Krakend geluid

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dashke
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2015, 22:25
Woonplaats: Turnhout

Krakend geluid

Bericht door dashke »

Ik heb een zeer vervelend krakend - piepend geluid op mijn k1600.
Het is iets wat al enkele weken bezig was. Laatste dagen was het zeer goed hoorbaar want omstaanders keken ons allemaal aan. Aangezien mijn motor toch binnen moest voor jaarlijks onderhoud had ik dit ook gemeld, want de garantie gaat vervallen. Nu vertelt men mij bij de garage dat dit ligt aan de warmte. Men had een proefrit gemaakt en toen was het hoorbaar en na een regenbui opnieuw en toen was het weg. Dus nu moet ik daaruit verstaan dat ik niet meer met mijn motor mag rijden boven de 20gr ofwel enkel bij regen weer. Dit zou straf zijn. Heb het idee dat er meer aan de hand is, maar dat ze het niet willen regelen onder garantie. Het zou eventueel ook nog van kappen kunnen komen die door wrijving tegen elkaar dit geluid maken.graag jullie mening. Ik heb de motor nog niet gaan halen want we zijn nog op verlof. Moet ik hiervan iets op papier laten zetten , zodat er later geen discusie is ?
Graad jullie meningen.
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Krakend geluid

Bericht door Freddie »

Hallo Daschke,

schijnt van de voorvorkveer af te komen dat geluid.

Zie http://www.k1600forum.com/forum/bmw-k16 ... while.html" onclick="window.open(this.href);return false;
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Krakend geluid

Bericht door Dirk Pauwels »

Voor alle duidelijkheid, een schokdemper mag gewoon niet kraken.... Dat wat vet het tijdelijk oplost ok, da's goed voor te testen waar het vandaan komt, maar meestal is er meer aan de hand dan een likje vet kan oplossen.
Ik heb net mijn wilbers op de 1150GS gedemonteerd omdat die kraakt bij inveren. (begonnen na een service beurt) Lang gezocht en een bus vd reactie stang vervangen omdat het leek dat het daarvandaan kwam maar het geluid bleef. Dus nu de orig demper erop en het gekraak was weg. Dus wilbers gaat naar TRP om open te doen en te kijken wat er aan de hand is.
Mijn GSje is 16 jaar oud en ziet er niet uit, de vering werkt nog, maar da's nog geen reden om krakend te blijven rond rijden... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
PeterGT
Berichten: 232
Lid geworden op: 10 jun 2007, 18:06
Woonplaats: Lint
Locatie: Hove
Contacteer:

Re: Krakend geluid

Bericht door PeterGT »

Had ik op m'n eerste 1600GT ook. Uiteindelijk volledige voorveer in garantie vervangen. Vergde wel wat gepalaver met dealer en Bornem ....
Dat was wel de enige en definitieve oplossing voor weerkerende gepiep/gekraak.
Luister zeker eens naar de YouTube filmpjes die ik toen maakte.

Lees en luister hier : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... gt#p410677" onclick="window.open(this.href);return false;
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Krakend geluid

Bericht door wolfrider »

dashke schreef:Ik heb een zeer vervelend krakend - piepend geluid op mijn k1600.

Nu vertelt men mij bij de garage dat dit ligt aan de warmte. Men had een proefrit gemaakt en toen was het hoorbaar en na een regenbui opnieuw en toen was het weg.
Ben 7 jaar bmw-loos geweest , sinds 1 mei terug gs-rijder.
Blijkbaar nog steeds niets veranderd bij de dealers en hun uitleg..... :lol: :lol: :lol:
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
flecha
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:19

Re: Krakend geluid

Bericht door flecha »

blijkbaar is er toch een verschil in "dealers"...
Van "mijn" dealer in de kempen (voorlopig) geen slecht woord, integendeel!!
Forudi
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2016, 12:13
Woonplaats: Lommel

Re: Krakend geluid

Bericht door Forudi »

Hallo,

Al gedacht aan een defect voorwiellager? Was bij mijn 1600GT het geval. Gaf een piepend/krakend geluid dat echter niet constant aanwezig was.

PS: ook ik ben zeker tevreden over mijn dealer (eveneens Kempen)!

Groeten,
Rudi
dashke
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2015, 22:25
Woonplaats: Turnhout

Re: Krakend geluid

Bericht door dashke »

Die kempen dealer, toevallig Meeuwsen ?
Forudi
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2016, 12:13
Woonplaats: Lommel

Re: Krakend geluid

Bericht door Forudi »

Beste, inderdaad Meeusen in Meerhout.

Groeten,
Rudi
Plaats reactie