Bomen...bos...bike-to-bike...

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Chinto »

Er is een mooi aanbod aan diverse toestellen om zowel muziek te hebben tijdens lange ritten, als bike-to-bike communicatie met de vrouw die achter me 'aantuft'.
Vroeger hadden we een bedrade, eenvoudige MIP-200 (met ingebouwde PMR) en die deed het goed voor wat wij het nodige hadden. Maar die kabeltjes hé...

Dus, overgestapt op draadloos systeem (interphone F4). Muziek in de oren is top. Aanwijzingen van de GPS is OK (alhoewel ik die al een tijdje heb uitgeschakeld omdat die dame echt wel praatziek is). En kwaliteit van de bike-to-bike is best OK voor ons.
MAAAAAARRRRR...die bike-to-bike gebruiken we uiterst zelden. Het is ten slotte vooral handig in steden of drukke gebieden om mekaar niet kwijt te raken aan lichten en kruispunten. Of als één van beide met een probleempje zou zitten... En daar wringt het schoentje!
Vroeger drukt ik op de PTT-knop en sprak...nu druk ik op de knop, wacht tot de verbinding tot stand is gebracht en kan dan iets zeggen. Doch vaak is dan die kiezelplek al lang gepasseerd. Of zie ik al lang geen achtervolger meer in de spiegel.

Ik kijk dus uit naar een handig systeem, waarbij ik quasi direct verbinding kan maken met de echtgenote en toch kan genieten van een zacht achtergrond muziekje. Wie heeft er nuttige info, voorstellen, ervaringen,...

Bedankt alvast!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door alfa »

In uw gsm abonnement "cirkel "nemen , kan je gratis 24 op 24 bellen met elkander = dus een open lijn.
En kan je uitbreiden.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Man in Black »

Als ik mij goed herinner bij onze interphone's blijft de verbinding open staan.
Ik hoefde maar 1 keer op de knop te drukken voor de intercom en dat was het voor de hele rit.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Harald »

De nieuwe scala packtalk doet wat jij wil hebben.
heb er onlangs ook ééntje gekocht. Besturing gaat via de smartphone.
Muziek op de achtergrond, tot ik iets wil zeggen tegen de mede reizigers.

http://cardosystems.com/us/portfolio-item/packtalk-2/
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Chinto »

Ik kan inderdaad de 'lijn' heel de rit open laten staan, maar dan heb ik geen muziek noch GPS.
Het gaat er dus om dat de 'gewone' functies (muziek, gps, ...) direct kunnen onderbroken worden om in bike-to-bike te gaan.

@Harald: is dat mogelijk op die packtalk? Ik ga de info zeker eens doornemen!

Bedankt voor jullie reacties!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door roadster »

Elke intercom met een vox functie zou dit imo moeten kunnen.
Maw gewoon beginnen praten en de verbinding wordt tot stand gebracht.
Met mijn Sena beantwoord ik op die manier een inkomend telefoongesprek.
Voor de IC functie heb ik dat afgezet, anders gaat bij elke vloek onderweg de lijn met madam open... :mrgreen:
R1200GS LC
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Sven 12RT »

Wij hebben beide een Sena 20S

Meteen zeggen dat de beloofde afstand niet gehaald wordt, reken niet op meer dan 800m.
Maar dan heb je het grootste nadeel eigenlijk gehad.
2de punt, als je dan toch te ver uiteen geraakt bent, eenmaal terug binnen mekaars bereik wordt de verbinding niet automatsch hersteld.
Effe op de knop drukken of stembediening.

Je kan 2 gsm's en een gps tegelijk aansluiten.
Radio is ingebouwd (ook preselecties), ontvangst is niet je dat.
Stembediening voor zowat elke functie (intercom starten, radio, 1 vd 3 ingevoerde gsmnummers, etc).

Om vlot te praten moet de verbinding "open" staan.
Maar je hebt geen last van geruis of zo, en andere functies blijven gewoon bruikbaar.
Je kan zelfs instellen hoe stil de muziek moet gaan wanneer er gesproken wordt.

instellingen van radiozenders, gsmnummers etc kan je vlot met de pc of met de app instellen
R1200RT, again :-)


Afbeelding
Chinto
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:20
Locatie: Hombeek

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Chinto »

Bedankt voor jullie inbreng.

Ik heb ondertussen al aardig wat leeswerk verricht. En zoals altijd vind je op het net voor elk toestelletje enorme fans en regelrechte tegenstanders.

Het maakt het niet makkelijker om echt zicht te krijgen op wat er nu het beste tegemoet komt aan mijn verwachtingen. Maar ik krijg toch al een behoorlijk aardig zicht op de zaak.

Is er iemand die al enige ervaring moest hebben met de "Sena U10 - Schuberth"?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Relax »

Ik zie dat je voor draadloos wil gaan, maar ik ben al 13 jaar erg tevreden van Autocom. Zowel met duo, bellen als muziek lukt uitstekend. Ook contact met een andere motorrijder (met zender/ontvanger) lukt prima.
Nadeel is mss de kabel, maar dat weegt op tegen de vele voordelen: zodra je iets zegt, wordt de intercom geactiveerd, geen wachttijden. Praten, muziek beluisten en bellen tot hoogst illegale snelheden. Geen gedoe met pairen ed.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Flat Twin Power

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Flat Twin Power »

Relax schreef:Ik zie dat je voor draadloos wil gaan, maar ik ben al 13 jaar erg tevreden van Autocom. Zowel met duo, bellen als muziek lukt uitstekend. Ook contact met een andere motorrijder (met zender/ontvanger) lukt prima.
Nadeel is mss de kabel, maar dat weegt op tegen de vele voordelen: zodra je iets zegt, wordt de intercom geactiveerd, geen wachttijden. Praten, muziek beluisten en bellen tot hoogst illegale snelheden. Geen gedoe met pairen ed.
Voila, iedereen wil draadloos maar volgens mij gaat er niets boven een kabel. Ik heb het éénmaal geprobeerd zo'n Sena spel. Het is rap van mijn helm gevlogen. Ik stond meer aan de kant om het ding te pairen met vanalles en nog wat dan dat ik reed. En als ik dan reed moest ik 20 km verder weer aan de kant omdat één of andere verbinding er uit gevlogen was en kon ik weer herbeginnen met pairen. Zot werd ik er van. De muziek trok op niets, met oordoppen niet te horen en zonder oordoppen schel en kraken en piepen.
Ik ben ondertussen al verschillende jaren gebruiker van starcom. Heeft al op 3 motoren gestaan, telkens uit en inbouw en nog nooit problemen gehad met verbinding ed. Inpluggen en wegwezen. En dat kabeltje zit niet in mijn weg hoor. Het is twee seconden werk om dat in en uit te pluggen.
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door Sven 12RT »

Bedraad heeft zeker zijn voordelen. Zeker als je samen op dezelfde machine zit.
Maar dat is hier niet het geval. Elk zijn machine.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: Bomen...bos...bike-to-bike...

Bericht door JoB »

HIer ook allebei een sena 20s en heel te vreden van
Met wat Sven schreef sluit ik me
Wat ik er nog over kwijt wil is dat een hele dag de verbinding openhouden geen probleem is voor de batterij en dat mits de gps als gps gekoppeld is er gewoon verder gepraat kan worden en ondertussen op de achtergrond de gps instructies gewoon verder doorkomen
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
Plaats reactie