voor de nieuwe Beemers en hun olie
Moderator: GVN
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
voor de nieuwe Beemers en hun olie
Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL
--------------------------------------------------------------------------------
oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.
1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he
extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.
Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.
_________________
--------------------------------------------------------------------------------
oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.
1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he
extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.
Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.
_________________
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
Niet verwarren
Eindelijk nog eens een opfrissing over olie. Nú weet ik het : dus geen koffie in mijne carter gieten en noch synthetische noch minerale olie met of zonder suiker in de cantine drinken. Zal toch nog eens goed moeten oppassen en alles op een rijtje zetten ... , of ... koffie zetten !
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... )
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Piekfijne uitleg Walter
enkel hier snap ik de noodzaak niet van
-Ik merk dat mijn oliepeil hard schommelt. ene keer tegen tminimum, andere keer maximum.nog ervaringen?
-hoe kort is "een te korte rit" (km)
mvg,
Kris
enkel hier snap ik de noodzaak niet van
enkele opmerkingen;1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
-Ik merk dat mijn oliepeil hard schommelt. ene keer tegen tminimum, andere keer maximum.nog ervaringen?
-hoe kort is "een te korte rit" (km)
mvg,
Kris
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 21:10
- Locatie: Prov. Antwerpen
olie en motor
Ik denk dat je je motor ook direct op het middenblok kan zetten en dan de verdere procedure afhandelt (koffie enz).
Bij het dagdagelijks gebruik kijk ik om de 2 tankbeurten de olie na.
Bij het dagdagelijks gebruik kijk ik om de 2 tankbeurten de olie na.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
Gene zever
Nu efkens nie gezeverd : soms is mijn oliepeil in 't glaasje al een beetje lager of hoger telkens wanneer ik de motor uitzet. Komt dat door olie die nog in de oliepomp blijft zitten of zo, de ene keer al wat meer dan de andere keer. Moeilijk te achterhalen wat nu de allerjuistste stand is, lijkt het mij. Nota bene : bij controle staat mijn GS steeds op de middenbok, anders is 't zinloos, weet ik. Mijn olieverbruik is na 15800 km 1,1 liter op 10000 km.
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... )
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
YOO
Dan is er volgens mij toch een foutje gebeurd in 't fabriek, ze worden (denk ik) altijd geleverd met minerale olie, en dezelfde moet er op 't 1000km onderhoud ook weer in (niet die afgereden olie hé, nieuwe, maar van dezelfde soort ).
Grtz, Philip!
Dan is er volgens mij toch een foutje gebeurd in 't fabriek, ze worden (denk ik) altijd geleverd met minerale olie, en dezelfde moet er op 't 1000km onderhoud ook weer in (niet die afgereden olie hé, nieuwe, maar van dezelfde soort ).
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Als je die lamp ziet is't al te laat, denk dat dat eerder oliedruk zal zijn dan olie level hé, olielevel is bij mijn weten enkel mogelijk op een droogcarter met olie expansievat.Harald schreef:kijk liever is iets meer da bandenspanning na , dan het olieniveau
Die olie verklikkerlamp dient daar voor
Maar je hebt gelijk met bandenspanning.
Goeie samenvatting Walter, als je van een Honda komt bv heb je nog nooit gehoord van oliepeil of bijvullen, dus da's dan wel effe schrikken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
, ... .Als je die lamp ziet is't al te laat
Juist, dan kan 't al pijnlijk worden voor de motor ... "Red Alert", letterlijk te nemen ! Oliedruk is niet meer zoals het hoort, en "de lamp brandt" wanneer de oliedruk te sterk verminderd is, dunkt mij.
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... )
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
eigenlijk wel een goeie vraag; heel lang geleden mij Japanse off-roaders (xtz600-xtz750) werden altijd afgevuld met Castrol RS-full-synthetic. nooit olieverbruik kunnen noteren tussen beurten in??? Mijn Gs-en gebruikten allemaal olie (nu de 4e), zeker na een stevig ritje zeg maar Iemand uitleg???? thanX waarom niet overstappen op Full-synthetic???luc boxer schreef:WALTER GSAdventure:Wat als de beemer al van dat hij nieuw is gevuld wordt met synthetisch olieDe eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
I am not a complete idiot, some parts are missing
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Er is niemand die u tegenhoud om niet over te stappen op full synth hé. Mijn GS 'en hebben altijd full synth gehad. Maar het is niet echt nodig, half synth is OK en een pak goedkoper. Bovendien ga je toch steeds om de 10000km binnen voor een onderhoud. Voordeel van de full synth is dat je niet elk jaar olie wissel hoeft te doen als je minder dan 10k doet. Minder olie ga je zeker niet verbruiken met full synth, eerder meer... Een BMW is gene Yamaha hé....Dwars schreef:eigenlijk wel een goeie vraag; heel lang geleden mij Japanse off-roaders (xtz600-xtz750) werden altijd afgevuld met Castrol RS-full-synthetic. nooit olieverbruik kunnen noteren tussen beurten in??? Mijn Gs-en gebruikten allemaal olie (nu de 4e), zeker na een stevig ritje zeg maar Iemand uitleg???? thanX waarom niet overstappen op Full-synthetic???luc boxer schreef:WALTER GSAdventure:Wat als de beemer al van dat hij nieuw is gevuld wordt met synthetisch olieDe eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
en nu maar wachten op den Danny met zijn " ... "
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Full synth van 79euro/25l, dus 3.16euro /l....dacht het niet, zal wel half synth zijn. als er op staat synthetic is het niet vol synth.TOERBAARD schreef:synthetische olie hoeft helemaal niet zo duur te zijn
je moet natuurljk geen busjes van 1 liter kopen.....
macro heeft regelmatig marly 5w40 vol synthetisch in de aanbieding
79 € voor 25 liter, niet zo duur dus
en full synth van 3 euro/l komt er bij mij niet in, da betrouw ik nie...Ik blijf bij olie van een bekend merk: Castrol, Valvoline, Motul etc...ook al kost dat dan 12.5euro/l. Marly ken ik vooral van de additieven enzo, waar ik ook al niet erg voor te vinden ben. als ik dan toch zou willen besparen dan kocht ik half synth van een goed merk, en dan zal dan nog 5-7.5euro/l kosten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer: