Italië - "PLZ" grote steden

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
kdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2016, 14:52
Woonplaats: izegem

Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door kdb »

In de meeste grote steden in Italië mag je met de auto niet meer in de binnenstad (PLZ). Geldt dit ook voor de motoren ?
Heeft iemand ervaring met Firenze, Siena en Pisa met moto ?
GS 4ever
aantzeetje
Berichten: 1162
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door aantzeetje »

ja want men spreekt over "veicoli" dus voertuigen en daar valt je motor ook onder. Maar in sommige provincies van Italië staan ze allemaal vermeld: bv Benzina Pre Euro1 - Diesel Pre Euro2 - Ciclomotori e Motocicli pre euro2.
Staat zeer goed aangeduid en wordt gecontroleerd met camara's. Boete gegarandeerd.

Ken best veel Italianen die al motoren verkocht hebben omdat ze er het centrum van Rome niet meer mee in mochten.

Je kan zoeken op bv ZTL "stad" (Zona Trafico Limitato) of Lista limite alla circolazione euro moto


Emissioni e circolazione di moto e ciclomotori

A partire dal 1999, in ritardo di alcuni anni rispetto agli autoveicoli, l'Unione Europea ha emanato una direttiva d'omologazione comunitaria dei veicoli a due ruote, che comprende anche dei protocolli specifici per il controllo e la riduzione dell'inquinamento ambientale.
Entrati in vigore gradualmente nel corso degli anni, i protocolli sono chiamati genericamente Euro 1-2-3. I motoveicoli non omologati sulla base della normativa europea (i cui ultimi stock sono stati commercializzabili fino al 17/6/2004) vengono invece indicati come Euro 0.
La sanzione per chi circola con veicoli non a norma con le normative vigenti per la classe di emissioni allo scarico di solito va da 75 a 450 euro.

Queste le omologazioni e le sigle per riconoscerle dalla carta di circolazione:

Euro 0: Commercializzati sino al 17/6/03, con una tolleranza di ulteriori 12 mesi per l'esaurimento delle scorte di fine serie. In realtà dalla fine del 2000 erano già praticamente tutti fuori commercio. Nessuna dicitura specifica sulla carta di circolazione;
Euro 1 (50cc e moto): In vigore dal 17/6/99 come norma d'omologazione, i mezzi Euro 1 sono stati commercializzati sino all'1/7/04; anche in questo caso con un anno di tolleranza per l'esaurimento delle scorte di fine serie. Sulla carta di circolazione riportano la dicitura "97/24 cap. 5 fase I", nel caso dei ciclomotori, e "97/24 Cap. 5" nel caso delle moto;
Euro 2 (50cc): in vigore dal 17/6/02, non è ancora stata superata dalla Euro 3, il cui protocollo è in attesa di essere promulgato a livello comunitario. Sulla carta di circolazione la dicitura è "97/24 cap. 5 fase II";
Euro 2 (moto): in vigore dall'1/4/03, sono stati commercializzati sino al 31/12/07, con ulteriori 12 mesi di tolleranza per quei modelli costruiti in non più di 5000 pezzi. Sulla carta di circolazione la dicitura è "2002/51/CE Fase A" oppure "2003/77 Fase A";
Euro 3 (moto): per i motocicli è il protocollo più avanzato. È in vigore dall'1/1/06. Sulla carta di circolazione la dicitura è "Rispetta Direttiva 2003/77/CE Rif. 2002/51/CE Fase B". Oppure dalla dicitura alternativa "2006/120/CE".

Come si vede, ci sono stati dei periodi di sovrapposizione nelle vendite di veicoli di categorie differenti. La legge stabiliva infatti delle date di obbligatorietà delle nuove omologazioni, lasciando tempo per l'esaurimento delle scorte dei veicoli omologati secondo i protocolli precedenti.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
kdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2016, 14:52
Woonplaats: izegem

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door kdb »

Bedankt !
da's nu eens een nuttige reactie zie :grin:
GS 4ever
aantzeetje
Berichten: 1162
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door aantzeetje »

LOL, als je het niet verstaat moet je het maar in één of andere vertaalprogramma plakken. Had geen goesting om het te vertalen en in het Nederlands vindt je die informatie niet. 't Zijn grote witte borden met een rode cirkel in en daarnaast wie wat hoe en wanneer. Je kan er dus niet naast kijken. Mijn schoonmoeder van 83 mag met haar 15 jaar oud Panda'tje 4x4 ook 't Stad niet meer in (nee, niet A'pen lol). Auto op parking en te voet verder.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door Koppel!! »

Hoe zit dat dan met Rome, en Pisa. Zijn zowat de enige steden waar ik met de motor graag is IN zou rijden om naast den "toren van" of 't Coloseum te staan.
Moogt ge dus simpelweg niet meer in 't stad met uw voertuig, of moet ge zo'n "groen" vignette kopen om in 't stad te mogen?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Beemerke Beem
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
Woonplaats: Aartselaar
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door Beemerke Beem »

Wie heeft er nog zin om de grote cultuur steden te bezoeken? Men zegt veel dat de autobezitters worden uitgeperst, maar de toerist nog meer. Boycotten die boel.
kdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2016, 14:52
Woonplaats: izegem

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door kdb »

Tjah, moest ik alleen zijn, ik zou hele dagen rondtoeren, maar die duozit hė :roll:
Nee, serieus, ik wil de steden ook wel zien, maar wel jammer dat de boetes zo extreem hoog zijn, anders reed ik er zo los binnen.
GS 4ever
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door YOwan »

Koppel!! schreef:Hoe zit dat dan met Rome, en Pisa.
Toen wij in 2006 in Pisa waren, mocht ge daar al niet meer binnen....
Stad is (voor zover ik mij herinner), bijna helemaal verkeersvrij, zeker het oude ommuurde centrum waar ook 'de scheve' staat...
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
aantzeetje
Berichten: 1162
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door aantzeetje »

Rome wordt euronorm 3 voor motoren vanaf 16 oktober. Vergeet maar dat je ooit nog met je motor naast het Coloseum gaat kunnen staan: voetgangerszone en het loopt er vol carabinieri. Op de link hieronder kan je de kaart vinden met de verkeerszones.

http://www.agenziamobilita.roma.it/it/s ... iario.html

En de boetes zijn er niet van de poes: normaal tussen de 83 en de 335€ en kan oplopen tot 658€ met intrekking van je rijbewijs enz...

Le multe per chi non rispetta i limiti alla circolazione

Per chi non rispetterà le indicazioni sono previste multe che vanno dagli 83 ai 335 euro; le sanzioni possono arrivare fino a 658 euro e nei casi più gravi (reiterazione delle violazione nel corso degli ultimi due anni) è prevista anche la sospensione della patente per periodi dai 15 ai 30 giorni.

Troost jullie, alle grote steden volgen. De volgende in de rij is Parijs die gaan gewoonweg alle diesels bannen om te beginnen en minstens euronorm 4 voor de benzine.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Renzo
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2007, 19:37

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door Renzo »

Wij hebben vorige week de motoren geparkeerd bij een eenvoudig hotel in Ostia ( Rome aan zee ). Hotel was niet geweldig, maar wel een goed afgesloten parkeerterrein.
Vervolgens de volgende twee dagen 10 minuten lopen naar het station, 30 minuten in een soort metro / trein naar hartje Rome, kosten ( ECHT WAAR ) 1,50 euro enkele reis.
Lijkt mij de best oplossing voor Rome.

Een jaar of 8 geleden zijn we 's morgens vroeg ( 07.00 uur ) direct van de boot in Livorno, naar het centrum van Pisa gereden. Voor dat iedereen daar wakker was en het toerisme op gang kwam, stonden onze motorfietsen pal voor de toren van Pisa voor een hele mooie foto.

Dat was wel voor alle huidige milieu maatregelen.
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Flat Twin Power

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door Flat Twin Power »

Beemerke Beem schreef:Wie heeft er nog zin om de grote cultuur steden te bezoeken? Men zegt veel dat de autobezitters worden uitgeperst, maar de toerist nog meer. Boycotten die boel.
Bwah, wie heeft er zin om zoals nu urenlang in de file te staan om een stad binnen te geraken. Ze kunnen gewoon niet anders dan dergelijke maatregelen nemen. Je zal maar in Parijs of Rome wonen.
Elke dag uren aanschuiven om 5 kilometer vooruit te geraken.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Rome geweest. Ik stond op een camping op een tiental km buiten stad. 5 minuutjes te voet naar de bus die naar het metro station reed en vervolgens een kwartiertje metro en je stond midden in de stad, inderdaad voor 1.5 euro.
Door het verkeer in deze prachtige cultuursteden zijn veel eeuwenoude gebouwen aangetast en voorzien van een laag lelijk zwart roet.
Waar ik dan wel problemen mee heb is dat ze van die onnozele stickers uitvinden waar je moet betalen. Dat is geld verdienen op de kap van het milieu. Beter verbied je de toegang voor iedereen en zorg je voor alternatieven (Park and Ride), maar niet zoals nu waar je wel nog binnen mag mits betaling. Precies of de mensen gaan hun oude diesel verkopen omdat ze 10 euro moeten betalen voor een sticker.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Italië - "PLZ" grote steden

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik zat in 2013 met de Harley ook in Ostia(110 jaar Harley feest).
We zijn toen ook met de metro voor 1.5€ naar Rome geweest.
En zeg nu eerlijk,wie wil er met z,n eigen moto Rome in?Als je
ziet hoe ze daar rijden? Er was bij mij een Engelse gepensioneerde
buschauffeur,en hij noemde het daar ¨The traffic light Grand Prix¨
met 5 scooters naast elkaar,en die met de meeste durf is als eerste
aan het volgende verkeerslicht.
Nee laat maar.
Salu.
Chris.
Plaats reactie