R1200RT ABS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
odulleke
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 apr 2014, 19:53
Woonplaats: Schelle

R1200RT ABS

Bericht door odulleke »

Ik heb een R1200RT van 2008. Daartstraks startte ik de motor en het waarschuwingslampje van ABS bleef branden. Direct naar de dealer gereden. Hij heeft de motor aan de computer gehangen en kreeg volgende foutmeldingen : 005DF0 en 005DF1 : pompmotor spanningsvoorziening. Offerte laten maken en dit kwam op 1.500 euro (drukmodulator van 1143 euro). Ik vind dit een heel bedrag voor een moto van 2008. Zijn er goedkoper alternatieve oplossingen?
Sjampoke
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 jun 2014, 22:02
Woonplaats: 9170

Re: R1200RT ABS

Bericht door Sjampoke »

Ik heb hetzelfde voor gehad met mijn k1200 r sport van 2007 vorige maand , was ook + 1500€ kosten . Heb mij nu een r1200 rs aangeschaft .
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: R1200RT ABS

Bericht door Michelleke »

Neem eens kontakt op met Leie Motors in Drongen, (even googelen) die voeren naar verluid herstellingen uit van de modules.
R1200GSLC / K1200RS
stefr100
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 okt 2008, 20:33
Woonplaats: Hooglede

Re: R1200RT ABS

Bericht door stefr100 »

Je kan alles zelf uitbouwen en pomp laten reviseren bij bvb http://www.ecu-rc.nl/Control/2573/bmw-r ... ion/?Tid=2" onclick="window.open(this.href);return false;.

Of aan dealer een voorstel met revisiepomp vragen ipv nieuw. Heb dit vorig jaar ook laten doen (R1200RT '05) bij Mabbe in Wielsbeke. Was ca. 800€

Stefaan
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1200RT ABS

Bericht door Dirk Pauwels »

Het gaat hier om een i abs 2de generatie. Die is een pak minder ingewikkeld dan de servo ABS en makkelijk te herstellen. Er staat een goede handleiding met foto's op het nederlandse GS forum, maar de link werkt momenteel blijkbaar niet.
http://forums.bmwgsclub.nl/topic/58512- ... /?p=990623
Komt erop neer dat het probleem in de motor zit, de koolborstels vervuilen, en komen door te weinig speling vast te zitten.
Het ding is niet gemaakt om open te doen en daarom herstellen BMW dealers dit niet.
Je kan het echter wel zelf doen of laten doen door een handig iemand.
1 mogelijkheid is om de motor open te doen, daarvoor moeten 2 nokjes weggeslepen worden op de module en 2 gaatjes geboord worden in het ABS motordeksel dan kun je de motor scheiden en de borstels reinigen en terug plaatsen. Er moet ook een lager verwijderd worden, dat is wat tricky.
2de mogelijkheid is een andere motor plaatsen, mogelijkheden genoeg, oa een aantal types van de autoafdeling van BMW passen, maar de goedkoopste optie is een motor van een Ford Fiesta type AE81-2C405-AD. Niet alleen past die op de module maar de borstels zijn ook iets anders waardoor ze niet klem komen te zitten. Eentje van de sloop zou op ongeveer 70-80€ komen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: R1200RT ABS

Bericht door willy »

Misschien is dit wel waarover het gaat, alhoewel het hier om een versleten borstel gaat:
https://www.youtube.com/watch?v=6m2H-nC0CqE" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1200RT ABS

Bericht door Dirk Pauwels »

Dat is idd dezelfde herstelling. Hij heeft bij mijn weten geen borstels vervangen, of ik heb niet goed gekeken, maar die f"cking borstels daar ligt het idd aan.
Latere uitvoeringen van dit type ABS hebben bij mijn weten geen problemen meer met klem zittende en/of scheef afgesleten borstels, dus ik vermoed dat de ABS fabrikant ergens iets veranderd heeft, wat meer speling voorzien wss.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: R1200RT ABS

Bericht door willy »

Klopt, de rechterborstel was niet versleten maar blijven steken.
Ik had het filmpje enkel diagonaal bekeken 8-)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200RT ABS

Bericht door Danny »

ik fiks dat op 3 uurtjes voor je
odulleke
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 apr 2014, 19:53
Woonplaats: Schelle

Re: R1200RT ABS

Bericht door odulleke »

Ben zojuist terug van Reco Motorservice - Breda. Kleine garage maar uitstekende service en zeer vriendelijke mensen. Rene (de baas) heeft 9 jaar bij een BMW dealer gewerkt en kent dus de knepen van het vak. Voor 450 euro een gereviseerde ABS-pomp geplaatst, remolie vervangen, leidingen ontlucht en moto aan de computer gehangen. Ben nu toch zo'n 1000 euro goedkoper gesteld dan bij BMW.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1200RT ABS

Bericht door Dirk Pauwels »

Is goed om weten. Maar bij Danny had je nog goedkoper gesteld geweest.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie