Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Moderator: GVN
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
- Woonplaats: Castellane (FR)
- Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
- Contacteer:
Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Hallo allemaal,
Onze motoren hebben altijd in een niet-verwarmde inpandige garage gestaan - geen vocht of vorst dus.
Wij wonen nu in bergachtig gebied (Alpes de Haute Provence) en vanaf nu zullen onze motoren in een niet-verwarmde koude garage staan.
Ik vermoed dat het er zal vriezen (het gaat hier in de winter makkelijk tot -10 ....) en ik vrees ook dat het er wel wat vochtig kan zijn (de garage staat tegen een bergwand aan).
Wat moeten/kunnen we doen om onze 'paardjes' zo goed mogelijk door de winter heen te krijgen?
Alvast bedankt voor jullie feedback en tips.
grtz
Marc
Onze motoren hebben altijd in een niet-verwarmde inpandige garage gestaan - geen vocht of vorst dus.
Wij wonen nu in bergachtig gebied (Alpes de Haute Provence) en vanaf nu zullen onze motoren in een niet-verwarmde koude garage staan.
Ik vermoed dat het er zal vriezen (het gaat hier in de winter makkelijk tot -10 ....) en ik vrees ook dat het er wel wat vochtig kan zijn (de garage staat tegen een bergwand aan).
Wat moeten/kunnen we doen om onze 'paardjes' zo goed mogelijk door de winter heen te krijgen?
Alvast bedankt voor jullie feedback en tips.
grtz
Marc
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Koop isolatieplaten en maak een krat rond de "paardjes" plak spleten dicht voor 95% en zet er een gloeilamp van 30 watt in .
Zal nooit onder vriespunt komen.
Zal nooit onder vriespunt komen.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
een bakske `vochtvreter`kan ook helpen...
I like my bike!!
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
En u woont in bergen waar luchtdruk ,T° en vochtigheid meer verschillen dan hier op zee niveau ?Léon schreef:https://www.louis.eu/artikel/louis-vci- ... =214862311
Ik gebruik dit al jaren en de moto komt er na de winter kurkdroog uit.
Als je dat buiten doet in winter op die hoogte en er is één klein spleetje heb je prijs.
Heeft met % luchtvochtigheid te maken bij verschillende T°(uitzetting en krimpen van lucht door T°= getransporteerd luchtvochtigheid )
Intern T° altijd hoger houden dan T* buitenlucht is de juiste werking zal intern % LV dalen.
Net zoals in woningen in winter zal de LV in woningen dalen door te verwarmen.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
lamp 30 watt/uur x 24 uur x 7 dagen X 4 weken = 20160 watt per maand.....
Gewoon zorgen dat de motor in een voldoende verluchte garage staat, dit kost niets....
Gewoon zorgen dat de motor in een voldoende verluchte garage staat, dit kost niets....
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
"De paardjes" zullen elke dag overvallen worden door condensatie , omdat het het metaal veel langer de lage nacht T° vasthoud.skyronny schreef:lamp 30 watt/uur x 24 uur x 7 dagen X 4 weken = 20160 watt per maand.....
Gewoon zorgen dat de motor in een voldoende verluchte garage staat, dit kost niets....Nog meer vochtigheid op die hoogte
Ventilatie zal geen knetser helpen op die hoogte met LV s'nachts van bijna 100%
Krat met isolatie er rond en lamp erin .
(0,03kwh X 24 uur) X 30 dagen = 21,6 Kwh of 5,6 euro per maand is te verwaarlozen.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Laatst nog naar wellness center in Spa geweest , zalig.Léon schreef: Laat u verzorgen man, er zijn goede instellingen die u kunnen helpen.
PS. @ Nowheels volg mijn raad en uw paardjes zullen verzorgd worden.
Maak een kader en plak de isolatieplaten er op.
constante T° en laag % LV is de norm bij stalling van motoren ,fietsen of andere dure metalen .
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
alfa schreef:
Léon schreef:
https://www.louis.eu/artikel/louis-vci- ... =214862311" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik gebruik dit al jaren en de moto komt er na de winter kurkdroog uit.
En u woont in bergen waar luchtdruk ,T° en vochtigheid meer verschillen dan hier op zee niveau ?
Als je dat buiten doet in winter op die hoogte en er is één klein spleetje heb je prijs.
Heeft met % luchtvochtigheid te maken bij verschillende T°(uitzetting en krimpen van lucht door T°= getransporteerd luchtvochtigheid )
Intern T° altijd hoger houden dan T* buitenlucht is de juiste werking zal intern % LV dalen.
Net zoals in woningen in winter zal de LV in woningen dalen door te verwarmen.
Laat u verzorgen man, er zijn goede instellingen die u kunnen helpen.
Denkt ge ?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Léon schreef:Laat u verzorgen man, er zijn goede instellingen die u kunnen helpen.alfa schreef:En u woont in bergen waar luchtdruk ,T° en vochtigheid meer verschillen dan hier op zee niveau ?Léon schreef:https://www.louis.eu/artikel/louis-vci- ... =214862311
Ik gebruik dit al jaren en de moto komt er na de winter kurkdroog uit.
Als je dat buiten doet in winter op die hoogte en er is één klein spleetje heb je prijs.
Heeft met % luchtvochtigheid te maken bij verschillende T°(uitzetting en krimpen van lucht door T°= getransporteerd luchtvochtigheid )
Intern T° altijd hoger houden dan T* buitenlucht is de juiste werking zal intern % LV dalen.
Net zoals in woningen in winter zal de LV in woningen dalen door te verwarmen.
Met zijn stelling heeft hij wel gelijk (Alfa), en wat kan jij inbrengen, behalve die kerel altijd uitkafferen?
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Koude lucht kan per definitie weinig vocht bevatten. Dat hebben we in de winter allemaal al ondervonden.
Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht ze kan bevatten.
Maak je dan een thermos die je op een bepaalde temp houdt, bvb met een lamp van 30W - ik zeg maar wat - dan gaat de relatieve luchtvochtigheid in uw thermos groter zijn dan erbuiten.
Resultaat: meer vocht in de thermos dan erbuiten.
Of die hoeveelheid vocht genoeg gaat zijn om uw motoren aan te tasten, is een ander verhaal. Het gaat hier in eerste instantie over meer/minder, niet over een absolute hoeveelheid vocht in de lucht.
Goed ventileren en niet onder een plastic zeil leggen, meer zou ik niet doen.
Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht ze kan bevatten.
Maak je dan een thermos die je op een bepaalde temp houdt, bvb met een lamp van 30W - ik zeg maar wat - dan gaat de relatieve luchtvochtigheid in uw thermos groter zijn dan erbuiten.
Resultaat: meer vocht in de thermos dan erbuiten.
Of die hoeveelheid vocht genoeg gaat zijn om uw motoren aan te tasten, is een ander verhaal. Het gaat hier in eerste instantie over meer/minder, niet over een absolute hoeveelheid vocht in de lucht.
Goed ventileren en niet onder een plastic zeil leggen, meer zou ik niet doen.
R1200GS LC
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Lees eens waar die motoren moeten gestald worden??
Daar is vochtigheid s'nachts bijna 100%
In welke periode moeten woningen "HIER"veel vochtigheid toevoegen ? juist winter periode bij stevig verwarmen.
Is dan de T° binnen meer dan buiten?
Ik ga hier geen les geven in relatieve vochtigheid, maar de locatie van TS is dag en nacht verschil met hier.
Ik voeg er niets meer aan toe over LV of TS mocht iets vragen.
Daar is vochtigheid s'nachts bijna 100%
In welke periode moeten woningen "HIER"veel vochtigheid toevoegen ? juist winter periode bij stevig verwarmen.
Is dan de T° binnen meer dan buiten?
Ik ga hier geen les geven in relatieve vochtigheid, maar de locatie van TS is dag en nacht verschil met hier.
Ik voeg er niets meer aan toe over LV of TS mocht iets vragen.
Laatst gewijzigd door alfa op 07 sep 2016, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Inderdaad u hebt het niet goed gelezen en begrepen, want het is niet de zak die beschermt en dat is een beetje beduvelen.Léon schreef: Lees eerst eens aandachtig hoe die zak juist werkt,
Het product van binnenkant zal neerslaan op motoren.
Kan je net zo goed motoren inspuiten en onder zeil zetten.
Is een echt lap middel.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Aan u zelf, al kan je frieten bakken in uw garage . GVD waar wil Nowheels zijn motors stallen in winter?Léon schreef:Mijn Garage staat los van de woning, onverwarmd en " op den buiten ". Het kan er zeer vochtig in worden en toch blijft de moto er kurkdroog in.
Raar vind je niet?
Neem mij niet kwalijk dat ik uw academische / wetenschappelijke uitleg over eender welk onderwerp niet versta, dat ligt waarschijnlijk aan mezelf.
Leon hier bij ons kan je in winter soms uw was drogen bij vries T° als de zon schijnt.
De droge vrieslucht neemt het vocht op en de was word droog.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Al jaren gebruik ik een motorbeschermhoes van Hein Gericke, kostprijs ongeveer € 15. Dit is een stoffen hoes die nauw aansluit aan de motor. Onderaan hang ik een lamp van 25 W die constant blijft branden (kostprijs ongeveer € 5 per maand). Na 1 of 2 maanden komt mijn voertuig droog en ongehavend tevoorschijn zonder enige roest of vastzittende remmen o.d. .... Ik doe dit al verschillende jaren maar wel in een droge, niet verwarmde garage. Vooreerst poets ik de motor degelijk en rij alles goed droog (remmen, water tussen motor/karosseriedelen e.d.) waarna ik hem stal op de middenbok, beide banden van grond (blokje).
Ik heb me nog nooit afgevraagd of de luchtvochtigheid of temperatuur te hoog of laag was maar ben erg tevreden met het resultaat!
Groeten,
Wilbike
Ik heb me nog nooit afgevraagd of de luchtvochtigheid of temperatuur te hoog of laag was maar ben erg tevreden met het resultaat!
Groeten,
Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
WILBIKE schreef:Al jaren gebruik ik een motorbeschermhoes van Hein Gericke, kostprijs ongeveer € 15. Dit is een stoffen hoes die nauw aansluit aan de motor. Onderaan hang ik een lamp van 25 W die constant blijft branden (kostprijs ongeveer € 5 per maand). Na 1 of 2 maanden komt mijn voertuig droog en ongehavend tevoorschijn zonder enige roest of vastzittende remmen o.d. .... Ik doe dit al verschillende jaren maar wel in een droge, niet verwarmde garage. Vooreerst poets ik de motor degelijk en rij alles goed droog (remmen, water tussen motor/karosseriedelen e.d.) waarna ik hem stal op de middenbok, beide banden van grond (blokje).
Ik heb me nog nooit afgevraagd of de luchtvochtigheid of temperatuur te hoog of laag was maar ben erg tevreden met het resultaat!
Groeten,
Wilbike
Hoe en wat is van geen tel , je motor blijft droog van condensatie door de lamp.
nogmaals
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Stal gewoon die motor.... bandjes (goed op druk) vd grond of op een houten plankje.
Zorg voor een gepoetste motor en spuit die in. Desnoods een bus of drie a vier siliconespray of ander conserveermiddel bv wd40.
Je kan ook spuitvet in busjes kopen voor bv blok etc.... lak, stuur en andere plastic deed ik met sili olie of rijkelijk wd 40. Degelijker maar ook iets moeilijker verwijderbaar is s100 konservierung...
Er zal op die manier nieveel aankomen....
Zorg voor een gepoetste motor en spuit die in. Desnoods een bus of drie a vier siliconespray of ander conserveermiddel bv wd40.
Je kan ook spuitvet in busjes kopen voor bv blok etc.... lak, stuur en andere plastic deed ik met sili olie of rijkelijk wd 40. Degelijker maar ook iets moeilijker verwijderbaar is s100 konservierung...
Er zal op die manier nieveel aankomen....
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Inspuiten en stallen beschermt motor niet intern (olie) tegen vocht op die hoogte
Pakkingen zijn berekend op warmte, en T° schommelingen onder vriespunt is nefast(kans op lekken nadien.)
Beetje gesurft en overal staat stallen in "droge plaats", dus probeer dat maar met een LV gemiddeld van 80%
En hoe creëer je rond de motor dan een droge plaats? Door T° hoger te maken dan buiten.
Goedkoopste is een cocoon rond de motor met een kleine verwarming die weinig warmte verlies heeft (krat , zak of zeil) beter is een isolatie krat.
Niets is beter dan verwarming dat droge lucht creëert.
En op die manier zal er niet veel aankomen "in de bergen"
Pakkingen zijn berekend op warmte, en T° schommelingen onder vriespunt is nefast(kans op lekken nadien.)
Beetje gesurft en overal staat stallen in "droge plaats", dus probeer dat maar met een LV gemiddeld van 80%
En hoe creëer je rond de motor dan een droge plaats? Door T° hoger te maken dan buiten.
Goedkoopste is een cocoon rond de motor met een kleine verwarming die weinig warmte verlies heeft (krat , zak of zeil) beter is een isolatie krat.
Niets is beter dan verwarming dat droge lucht creëert.
En op die manier zal er niet veel aankomen "in de bergen"
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
Een lamp gebruiken zie ik wel zittren. Maar een gloeilamp?
Ik stel voor om minstens een spaarlamp, beter nog een LED lamp te gebruiken,
da's ecologisch veel meer verantwoord. Bovendien zal die lamp langer meegaan.
Ik stel voor om minstens een spaarlamp, beter nog een LED lamp te gebruiken,
da's ecologisch veel meer verantwoord. Bovendien zal die lamp langer meegaan.
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
+1Léon schreef:Die geven geen warmte af héwilly schreef:Een lamp gebruiken zie ik wel zittren. Maar een gloeilamp?
Ik stel voor om minstens een spaarlamp, beter nog een LED lamp te gebruiken,
da's ecologisch veel meer verantwoord. Bovendien zal die lamp langer meegaan.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Hoe de motor stallen in een onverwarmde (vochtige?) garage?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.