maar ga je een route krijgen die de viapunten/waypoints zo plaats ,dat de viapoints/waypoints elkaar het logist opvolgen ,als je bv een route maakt van Gent - Antwerpen-kortrijk-Brussel-Gent en je gebruikt optimaliseer dan zal de route Gent-Kortrijk-Brussel -Antwerpen-Gent worden ,dit is eigenlijk om koerier diensten de snelste weg naar verschillende plaatsen te geven,en niet om routes te verbeteren.
Je moet de knop Herberekenen gebruiken om dit te doen.
Neem een internet route en zet die in een andere kleur , één op oude CN kaart één op CN 2016 en één op nieuwe OSM
Op het eerste zicht lopen de routes met verschillende kleuren over elkaar, tot je gaat inzomen en komen de verschillen naar voor.
Route naast weg , vierkant over een rotonde , stuk rechte lijn enz..
Optimaliseer elke verschillede kaart en route loopt perfect over wegen, alle 3
Verwissel ze alle 3 van kaart en routes lopen weer mank.
Moraal van het verhaal:
U maten maken een route en sturen die door, zet die eerst open en maak een kopij van beiden in verschillende kleur.
Zet het kopij van route in identieke kaart BC / GPS en optimaliseert die ,leverd miste problemen op.
Verschillen die kaarten is er altijd iets dat verkeerd loopt.
Vandaag daar veel mee geexpermineteerd(eerst op PC en nadien gaan rijden)
Onderweg eens verwisseld van kaarten en dat gaf toch problemen en dat had niets met verandering van verkeerinfrastructuur te maken.
Ik wilde dat echt op punt krijgen :wink:
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door aantzeetje »

U maten maken een route en sturen die door,
1. Leer al je maten eens om een track door te sturen (Hans, hoelang zeggen we dat al?) ipv een route (doen wij al jaren en levert het minste problemen op). Scheelt je weer de handeling om, als je een route toegestuurd kreeg, ze onmiddellijk om te zetten naar een track (zeker eerst niet laten herberekenen). Dupliceren is uit de tijd van Mapsource. Rechts klik route, maak spoor (track) van route.
2. Ik veronderstel dat je Basecamp hebt met OSM kaarten al dan niet naast de CN (NT NTU kaarten). Stel dus de kaartenset in op OSM.
3. Open de track en zet het routeprofiel boven in de activiteiten balk op direct (zie je dat niet via view - toolbars enz zichtbaar maken door vinkje te plaatsen). Handig is ook om de trackkleur op Cyan (lichtblauw) te zetten dan vallen de verschillen straks het beste op.
4. Maak nu van de track een route (rechts klik track en kies maak route van spoor) en kies het aantal via punten bv 50 voor een ritje van 250 km is redelijk goed buiten een stedelijk gebied.
5. Open route eigenschappen (2xklikken op route), wijzig je activiteitenprofiel in bv Motorprofiel (snel, kort, bochtige wegen), de route wordt nu onmiddellijk herberekend met het gekozen profiel, sluit route eigenschappen en trek bij naar track of blijf eerst in de routeeigenschappen en ga via punt per via punt na (met pijltjes toets naar beneden ga je naar volgend via punt) en zet goed indien nodig en trek dan de route bij. Na motorprofiel snel doe je hetzelfde met kortste maar aangezien je via punten al goed stonden enkel nog bijtrekken dus.
6. Delete nu de originele track en maak van de route een track. Deze zal nu volledig op de OSM weg liggen ipv er naast met de CN kaarten van je maten. Deze hou je nu als back up in BC. Hoef je niks voor te doen en staat nog in dezelfde "folder" als je rit ook. Dus je hebt steeds een referentie mocht je later nog iets gaan aanpasen aan je route.
7. Verstuur je route en/of track naar je gps.

Deze methodiek van werken lijkt op het eerste gezicht lang maar het zijn maar een paar klikken. Eens je gewend bent om zo te werken ....

Direct track (die je ontvangen hebt van je maten) naar route in gps zou ik hier afraden wegens de mogelijk te grote verschil OSM - CN kaarten. EDIT: Moet dit toch eventjes herzien daar de Zumo's hier heel handig mee omspringen en de logische routepunten goed zet zodat de route toch juist zal zijn (dank u Hans)
Laatst gewijzigd door aantzeetje op 14 mei 2016, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

Wss. hebben wij te weinig kennis want een track doorsturen en zij zetten die om in route geeft bij iedereen een rechte lijn???
Zal wel met instellingen te maken hebben, zucht...
Dus wij houden voor de veiligheid bij overzetten van eigen BC/GPS kaarten na optimaliseren.
Dit heeft 100% gewerkt vorig weekend.
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door aantzeetje »

Wss. hebben wij te weinig kennis want een track doorsturen en zij zetten die om in route geeft bij iedereen een rechte lijn???
Als je in Bacecamp van een track (spoor) een route wil maken dien je het volgende te doen:

- open de track en zet je routeprofiel op "direct" (mocht je dat niet in je taakbalk zien staan via view - toolbars - activity profile (+die die je ook in je taakbalk wil zien) aanvinken. Sorry maar al mijn software stat in het Engels)
choose direct routing in track.jpg
- Maak route van track (spoor) (rechts klikken op track) Nu kan je het aantal via punten kiezen die er in de route dienen opgenomen te worden. Bij mij staat dat standaard op 45. Kies iets van een 25 voor een route van 100km. Deze vraag krijg je enkel als je je routeprofiel op direct gezet hebt. Doe je dat niet dan krijg je slechts 2 via punten: begin en einde.
choose the # of via points.jpg
- selecteer nu de route en klik er 2x op zodat de eigenschappen zich openen. Verander daar je routeprofiel in motor en je zal zien dat de route onmiddellijk herberekend wordt met de eigenschappen zoals je die vastgelegd hebt in dat profiel. Ik heb meerdere motorprofielen (motor snelste en motor kortste zodat ik heel snel van routeprofiel kan wisselen zonder steeds de eigenschappen van het gekozen profiel te moeten aanpassen). Het routeprofiel dien je steeds in de eigenschappen van de route te wijzigen. Wat je in de taakbalk ziet is voor nieuwe routes, niet voor bestaande.


- pas nu de route aan aan de track (spoor). Heb je 2 motorprofielen zoals ik kies dan als eerste snelste, route aanpassen aan track en daarna kortste en route wederom aanpassen aan track. Als je nu vergeten bent om herberekenen op uit te zetten in je gps zal je voor 95% dezelfde route rijden als deze die je gemaakt hebt mits je ergens van de route rijdt. De gps berekent de hele route opnieuw en stuurt je naar het eerst volgende via punt. Maar aangezien je de route met snel en kortste aangepast had zal enkel het stukje tot aan dat eerstvolgende via punt wijzigen en blijft de rest intakt. Blijf je de route volgen zoals bedoeld, rij je ze 100% juist.
difference route - track after convertion - edit route with the pencil.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door aantzeetje »

nog een plaatje want mag er maar 3 bijvoegen in een bericht.

open de route eigenschappen en weizig daar de directe routering in je motorprofiel
choose route - change direct route in Motor.jpg
Voor alle zekerheid nog even nakijken of al je viapunten wel soft zijn: niet allerteren/won't alert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

Eerst een update gedaan van BC " Route direct" stond er niet bij?
Werkt goed , enkel wel als je dit doet in zelfde BC/GPS kaart.
Het spoor moet dan ieder voor zich bewerken door verschillende kaarten .
BMW R1100R zonder KFR
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door MrGPS »

Even heel kort twee opmerken:

- dat de route over de weg loopt na gebruik van 'optimaliseer' komt NIET door het 'optimaliseren' maar simpelweg omdat de route herberekend wordt. Optimaliseer is bedoeld voor de koeriersdienst NIET om een toertocht te bewerken. ga maar eens een rondrit optimaliseren....

- het automatisch converteren van een track naar een route is een zeer riskante actie die tot vervelende praktijkeffecten kan leiden. Als je de route aan wilt passen: beter even handmatig overtekenen. Wil je dezelfde route rijden: gewoon de track overzetten en het toestel de conversie naar route laten doen!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

MrGPS schreef:Even heel kort twee opmerken:

- dat de route over de weg loopt na gebruik van 'optimaliseer' komt NIET door het 'optimaliseren' maar simpelweg omdat de route herberekend wordt. Optimaliseer is bedoeld voor de koeriersdienst NIET om een toertocht te bewerken. ga maar eens een rondrit optimaliseren....
Niet mee eens.
Ik maak een route in CN en maak een kopij zet die allebei in verschillende kleur
Ik optimaliseer er één en laat de beiden openstaan dan lopen die voor 99,9% gelijk maar als ik dan van dichtbij ga kijken zie je duidelijke verschillen .
De route die is geoptimaliseersd loopt mooi over de wegen en ronde punten maar zet ik die over in OSM loopt route soms naast de baan of vierkant over een rondpunt. Optimaliseer ik route in OSM loopt die mooi over wegen en ronde punten en is de zelfde route als geoptimaliseerde in CN.
Optimaliseren zet route mooi in uw eigen kaart die je gebruikt.
Herberekenen is een totaal andere bewerking van route(VB. in snellere route) zal die banen afsnijden door in kleine straatje te draaien.
Ik kan er naast zijn maar vertel gewoon wat ik waarneem en zie.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door Man in Black »

Volgens mij hebben we de Belgische MrGPS gevonden, Hans je krijgt concurrentie kerel... :lol:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door MrGPS »

Man in Black schreef:Volgens mij hebben we de Belgische MrGPS gevonden, Hans je krijgt concurrentie kerel... :lol:
Dat is van harte welkom, maar dan moet Alfa nog een beetje oefenen ;)
alfa schreef: Ik kan er naast zijn maar vertel gewoon wat ik waarneem en zie.
Wat je ziet klopt wel, maar de oorzaak-gevolg relatie klopt niet.

Als je deze route NIET optimaliseert, maar er gewoon op dubbelklikt en dan kiest voor herberekenen zie je hetzelfde effect. Ergo: dat de route na die actie over de weg loopt komt NIET door 'optimalisatie' maar door herberekenen.

Doel van 'optimalisatie' is het optimaliseren van de volgorde van viapunten. Om dat te kunnen doen moet de route ook herberekend worden. En dat leidt ertoe dat de wegen beter gevolgd worden.

Optimalisatie is iets dat je voor een motorroute zelden of nooit toe zult passen; het kan een route flink overhoop gooien; zeker een rondrit. Probeer maar eens.

Waarom loopt die route dan naast de weg?

Heel simpel: de kaartkalibratie van de kaarten is nèt ietsje anders. Ergo: de wegen liggen per kaart verschillend; net iets verschoven.

Als je een route laat berekenen doet basecamp dat met de kaart die op dat moment geselecteerd is. Doe je dat in CN dan volgt hij dus de wegen in CN. Switch je vervolgens naar OSM dan gebeurt er met die route nog helemaal niets. Ergo: de lijnen lopen nog waar CN de wegen plaats. Pas als je die route opnieuw berekent zullen de OSM-wegen gevolgd worden.

Let op: de viapunten blijven op dezelfde plek staan. Door verschil in kaarten zal het vaak zo zijn dat viapunten net naast de weg komen te staan.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

Klopt, zal nog veel moeten oefenen. :-?
Met een route van hier naar Cochem viel dit niet op, maar met een toertje rond in de Kempen wel.

Wat ik wel heb ondervonden dat punten zetten op OSM scherper moet gebeuren dan bij CN (vb. links of rechts op weg ,enkel richting).
Bij OSM zal die onmiddelijk een omweggetje aangeven wat aangeeft dat uw punt niet juist staat.
CN zal bij herberekenen die fouten ook aantonen, hiermee is OSM wel in een voordeel die doet dit onmiddelijk en kan je een stap terug zetten.
BMW R1100R zonder KFR
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door MrGPS »

Bij mijn weten is er op dit punt géén verschil in gedrag tussen OSM en CN. Mogelijk heb je bij gebruik van CN ingesteld op 'directe route' oid.

Een punt staat waar het staat en als er gerekend wordt maakt het niet uit of dat OSM of CN is. Als je in CN bijv een punt aan der verkeerde kant van de snelweg ziet zie je het effect meteen (en kun je het ook dan met ctrl-Z ongedaan maken).

ECHTER: als gezegd: het kan zijn dat de weg in de ene kaart net iets anders ligt dan in de andere. Het effect in die 'andere' kaart zie je pas als je eerst de route herberekent.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

Ik weet niet hoe het komt maar maak die gewoon in "Route maken" en "motor" (snellere weg)
Collega heeft soms met CN 3 lijnen op een afslag of gewoon op baan tussen 2 punten , dit had ik vroeger ook.
Of die nu herberekend was of niet het was altijd iets.(ook veel filmpjes van u gezien en uitgevoerd)
Wij rijden nu in OSM en het probleem doet zich niet meer voor. Dat was de reden om over te schakelen op OSM kaart.
Is veel meer up to date dan CN (ook voor wandelen en fietsen)
CN wisselt meer data opdrachten aan GPS dan OSM , mogelijk heeft dat er iets mee te maken?

Het optimaliseren heeft altijd door toeval goed gewerkt, omdat route altijd min of meer recht liep alle punten achter elkaar(vb. Herentals -Cochem)
Nu weet ik dat dit niet werkt in een rondrit en gebruik nu herberekenen.
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door aantzeetje »

Dan is er toch iets fout aan de hand met jullie BC hoor. Die directe lijnen zijn er ooit geweest bij een bepaalde MS en BC versie, doch nu geen probleem meer. Kan best zijn dat de fout ergens tussen jullie ontstaan is door het uitwisselen van een route met zo een fout in en hierdoor ergens bij BC een bitje scheef gevallen is. Advies: wissel enkel tracks uit. Gooi BC van jullie pc/laptop met revouninstaller (niet met control panel - software - uninstall want dit kuist je register niet helemaal op) http://www.revouninstaller.com/revo_uni ... nload.html (je data base met routes blijft behouden bij het verwijderen van BC. Indien je twijfelt kan je altijd eerst een back up maken) en herinstalleer BC weer vanaf de Garmin site https://www8.garmin.com/support/downloa ... sp?id=4435
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door MrGPS »

alfa schreef: Collega heeft soms met CN 3 lijnen op een afslag of gewoon op baan tussen 2 punten , dit had ik vroeger ook.
Iets dergelijks heeft meestal (!) te maken met onzorgvuldig geplaatste punten.

Maaarrrrrr... het komt nu en dan ook wel eens voor bij viapunten die vlak bij elkaar staan. De route loopt dan ahw eerst naar het einde van het wegdeel, dan terug naar het routepunt, dan weer verder. Effect onderweg is dat je ineens de opdracht krijgt een u-bocht te maken. In dat geval: gewoon negeren en doorrijden.

Is dan feitelijk een kaartfout, maar ook een beetje gebruikersfout: je gebruikt dan vermoedelijk structureel te veel viapunten. En dat komt dan vaak doordat je een route opbouwt als a-b-c-d-e-f... etc. Waarbij je daardoor onnodig veel punten gebruikt.
ik adviseer de route eerst grofweg op te zetten, en pas daarna viapunten toe te voegen. Als je op die manier werkt zul je dit probleem zelden op nooit tegenkomen.

Als gezegd: OSM is zeker actueler, maar de kans op kaartfouten is ook groter. Daarnaast zal het zoeken op adressen wat moeilijker zijn. Als een in OSM gemaakte route gereden moet worden door iemand met CN is het het beste die route even om te zetten naar een track. Kleine verschillen worden dan automatisch gecorrigeerd.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin update kaarten versuz OpenStreetMaps

Bericht door alfa »

OSM is stukken beter dan CN en zeker bij enkel richtingen (beoordeeld door 12 motorrijders)
Ons "clubje" rijdt nu volledig op OSM
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie