Overstappen van GS/A naar K1300GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door Zeppe »

Na een 10tal jaren Gs'en, lijkt het mij de tijd om eens te veranderen.
Ik kijk al een tijdje uit naar een K/GT.
Voornamelijk omdat mijn tweede auto de deur uitgaat en ik terug meer woon/werk verkeer zal gaan rijden. Bescherming tegen de natuurelementen!
Ze lopen niet dik tweedehands. Nu heb ik er eentje in mijn vizier, mooie staat, aanvaardbaar aantal gereden km's, en betaalbaar.
Hoe lang zal het duren voor ik spijt krijg van deze overstap?

Graag reactie's van leden die dezelfde stap hebben gezet

Alvast bedankt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door GSrijder »

1 minuut :mrgreen:

Ga je oor eens te luisteren leggen bij Koppel. Die rijdt nu met zo'n ding ( vind ze nog altijd mooier dan de 1600 )
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door Dominique »

Na 2 R1200GSA ben ik overgestapt naar een K1600GT.
Alhoewel ik steeds GSA motor gevonden heb waar ik liefst op gereden heb zou ik na 1800 km met de K16 nooit meer willen wisselen. :grin: :grin: :grin: :grin:
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door KeeS16 »

Dominique schreef:Na 2 R1200GSA ben ik overgestapt naar een K1600GT.
Alhoewel ik steeds GSA motor gevonden heb waar ik liefst op gereden heb zou ik na 1800 km met de K16 nooit meer willen wisselen. :grin: :grin: :grin: :grin:

Beste keuze wat je ooit heb kunnen doen. :thumbleft: :thumbright:
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door Frans »

Met een boxer rijden is plezant.
Met een K1300/1600 rijden is zalig.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door KeeS16 »

:bsstupid:
Frans schreef:Met een boxer rijden is plezant.
Met een K1300/1600 rijden is zalig.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door ®win »

Ach, zo heb ik na de K1200GT een GSA gehad en dat was een verademing. Na de GSA een K 1600GTL en dat was leuk maar gaf niet de voldoening die ik zocht. Nu alweer dik twee jaar een GSA LC en dat is echt een toppertje ....



Met andere wooerden, of je spijt krijgt zit in wat je van een motor wil. K1300GT bescherming tegen de elementen? Niet meer dan de GSA. Veel vermogen, ja (slecht voor het behoud van je rijbewijs), maar imo minder freude am fahren.

Ik zou zeggen, probeer er eens eentje een weekend te huren. Dan weet je of het concept je aanstaat.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door WILBIKE »

Hangt vooral af wat je er mee wil gaan doen. Ik lees dat je woon- werkverkeer wil en dan speelden er destijds voor mij wel andere dingen mee.
Ik had een GS en reed alle dagen, ook in de winter indien het mogelijk was, een woon- werktraject van enkel bijna 30 km over hoofdzakelijk hoofdwegen en autobaan. Wanneer je in het najaar bij erg slecht weer en veel wind richting huiswaarts rijdt tussen alle vrachtverkeer en de felle koplampen van de tegenliggers je met hun weerspiegeling in het natte wegdek verblinden, dan ben je blij met wat meer bescherming.
Toendertijd was de GS echt mijn ding, bij vervanging koos ik welbewust voor een RT en later een LT om vooral in slechtere weersomstandigheden stressvrij mijn verplaatsingen te kunnen afhandelen. Wanneer ik nadien dichter bij huis werkte reed ik met een zware scooter en hield een naked voor de 'spielerei'.
Ondertussen is de bescherming op de GSA ook erg voorbeeldig en aanpasbaar met vele aanbiedingen uit andere huizen. Als het is om gewoon eens een ander type motor te rijden zou ik toch eens nadenken gezien je reeds ervaringen hebt met een GS, want eens een boxer gehad dan ga je dikwijls terug dit gevoel opzoeken...
Testrijden in de slechtste mogelijke omstandigheden zou ik in jou geval doen en moest men mij op de man af vragen wat ik vandaag zou doen, ik zou het begot niet weten. Er is zoveel veranderd zodat het rijgevoel helemaal anders ligt dan in de jaren 80 - 90 - 20. Alleen al de toename van het verkeer en de zenuwachtige koekblikbestuurders maken een hemelsbreed verschil met een hoogzitter!

Met vriendelijke groet :wink:
Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door Koppel!! »

Zeppe,

Zoals vermeld heb ik mij enkele maanden geleden een K1200GT aangeschaft. Heb er ondertussen nog maar 2000km mee gereden (is de 2e motor hier thuis) maar kan wel al enkele tips geven mocht je effectief met 't gedacht zitten om zo'n ding aan te schaffen, zeker voor woon-werkverkeer.
Ik ga ook ff de vergelijking maken met een R1200RT, daar heb ik zo'n 2j en 45000km mee gereden.

Ten eerste, beslis eerst goed wat je er mee wil doen. Als je zegt woon-werk, en quasi niets anders, dan zou ik eerder naar de RT neigen. De GT biedt merkelijk minder bescherming tegen weer en wind, zowel de (te korte) ruit als langs de onderarmen is 't een serieus verschil. Bij mij staat de ruit compleet omhoog en met m'n 1m85 is die stomweg te kort. Zit pal in de turbulentie en da's een garantie voor lawaai in de helm.
Ook is me ondertussen al goed opgevallen dat de GT en de RT twee compleet andere motoren zijn qua stuurgedrag.
Ok, een RT is nog altijd geen GS of andere hoogpoter met breed stuur, maar 't komt kort in de buurt. De GT daarentegen is meer werken, je moet meer je lichaam in de strijd gooien om 'm van lijn te veranderen, waarschijnlijk ook door z'n lange wielbasis.
Die lange wielbasis zou dan wel garant moeten staan voor een uberstabiel rijgedrag op hoge snelheid, maar da's in mijn ogen de grootste teleurstelling. Ik rij altijd met topkoffer en die voel je dus wel degelijk, de GT heeft vele meer neiging om te "pendelen" door turbulentie van andere voertuigen. De RT had dit quasi niet.
Nu dan, is de GT dan een complete teleurstelling? Nee, zeker niet. De motor is super, werkt verslavend, power in elk toerengebied te over. De krachtigste motor die ik ooit gehad heb en tegelijk de makkelijkste motor om langzaam mee te rijden, gewoon omdat 't gas heel soepel is te controleren. In 3e aan 50km/u toeren is peanuts.
De prijzen de dag van vandaag zijn voor de RT en de GT met vergelijkbare bouwjaren ongeveer gelijk. Waarschijnlijk ga je dan wel een GT full-option kunnen vinden, waar dit voor de RT minder makkelijk 't geval is. De motor v.d RT is de gekende boxer, minder krachtig dan de GT z'n vier-in-lijn maar nog altijd geen trage sloef.
In alle eerlijkheid, de GT is een fantastische machine maar wetende hoe de RT rijdt en z'n ding doet zou ik volgende keer terug naar een RT op zoek gaan, ondanks dat ik de GT nog altijd véle mooier vind van lijn.

Ik hoop dat je hiermee iets bent. Mocht je nog vragen heb, niet twijfelen, shoot :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Flat Twin Power

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door Flat Twin Power »

Zo zie je maar dat smaken compleet verschillen. Ik heb 2 RT 's gehad. Een 1150 en een 1200 en heel lang geleden een 1150 GS en nu al 3 jaar een 1600 GT en deze vind ik nog altijd de leukste, beste, mooiste motor die ik ooit al gehad heb.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door KeeS16 »

Flat Twin Power schreef:Zo zie je maar dat smaken compleet verschillen. Ik heb 2 RT 's gehad. Een 1150 en een 1200 en heel lang geleden een 1150 GS en nu al 3 jaar een 1600 GT en deze vind ik nog altijd de leukste, beste, mooiste motor die ik ooit al gehad heb.
:bsstupid:
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door Zeppe »

Bedankt voor de spontane en eerlijke reacties
Ben er nog niet helemaal uit, maar een testrit komt er uiteraard zeker van
Grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT

Bericht door RBee »

Vely Dangelous. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie