Echter:
Op de dag van vertrek rol ik de motor achterwaarts uit de garage, zoals ik af en toe doe. Ik hoor daarbij (motor in versnelling maar ik heb de koppelingshendel getrokken) een 'tik-tik-tik' geluid uit de achteraandrijving of uit de cardan komen, dat ik vroeger nog nooit gehoord heb. Denk ik; niet zeker, het kan zijn dat het toch geen nieuw geluid is.
Al van dag 1 van de trip (Vogezen en Jura) voelde ik achteraan een vibratie, en dat is doorheen de trip gestaag harder geworden. Ik probeer het zo goed als ik kan te omschrijven:
- Het is een 'thud-thud-thud'-geklop zoals ook een slecht gebalanceerd wiel dat doet, geen 'gezoem' of hoogfrequente vibratie. Of nog: het voelt een beetje aan zoals 'pick-up' (rubberbolletjes) die je oppikt door van de ideale lijn af te gaan op circuit, en die op je banden blijven kleven. Het geeft dus echt een 'klopje', dat je vooral voelt in het zadel en de voetsteunen, veel minder (bijna niet) in het stuur.
- De vibratie is rechtstreeks gelinkt aan de snelheid (trager kloppen bij lagere snelheid, geklop neemt in frequentie toe met de toenemende snelheid), maar in tegenstelling tot een slecht uitgebalanceerd wiel is de frequentie van het geklop hoger dan 1 per wielomwenteling (ik schat dat er 2 klopjes zijn per wielomwenteling).
- Net zoals bij shimmy is ook hier de vibratie krachtiger bij bepaalde snelheden (en veelvouden daarvan) en minder krachtig bij andere snelheden. Ook bij uitbollen in lage snelheid is het goed voelbaar.
- De vibratie komt voor zowel in versnelling als in neutraal (uiteraard bollend). In versnelling komt de vibratie ook voor als ik de koppelingshendel trek (dus als er ontkoppeld is). Neutraal of in versnelling maakt geen verschil in sterkte van vibratie. Het lijkt me dus (maar ik kan me vergissen) dat het niets te maken heeft met de versnellingsbak.
- De banden zijn nieuw van eind mei 2016 (Metzeler Roadtec 01, achteraan de HWM 190/55ZR17) en uitgebalanceerd. Aankoop, montage en balanceren door bandenbox.be op aanraden van een vriend-circuitrijder.
- Als ik de motor op z'n middenbok zet en met draaiende motor in 6e versnelling schakel en het achterwiel laat draaien (niet zo veilig, ik weet het), dan hoor ik een 'geratel' komen uit (denk ik) de eindaandrijving alsof iets niet goed vast zit. Het is niet echt heel luid (ietsje minder luid dan de ratelende koppeling b.v. in neutraal), maar je hoort wel dat het niet helemaal normaal klinkt. Het klinkt niet als een vibratie/gezoem en het is ook niet systematisch (vast ritme), maar eerder aan (lichtjes) los zittende dingen (die normaal horen vast te zitten) van een zekere massa/gewicht.
- Het achterwiel heeft zo goed als geen laterale speling als ik het met de handen van links naar rechts probeer te bewegen (motor op middenbok), dus weinig 'speling' op het achterwiel. Denk ik, ik ben er een leek in.
- Ik heb bij 't draaiende achterwiel op middenbok gezien dat er wel een lichte, niet zo goed waarneembare slag (in hoogte) in het achterwiel zit. Geen "deuk' zoals je in een voorvelg wel eens ziet van op een borduur te knallen, maar eerder een zachte hoogslag van 1 of 2 mm, die ongeveer 20cm lang is (langs de velgrand). De band zelf (dus gans het wiel) lijkt mij bij het ronddraaien geen slag te hebben.
Bedankt voor jullie inzicht en/of ervaringen! Links naar andere topics of fora uiteraard welkom.
Gilles